Gå til innhold

[Løst] Rusten PC bygger trenger hjelp til bygging av ny PC

Anbefalte innlegg

Som aktiv PC bygger på 90 og tidlig 2000 tallet gikk jeg til slutt over til å bruke mer og mer bærbare maskiner. Dette har fungert greit til mitt bruk. Men nå føler jeg at tiden er kommet for å gå til innkjøp av en stasjonær maskin igjen. Jeg kunne selvsagt gått for en ferdig maskin, men hvorfor ikke gjenoppta gamle kunster. 

Kunnskapen min når det gjelder dagens pc komponenter er nok litt rusten, men har nå fått med meg litt.

Det jeg har valgt ut av komponenter er følgende: (Link til produktet)

Strømforsyning: Corsair TX750M, 750W PSU (Link)

Kabinett:NZXT H440 New Edition Silent Ultra (Link)

Trådløst kort:TP-Link Archer T9E AC1900 PCI Express (Link)

SSD Disk:WD Black 256GB M.2 PCIe SSD (Link)

HDD Disk:Seagate Barracuda 3TB 3.5'' HDD (Link)

Skjermkort:ASUS Radeon RX 580 4GB Dual (Link)

Hovedkort:MSI X370 SLI Plus, Socket-AM4 (Link)

Prosessor:AMD Ryzen 7 1700 Prosessor (Link)

Minne:Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB (Link)

I tillegg blir det 2 stk skjermer tilkoblet.

Denne PC'en blir nok kanskje litt "overkill" for mitt bruk, men jeg ønsker en kraftig og god pc. Hovedsakelig er det kontorapplikasjoner samt video og bilde redigering den kommer til å bli brukt til.

Er klar over at kanskje majoritet her inne ville gått for en i7 maskin, men jeg er glad AMD har kommet tilbake og jeg har lest veldig mye bra om Ryzen prosessoren. Derfor har jeg valgt denne.

Når det gjelder skjermkort valgte jeg Radeon basert kort pga at jeg ville kjøre Freesync mot skjermene. I tillegg ville jeg ha 2 stk Displayport utganger. Mulig Gforce kort hadde gitt litt mer ytelse for pengene, men legger man til G-sync blir plutselig skjermene mye dyrere.

Hva tenker dere om denne maskinen? Vil dette passe sammen? Har jeg gjort noe feil?

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor Radeon RX 580, dette er et dyrt skjermkort. RX 580 er på nivå med GTX 1060 som man kan få for en tusenlapp mindre enn det kortet du lister til. Da ville jeg enten gått for GTX 1060 og spart den tusenlappen, eller slengt på en tudenlapp og gått for GTX 1070 som er langt kraftigere enn RX 580.

RX 580 gir dårlig ytelse per krone.

Lenke til kommentar

Hvorfor Radeon RX 580, dette er et dyrt skjermkort. RX 580 er på nivå med GTX 1060 som man kan få for en tusenlapp mindre enn det kortet du lister til. Da ville jeg enten gått for GTX 1060 og spart den tusenlappen, eller slengt på en tudenlapp og gått for GTX 1070 som er langt kraftigere enn RX 580.

Som nevnt i opprinnelig post har jeg hengt meg opp i dette med Freesync og G-Sync støtte. Planen er å kjøpe to stk AOC 31,5" LED FreeSync (Link). Denne har Freesync støtte, men ikke G-sync støtte. RX580 kortet har Freesync støtte. Billigste G-Sync skjerm koster kr 4.695,- dvs dobbel pris pris av den jeg kunne tenke meg. I tillegg er den "bare" 24". Derfor la jeg inn RX 580 kortet.

Lenke til kommentar

Freesync/g-sync gir kun mening om du skal spille. Betyr tilnærmet ingenting for kontorbruk.

(rx 580 til den oppløsningen blir uansett en trist affære)

Ryzen yter betraktelig bedre med kjapp ram, les om infinity fabric. Samsungs m.2 er raskere enn WD sin.

Bedre og hel modulær psu:

https://www.komplett.no/product/959100/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-focus-650w-85-gold-psu?offerId=KOMPLETT-310-959100#

Hvorfor x370 istedenfor b350? Strix B350-F har bedre lydkort og er billigere så ville heller gått for det.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Som nevnt i opprinnelig post har jeg hengt meg opp i dette med Freesync og G-Sync støtte. Planen er å kjøpe to stk AOC 31,5" LED FreeSync (Link). Denne har Freesync støtte, men ikke G-sync støtte. RX580 kortet har Freesync støtte. Billigste G-Sync skjerm koster kr 4.695,- dvs dobbel pris pris av den jeg kunne tenke meg. I tillegg er den "bare" 24". Derfor la jeg inn RX 580 kortet.
Nå vet jeg ikke hvilke spill det er du spiller, eller hvilke skjerm du mener med AOC 31.5. Hvis du sikter til skjermen som nylig var på salg, med 3440x1440, så vil RX 580 slite.

RX 580 er ikke kraftig nok til å kjøre de store titlene i slik oppløsning. Alternativet er isåfall RX Vega 56 eller RX Vega 64. Enig med han over, RX 580 vil ikke holde til 3440x1440 skjerm med brukbare innstillinger.

Vil hevde at RX Vega 56 eller GTX 1070 er minimum for hva jeg ville valgt for en skjerm med den oppløsningen, til spilling. For vanlig kontorbruk vil man verken trenge kraftig skjermkort eller async. Freesync og G-sync gir kun mening når det kommer til gaming.

Noe lavere enn Vega 56 og 1070, så må du nok belage deg på å ofre noe grafikk og fps i spill.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefale en bedre RAM... f.eks: F4-3200C14D-16GFX

En bedre M.2: Samsung 960 EVO 256GB

Jeg hadde først inne den rammen på 3200MHz, men vil spare en 6-700kr på 2400 MHz rammen. Er det stor merkbar forskjell på disse?

M.2 disken ser jeg er bedre så den bør jeg nok bytte til.

Ryzen yter bedre med raskere ram, men om prisen er en hindring kanskje 3000MHz ?

Om du ikke skal overklokke noe, så ville jeg anbefale deg et B350 hovedkort isteden.

X370 og B350 er identiske brikkesett, forskjellen ligger i features / bedre volt regulator i X370.

Med andre ord, bedre overklokking muligheter og SLI muligheter + flere SATA porter...alt annet er klin likt.

Ja den Samsung M.2 disken er ikke mye dyrere, men BEDRE.

Lenke til kommentar

Ser flere nevner dette med raskere ram. Den som jeg hadde valgt var uansett feil. Ser nå at dette er DDR3 brikker, og jeg må vel ha DDR4 brikker.

Hovedkortet støtter opp til 3200 MHz, men det står (O.C.) i parentes på denne hastigheten. Hva betyr det?

Lenke til kommentar

Ser flere nevner dette med raskere ram. Den som jeg hadde valgt var uansett feil. Ser nå at dette er DDR3 brikker, og jeg må vel ha DDR4 brikker.

Hovedkortet støtter opp til 3200 MHz, men det står (O.C.) i parentes på denne hastigheten. Hva betyr det?

Det betyr at MSI har testet diverse RAM med følgende spec:

1866 / 2133 / 2400 / 2667(OC) / 2933(OC) / 3200(OC) + Mhz

Med andre ord:

Ta f.eks den RAM jeg foreslo... Her har G.Skill tatt en DDR4 2400MHz SPD =  (GARANTERT FUNKER om du ikke overklokker).

For så overklokket denne til 3200MHz og satt en profil på denne(Typisk XMP), denne profilen kan aktiveres gjennom BIOS og du vil da kunne kjøre 3200MHz... så sant hovedkortet støtter dette OG testet.

Edit: Her må jeg minne deg på, G.Skill garanterer ikke at det funker på DET hovedkortet eller ikke.. de selv har testet den aktuelle RAM'en til 3200MHz. Med andre ord, de garanterer ikke..utenom SPD standaren. men jaa.. de har testet det. De sier ikke hvilke hovedkort, det lar de opp til diverse produsentene og teste og se selv.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Hmmm..Mulig jeg er litt treig, men skjønte ikke helt det med rammen. Tenkte å kjøpe alt på komplett.no så hvis jeg kjøper denne (link) rammen så vil den kunne kjøres på 3200MHz med hovedkortet jeg har valgt? Ev. også på et B350 hovedkort?

Når det gjelder kabinett ser jeg at man velger et Factal Design kabinett i perfekte pc-pakke tråden her. Dette gir man max score på støy. Vil det si at dette kabinettet er like bra som det jeg har valgt? (NZXT H440 New Edition Silent Ultra) Da kan jeg spare ca 400,- kr ved å bytte.

Lenke til kommentar

Skal prøve å forklare litt enklere.

G.Skill produserer en hev med brikker og tester dem individuelt, noen brikker kommer bedre ut enn andre pga. kvalitet +++

(Ikke ta meg 100% på det ordet... det er hva jeg tolker.)

Deretter sortere de og tester...........hvilke brikker klarer hva??

Det er her arbeidet starter med å sette standard på enkelte brikker, det betyr at de garanterer at den og den vil kunne kjøre 1866MHz ut ifra tester de har gjort.

Så kommer de til brikker som er bra, der har de presset ytelsen høyere enn hva de selv garanterer.

Så sier det stopp på f.eks 3200MHz (Overklokket).

Når det er gjort, lagrer de informasjonen i brikken slik at du og jeg kan aktivere denne "profilen" (Typisk kalt XMP) gjennom BIOS og da vil den laste opp informasjon med de innstillingene for å kunne kjøre 3200MHz.

Men det kommer en "MEN".

Det er mange produsenter av hovedkort og ikke sikkert at alle en og hver vil kunne kjøre den aktuelle brikken.

De må innhente informasjon og eventuelt teste for å se om hovedkortet vil kunne kjøre den.

Derfor er det viktig å sjekke produsenten --> Hovedkortet -->  QVL (Qualify Vendor List) for å se om de har testet den aktuelle brikken.

Okey, stort sett vil de fleste brikker kunne kjøre uten problemer selv om den ikke er listet opp i deres QVL listen.

Jeg sjekket ditt hovedkort og jeg kan ikke se noe minne kompatibel liste.. synd.

MEN, jeg selv har MSI B350 Tomahawk og DEN minne jeg anbefalte deg.. den er i listen for den hovedkortet mitt.

Siden begge er fra MSI vil jeg ANTA at det vil gå fint med det minnebrikken.

Den du linket, jeg vet ikke.. jeg kan ikke garantere med mindre MSI sier noe om den.

Men som jeg sa, jeg vil anta at det vil gå fint å kjøre brikken du linket til.

Kabinett syns jeg er vanskelig, det er delte menigheter.. noen liker ditt og datt.. noen ikke. Vanskelig og jeg har ingen erfaringer med NZXT.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

RX580 greier fint 2560x1440 oppløsning når der er freesync. Jeg hadde valgt RX580 4 eller 8gb heller enn GTX 1060 6Gb. GTX 1060 3gb eller 6gb er greit om en ikke skal spille.

Se f.eks test her: https://www.tek.no/artikler/test-msi-rx-580-8gb-gaming-x/380207

En slik skjerm kan også kjøres i 1280x720 oppløsning om en må ha høyere fps i spill.

Jeg vil tippe at en 3840x2160 oppløsning skjerm kan være bedre valg til spill da den er god til å vise 1920x1080 oppløsning.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg har selv kabinettet du nevner her og må si jeg er ganske godt fornøyd utenom PWM huben (Hub til viftene)
I denne huben skal du koble alt av vifter direkte til den. Også CPU viften. 

Når jeg gjorde dette så spant cpu viften alt fra 200-500RPM og skapte store problemer med gaming ettersom CPU ble 80grader ++
Dette løste seg ved at jeg koblet CPU viften direkte til hovedkortet, da mitt hovedkort styrer farten selv så er ikke lyd noe galt heller.

Dersom du har penger til det ville jeg derimot gått for h700i da dette er et langt penere kabinett (Med fullstending glassdør) samt mye bedre viftekontroll
link: https://www.komplett.no/product/949365/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/nzxt-h700i-blackred?offerId=KOMPLETT-310-949365#
Min frue har selv gtx 1060 6gb og kjører samtlige spill uten problemer på 1440p oppløsning
Ellers ville også jeg gått for nvidia skjermkort :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv kabinettet du nevner her og må si jeg er ganske godt fornøyd utenom PWM huben (Hub til viftene)

Når jeg gjorde dette så spant cpu viften alt fra 200-500RPM og skapte store problemer med gaming ettersom CPU ble 80grader ++

Dette løste seg ved at jeg koblet CPU viften direkte til hovedkortet, da mitt hovedkort styrer farten selv så er ikke lyd noe galt heller.

