Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på biltema-olje og "merkevare"


Anbefalte innlegg

51 minutes ago, ExcaliBuR said:

Har du f.eks. en oljeavkjølt turbo vil dette være veldig gjeldende. Hva man leser av i oljetempmåler er ofte etter den har vært kjølt og gjennom systemet.

Google temperaturer å turbo så ser du fort at det ikke er urealistisk med meget høye temperaturer.

Hvis oljeflowen stopper så vil, som du sier, olja komme opp i en syk temperatur. F.eks. på noen biler som ikke har vannkjølt turbo eller en form for pumpe som kan sirkulere olje etter motoren har stoppet. På en del biler er det anbefalt at man kjører motoren på tomgang en stund før man skrur av nettopp pga. dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grankongla skrev (34 minutter siden):

Temperaturen i turboen sier oss jo ingenting om hvilken temperatur oljen kommer opp i. Bare fordi turboen blir varm betyr ikke det at kjølemediet blir unormalt varmt. Det er jo ikke sånn at olja blir liggende rundt turboen for å varmes opp, den passerer og går videre til avkjøling andre steder.  Og oljekjølte turboer er da ikke akkurat vanlige nok til at det på noen måte hadde vært relevant for diskusjonen her.

Uansett var det du sa at nymotens motorer kommer opp i en oljetemp godt over 200 grader og jeg lurer fortsatt på hvor du har det fra. Motorolje er jo ikke laget for å tåle såpass høye temperaturer, selv ikke helsyntetiske.



 

https://www.mobil.com/en/lubricants/about-us/mobil-1/mobil-1-performance-motor-oil/turbocharger-performance-with-mobil-1

 

Sitat

Oil in a turbocharger can exceed temperatures of 400 degrees Fahrenheit, which is about twice the average heat of non-turbo engines. Such high temperatures can cause some motor oils to decompose, resulting in engine deposits and diminished performance. But Mobil 1 oils resist breakdown by delivering outstanding thermal and oxidation stability. When used in turbocharged applications, Mobil 1 oils offer outstanding:

  • Protection of thrust bearing
  • Varnish control on shaft bushing
  • Deposit and buildup control on the compressor, compressor seal plate and turbo housing

Specially formulated to endure the additional stresses encountered in turbocharger applications, Mobil 1 oils deliver exceptional performance and protection at extreme temperatures – down to -40 degrees Fahrenheit and up to 500 degrees Fahrenheit.

400 F er 204 C.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (27 minutter siden):

Takk for den, da tok jeg feil om oljekjølte turboer, men som sagt ser jeg ikke det som veldig relevant for denne diskusjonen uansett. Jeg venter fortsatt på kilde om tilsvarende oljetemp i vanlige biler. Eller var det oljekjølte turboer du mente med "moderne motorer"?

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Fant følgende på nettet:

In contrast, low-cost engine oils may contain fewer or lower-quality additives, which may not provide the same level of protection or performance. Additionally, cheaper oils may use lower-quality base oils, which can lead to faster breakdown and degradation, reducing the oil's overall effectiveness.

Lenke til kommentar

Bytte du olje hver 10'000km/1år så funker Biltema si veldig bra uansett hvordan man snur og vender på det ;)

Men hadde aldri kjørt noe lengre!


Bruker selv biltema si olje, å her er det bytte på maks 10'000km uansett(kjører mer en det i året)

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (På 9.10.2020 den 4:32 PM):

Nå sitter jeg ikke med statistikk på hvor mange turboer seg er oljeavkjølte. Men av hva artikkelen skriver så er det mer og mer vanlig i moderne turbobiler. Ofte trenger kulelagrene i turboer smøring, og det gjør vann dårlig.

