Gå til innhold

Hjemmelaget vin?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fant ut at jeg ville prøve å brygge vin hjemme, og fikk tak i en 5-litersdunk, gjærstopper, juice sukker og gjær, så satt jeg igang. Etter at alt var på plass, og det boblet i gjærstopperen, så begynte jeg å google navnet på gjæret jeg hadde kjøpt, og nå ble jeg plutselig usikker på om jeg har kjøpt noe sterkere saker som egentlig er ment for å lage sprit? Gjæret heter Super Atomic Turbogjær. Noen som har peiling? Utrolig kjedelig hvis jeg må helle ut alt! Jeg har ikke utstyr til å måle alkoholprosenten, jeg ville holde det helt enkelt.

Ekstraspm.: det å "destillere" har dukket opp mye mens jeg har googlet navnet på gjæret. Er det helt nødvendig, eller kan det sløyfes?

Håper det er noen med peiling her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg fant ut at jeg ville prøve å brygge vin hjemme, og fikk tak i en 5-litersdunk, gjærstopper, juice sukker og gjær, så satt jeg igang. Etter at alt var på plass, og det boblet i gjærstopperen, så begynte jeg å google navnet på gjæret jeg hadde kjøpt, og nå ble jeg plutselig usikker på om jeg har kjøpt noe sterkere saker som egentlig er ment for å lage sprit? Gjæret heter Super Atomic Turbogjær. Noen som har peiling? Utrolig kjedelig hvis jeg må helle ut alt! Jeg har ikke utstyr til å måle alkoholprosenten, jeg ville holde det helt enkelt.

Ekstraspm.: det å "destillere" har dukket opp mye mens jeg har googlet navnet på gjæret. Er det helt nødvendig, eller kan det sløyfes?

Håper det er noen med peiling her :)

Jeg tenker at det med gjæren vil vise seg på smaken, den gjæren er ment for rask gjæring, maksimal konvertering av sukker til alkohol, og høy alkoholtoleranse (all gjær dør av alkoholinnhold over en varierende grense). Avstoffer med usmak og denslags er ikke noe det tas hensyn til med slik gjær. Den vil produsere en slags vin, men smaken får du se hva det blir med.

Destillering (hjemmebrenning) for oppkonsentrering av alkohol er ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det med gjæren vil vise seg på smaken, den gjæren er ment for rask gjæring, maksimal konvertering av sukker til alkohol, og høy alkoholtoleranse (all gjær dør av alkoholinnhold over en varierende grense). Avstoffer med usmak og denslags er ikke noe det tas hensyn til med slik gjær. Den vil produsere en slags vin, men smaken får du se hva det blir med.

Aah, da skjønner jeg mer :) så denne kan ende opp som en slags sterkvin den da? Smaken er det ikke så nøye med akkurat nå. Greit å prøve og feile litt nå i starten, så kan jeg kanskje lage noe drikkbart etterhvert. Gjør jo dette kun for gøy :)

Ok, så destillering er med andre ord ikke ett must? Flaks for meg, haha! ble helt matt av at jeg skulle måtte lære meg ennå mer. Jeg er egentlig ganske dum når det kommer til å skjønne ting som dette. Så ikke bli helt overrasket hvis jeg spør dumme spørsmål og må ha ting inn med t-skje ;)

Og, forresten, jeg mente gjærlås i mitt første innlegg, ikke gjærstopper :p

Endret av Det_Er_Meg
Lenke til kommentar

Er det stress å avbryte gjæringen før det har slutta å "boble" i gjærlåsen? Smakte på den nå, og det smakte syyyykt alkohol, så tror ikke jeg vil ha den noe særlig sterkere. Kjøpte ikke gjærstopper heller. Og ikke vinklarer (eller hva det heter). Noen tips til hva jeg skal gjøre videre for å gjøre den drikkeklar. Antar at den ikke kan drikkes nå med en gang?

Sorry mange spørsmål altså, men jeg er helt grønn

Endret av Det_Er_Meg
Lenke til kommentar

Er det stress å avbryte gjæringen før det har slutta å "boble" i gjærlåsen? Smakte på den nå, og det smakte syyyykt alkohol, så tror ikke jeg vil ha den noe særlig sterkere. Kjøpte ikke gjærstopper heller. Og ikke vinklarer (eller hva det heter). Noen tips til hva jeg skal gjøre videre for å gjøre den drikkeklar. Antar at den ikke kan drikkes nå med en gang?

Sorry mange spørsmål altså, men jeg er helt grønn

Ser ut som om det er vanlig praksis å avbryte gjæringen for vin, og det virker forsåvidt helt rimelig for meg at det er slik man får søte viner (gjær vil gjøre sukker om til alkohol frem til den har spist alt sukkeret eller den selv dør av høyt alkoholinnhold).

Hva som skjer videre nå vet jeg egentlig fint lite om, det er ølbrygging jeg kjenner til. Prøv sider som http://www.vinlegging.net/ og annen googling videre.

Det er likevel ingenting som hindrer deg fra å drikke den så snart gjæren er stanset. Videre lagring er vel ment for å modne vinen, er det noe stort poeng her? Med øl vet jeg at enkelte øltyper er drikkbare (til og med å fortrekke) så snart de er karbonert, og det er jo ikke aktuelt her.

Hva laget du vin av? Hvor mye brukte du? Om du vet omtrent hvor mye det ble kan jeg kanskje få til et grovt estimat på styrken på dette hvis det får gjære ferdig - meget mulig det allerede er ferdiggjæret, forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...