Whippisis Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Kjøpte en Toyota Land Cruiser i slutten av september. Hadde inntrykk av at bilen var tipp topp stand, og vi tok den ikke med på NAF-test fordi selger jobbet selv på Toyota Bilia (solgte den som privatperson) og virket veldig oppriktig da han snakket om bilen. Viste oss rundt og forklarte hva vi kunne forvente og hva man skulle se etter ved kjøp av bruktbil. Er fornøyd med bilen, men forventet ikke utlegg så kort tid etter kjøp (3 mnd) da jeg spurte selger konkret om det var noen store utlegg i nær fremtid. Det var det ikke i følge han. Nye bremser var byttet og han hadde generelt vedlikeholdt den godt. Jeg kjøpte bilen på 206tusen km og den har nå gått 219tusen (ja, vi kjører mye bil). Nå har jeg nettopp hatt storservice på den til litt over 8tusen (forøvrig greit da storservice så vi komme på gjeldende km). Men siden jeg kan så lite bil er det konkrete spørsmplet: Hva kan man forvente av slitasjer på 13000 kjørte kilometer? Verkstedet som så over den i dag mente jeg måtte ut med 16tusen nå med en gang på grunn av slitte og rustede calpier bak, slitte bremseskiver bak (såpass at det var snart stål mot stål) og hjullager foran på høyre side må byttes. Hvor mange km skal man kunne kjøre før man skal forvente bytte av disse? Tatt i betraktning at selgers sa den var tipp topp og at jeg ikke skulle bekymre meg for større utlegg i nær fremtid? Endret 5. januar 2018 av Whippisis Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Kjøpte en Toyota Land Cruiser i slutten av september. Hadde inntrykk av at bilen var tipp topp stand, og vi tok den ikke med på NAF-test fordi selger jobbet selv på Toyota Bilia (solgte den som privatperson) og virket veldig oppriktig da han snakket om bilen. Viste oss rundt og forklarte hva vi kunne forvente og hva man skulle se etter ved kjøp av bruktbil. Er fornøyd med bilen, men forventet ikke utlegg så kort tid etter kjøp (3 mnd) da jeg spurte selger konkret om det var noen store utlegg i nær fremtid. Det var det ikke i følge han. Nye bremser var byttet og han hadde generelt vedlikeholdt den godt. Jeg kjøpte bilen på 206tusen km og den har nå gått 219tusen (ja, vi kjører mye bil). Nå har jeg nettopp hatt storservice på den til litt over 8tusen (forøvrig greit da storservice så vi komme på gjeldende km). Men siden jeg kan så lite bil er det konkrete spørsmplet: Hva kan man forvente av slitasjer på 13000 kjørte kilometer? Verkstedet som så over den i dag mente jeg måtte ut med 16tusen nå med en gang på grunn av slitte og rustede calpier bak, slitte bremseskiver bak (såpass at det var snart stål mot stål) og hjullager foran på høyre side må byttes. Hvor mange km skal man kunne kjøre før man skal forvente bytte av disse? Tatt i betraktning at selgers sa den var tipp topp og at jeg ikke skulle bekymre meg for større utlegg i nær fremtid? Altså, her er du jo ute å kjører med en gang. Bilen er ikke kjørt 13 000 km, den er kjørt 219 000 km! At den var i tipp topp stand betyr ikke at alle deler er byttet. Men jeg merker meg at de mener bremser må fikses, og du sier at han allerede hadde gjort dette. Det ville jeg sett på som merkverdig. Standen til bremsene har ikke endret seg drastisk de siste 13 000 km. 2 Lenke til kommentar
Whippisis Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Kjøpte en Toyota Land Cruiser i slutten av september. Hadde inntrykk av at bilen var tipp topp stand, og vi tok den ikke med på NAF-test fordi selger jobbet selv på Toyota Bilia (solgte den som privatperson) og virket veldig oppriktig da han snakket om bilen. Viste oss rundt og forklarte hva vi kunne forvente og hva man skulle se etter ved kjøp av bruktbil. Er fornøyd med bilen, men forventet ikke utlegg så kort tid etter kjøp (3 mnd) da jeg spurte selger konkret om det var noen store utlegg i nær fremtid. Det var det ikke i følge han. Nye bremser var byttet og han hadde generelt vedlikeholdt den godt. Jeg kjøpte bilen på 206tusen km og den har nå gått 219tusen (ja, vi kjører mye bil). Nå har jeg nettopp hatt storservice på den til litt over 8tusen (forøvrig greit da storservice så vi komme på gjeldende km). Men siden jeg kan så lite bil er det konkrete spørsmplet: Hva kan man forvente av slitasjer på 13000 kjørte kilometer? Verkstedet som så over den i dag mente jeg måtte ut med 16tusen nå med en gang på grunn av slitte og rustede calpier bak, slitte bremseskiver bak (såpass at det var snart stål mot stål) og hjullager foran på høyre side må byttes. Hvor mange km skal man kunne kjøre før man skal forvente bytte av disse? Tatt i betraktning at selgers sa den var tipp topp og at jeg ikke skulle bekymre meg for større utlegg i nær fremtid? Altså, her er du jo ute å kjører med en gang. Bilen er ikke kjørt 13 000 km, den er kjørt 219 000 km! At den var i tipp topp stand betyr ikke at alle deler er byttet. Men jeg merker meg at de mener bremser må fikses, og du sier at han allerede hadde gjort dette. Det ville jeg sett på som merkverdig. Standen til bremsene har ikke endret seg drastisk de siste 13 000 km. Det var caliperne de reagerte mest på... ikke selve bremsene. Men ja, bremseskivene måtte også byttes, dog ikke de nye. Men bilen var i 'meget god stand', så spørsmålet mitt er på en bil som er 'i meget god stand' vil man kunne forvente et så stort forfall på 13000 km? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Det var caliperne de reagerte mest på... ikke selve bremsene. Men ja, bremseskivene måtte også byttes, dog ikke de nye. Men bilen var i 'meget god stand', så spørsmålet mitt er på en bil som er 'i meget god stand' vil man kunne forvente et så stort forfall på 13000 km? Ok, men om han har sjekket bremsene burde han sett dette for 13 000 km siden også. Spør du meg. At den er i god stand, betyr ikke at det ikke finnes slitte deler. Jeg tipper de hadde funnet dette om du hadde tatt en test av bilen for 13 000 km siden. Å ikke forvente problemer ved service på en bil som er gått lengre enn det de fleste bilene vrakes på er nok veldig optimistisk. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Det var caliperne de reagerte mest på... ikke selve bremsene. Men ja, bremseskivene måtte også byttes, dog ikke de nye. Men bilen var i 'meget god stand', så spørsmålet mitt er på en bil som er 'i meget god stand' vil man kunne forvente et så stort forfall på 13000 km? Bremsekalipere kan ryke rimelig fort. At de er rustne har ingenting å si. Det blir de etter første halvår etter bilen er ny. Og erfaringsmessig kan en kaliper gå fra å tilsynelatende fungere helt fint til å henge seg fullstendig opp i løpet av bare noen dager. Jeg hadde en bil der kaliperen ene dagen fungerte helt utmerket, for så å neste dag ha hengt seg helt opp så den måtte byttes. Fra at alt fungerte fint til at venstre hjul ble glovarmt og bilen trakk kraftig til siden når jeg bremset, i løpet av ett døgn. Bilen var selvfølgelig ikke perfekt når du kjøpte den. Ingen bil som har gått over 200000 km er perfekt. Men jeg tviler ikke på at kaliperne fungerte utmerket når du kjøpte bilen. Etter 13000 km, som er akkurat litt mer enn gjennomsnittlig årskjørelengde, har jeg ingen problem med at både hjullager og kalipere kan ha tatt kvelden. 3 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Jeg tror ikke at selger kunne oppdaget dette for 13.000km siden. Når bremsecalipere tar kvelden får du unormalt mye slitasje på både klosser og skiver på kort tid, og bremser byttes alltid parvis på samme aksel. Bremsene kan ha vært helt i orden på salgstidspunktet. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Det er mye rart som kan skje på så høy kilometerstand. Det var ikke lurt av selger å påstå at bilen ville være problemfri, men jeg har ingen grunn til å tro at selger ville lyve om rustne kalipere. 2 Lenke til kommentar
Whippisis Skrevet 6. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2018 Ok. Takk for svar folkens. Greit å se hva dere som kanskje kan mer om bil mener. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Å ikke forvente problemer ved service på en bil som er gått lengre enn det de fleste bilene vrakes på er nok veldig optimistisk. Hvor har du det fra at de fleste bilene vrakes før de har gått 219000km? 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Hvis vi går utifra gjennomsnittlig kjørelengde som er på 12 289 km pr. år, og gjennomsnittlig vrakingsalder på 19 år, blir gjennomsnittsbilen vraket når den har gått 233 491 km. I og med at eldre biler gjerne brukes mindre, eller gjerne står noen år før de blir vraket, tror jeg ikke 219 000 km er så veldig feil. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Men er det grunn til å tro at det er så enkelt? Kanskje de bilene som trekker ned snittalderen også trekker ned gjennomsnittlig kjørelengde? Jeg har bedt om en kilde for påstanden, jeg tror selvsagt ikke jeg får noe fornuftig svar. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Høres umiddelbart ut som noe man kan forvente på en bil som har gått såpass mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå