Valtam666 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Som tittelen sier, jeg skal skifte hovedkort. Mister jeg da også Windows? Fikk pc fra komplett med instalert Windows. Men er ikke med Windows Key. Hva gjør jeg da for å få Windows 10 igjenn i det nye kortet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Nei du mister ikke windows, muligens du må aktivere på nytt, eller får microsoft å gi deg ny aktiveringsnøkkel. https://support.microsoft.com/nb-no/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change Husk hvis du ikke reinstaller får du driverproblemer størst sansynlig etterhvert. Størst sansynlig noe som slutter å fungere eller gir dårligere ytelse. Endret 5. januar 2018 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Når maskina har bootet med nytt hovedkort, går du på settings og velger at du ønsker å tilbakestille pcen. Så velger du "Behold ingenting" og du vil få en fersk windows installasjon. Om windows ikke er aktivert etterpå kontakter du bare Microsoft så fikser dem det for deg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Når maskina har bootet med nytt hovedkort, går du på settings og velger at du ønsker å tilbakestille pcen. Så velger du "Behold ingenting" og du vil få en fersk windows installasjon. Om windows ikke er aktivert etterpå kontakter du bare Microsoft så fikser dem det for deg. selv har jeg gjort det samme på 2 pcer, og det ender med pcene blir ekstrent trege i oppstart og funger svært dårlig. Har selv måtte ta full formattering for problemet skal bli løst, kansje det funger særlig dårlig med dualboot med linux? Ikke vet jeg. Eneste jeg vet er det funger dårlig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Når maskina har bootet med nytt hovedkort, går du på settings og velger at du ønsker å tilbakestille pcen. Så velger du "Behold ingenting" og du vil få en fersk windows installasjon. Om windows ikke er aktivert etterpå kontakter du bare Microsoft så fikser dem det for deg. selv har jeg gjort det samme på 2 pcer, og det ender med pcene blir ekstrent trege i oppstart og funger svært dårlig.Har selv måtte ta full formattering for problemet skal bli løst, kansje det funger særlig dårlig med dualboot med linux? Ikke vet jeg. Eneste jeg vet er det funger dårlig. Må være at du har gjort noe feil da. Har gjort det på 10+ maskiner helt uten problemer. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Hva må jeg ha gjort feil? Trodde det ikke er mulig å gjøre feil der. Selvfølgelig kan det være pcene mine med linux er problemet eller windows feil. Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Hei. Pass på at du ikke har windows OEM eller hva det heter. Det låser seg til hovedkortet! Har du produktnøkkelen selv etc etc. Så skal det gå fint. Source: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3374485/oem-windows-locked-hard-drive-motherboard.html Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Nei, har technet subscription som er for lengst utgått. så enten må det være feil på installasjons mediaet eller så må det være software feil som gjør det. Er ikke under aktiveringen som feiler på, maskinen går kun i loop også henger seg opp. Og er ekstremt treg. Full formattering løser problemene, kanskje problemet er trim ikke er aktivert eller satt opp. Samme med UEFI eller bios oppstart. Men selve tilbakestillingen går greit. er steget etterpå når windows skal startes pcen henger seg. Jeg tror problemet er filene ikke blir overskrivet men resten blir liggende urørt bare skjult i windows og det gir noen problemer. Hurtig formatering pleier ofte å gi problemer hos meg også, windows 10 er dårlig på GTP partisjon og man kan ikke installere MBR på UEFI boot. Da får man feilmelding og må inn i CMD å tilpasse harddisken\SSD disken manuelt. Endret 8. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Det var nok et innlegg ment for ts. 1 Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Jeg har Windows OEM ? Hva i all verden skal jeg gjøre da? Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Jeg har forøvrig aktivert Windows med en digital lisens som er koblet opp mot min Microsoft e post konto. Hvordan fungerer dette ved nytt hovedkort? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Se her: https://support.microsoft.com/en-gb/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change Hvis du klarer dette med det gamle hovedkortet er det kanskje en mulighet for at du kan få med deg lisensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå