Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tilbakebetaling av trekt lønn for ferieuker

Razamanaz

Anbefalte innlegg

Hva sier jusen?

I 2016 så brukte jeg 3 av 5 ferieuker. Jeg ble trekt 4 dager i lønn for den femte ferieuken.

Jeg fikk muntlig ok fra min leder til og overføre siste 2 ferieuker fra 2016 til 2017, slik at jeg hadde 7 ferieuker i 2017. Jeg ba om det skriftlig, men fikk det bare muntlig.

I år så tok jeg ut 2 uker ferie i fellesferien, slik at jeg da hadde 5 uker igjen av ferien min. Jeg fikk ikke brukt disse 5 ukene pga av behov fra selskapet da det var en del oppdrag som måtte utføres. I slutten av november minte jeg min leder om at jeg måtte ta ut ferien f.o.m. da hvis jeg skulle fått tatt ut all ferie, men ble bedt om å vente da det enda var behov for at jeg måtte jobbe. Så jeg tok altså ikke ut mer ferie enn 2 uker i år.

Jeg fikk nå overført 3 uker til 2018, de 2 ukene jeg hadde til gode fra 2016 fikk jeg ikke godkjent overført til 2018.

Jeg brukte altså bare 3 uker ferie fra 2016, men ble trekt i lønn for 4 dager av den femte ferieuken som aldri ble benyttet. 

Kan jeg be om dette tilbakebetalt - selv om dette skjedde i 2016?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lederen din har ett problem her, han har i to år brutt loven ift at du ikke har tatt ut din ferie, selv om du har mint han på det. Krev å få alle pengene betalt, og gjerne noen ekstra feriedager som plaster på såret med ett vedlegg av gjeldene lover fra AML. Det er iallefall slik jeg hadde gått frem når de oppfører seg så usaklig. 

Lenke til kommentar

Ferieloven

§ 7.Tiden for ferie

(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)

Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

§ 14.Erstatning

Dersom arbeidsgiver eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller uaktsomt unnlater å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og feriepenger i samsvar med reglene i loven her, plikter arbeidsgiver å betale erstatning.

Erstatningen skal omfatte det økonomiske tap og en rimelig erstatning for velferdstap. Ansvaret kan lempes dersom det på grunn av skadens omfang eller andre omstendigheter er rimelig at arbeidstaker helt eller delvis bærer skaden selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og normalt så er den overførte ferien som brukes først før man bruker ferien for det året du har overført til så de to ukene i 2017 med ferie skulle egentlig være de fra 2016 så da skal du ha hatt 5 uker fra 2017 . men det virker som arbeidsgiver har brutt ferieloven med at du ikke fikk lov å ta de ut.

Snakk med en fagforening om dette for å ta opp saken.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...