Gå til innhold

Corsa blir Opels neste elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd at ikke de sikter mot Astra. En Zafira kunne også vært storartet. Corsa blir jo bare enda en av alle de små elbilene.

 

Er nok sikkert den billigste bilen å starte med,og den kan sikkert veldig lett utstyres med deler som allerede brukes i el-utgavene av henholdsvis Peugeot Partner og C-zero, Citroen Berlingo og iOn, men med oppgradert batteripakke, alternativt også en noe kraftigere elmotor.

 

Ellers har vel PSA allerede jobbet med en egen plattform, som de kanskje fremskynder litt nå fordi de har fått det litt travelt.

 

Ellers er det ventet flere biler fra dem, og det er vel lite grunn til å ikke levere noen av dem med Opel-logoen. Er ikke så dyrt å endre skallet, og hente noen "signatur"deler til interiøret fra andre modeller.

 

https://elbil.no/nye-ds-citroen-og-peugeot-elbiler-fra-2019/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synd at ikke de sikter mot Astra. En Zafira kunne også vært storartet. Corsa blir jo bare enda en av alle de små elbilene.

 

Er nok sikkert den billigste bilen å starte med,og den kan sikkert veldig lett utstyres med deler som allerede brukes i el-utgavene av henholdsvis Peugeot Partner og C-zero, Citroen Berlingo og iOn, men med oppgradert batteripakke, alternativt også en noe kraftigere elmotor.

 

Ellers har vel PSA allerede jobbet med en egen plattform, som de kanskje fremskynder litt nå fordi de har fått det litt travelt.

 

Ellers er det ventet flere biler fra dem, og det er vel lite grunn til å ikke levere noen av dem med Opel-logoen. Er ikke så dyrt å endre skallet, og hente noen "signatur"deler til interiøret fra andre modeller.

 

https://elbil.no/nye-ds-citroen-og-peugeot-elbiler-fra-2019/

Kilosprisen for blikk og plast er da ikke så høy. Å lage en dugende stasjonsvogn på el må ikke kost3 like mye som en Tesla.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Synd at ikke de sikter mot Astra. En Zafira kunne også vært storartet. Corsa blir jo bare enda en av alle de små elbilene.

 

Er nok sikkert den billigste bilen å starte med,og den kan sikkert veldig lett utstyres med deler som allerede brukes i el-utgavene av henholdsvis Peugeot Partner og C-zero, Citroen Berlingo og iOn, men med oppgradert batteripakke, alternativt også en noe kraftigere elmotor.

 

Ellers har vel PSA allerede jobbet med en egen plattform, som de kanskje fremskynder litt nå fordi de har fått det litt travelt.

 

Ellers er det ventet flere biler fra dem, og det er vel lite grunn til å ikke levere noen av dem med Opel-logoen. Er ikke så dyrt å endre skallet, og hente noen "signatur"deler til interiøret fra andre modeller.

 

https://elbil.no/nye-ds-citroen-og-peugeot-elbiler-fra-2019/

Kilosprisen for blikk og plast er da ikke så høy. Å lage en dugende stasjonsvogn på el må ikke kost3 like mye som en Tesla.

 

 

Mindre og lettere bil betyr at man får mer rekkevidde på samme batteriet, samtidig som man har deler som er bedre tilpasset små biler. Dessuten vil en allerede billig bil ikke bli så dyr totalt sett. Men som linken jeg la til forteller, litt større biler er på vei fra PSA.

 

Men ja, litt ekstra materialer for å lage en litt større bil burde egentlig ikke koste så veldig forskjellig så lenge man ikke gjør spesielle designendringer.

 

Tilsvarende, hvorfor er det så himla mye dyrere å bygge en enebolig med litt større rom enn et lite bygg, når man rett og slett bare kan velge litt lengre planker og litt mere ledning, gips, betong etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viktig å huske på at Norge er et svært lite marked selv om vi er landet som kjøper mest elbiler. Opel selger også relativt dårlig her, men i land som Storbritannia (Vauxhall), Frankrike, Tyskland, osv er Opel som merke mye mer populært. Og i disse landene er nok mindre biler veldig populært. Så overall tror jeg en elektrisk Corsa vil selge bedre enn en Zafira eller Astra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hydrogen-transport har ingen rekkevidde eller tyngde-angst.
Hydrogen er dobbelt så effektivt som fossilt. Selv om batteri-elektrisk er mye mer effektivt har (kun) batteri sine begrensninger, spesielt når det gjelder nettet og folks bomønster og de begrensninger det gir for lading.
Jo bedre battterier som utvikles jo bedre er det (også) for Hydrogentransport. ( Med mindre og lettere batterier.)
Elektrisk transport vil om få år overta vår transport på land, sjo og kanskje i luft.
Batteri der det er nok. Med Hydrogen som rekkeviddeforlenger der det er nødvendig.
Hva velger folk i dag? Batteri med dyrt og forurensende fossilt som rekkeviddeforlenger.
Vil de velge denne fossilhybriden når stasjonsnettverket er utbygget?
Vil de velge en ren batteribil som nr. 2 bil når de kan velge EN bil som både kan lades hjemme og som kan fylles for langkjøring og med tilhenger?
Og - hvorfor skulle de det?
 

 

 

"Kan du fortelle gasworld litt mer om Symbios nye venture med Nissan?

Vi har integrert vår H 2 -brenselcelle i Nissan Electric Vehicles for å gi en nøkkelløsning for utslippsfri mobilitet i byområder. Faktisk har drosjer blitt identifisert som en stor kilde til luftforurensning i byområder. Følgelig forventes mer utslippsrelaterte forskrifter å bli håndhevet.

Som en dominerende aktør i bærekraftig bilindustri, følte Symbio det var viktig å ta opp dette problemet. Deretter undersøker selskapet et nytt markedssegment - kjøretøyer - og håper å svare på markedets behov.

 

Hvorfor ble Nissan valgt?

Vi ønsket å demonstrere at det er mulig å kjøre utslippsfri for en intensiv brukssyklus. Den nye Nissan e-NV200 elektriske varevognen er ofte brukt til intensiv urban taxi operasjon og online personbefordring nettverkstjenester, så det syntes å være den mest hensiktsmessige kjøretøy for prosjektet.

Ved å integrere vår H 2 brenselcelle har vi opprettet en ny plug-in hybrid H 2 brenselcellebil som kan levere minst 500 km uten å sende ut forurensning. Videre kommer kjøretøyet i seriell produksjon og gjør det mulig for en plattform å bygge stordriftsfordeler.

 

Kan du forklare hvordan den nye hybridteknologien fungerer?

Integrasjonen er en plug-in hybrid parallellarkitektur. Enkelt sagt, både batteri- og FC-systemer bruker samme strøm som tilfører e-motoren. Hvis strømmen som trengs overstiger FC-systemets strøm (15 kW), kommer den ekstra energien fra batteriet. I tomgangstid slår FC-systemet ikke av og kan lade opp batteriet. Bilens varmesystem er også koblet til kjølesystemet til drivstoffcellen for maksimal effektivitet og lignende rekkevidde om vinteren som sommer.

 

Hva er neste for Symbio?

Symbio planlegger å utvikle og integrere brenselcellesystemene i større biler som lastebiler og busser. Det felles punktet i all vår utvikling sitter på intensivt bruk og bruk av kjøretøy.

Symbio er rettet mot alle flåteforvaltere og bilindustrien, og ser etter bærekraftig vekst.

https://www.gasworld.com/qa-symbios-vice-president-on-emission-free-h2-vehicles/2012478.article

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen-transport har ingen rekkevidde eller tyngde-angst.

Pr. i dag fungerer ikke hydrogen overhodet, det finnes knapt fyllestasjoner eller biler. Fraværet av angst med hydrogenbiler skyldes først om fremst at ingen har slike biler. Om hydrogen skal fungere, så snakker vi om en eller annen gang i framtida. Mirai veier forøvrig 1850 kg, så noen direkte lettvekter er det ikke. Særlig ikke til småbil å være.

 

Jo bedre battterier som utvikles jo bedre er det (også) for Hydrogentransport. ( Med mindre og lettere batterier.)

Bedre batterier gjør hydrogen uaktuelt i stadig større farkoster. Det er bare å se på hva som har skjedd med leketøy, RC, verktøy m.m. Batterier tar over stadig større verktøy. Først var det små driller, så kom gresstrimmere og små gressklippere. Så ble det større gressklippere og etterhvert snøfresere, elsykler, motorsykler. Det er såpass stor fordel å slippe hydrogen og alt tilhørende utstyr, så en kan strekke seg langt for å unngå det. Fordelen med batteri kontra hydrogen øker for hver dag som går.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Viktig å huske på at Norge er et svært lite marked selv om vi er landet som kjøper mest elbiler. Opel selger også relativt dårlig her, men i land som Storbritannia (Vauxhall), Frankrike, Tyskland, osv er Opel som merke mye mer populært. Og i disse landene er nok mindre biler veldig populært. Så overall tror jeg en elektrisk Corsa vil selge bedre enn en Zafira eller Astra.

 

Helt enig. Det norske markedet skiller seg kraftig ut fra resten av Europa, hvor du finner småbiler i samme klasse som Opel Corsa på plass 2, 3, 5 og 6 på oversikten over de 10 mest solgte modellene. Ingen av disse rekker opp til topp 20 i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen-transport har ingen rekkevidde eller tyngde-angst.

Hydrogen er dobbelt så effektivt som fossilt. Selv om batteri-elektrisk er mye mer effektivt har (kun) batteri sine begrensninger, spesielt når det gjelder nettet og folks bomønster og de begrensninger det gir for lading.

Jo bedre battterier som utvikles jo bedre er det (også) for Hydrogentransport. ( Med mindre og lettere batterier.)

Elektrisk transport vil om få år overta vår transport på land, sjo og kanskje i luft.

Batteri der det er nok. Med Hydrogen som rekkeviddeforlenger der det er nødvendig.

Hva velger folk i dag? Batteri med dyrt og forurensende fossilt som rekkeviddeforlenger.

Vil de velge denne fossilhybriden når stasjonsnettverket er utbygget?

Vil de velge en ren batteribil som nr. 2 bil når de kan velge EN bil som både kan lades hjemme og som kan fylles for langkjøring og med tilhenger?

Og - hvorfor skulle de det?

 

 

 

"Kan du fortelle gasworld litt mer om Symbios nye venture med Nissan?

Vi har integrert vår H 2 -brenselcelle i Nissan Electric Vehicles for å gi en nøkkelløsning for utslippsfri mobilitet i byområder. Faktisk har drosjer blitt identifisert som en stor kilde til luftforurensning i byområder. Følgelig forventes mer utslippsrelaterte forskrifter å bli håndhevet.

Som en dominerende aktør i bærekraftig bilindustri, følte Symbio det var viktig å ta opp dette problemet. Deretter undersøker selskapet et nytt markedssegment - kjøretøyer - og håper å svare på markedets behov.

 

Hvorfor ble Nissan valgt?

Vi ønsket å demonstrere at det er mulig å kjøre utslippsfri for en intensiv brukssyklus. Den nye Nissan e-NV200 elektriske varevognen er ofte brukt til intensiv urban taxi operasjon og online personbefordring nettverkstjenester, så det syntes å være den mest hensiktsmessige kjøretøy for prosjektet.

Ved å integrere vår H 2 brenselcelle har vi opprettet en ny plug-in hybrid H 2 brenselcellebil som kan levere minst 500 km uten å sende ut forurensning. Videre kommer kjøretøyet i seriell produksjon og gjør det mulig for en plattform å bygge stordriftsfordeler.

 

Kan du forklare hvordan den nye hybridteknologien fungerer?

Integrasjonen er en plug-in hybrid parallellarkitektur. Enkelt sagt, både batteri- og FC-systemer bruker samme strøm som tilfører e-motoren. Hvis strømmen som trengs overstiger FC-systemets strøm (15 kW), kommer den ekstra energien fra batteriet. I tomgangstid slår FC-systemet ikke av og kan lade opp batteriet. Bilens varmesystem er også koblet til kjølesystemet til drivstoffcellen for maksimal effektivitet og lignende rekkevidde om vinteren som sommer.

 

Hva er neste for Symbio?

Symbio planlegger å utvikle og integrere brenselcellesystemene i større biler som lastebiler og busser. Det felles punktet i all vår utvikling sitter på intensivt bruk og bruk av kjøretøy.

Symbio er rettet mot alle flåteforvaltere og bilindustrien, og ser etter bærekraftig vekst.

https://www.gasworld.com/qa-symbios-vice-president-on-emission-free-h2-vehicles/2012478.article

 

Skulle ønske at hydrogen fungerte men dessverre gjer det ikkje det. 75% av energien går tapt, du er avhengig av å ha en rund trykktank som ikkje lar seg integrere i bunn av bilen som en batteripakke. Du må uansett ha batteri, så med plug-in og stort nok batteri kan du ladde heime. Men korleis forsvare å bygge ut et fyllenettverk for hydrogen dersom det kun blir fylt en sjelden gang? Då er det bedre å ha en bensinmotor til rekkeviddeforlenger, eller aller helst rein elbil og leige seg en dieselbil en sjelden gang til langtur.

Til og med toyota har innsett at hydrogen ikkje blir energibærer for bilparken.

Å bygge fyllestasjoner til 20 mill per stykk er et feilgrep, det er bedre å bruke desse pengane til å forsterke nettverket av hurtigladdere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hydrogen-transport har ingen rekkevidde eller tyngde-angst.

...

 

Hydrogen er et blindspor vi forhåpentlig ikke roter oss inn på. Det vil gi oss enorme kostnader på å bygge opp et helt nytt distribusjonsapparat fra bunnen av, for en energibærer som har ekstremt lav energieffektivitet fra kraftkilde til hjul.

 

Fremtiden er batteridrevet, og rekkeviddeangsten kureres med et vel utbygd nettverk av hurtigladere. Effektbehovet til hurtigladerne dekkes i betydelig grad lokalt med bufferbatterier, som kan baseres på relativt billig teknologi eller gjenbruk siden kravene til energitetthet for stasjonære batterier er lave. Da velger vi den energiøkonomisk beste løsningen, og bygger samtidig videre på et distribusjonsapparat som allerede er relativt godt utbygd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Synd at ikke de sikter mot Astra. En Zafira kunne også vært storartet. Corsa blir jo bare enda en av alle de små elbilene.

 

Er nok sikkert den billigste bilen å starte med,og den kan sikkert veldig lett utstyres med deler som allerede brukes i el-utgavene av henholdsvis Peugeot Partner og C-zero, Citroen Berlingo og iOn, men med oppgradert batteripakke, alternativt også en noe kraftigere elmotor.

 

Ellers har vel PSA allerede jobbet med en egen plattform, som de kanskje fremskynder litt nå fordi de har fått det litt travelt.

 

Ellers er det ventet flere biler fra dem, og det er vel lite grunn til å ikke levere noen av dem med Opel-logoen. Er ikke så dyrt å endre skallet, og hente noen "signatur"deler til interiøret fra andre modeller.

 

https://elbil.no/nye-ds-citroen-og-peugeot-elbiler-fra-2019/

Kilosprisen for blikk og plast er da ikke så høy. Å lage en dugende stasjonsvogn på el må ikke kost3 like mye som en Tesla.

 

 

Mindre og lettere bil betyr at man får mer rekkevidde på samme batteriet, samtidig som man har deler som er bedre tilpasset små biler. Dessuten vil en allerede billig bil ikke bli så dyr totalt sett. Men som linken jeg la til forteller, litt større biler er på vei fra PSA.

 

Men ja, litt ekstra materialer for å lage en litt større bil burde egentlig ikke koste så veldig forskjellig så lenge man ikke gjør spesielle designendringer.

 

Tilsvarende, hvorfor er det så himla mye dyrere å bygge en enebolig med litt større rom enn et lite bygg, når man rett og slett bare kan velge litt lengre planker og litt mere ledning, gips, betong etc.

Å dunke noen plater igjennom en presse påvirker ikke arbeidstimene ,slik bæring av mer plank, mer betong og leca gjør. Det er derfor serieproduksjon ikke kan sammenlignes med husbygging.

Beliggenhet er den største prisfaktoren på bolig. En blokkleilighet i Oslo koster like mye eller mer enn en enebolig på rett sted.

 

Vekt er ikke så avgjørende for forbruket på en elbil, som luftmotstanden. En stutt og høy bil bruker ikke noe særlig mindre en en som er like høy, men lenger, forutsatt riktig konstruert.

Det må da uansett være bedre for generelt forbruk av materiell, at folk har en ,maks to biler til sitt bruk, enn å måtte kjøpe tre biler. Mange enbils husstander klarer seg da med en framfor to.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vel ikke ventet annet på dette  "diskusjon"- forumet på Tu.no, siden det er så liten kunnskap om Hydrogen, Hydrogenets muligheter  og  batteriet alene sine begrensninger.

 

Vi står foran et skifte fra fossilt til elektrisk. Både pga. lokal forurensning og CO2-problematikk. Batterier alene kan ikke greie dette.

Det vises allerede gjennom dagens utfordringer med bomønster og lademuligheter og utbygging av nettet i byer og tettsteder w.w.

Og også pga. resursene som store/mange batterier krever: F.eks.

El-bilproduksjon og Kobolt:

https://seekingalpha.com/article/4115479-cobalt-cliff-will-cap-teslas-model-3-production-capacity-250000-units-per-year

 

Selvfølgelig må Hydrogenstasjoner  bygges ut, som  bensinstasjoner en gang måtte.  Men dette/driften vil være basert på samme forretningsmønster som bensinstasjoner. Og prisen pr. km. vil bli laveremed Hydrogen vs. bensin/diesel, og altså mer effektivt enn fossilt.

Smålading for småkjøring må man anta mange vil gjøre både med batteri-elektrisk,  og på biler der Hydrogen gir rekkevidde/tyngde-forlengelse uten rekkeviddeangst.

 

Så kan man undres over denne frenetiske motstanden mot Hydrogen som rekkeviddeforlenger her på forumet.

Det er jo bare å lese seg opp, istedet for å komme med gamle påstander om lekkasje, eksplosjonsfare og materialtretthet.

 

«– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris «

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239

 

CoorsTek, verdens ledende produsent av keramikk, kunngjorde i dag at et team av forskere fra CoorsTek Membrane Sciences, Universitetet i Oslo og Instituto de Tecnología Química (Spania) har fullført laboratorietesting av en keramisk membran som genererer komprimert hydrogen fra naturgass og elektrisitet i en engangs prosess med nær null energitap. Den keramiske membranen gjør produksjon av hydrogen fra rikelig, billig naturgass så effektiv at den vil gjøre hydrogen til det reneste og billigste alternativet for fremtidig bilbrensel - som overgår både elektrisitet og petroleum.

https://fuelcellsworks.com/news/breakthrough-ceramic-membrane-technology-makes-hydrogen-infrastructure-for-fuel-cell-electric-vehicl/

 

 

I dette henseende er batteridrevne kjøretøyer og hydrogenkjøretøy komplementære. Men for hele verden å bruke elektrisk motorisering, må den være praktisk å bruke for folk som reiser, samtidig som de forsonker "nullutslipp", "sjåførkomfort" og "fleksibilitet i bruk". Hydrogenbrenselcellen er en nøkkelteknologi for å oppnå dette.

 

http://translate.google.com/translate?hl=no&sl=auto&tl=no&u=https%3A%2F%2Ffuelcellsworks.com%2Fnews%2Fmichelinhydrogen-a-key-technology-for-carbon-free-transport%2F

 

 

Grei liten film om det nye skiftet:

https://vimeo.com/227037881

 

 

Selskapet understreker at elbiler har betydelig billigere drivlinje enn en tradisjonell bil. En elmotor har langt færre deler enn en vanlig motor, og i kombinasjon med fravær av en skikkelig girkasse og eksosanlegg, gjør det ganske enkelt at prisen for drivlinjen er omtrent halvparten på en elbil.

Dermed er det batteriet som nærmest ene og alene utgjør elbilens kostnadsutfordring.

http://www.side3.no/motor/eksperter-spar-vanvittig-elbil-vekst-men-advarer-samtidig-mot-konsekvensene/3423382250.html

 

 

Innen skipssegmentet retter vi oss inn mot den nisjen som ligger utenfor der batteri typisk kan gjøre en god jobb. På veldig korte distanser så gjør batteri en god jobb. Vi retter oss mot mindre og større prosjekter mot nærskipsfart i starten. Det inkluderer alt av ferger og kan og inkludere fiske.

https://www.skipsrevyen.no/vil-bli-totalleverandor-innen-hydrogen/

 

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

 

 

 

 

 

Nylig la han og kolleger i SINTEF siste hånd på en rapport som viser at nullutslipp på Nordlandsbanen, Røros-, Solør- og Raumabanen blir billigere både med hydrogen- og batteridrevne tog enn med vanlig elektrifisering eller bruk av biodiesel.

 

https://www.tu.no/artikler/forskning-glem-vanlige-el-tog-pa-nordlandsbanen/347024

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Synd at ikke de sikter mot Astra. En Zafira kunne også vært storartet. Corsa blir jo bare enda en av alle de små elbilene.

 

Er nok sikkert den billigste bilen å starte med,og den kan sikkert veldig lett utstyres med deler som allerede brukes i el-utgavene av henholdsvis Peugeot Partner og C-zero, Citroen Berlingo og iOn, men med oppgradert batteripakke, alternativt også en noe kraftigere elmotor.

 

Ellers har vel PSA allerede jobbet med en egen plattform, som de kanskje fremskynder litt nå fordi de har fått det litt travelt.

 

Ellers er det ventet flere biler fra dem, og det er vel lite grunn til å ikke levere noen av dem med Opel-logoen. Er ikke så dyrt å endre skallet, og hente noen "signatur"deler til interiøret fra andre modeller.

 

https://elbil.no/nye-ds-citroen-og-peugeot-elbiler-fra-2019/

Kilosprisen for blikk og plast er da ikke så høy. Å lage en dugende stasjonsvogn på el må ikke kost3 like mye som en Tesla.

 

 

Mindre og lettere bil betyr at man får mer rekkevidde på samme batteriet, samtidig som man har deler som er bedre tilpasset små biler. Dessuten vil en allerede billig bil ikke bli så dyr totalt sett. Men som linken jeg la til forteller, litt større biler er på vei fra PSA.

 

Men ja, litt ekstra materialer for å lage en litt større bil burde egentlig ikke koste så veldig forskjellig så lenge man ikke gjør spesielle designendringer.

 

Tilsvarende, hvorfor er det så himla mye dyrere å bygge en enebolig med litt større rom enn et lite bygg, når man rett og slett bare kan velge litt lengre planker og litt mere ledning, gips, betong etc.

Å dunke noen plater igjennom en presse påvirker ikke arbeidstimene ,slik bæring av mer plank, mer betong og leca gjør. Det er derfor serieproduksjon ikke kan sammenlignes med husbygging.

Beliggenhet er den største prisfaktoren på bolig. En blokkleilighet i Oslo koster like mye eller mer enn en enebolig på rett sted.

Her er du, sannsynligvis uten å reflektere over det selv, inne på en av årsakene til at det europeiske bilmarkedet ser helt annerledes ut enn det norske. Det er ikke bare prisen på selve bilen som går opp når størrelsen øker. I europeiske storbyer går prisen på parkeringsplassen også opp, ulike mye mer enn de fleste steder i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Synd at ikke de sikter mot Astra. En Zafira kunne også vært storartet. Corsa blir jo bare enda en av alle de små elbilene.

 

Er nok sikkert den billigste bilen å starte med,og den kan sikkert veldig lett utstyres med deler som allerede brukes i el-utgavene av henholdsvis Peugeot Partner og C-zero, Citroen Berlingo og iOn, men med oppgradert batteripakke, alternativt også en noe kraftigere elmotor.

 

Ellers har vel PSA allerede jobbet med en egen plattform, som de kanskje fremskynder litt nå fordi de har fått det litt travelt.

 

Ellers er det ventet flere biler fra dem, og det er vel lite grunn til å ikke levere noen av dem med Opel-logoen. Er ikke så dyrt å endre skallet, og hente noen "signatur"deler til interiøret fra andre modeller.

 

https://elbil.no/nye-ds-citroen-og-peugeot-elbiler-fra-2019/

Kilosprisen for blikk og plast er da ikke så høy. Å lage en dugende stasjonsvogn på el må ikke kost3 like mye som en Tesla.

 

 

Mindre og lettere bil betyr at man får mer rekkevidde på samme batteriet, samtidig som man har deler som er bedre tilpasset små biler. Dessuten vil en allerede billig bil ikke bli så dyr totalt sett. Men som linken jeg la til forteller, litt større biler er på vei fra PSA.

 

Men ja, litt ekstra materialer for å lage en litt større bil burde egentlig ikke koste så veldig forskjellig så lenge man ikke gjør spesielle designendringer.

 

Tilsvarende, hvorfor er det så himla mye dyrere å bygge en enebolig med litt større rom enn et lite bygg, når man rett og slett bare kan velge litt lengre planker og litt mere ledning, gips, betong etc.

Å dunke noen plater igjennom en presse påvirker ikke arbeidstimene ,slik bæring av mer plank, mer betong og leca gjør. Det er derfor serieproduksjon ikke kan sammenlignes med husbygging.

Beliggenhet er den største prisfaktoren på bolig. En blokkleilighet i Oslo koster like mye eller mer enn en enebolig på rett sted.

 

Vekt er ikke så avgjørende for forbruket på en elbil, som luftmotstanden. En stutt og høy bil bruker ikke noe særlig mindre en en som er like høy, men lenger, forutsatt riktig konstruert.

Det må da uansett være bedre for generelt forbruk av materiell, at folk har en ,maks to biler til sitt bruk, enn å måtte kjøpe tre biler. Mange enbils husstander klarer seg da med en framfor to.

 

 

Hjelper ikke på at arkitekten priser seg delvis etter antall kvadrat, slik at man fort får en ganske høyere pris enn  samme tegningen i annen skala. Og her var vel snakk om samme tomta. Prisforskjellen pga mer materialer og litt mere bæring (ikke bæres det så mye lenger, da det meste heises og kjøres) står ikke i stil til prisøkningen.

 

Vekt er selvsagt ikke like avgjørende, selv om det påvirker, men det med materialer til hus er vel ganske korrelerende til biler.Men stutt og høy taper mot aerodynamisk front og bak selv om avstanden økes noe.

 

Men må si at det med huset var en digresjon, for å fortelle at bilens størrelse og pris er ikke nødvendigvis relatert til bygge og materialkost, men vel så mye prises etter nytte for bruker. Er ikke for ingenting at varebiler med 5-7-9 seter solgte bra til storfamilier inntil myndighetene fant ut at dette tjente de for lite penger på, og endret krav og satte opp avgiftene.

 

Det siste punktet ditt er selvsagt riktig, og jeg er helt enig. Dersom jeg kan skaffe meg en elbil som fungerer til alle mine normale transportbehov, så er det viktigere for meg. Heller en funksjonell bil, enn en by-elbil og en langtur- og fraktevarer-bil. Og slik tenker vi vel alle, om vi ikke er så rik at en million eller to ikke spiller noen rolle..

Lenke til kommentar

Eg er for fri diskusjon og kunnskap, men 1,5 mrd euro for et nettverk av fyllestasjoner er ikkje billig. Og då e der to bilmodella å velge mellom?

Artig den keramiske fyllestasjonen for hydrogen, oss får sjå om noke slikt noken gang kjem i salg. Eg trur oss kjem langt med elbil og ekte plug-in bensin(5 mil reell rekkevidde, ikkje berre nedc) For dei som køyrer langt og ikkje i storbyane vil diesel vere det beste alternativet i lang tid.

Målet må vere å redusere utsleppet av drivhusgasser mest mulig, ikkje nødvendigvis kun frå trafikken. Då trur eg det hadde vore enklast å slutte med tilskudd til flytraffikk og forby cruiseskip med vanlig tungoljedrift i norske økonomisk sone. Færre skip, diseldrift og landstraum kunne gitt ei mykje reinere næring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er for fri diskusjon og kunnskap, men 1,5 mrd euro for et nettverk av fyllestasjoner er ikkje billig. Og då e der to bilmodella å velge mellom?

Artig den keramiske fyllestasjonen for hydrogen, oss får sjå om noke slikt noken gang kjem i salg. Eg trur oss kjem langt med elbil og ekte plug-in bensin(5 mil reell rekkevidde, ikkje berre nedc) For dei som køyrer langt og ikkje i storbyane vil diesel vere det beste alternativet i lang tid.

Målet må vere å redusere utsleppet av drivhusgasser mest mulig, ikkje nødvendigvis kun frå trafikken. Då trur eg det hadde vore enklast å slutte med tilskudd til flytraffikk og forby cruiseskip med vanlig tungoljedrift i norske økonomisk sone. Færre skip, diseldrift og landstraum kunne gitt ei mykje reinere næring.

Ja, to bilmodeler/produsenter gir ikke  mye å velge melom.

Heldigvis er det flere. Og bilprodusenter produserer det som de tror folk, og motorjornalister/media  vil ha.

Nå produserer de de idiotiske hybridene med batteri og fossilt, med forbrenningsmotor og eksospotte - fordi batteri -elektrisk alene ikke dekker folks behov.

Prisen på Hydrogenstasjoner vil nok falle, som prisen på flatskjermer har fallt når storproduksjon kommer. Likeså prisen på Hydrogen, som prisen på F,C.

Det beste hadde jo vært  om vi kunne kjøre med fossilt. - Men det er jo dette det dreier seg om; å få et skifte fra fossilt til fornybart og nullutslipp.

Vi kunne jo sagt/krevet at de som ikke kan/vil greie seg med batteri-transport, til land og på sjø, kan la være å forflytte seg.

Dette hadde vært det enkleste.

Så gleder noen seg over at alternativet Hydrogen gjør det mulig å samle enda mer fornybart, og redusere enda mer fossil transportforbrenning.

Noen blir triste/redde av det.  F.eks. Musks Vitner.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

Eg er for fri diskusjon og kunnskap, men 1,5 mrd euro for et nettverk av fyllestasjoner er ikkje billig. Og då e der to bilmodella å velge mellom?

Artig den keramiske fyllestasjonen for hydrogen, oss får sjå om noke slikt noken gang kjem i salg. Eg trur oss kjem langt med elbil og ekte plug-in bensin(5 mil reell rekkevidde, ikkje berre nedc) For dei som køyrer langt og ikkje i storbyane vil diesel vere det beste alternativet i lang tid.

Målet må vere å redusere utsleppet av drivhusgasser mest mulig, ikkje nødvendigvis kun frå trafikken. Då trur eg det hadde vore enklast å slutte med tilskudd til flytraffikk og forby cruiseskip med vanlig tungoljedrift i norske økonomisk sone. Færre skip, diseldrift og landstraum kunne gitt ei mykje reinere næring.

Ja, to bilmodeler/produsenter gir ikke  mye å velge melom.

Heldigvis er det flere. Og bilprodusenter produserer det som de tror folk, og motorjornalister/media  vil ha.

Nå produserer de de idiotiske hybridene med batteri og fossilt, med forbrenningsmotor og eksospotte - fordi batteri -elektrisk alene ikke dekker folks behov.

Prisen på Hydrogenstasjoner vil nok falle, som prisen på flatskjermer har fallt når storproduksjon kommer. Likeså prisen på Hydrogen, som prisen på F,C.

Det beste hadde jo vært  om vi kunne kjøre med fossilt. - Men det er jo dette det dreier seg om; å få et skifte fra fossilt til fornybart og nullutslipp.

Vi kunne jo sagt/krevet at de som ikke kan/vil greie seg med batteri-transport, til land og på sjø, kan la være å forflytte seg.

Dette hadde vært det enkleste.

Så gleder noen seg over at alternativet Hydrogen gjør det mulig å samle enda mer fornybart, og redusere enda mer fossil transportforbrenning.

Noen blir triste/redde av det.  F.eks. Teslas Vitner.

 

 

Nå selges jo den hybridkombinasjonen fordi det er særdeles lite hjelp i en hydrogentank og FC dersom man ikke får tak i Hydrogen. Bensinstasjoner som lar deg fylle bensin og diesel finnes overalt. Kostnaden for å bygge ut til å levere vanlig gass og el er foreløpig minimal sammenlignet med å bygge ut for hydrogen.

 

Ren teoretisk så er det bedre å ha hydrogen som reservesystem, bortsett fra tilgangen, at det øker vedlikeholdskostnaden (tanker, koblinger og rør skal skiftes ut med jevne mellomrom), samt for egen del så er jeg hyperskeptisk til å kjøre rundt med en potensiell bombe.

 

Selv om det skal mye til, så vil skadevirkningene kunne bli enorme om "riktige" forutsetninger opptrer ved en ulykke. En eneste slik ulykke som fører til at hydrogenet blandes med oksygen og så antennes og går av, så tror jeg hele hydrogensatsningen begraves en gang for alle. Og det på globalt nivå.

Lenke til kommentar

Ja det hadde blitt litt av et syn på E18. :p

 

310px-Hindenburg_disaster.jpg

 

 

Tja.  Slikt er vel noe vi er vant til?

 

Hydrogen er farlig, det er bra vi bruker bensin.

 

«En lastebil lastet med sand kjørte inn i bilen foran, som i sin tur traff tankbilen. Den var lastet med brennbar veske og tok fyr etter kollisjonen. «

https://www.dagbladet.no/nyheter/seks-omkom-i-tankbilinferno-i-italia/69230982

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...