icedude82 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Jeg trenger et sata kort, for å få plass til flere harddisker i serveren min. Er det noen her som kan anbefale et billig kort som selges hos en norsk nettbutikk, som er kompatibel med unraid 6? Jeg trenger et kort med minimum 2 sata porter. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 På Ebay kan du søke etter Asmedia 1061, den er sata3 med to porter og passer PCIe 1x slot. Eg hadde ikkje tørt å handle i norsk nettbutikk, for dei selger mykje crap når det kommer til SATA kontrollere. Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Vil helst handle på en norsk nettbutikk, pga garanti og lignende. Hovedkortet som sata kortet skal på er ASRock AM1H-ITX. Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Vil denne https://www.proshop.no/Kontroller/I-Tec-PCI-E-SATA-III-Card-2-Channels/2576727?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite funke på hovedkortet mitt? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Det er et ASMedia 1061, for den prisen kan du kjøpe 3 stykk på Ebay. Garanti blir då bare bortkasta tid. Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Jeg vet det er et ASMedia 1061, og at det er billigere på EBay. Det jeg vil vite er om jeg kan bruke kortet på hovedkortet mitt. Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Jeg vet det er et ASMedia 1061, og at det er billigere på EBay. Det jeg vil vite er om jeg kan bruke kortet på hovedkortet mitt. Det enkle svaret er ja. Den første taggen du ser på kortet er en standard på alle PCIe kortene og passer i prinsippet alle slottene basert på denne standarden, uansett om det er x1 x4 eller x16. Så lenge det er fysisk størrelse på mammakortet så går det greit, men x16 i en x1 slott går selvsagt ikke. Men, enkelte hovedkort har en åpen ende i f.eks x1 slot som kan brukes av større kort, da vil kortet og kontrolleren bare bli enig om å kjøre på de banene som fysisk er mulig. Endret 19. april 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Det er et ASMedia 1061, for den prisen kan du kjøpe 3 stykk på Ebay. Garanti blir då bare bortkasta tid. Har du brukt disse en stund selv og er det linux støtte for dem? Sittet en stund og lurt på om jeg "trenger" et slikt kort selv... XD Endret 19. april 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Har sikkert en enkel sata kontroller liggende jeg kan sende .. Vil ha betalt for porto da. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Ja denne fungerer fint til både Linux og FreeBSD. Støtter AHCI. Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 21. april 2018 Forfatter Del Skrevet 21. april 2018 (endret) Jeg har funnet ut at hovedkortet mitt har 1 x PCI Express 2.0 x16 Slot (PCIE1 @ x4 mode) og 1 x mini-PCI Express Slot Hvilket av disse sata kortene ville dere valgt og hvorfor? i-Tec - Diskkontroller - SATA 6Gb/s / eSATA 6Gb/s - PCIe 2.0 x1 eller DELOCK Mini PCI Expr Card2x SATA III 6Gb/s int + Begge kortene er Asmedia ASM1061. Endret 21. april 2018 av icedude82 Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 23. april 2018 Forfatter Del Skrevet 23. april 2018 Er det noen som hjelpe meg å velge mellom disse to sata kortene? Hvilket av disse kortene som står ovenfor, ville dere valgt? Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 23. april 2018 Forfatter Del Skrevet 23. april 2018 Itec Hvorfor dette kortet og ikke det andre? Lenke til kommentar
G Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) fordi den kortstandarden ikke er myntet til montering i en PCIe x1, men mer mot embedded systems: Eksempelvis forklart slik http://www.diamondsystems.com/products/dsmpegpio Mens det andre faktisk har feste for å skru fast i kabinettet: Den metallplaten på venstre side, har et skruehull så du får festet det til kabinettet i PC. Den kontaktleppen til høyre (slot) går ned i hovedkortet. Da står kortet rimelig støtt og fast. Endret 23. april 2018 av G Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Ja, gå for PCIe kortet. Billigere er den og. Slik det ser ut på mammakortet så tror jeg ikke det er plass til mini-PCIe kort i full størrelse, noe dette kortet er. I følge bildet på ASrock så er ikke festet langt nok unna. Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 23. april 2018 Forfatter Del Skrevet 23. april 2018 Ok, da blir det i-Tec kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå