Gå til innhold

Telio oppsigelsestid - normalt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Utporterte fra Telio i slutten av desember, fikk faktura for januar etter dette, og regnet med at denne var noe jeg ikke trengte å betale da det ikke vil være noe aktivitet på abonnementet i januar.

 

Kontaktet derfor kundeservice, som svarer følgende:

 

"Hei,

Takk for din henvendelse.

Vi har en oppsigelsestid på inneværende måned pluss neste. Så når du utporterer i slutten av desember gjelder dette som din oppsigelsestid og fakturaen for januar må derfor betales i sin helhet

Vi ønsker deg en fin dag."

 

Med andre ord må jeg betale for januar måned, hvor det ikke er aktivitet på abonnementet - er dette normalt?

 

Dette er helt sikkert lov, da jeg naturligvis har godkjent leverandørens betingelser ved starten av abonnementet, dette var bare litt irriterende. Greit å vite om andre leverandører også driver slik.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Utporterte fra Telio i slutten av desember, fikk faktura for januar etter dette, og regnet med at denne var noe jeg ikke trengte å betale da det ikke vil være noe aktivitet på abonnementet i januar.

 

Kontaktet derfor kundeservice, som svarer følgende:

 

"Hei,

 

Takk for din henvendelse.

 

Vi har en oppsigelsestid på inneværende måned pluss neste. Så når du utporterer i slutten av desember gjelder dette som din oppsigelsestid og fakturaen for januar må derfor betales i sin helhet

 

Vi ønsker deg en fin dag."

 

Med andre ord må jeg betale for januar måned, hvor det ikke er aktivitet på abonnementet - er dette normalt?

 

Dette er helt sikkert lov, da jeg naturligvis har godkjent leverandørens betingelser ved starten av abonnementet, dette var bare litt irriterende. Greit å vite om andre leverandører også driver slik.

Bedrift har andre regler enn private. Om privat og du var i bindingstid så må du betale. Dette vil være normalt for de fleste teleleverandører.  

Lenke til kommentar

Telio har oppsigelsestid ut inneværende + neste måned. Dette står i avtalevilkårene man mottar når man blir kunde. Dette gjelder bredbånd, bredbåndstelefoni, mobilt bredbånd og mobiltelefoni. Samme avtalevilkårene over hele fjøla. Du som kunde har et ansvar å lese dem. Pga. Disse avtalevilkårene sørget for at jeg ikke blir kunde hos Telio, så lenge de ikke endrer praksis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mener jeg har forstått det slik at flere leverandører skiller på ren oppsigelse, hvor det da går inneværende måned pluss neste, eller om man utporterer over til en annen leverandør. Ved utportering slippes man på utporteringsdagen og slipper og betale.

 

Slik har jeg forstått bla. ICE sine vilkår tidligere, men nå ser det ut som om vilkårene er endret... (Kan jeg virkelig huske så feil?!)

Lenke til kommentar

Vilkårene hos telio virker uavhengig av om det er ren oppsigelse eller utportering. Oppsigelsestiden er den samme. Har fått dette bekreftet via kundeservice. Noen andre operatører har «oppsigelsestid» ut inneværende måned. Så det er likegyldig om man porterer vekk til annen operatør 1 eller 31 i en måned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vilkårene hos telio virker uavhengig av om det er ren oppsigelse eller utportering. Oppsigelsestiden er den samme. Har fått dette bekreftet via kundeservice. Noen andre operatører har «oppsigelsestid» ut inneværende måned. Så det er likegyldig om man porterer vekk til annen operatør 1 eller 31 i en måned.

Men det er vel ikke likegyldig? Porterer man bort den første så må man betale for en hel måned som ikke blir benyttet, mens porterer man den 31. slipper man å betale ekstra.

 

Her er en oversikt som er relativ fersk:

https://www.dinside.no/okonomi/sa-lang-tid-kan-det-ta-a-bytte-mobiloperator/67683463

Lenke til kommentar

 

Vilkårene hos telio virker uavhengig av om det er ren oppsigelse eller utportering. Oppsigelsestiden er den samme. Har fått dette bekreftet via kundeservice. Noen andre operatører har «oppsigelsestid» ut inneværende måned. Så det er likegyldig om man porterer vekk til annen operatør 1 eller 31 i en måned.

Men det er vel ikke likegyldig? Porterer man bort den første så må man betale for en hel måned som ikke blir benyttet, mens porterer man den 31. slipper man å betale ekstra.

 

Her er en oversikt som er relativ fersk:

https://www.dinside.no/okonomi/sa-lang-tid-kan-det-ta-a-bytte-mobiloperator/67683463

La oss ta et eksempel om du porterer fra Telio til talkmore, datoen er 01.02.2018. Du er grinete fordi du ikke har telia-dekning der du er, og bestiller raskt, velger å hente et simkort i en butikk/kiosk for å få portert snarest, fordi du venter viktige samtaler. Da har Telio sin fulle rett til å fakturere oppsigelsestid tilogmed 31.03.2018. Det betyr inneværende + neste måned oppsigelse, selv ved utportering ifølge avtalevilkårene til telio.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Vilkårene hos telio virker uavhengig av om det er ren oppsigelse eller utportering. Oppsigelsestiden er den samme. Har fått dette bekreftet via kundeservice. Noen andre operatører har «oppsigelsestid» ut inneværende måned. Så det er likegyldig om man porterer vekk til annen operatør 1 eller 31 i en måned.

Men det er vel ikke likegyldig? Porterer man bort den første så må man betale for en hel måned som ikke blir benyttet, mens porterer man den 31. slipper man å betale ekstra.

 

Her er en oversikt som er relativ fersk:

https://www.dinside.no/okonomi/sa-lang-tid-kan-det-ta-a-bytte-mobiloperator/67683463

La oss ta et eksempel om du porterer fra Telio til talkmore, datoen er 01.02.2018. Du er grinete fordi du ikke har telia-dekning der du er, og bestiller raskt, velger å hente et simkort i en butikk/kiosk for å få portert snarest, fordi du venter viktige samtaler. Da har Telio sin fulle rett til å fakturere oppsigelsestid tilogmed 31.03.2018. Det betyr inneværende + neste måned oppsigelse, selv ved utportering ifølge avtalevilkårene til telio.

 

Jeg leste litt for fort når du skrev ordet likegyldig. Vi er helt på nett når det gjelder dette ;)

 

Forøvrig synes jeg innlegget på dinside.no er av nyttig karakter om man feks. kun ønsker å teste ut dekning eller abonnement.

 

Jeg har personlig erfart at enkelte selskap IKKE vil sette ny porteringsdato langt frem i tid om man ønsker å bruke dem som leverandør, slik at det er umulig å unngå overlapping. ICE er et slikt selskap som ikke kunne endre porteringsdatoen så mye at man unngår dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...