Placid Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Godt mulig det har vært poster oppe om dette før... Men jeg fyrer løs: Systemet mitt består av følgende: Intel P4 3.0GHz PC800 Asus P4C800/DELUXE OCZ 1024MB DDR PC4000 Dual GOLD Asus Radeon 9800XT Western Digital Raptor 36x2 RAID 0 Koolance Watercooled Tower På papiret ser det jo ut som dette skal kunne overklokkes en god del. Og jeg har lest flere steder at man har overklokket akkurat dette hovedkortet og denne cpu'en til 3.6GHz stabilt med bare kraftig luftkjøling. Skulle tilsi at man klarer mer med vannkjøling... Problemet mitt er systemet pokker ikke vil over 3.3GHz, uansett hva jeg gjør. CPU temperaturen ligger på rundt 35 grader ubelastet og 40 grader belastet ved 3.3GHz. Så fort jeg setter multiplieren over 220 fryser eller kræsjer systemet under boot, og det samme hvis jeg stiller cpu volten over 1.7. Samme problemet med Asus sin "AI Overclocking"; kommer ikke over 10%. Har hatt AMD før, og klarte da å overklokke en XP2600+ fra 2083MHz til 2650Mhz. Det gikk dønn stabilt. Kan det være at jeg har fått en "dårlig" prosessor, eller at jeg gjør noe helt grunnleggende feil når det gjelder overklokking av P4? Hjelp, og god jul Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Du har selvfølgelig husket å sette opp vcore litt etter som du klokker. For hver prøveklokking, bør du også kjøre en eller annen cpu-stresstest for å sjekke at systemet er stabilt. Ellers er jeg ikke kjent med Pentium-klokking og det hovedkortet, så mer kan jeg ikke hjelpe deg Ps: du mener vel FSB over 220, ikke multiplier.... Lenke til kommentar
Placid Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Ps: du mener vel FSB over 220, ikke multiplier.... Heh, ja sef Joda, har prøvd med forskjellig volt også... Skjønner ikke bæret jeg, her feks, en som får den opp i 3.6 med luft Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Jeg kjører den på 3,52 med luft (Boxed kjøleren) Ikke noe problem. Jeg har samme HK som deg også. Den kjører med 235 fsb. Kjører også stock volt. Endret 11. desember 2003 av Vo0do0 Lenke til kommentar
Placid Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg kjører den på 3,52 med luft (Boxed kjøleren) Ikke noe problem. Jeg har samme HK som deg også. Den kjører med 235 fsb. Kjører også stock volt. Hm... Hvilken temp ligger den på da? Må være at jeg har fått et dårlig HK eller CPU da kanskje? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hmmm har mest tro på at det er noe med det hovedkortet ditt da det er et "drittkort" har selv hatt 2 stk til test og ingen av dem funket som de skulle , asus P4C 800 - E er derimot et bra kort. Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Prøvd å kjøre cpu på 250 og minne på 200? Lastet ned nyeste bios? http://www.hardocp.com/article.html?art=NDcwLDY= Lenke til kommentar
Placid Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Ja, nyeste bois er nettopp installert (v. 1014) Har ikke prøvd å kjøre minnet på annen hastighet enn CPUen nei, kan kanskje prøve på det... Men OCZ minnet er jo laget for overklokking, og testet til minst 250MHz, derfor jeg gadd å betale himla mye penger for det, så det bør ikke være problemet. Lenke til kommentar
Placid Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 asus P4C 800 - E er derimot et bra kort. Er ikke eneste forskjellen at LAN kontrolleren er fra Intel, og at den er mye bedre enn 3Com sin? Eller er det noen andre forskjeller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå