Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken del av bil er dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig kan du kjøre videre, om du ikke merker noe unormalt med ulyder i fra hjulene. Men det bør sjekkes av en kyndig før du tar turen videre. Dette er en liten del av en springfjær som holder bilen oppe.  Men du bør få det fikset snarest. Trolig bør du bytte begge fjærene på den akslingen som denne falt av fra. Og ikke helt unormalt at en bør bytte diverse andre deler samtidig.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Umulig å si. Knekt fjer kan føre til opprevet dekk.

 

Vanligvis oppdager man ikke sånt før inspeksjon i forbindelse med EU-kontroll. (Eller når dekket ryker. )

 

I prinsippet er ikke bilen kjørbar nå. Inspeksjon og dersom fjør sitter der den skal sitte, vet jeg hva jeg selv hadde gjort. 

 

Men ikke legg ut på E6 i 130 med bilen full i unger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tipper at du får kjøreforbud hvis du blir tatt i kontroll. (Hvis Thorvald finner feilen, that is.) Fjærer har en vesentlig funksjon i å stabilisere bilen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjørt bilen noe sted med en knekt fjær, annet enn evt. et nærliggende verksted hvis fjæra ikke står skeivt, har flyttet seg vesentlig el. Du kan være heldig og at alt er på plass, men du kan også ha en potensielt skummel skade som kan forårsake en ulykke. Jeg er ganske sikker på at dette ville gitt deg kjøreforbud på EU-kontroll, eller om du blir stoppet i en teknisk kontroll langs veien.

 

Hvis du ikke har kompetanse til å vurdere det selv, så bør du la bilen stå. Hvis du er medlem i NAF så frakter vel de bilen gratis til verksted for deg?

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Kjem nokon ulyder ved svinging. Har bestilt tid hjå verkstad for å skifte fjærer framme på begge sider.

 

Mest sannsynlig kommer ulydene fra ødelagt fjærbenslager (lageret som sitter på toppen av fjæra foran og sørger for at den kan dreies når du svinger). Evt at restene av fjæra sklir mot skåla hvis ikke lageret går rundt. Hvis dette lageret er ødelagt gir det økt belastning på fjæra og er en av de mest vanlige årsakene til at fjæra ryker.

 

Sjekk om det sitter igjen rester av den ødelagte fjæra. Ser det ut til at den sitter greit i skåla må du fremdeles kalkulere med at den kan hoppe av i ei hump. Så frakt den på plan, evt kjør veldig pent til verksted, og regn med å måtte bytte fjærbenslager og fjærer på begge sider foran.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...