Alle turboer fra de første Saabene til de nyeste BMW-ene har hatt olje kjøling etter hva jeg er kjent med hvertfall, derimot det å ha kjølevann(glycol, kjølevæske ) tilkoblet turbo for å kjøle ned oljen er ikke alle som har, men heller ikke uvanlig heller. Serieproduserte biler har også ikke kulelagre i turboene, de bruker som regel glidelagre. Kule lagre i turbo er mere sett i performance biler som kjører på rudskogen,🤠🚘🏎️🏎️

Lenke til kommentar

Står skrevet svart på hvit at Biltema tilfredsstiller krav til API, ILSAC og ACEA

ett api godkjent produkt skal tilfredsstille  og opprettholde bil fabrikantens krav til garantier, smøring og vedlikehold 

 

skulle oljen til Biltema vært helt jævlig, hadde den aldri blitt stemplet med slikt

når det står skrevet at den skal tilfredsstille sånn og sånn, ville jo Biltema vært blakk nå om oljen ikke var som beskrevet. 
 

men: en ting som jeg reagerer kraftig på, er hvordan oljen dies kan dekke c3 c2 og a3/b4 i en og samme olje dunk. Dette er fremmed for meg på ett værksted hvertfall da de forskjellige  benevnelsene har hver sine egenskaper 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, MAtroxX said:

men: en ting som jeg reagerer kraftig på, er hvordan oljen dies kan dekke c3 c2 og a3/b4 i en og samme olje dunk. Dette er fremmed for meg på ett værksted hvertfall da de forskjellige  benevnelsene har hver sine egenskaper

Spesifikasjonene angir typisk grenseverdier, de utelukker ikke hverandre.

F.eks om man tilfredstiller C3 kravene og samtidig strengere viskositetskravene til C2 så kan man merke med begge.

Første treff på google, ser ut som shell får det til også: https://www.shell.com/motorist/oils-lubricants/helix-for-cars/shell-helix-ultra/shell-helix-ultra-ect-c2-c3-0w-30.html

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Biltema olje er nå ikke så billig heller, i september i fjor så kjøpte jeg 20l Mobil Super 3000 Fomula V 0W-30 og betalte 1858,- levert på posten, det er under 100,- pr l, til sammenligning får man 0W-30 til 749,- for 10l hos Biltema, men den oljen mangler blant annet LL04 spesifisering som jeg må ha til min bil.

Lenke til kommentar

Det er ganske velkjent at Statoil/Equinor har levert olje til Biltema i mange år. Om dette gjelder fremdeles aner jeg ikke.... men antar det går på anbud.

Så lenge oljen tilfretstiller de ulike kravene.... er det hipp som happ hva man fyller på. Det er kun merkevarnenavnet du betaler for. Samt fordyrende mellomledd. Det sier seg selv i grunn.

SuperDuper2000 longlife extra green pr0 til 300 kr,- literen er den samme smjørja som Biltmea 5-30W til 79 kr,- ;p 

Jeg tror derimot at bilamatører uten alt for mye erfaring, gjerne er de som er mest "kritisk" til motorolje og skal absolutt fylle på det dyreste og "beste". Men jo eldre man blir, og desto mer erfaring man blir.... innser man at det bare er tull. Snakk bare med de som er godt opp i åra. De fleste vil nok svare "Biltema" - enkelt og greit.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sertifisering er minstekrav som skal bli oppfylt. Det testes gjerne ved å kjøre oljen gjennom maskiner en viss tid og med en viss belastning og så måle slitasje ved bestemte punkter. Er slitasjen innafor bestemte verdier så er det bestått test. Om testene tar høyde for f.eks. kaldstart i -20°C i 100 dager vet jeg ikke. Mye slitasje skjer i slike tilfeller.

Jeg vil tro at additiver vil være forskjellig mellom Castrol, Mobil 1, Biltema, Amazon etc. selv om alle får råoljen fra Equinor. Og dette vil jo ha litt å si på egenskaper utover sertifisering/spesifikasjon. Hvor ofte f.eks. oljen tåler store temperaturforskjeller uten å miste smøre egenskaper, hvordan påvirker drivstoff oljens egenskaper om det er liten lekkasje et sted.

Ok at selve oljen blir levert av de samme leverandørene, men foredling, så vidt jeg vet, skjer lokalt og vil være forskjellig.

Men med "hyppig"/regelmessig oljeskift og filterbytte er mye gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...