Gå til innhold

8 elbil-feller borettslag bør unngå (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Borettslagstyrene bør unngå å ta seg av annet enn vedlikehold og drift av boligene. Beboeres transportbehov bør beboere ta hånd om på egenhånd.

Lenke til kommentar

Borettslagstyrene bør unngå å ta seg av annet enn vedlikehold og drift av boligene. Beboeres transportbehov bør beboere ta hånd om på egenhånd.

Faktisk enig, borettslag bruker for mye på ting som ikke har noe med boligmassen å gjøre, internett, kabeltv og dill.

AtW

Lenke til kommentar

Parkering som gjøres på borettslagets eiendom er nødvendigvis borettslagsstyrets ansvar. At det dukker opp nye muligheter og etterspørsel når det gjelder utforming av parkeringsplassene er noe de må forholde seg til akkurat som de forholder seg til f.eks. TV og bredbånd, eller motorvarmerkontakter på Tynset. :-) Om svært få år har leiligheter som ikke har tilgang til lading av elbil sunket vesentlig i verdi sammenlignet med leiligheter som har tilgang. Nytter ikke å stikke hodet i sanden eller synge høyt lalala med hendene for øra...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Faktisk enig, borettslag bruker for mye på ting som ikke har noe med boligmassen å gjøre, internett, kabeltv og dill.

AtW

Så hvem skal etter deres mening ta seg av dette? Den enkelte andelseier har jo ikke lov til å trekke kabler inn til sin leilighet evt parkeringsplass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Så hvem skal etter deres mening ta seg av dette? Den enkelte andelseier har jo ikke lov til å trekke kabler inn til sin leilighet evt parkeringsplass.

Jeg snakker ikke om infrastruktur til nett, jeg snakker om abonnement. Og har de ikke?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Jeg snakker ikke om infrastruktur til nett, jeg snakker om abonnement. Og har de ikke?

AtW

OK. Jeg har ikke tilgang til artikkelen så jeg tok ikke sammenhengen. Borettslaget skal selvfølgelig ikke betale for selve ladingen. Jeg mener det mest fornuftige for et borettslag er å etablere ladeplasser med betalingsordning - gjerne i samarbeid med en leverandør av ladestasjoner - Fortum, Salto etc, det er vel nok å velge i nå til å ha en liten anbudskonkurranse. Jeg vil tro at disse leverandørene kan bygge infrastruktur billig mot en kontrakt på leveranse, på samme måte som det normalt gjøres ved f.eks. utbygging/oppgradering av kabelnett i et borettslag.

Så kan sikkert borettslaget legge opp til en løsning med faste ladeplasser (abonnement) vs rullerende plasser, og regler rundt dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Den enkelte andelseier bør ikke få lov til å strekke kabler i hytt og pine.

Dette vil være å forsøple fellesområdet, samt at det kan utgjøre en brannfare.

Ellers enig i at forskjellige typer abonnementer ikke bør gå direkte på borrettslaget eller dekkes direkte av felleskostnadene.

Men Borrettslag får ofte veldig gode avtaler med f.eks. bredbåndstilbydere, så det er absolutt en fordel at slike abonnement forhandles frem via borrettslaget. Men jeg synes ikke disse abonnementene bør være tvungne, men et fritt tilvalg som så kan viderefaktureres sammen med felleskostnadene.

(Der jeg bor får vi veldig god pris på bredbånd og TV gjennom leverandøren vi bruker. Å bestille dette privat ville fort kostet det dobbelte. Så veldig fornøyd med at vi har en avtale gjennom borrettslaget, men samtidig bør denne være valgfri.)

Har heller ikke tilgang til artikkelen, men synes at slike parkeringsplasser bør leies ut til en så høy pris at de dekker alt vedlikehold.

For strømforbruket bør man enten ha et telleverk, eller en så høy leie at dette med god margin dekker inn kostnaden ved strømforbruket. Leien vil nok uansett bli lavere enn om man skulle leid av en annen privat aktør.

EDIT: Noe skriveleif...

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Den enkelte andelseier bør ikke få lov til å strekke kabler i hytt og pine.

Dette vil være å forsøple fellesområdet, samt at det kan utgjøre en brannfare.

Ellers enig i at forskjellige typer abonnementer ikke bør gå direkte på borrettslaget eller dekkes direkte av felleskostnadene.

Men Borrettslag får ofte veldig gode avtaler med f.eks. bredbåndstilbydere, så det er absolutt en fordel at slike abonnement forhandles frem via borrettslaget. Men jeg synes ikke disse abonnementene bør være tvungne, men et fritt tilvalg som så kan viderefaktureres sammen med felleskostnadene.

(Der jeg bor får vi veldig god pris på bredbånd og TV gjennom leverandøren vi bruker. Å bestille dette privat ville fort kostet det dobbelte. Så veldig fornøyd med at vi har en avtale gjennom borrettslaget, men samtidig bør denne være valgfri.)

Har heller ikke tilgang til artikkelen, men synes at slike parkeringsplasser bør leies ut til en så høy pris at de dekker alt vedlikehold.

For strømforbruket bør man enten ha et telleverk, eller en så høy leie at dette med god margin dekker inn kostnaden ved strømforbruket. Leien vil nok uansett bli lavere enn om man skulle leid av en annen privat aktør.

EDIT: Noe skriveleif...

I "hytt og pine" nei, men det er gjerne ikke sånn kabler legges, de graves ned.

AtW

Lenke til kommentar

I "hytt og pine" nei, men det er gjerne ikke sånn kabler legges, de graves ned.

AtW

Tror ikke noen borrettslag vil tillate at man graver ned en egen kabel etter eget forgodtbefinnende heller...

Alt som skjer på borrettslagets tomt bør primært koordineres av styret.

Og hvordan ville dette bli i praksis?

Slike plasser går ofte på rundgang etter ansiennitet. Skal man grave en ny grøft hver gang en person flytter, og plassene bytter eier?...

Det kan også være langt fra den enkeltes leilighet til parkeringsplassen. De aller fleste steder skulle jeg tro det er best at borrettslaget tar seg av infrastrukturen. (Selv om det sikkert kan finnes unntak)

Og som nevnt bør alle kostnadene viderefaktureres til brukerne, slik at de som ikke benytter seg av tilbudet slipper kostnadene. Gjerne at de legger på litt ekstra så borrettslaget faktisk tjener noen kroner på dette. Det har vært praksis de stedene jeg har bodd med slike felles parkeringsplasser.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tror ikke noen borrettslag vil tillate at man graver ned en egen kabel etter eget forgodtbefinnende heller...

Alt som skjer på borrettslagets tomt bør primært koordineres av styret.

Ja. Fellesavtaler som TV, internett er primært for å forhindre at folk "tar skjeen i egen hånd", borring, graving etc.

Angående lading av bil;

Dersom generalforsamlingen har vedtatt et antall p-plasser kan samme forsamling sikkert bli enige om hvilke av disse som skal være ladeplasser.

Deretter kan det etableres et "parkeringslag" / "garasjelag" eller lignende. De som ønsker p-plasser blir medlemmer der og betaler kontigent. Disse pengene benyttes så til etablering av lading som ønsket av "parkeringslaget", i samarbeid med styret i borettslaget.

Problemet med å benytte styrets midler (husleie inntekter) er primært det faktum ikke alle har behov for slik ladeplass. Åpner en først for slik spesialbehandling av behov som ikke er boligrelaterte, kan det argumenteres med at f.eks. månedskort til kollektivtrafikk også burde finansieres av husleie.

Lenke til kommentar

En kan fort brenne seg ved an inntaket er makset ut og en må til med ENORME investeringer for å ikke drive med forskjellsbehandling. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En kan fort brenne seg ved an inntaket er makset ut og en må til med ENORME investeringer for å ikke drive med forskjellsbehandling.

Det kan fort bli store kostnader, ja. Utgiftene bør da dekkes av beboere med behov for p-plass, f.eks. via et "p-plass lag"/"garasjelag" med egen kontigent. Er det faste plasser kan de med særskilte behov kanskje betale høyere kontigent.

Og selvfølgelig; Dersom det er fast p-plass tilknyttet hver eneste bolig kan hele prosjektet finansieres via husleie (ladepunkt alle steder) fordi alle får samme "oppgradering". Da slipper en å opprette et eget organ pga den økonomiske biten. Evt. la generalforsamlingen godkjenne prosjektet dersom kostbart.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det kan fort bli store kostnader, ja. Utgiftene bør da dekkes av beboere med behov for p-plass, f.eks. via et "p-plass lag"/"garasjelag" med egen kontigent. Er det faste plasser kan de med særskilte behov kanskje betale høyere kontigent.

Og selvfølgelig; Dersom det er fast p-plass tilknyttet hver eneste bolig kan hele prosjektet finansieres via husleie (ladepunkt alle steder) fordi alle får samme "oppgradering". Da slipper en å opprette et eget organ pga den økonomiske biten. Evt. la generalforsamlingen godkjenne prosjektet dersom kostbart.

Der for er det viktig at borettslaget tar ansvar, tar opp ting i plenum å igangsetter plan før noen tar halve kapasiteten på ett par ladere. Måtte selv sette ned foten pga dette når vi diskuterte ladere her. Endte opp med maks 10A/2,3kW. Brant meg selv, men slapp iallefall ramaskriket om ett par år når det er stopp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Parkering som gjøres på borettslagets eiendom er nødvendigvis borettslagsstyrets ansvar. At det dukker opp nye muligheter og etterspørsel når det gjelder utforming av parkeringsplassene er noe de må forholde seg til akkurat som de forholder seg til f.eks. TV og bredbånd, eller motorvarmerkontakter på Tynset. :-) Om svært få år har leiligheter som ikke har tilgang til lading av elbil sunket vesentlig i verdi sammenlignet med leiligheter som har tilgang. Nytter ikke å stikke hodet i sanden eller synge høyt lalala med hendene for øra...

Dette er faktisk et poeng jeg ser mange totalt ser bort i fra. I en verden der stadig flere har elbil, vil leiligheter uten muligheter for elbillading etter hvert bli vanskeligere og vanskeligere å selge.

Så selv om man i øyeblikket ikke har behov for elbillading er det i ens egeninteresse å bli med på å legge til rette for det, da man formodentlig en gang skal selge og gjerne vil få så mye som mulig for leiligheten.

"Jeg har ikke elbil og driter i elbil så jeg vil ikke betale et rødt øre for noe som har med elbil å gjøre" er molbotankegang.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...