Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindel ved kjøp av varer gjennom Finn.

mikal-sh

Anbefalte innlegg

Hei, har nylig opplevd å ha blitt svindlet gjennom en forhåndsbetaling av en PC.

Hendelsen er politi anmeldt, men så lurer jeg på en ting i tilfellet det skulle vise seg at politiet ikke skulle kunne hjelpe meg.

Har hørt rykter om at noen forsikringer dekker svindel? Isåfall hvilke?

Noen som vet noe eller har noen erfaringer med dette?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det som en lærepenge. Tvilsomt at forsikring dekker dette.

Klart man tar det som en livserfaring rikere... unødvendig kommentar!

Din kommentar her er unødvendig. Poenget var at forsikring neppe dekker det og man bør heller se positivt på det. Ser ikke hvorfor det er irrelevant.

Lenke til kommentar

Vet du navn og adresse?

Ja, og det er politianmeldt.

Ikke forvent at NOE blir gjort. 

Om 2 måneder får du brev. Saken er henlagt pga bevisets stiling.

Drøy det noen uker, så tar du saken i egne hender. Eneste måten du kan få løsning på dette.

Lenke til kommentar

Forvent heller ikke at Finn foretar seg noe som helst. Jeg ble selv svindlet (fikk aldri betaling for noe jeg sendte avgårde). Jeg anga kjøper og meldte fra om svindel til Finn, men fikk bare et automatisk svar tilbake. Sendte flere oppfølgingsmailer, men fikk aldri svar. Svindleren var aktiv med samme bruker på Finn i mange måneder etterpå.

Til mitt hell kunne politiet identifisere kjøperen og ta han inn til avhør, da det visstnok var en gjenganger. Men Finn foretok seg som sagt aldri noe.

Endret av eplekasse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forvent heller ikke at Finn foretar seg noe som helst. Jeg ble selv svindlet (fikk aldri betaling for noe jeg sendte avgårde). Jeg anga kjøper og meldte fra om svindel til Finn, men fikk bare et automatisk svar tilbake. Sendte flere oppfølgingsmailer, men fikk aldri svar. Svindleren var aktiv med samme bruker på Finn i mange måneder etterpå.

Til mitt hell kunne politiet identifisere kjøperen og ta han inn til avhør, da det visstnok var en gjenganger. Men Finn foretok seg som sagt aldri noe.

Jaha, er denne svindelen fortsatt aktiv på finn da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forvent heller ikke at Finn foretar seg noe som helst. Jeg ble selv svindlet (fikk aldri betaling for noe jeg sendte avgårde). 

Hvordan hadde du avtalt betaling? Jeg har brukt Finn sikker betaling (eller hva det nå het) mange ganger uten problemer, men etter at denne er avviklet, har man ikke andre muligheter enn å kreve forskuddsbetaling. Ettersom selger og kjøper kan være uenige om produktets tilstand er som beskrevet, kan dette gi problemer med klager fra kjøper i etterkant. Uansett sender man aldri noe fra seg uten å ha mottatt betaling. Det beste er å møtes F2F for å bli enige om produktets tilstand, pris og oppgjør, men dette er ikke alltid mulig.

Lenke til kommentar

Forvent heller ikke at Finn foretar seg noe som helst. Jeg ble selv svindlet (fikk aldri betaling for noe jeg sendte avgårde). 

Hvordan hadde du avtalt betaling? Jeg har brukt Finn sikker betaling (eller hva det nå het) mange ganger uten problemer, men etter at denne er avviklet, har man ikke andre muligheter enn å kreve forskuddsbetaling. Ettersom selger og kjøper kan være uenige om produktets tilstand er som beskrevet, kan dette gi problemer med klager fra kjøper i etterkant. Uansett sender man aldri noe fra seg uten å ha mottatt betaling. Det beste er å møtes F2F for å bli enige om produktets tilstand, pris og oppgjør, men dette er ikke alltid mulig.

Eller avvikle hele finn.no... ubrukelig når kjøper/selger ikke har noe rettigheter.

Lenke til kommentar

Kjøp aldri noe fra Finn hvor selger ikke er verifisert, det vil si at selger har verifisert konto med bankid.,

send heller ikke noe fra deg til en konto som ikke er verifisert.

Kontoer som er verifisert får en v nede til høyre på profil bilde.

Jeg har hatt handler begge veier hvor kjøper har betalt på forhånd og har bare positive tilbakemeldinger, men handler kun med verifiserte kontoer.

Ser de har en ny betalingsløsing SPiD Cash.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, har nylig opplevd å ha blitt svindlet gjennom en forhåndsbetaling av en PC.

Hendelsen er politi anmeldt, men så lurer jeg på en ting i tilfellet det skulle vise seg at politiet ikke skulle kunne hjelpe meg.

Har hørt rykter om at noen forsikringer dekker svindel? Isåfall hvilke?

Noen som vet noe eller har noen erfaringer med dette?

På forhånd, takk!

Aldri hørt om slike forsikringer, kanskje du får be de som har snakket om det utdype. Det er for stor risiko for noe forsikringsselskap å dekke slikt vil jeg tro, fordi det skjer for ofte, og sjansen for at Politiet gjør noe er knøttliten. 

Lenke til kommentar

Hvorvidt svindleren fremdeles er aktiv på Finn vet jeg ikke, dette er 2-3 år siden. Jeg brukte ikke betalingsgarantientil Finn på den tiden. Jeg pleide å stole på kjøperen før, og det gikk fint i mange år. Så jeg var selv "skyldig" i denne hendelsen. Etter dette har jeg alltid krevd forskuddsbetaling, slik som andre her.

Jeg er ellers enig i at Finn har elendig funksjonalitet i forhold til rettigheter. Hvorfor de aldri gjorde noe med svindleren sin brukerkonto er et godt spørsmål. Nå har det kommet et rating-system, men er nesten ingen som bruker det, slik at det er vanskelig å opparbeide seg et godt rykte som kjøper eller selger.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Hvordan hadde du avtalt betaling? Jeg har brukt Finn sikker betaling (eller hva det nå het) mange ganger uten problemer, men etter at denne er avviklet, har man ikke andre muligheter enn å kreve forskuddsbetaling. 

Paypal er kanskje en mulighet? Der kan man gjøre chargebacks hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...