Dersom du har penger til det ville jeg derimot gått for h700i da dette er et langt penere kabinett (Med fullstending glassdør) samt mye bedre viftekontroll

link: https://www.komplett.no/product/949365/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/nzxt-h700i-blackred?offerId=KOMPLETT-310-949365#

Min frue har selv gtx 1060 6gb og kjører samtlige spill uten problemer på 1440p oppløsning

Jeg syntes jeg sliter med 1stk Geforce 1080 og 3880x1440. Får ikke den fps og den kvalitet jeg vil ha. Må ofte gå ned på grafikken for og få bedre fps. 

Om du er opptatt av lite støy som meg ville jeg anbefalt og bytte ut alle vifter i kabinettet med Noctua vifter.

Har noctua vifter samt en cpu vannavkjøling med noctua vifter på radiatoren.

Hører aldri pcn bortsett fra under hard gaming der skjermkortet høres litt.

Jeg går til innkjøp av nytt skjermkort til våren da nvidia slipper ut nye kort

Ville hvertfall gått for 8gb versionen av 580 skjermkortet, og om du ikke driver mye med gaming er det et knall kort.

Lenke til kommentar

Dette med kabinett har jeg ikke tenkt så mye på ser jeg. Noen av kommentarene på Komplett.no for dette kabinettet ser jeg klager på viftestøy. Tenker du det samme? Det er heller ikke brønn for å sette inn CD/DVD-rom. Dette kunne jeg tenke meg å hatt. Er ikke opptatt av design, da kabinettet kommer til å synes veldig lite på mitt kontor. Men er opptatt av støy, god plass, samt plass for CD/DVD rom. Noen som har forslag til et slikt kabinett?

Lenke til kommentar

Dette med kabinett har jeg ikke tenkt så mye på ser jeg. Noen av kommentarene på Komplett.no for dette kabinettet ser jeg klager på viftestøy. Tenker du det samme? Det er heller ikke brønn for å sette inn CD/DVD-rom. Dette kunne jeg tenke meg å hatt. Er ikke opptatt av design, da kabinettet kommer til å synes veldig lite på mitt kontor. Men er opptatt av støy, god plass, samt plass for CD/DVD rom. Noen som har forslag til et slikt kabinett?

Ikke merket noe plagsom støy fra mitt nzxt kabinett. Dersom det er helt rolig i rommet så hører jeg maskinen, men bruker jeg headsett og eller har noe annet støy så merker jeg ingenting. 

Tror dette passer perfekt til deg da:

https://www.komplett.no/product/959795/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-r6-sort-tg?offerId=KOMPLETT-310-959795#

Dette er et av få som har optisk drev :)

Lenke til kommentar

Veldig bra kabinett med plass for 2 stk cd/dvd:

Fractal Design Define R5

https://www.komplett.no/product/824390/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-r5-sort?offerId=KOMPLETT-310-824390#

Når det gjelder støy og avkjøling så er det forskjell på hva en har av komponenter inni. Har man 90W på cpu og 180W på skjermkort så blir det litt mer varme enn en kontor pc som kanskje bruker 50W totalt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takker for de innspillene som har kommet. Basert på dette, samt litt innspill fra andre tråder her på forumet har jeg kommet til følgende konfigurasjon. 

Liste på komplett.no (Link)

Da har jeg sjekket at både, disker, minne etc er kompatibelt med HK.

Den eneste "nøtten" jeg ikke helt har klart å knekke er hvilke skjermer jeg skal velge til dette. (2 stk min 28") Siden jeg IKKE driver med spilling har jeg skjønt at G-Sync ikke er nødvendig, men ønsker 4K.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte på salg Samsung 28" 4K LED FreeSync U28E590D 3840x2160 UHD-TN, 1ms, 2xHDMI2.0/DP1.2

og er fornøyd ingen pixelfeil ser det ut slik.

Har du sjekket Corsair Vengeance LPX

ekstra grundig, for jeg har 3000 mhz brikkene av samme type setter man høyere en stock hastighet faller ytelsen dramatisk selv på minnetest går ytelse der opp.

Får ikke satt det høyere en 2666 mhz Hvis du ikke uansett vil gå for stock hastighet?

Skal du overklokke cpuen til 4 Ghz bør du vurdere GTX 1070 eller bedre hvis du vil videoredigere 4k filmer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...