Gå til innhold

Kjøp av DAB+ adapter til stereosystem

Anbefalte innlegg

Jepp, ser ut som samme adapter. Det er selvsagt ikke adapterets skyld den kvalitetsforskjellen du opplever.

Se på båndbredden du får fra den kanalen du testet med. Forundrer meg ikke om du ser 64kbps, kanskje 96. FM, ikke digital, har stort sett langt mer tilsvarende, og en helt annen dynamikk.

Så du kan kjøpe så dyre dab-adaptere du bare vil, om du fortsetter å sammenligne med FM, og samme dårlige dab-kanal, ender du kun opp med å ha brukt mer penger.

Takk for svar.

Nrk PI har 96 kbps, men lokalradioen 128. Renere lyd med FM. Litt av en nedtur hvis dette blir resultatet spesielt når det gjelder musikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, kvalitetsmessig kan jeg ikke annet enn å skuffe deg når det gjelder dab. Renhet i lyden er bedre på dab her jeg bor, men dørgende kjedelig og flatt lydbilde.

I bilen tenker jeg at jeg ikke merker forskjell, men merkelig nok mister jeg engasjementet der også etter en låt, knapt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har per i dag en NAD T757v2 med NAD DB 2 tilkoblet slik at jeg kan høre på DAB+. Jeg vurderer å bytte ut surroundreceiveren med forforsterkeren NAD 165BEE men da den ikke er kompatibel med DAB+ adapteren jeg har vurderer jeg å skaffe ny adapter. Er det hipp som happ hva jeg kjøper her? Funker Argon DAB ADAPTER 3 DAB greit eller kan jeg kjøpe noe ræl på Elkjøp (for å sette det på spissen)?

Jeg har stereoforsterkeren NAD C272 som forforsterkeren skal kobles til.

Jeg har en Tiny M7 adapter. Den har FM/DAB Internettradio og Bluetooth. Den har optisk utgang og da er det dac i receiver /forsterker som dekoder lyden. Da kan man velge det man liker best....
Lenke til kommentar

Beklager, kvalitetsmessig kan jeg ikke annet enn å skuffe deg når det gjelder dab. Renhet i lyden er bedre på dab her jeg bor, men dørgende kjedelig og flatt lydbilde.

I bilen tenker jeg at jeg ikke merker forskjell, men merkelig nok mister jeg engasjementet der også etter en låt, knapt.

Men det rare er at en Tiny DAB+ småradio høres ganske ren og ok ut.

Lenke til kommentar

Faktum er jo at FM er full av harmonisk forvrengning og Loudness fra 1000 Hz og nedover. Stereo separasjon er elendig kontra DAB, samme mrd signal støyforhold. NRK og P4 har sendt digitalt i ca 20 år, dvs musikk fra harddisk og digitale miksebord. Egentlig kan man ikke sammenligne lyden fra FM og DAB , på samme måte som LP plate vs CD plate fordi måten lyd genereres på er totalt forskjellig. Og alle radiostasjoner sender lyden sin gjennom div. bokser før den går ut.

Jeg har hatt DAB i bil i 15 år, på jobb i 8 år og hjemme i 6 år. Det er så deilig å høre klar og støyfri lyd, og sørlig i bil uten fisj, plopp og sus. FM låt slapt og livløst i forhold. Etter 30 år med FM så savner jeg ikke FM ett sekund. Det verste med DAB er at det fungerer.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man sammenligne lyden i dab og fm. Det er nettopp den du kan sammenligne. Teknologien derimot.... Men for den jevne radiolytter er også teknologien irrelevant. I det daglige er jeg mer opptatt av funksjonalitet og når jeg med ett enkelt trykk kommer over på neste kanal er det bra. Både i bilen og på kjøkkenradioen. 

Setter jeg meg ned på stueanlegget (til betydelig høyere pris enn kjøkkenradioen) benyttes selvsagt ikke radio, men i hovedsak høyoppløste filer og innspillinger jeg vet er bra.

Så for min del er det svært lite jeg savner ved FM, heller ikke nostalgien. Lyttet ikke kritisk til fm og gjør det heller ikke til dab. Mulig det er/har vært stor forskjell for en del, for jeg leser om folk på nett som skriker og klager over at fm blir borte og den gode lyden, men de må ha hatt atskillig andre mottaksforhold enn meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

DAB er ubrukelig om man er interessert i lydkvalitet dessverre.

Eller teknologien har teoretisk mulighet til å være bra, men det krever mye båndbredde så i praksis blir det ikke utnyttet.

Har en dab radio på kjøkkenet, men bare dama som bruker den til P3 Morgen, radio spilles av via Bluetooth og en radioapp på telefonen.

I hvert fall om man skal stå der litt å lage mat. 

Må si jeg var ekstremt skuffet over DAB. Trodde ikke jeg kom til å tenke over at det var noen forskjell kontra FM. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

DAB er ubrukelig om man er interessert i lydkvalitet dessverre.

Eller teknologien har teoretisk mulighet til å være bra, men det krever mye båndbredde så i praksis blir det ikke utnyttet.

Har en dab radio på kjøkkenet, men bare dama som bruker den til P3 Morgen, radio spilles av via Bluetooth og en radioapp på telefonen.

I hvert fall om man skal stå der litt å lage mat. 

Må si jeg var ekstremt skuffet over DAB. Trodde ikke jeg kom til å tenke over at det var noen forskjell kontra FM.

Det er klart det er forskjell....analog lyd kontra digital. Savner ikke FM et eneste sekund.
Lenke til kommentar

Nå tenker jeg på at forskjellen i lydkvaliteten var så stor.

Har aldri sett på FM som med høy kvalitet på lyden, men i forhold til DAB virker det jo nesten som det. 

Vil vel si hele dette DAB prosjektet har vært en fadese, lydmessig og politisk. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For den jevne bruker som bare skal høre på radio i bilen på vei til og fra jobb, på kjøkkenet mens de spiser og lignende har ikke den store forskjellen i lydkvaliteten noe særlig å si.

Lenke til kommentar

For den jevne bruker som bare skal høre på radio i bilen på vei til og fra jobb, på kjøkkenet mens de spiser og lignende har ikke den store forskjellen i lydkvaliteten noe særlig å si.

Nei, det har sikkert ikke det. Men måten NRK har hauset opp dette og at man bruker mange milliarder på å oppgradere en løsning som gir ett dårligere sluttprodukt er kritikkverdig. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det har sikkert ikke det. Men måten NRK har hauset opp dette og at man bruker mange milliarder på å oppgradere en løsning som gir ett dårligere sluttprodukt er kritikkverdig.

Det kommer jo an på helhetsbildet, og det er det som teller. Vi har gått fra 5 riksdekkende kanaler, hvorav P4 og Radio Norge hadde dårlig dekning mange steder. Nå har vi fått ca 30 riksdekkende kanaler hvorav NRK sine har bedre dekning enn de kommersielle, men begge nett har bedre dekning enn FM på de fleste steder. Det vil alltid være noen som ikke er enig i det, det får være deres problem. Med riktig installert utstyr i bil...DAB krever god antenne og ikke alle hverken proffe eller amatører skjønner det helt. Man må også lære seg å bruke radioen, aktivere service following, noe a la RDS , og oppdatere sendelista.

Hvis man lagrer en NRK kanal i feil region, f.eks på hytta som en bekjent gjorde, så fungere det dårlig i Oslo-gryta .

Mange klager over lyden på DAB , men den er helt Ok for radiolytting, og gir fin lyd i de fleste biler. Som f.eks Mitsubishi som jeg selv har. Alltid dekning, alltid perfekt stereobilde. NRK P1+ har blitt Norges tredje største radiokanal på noen år.

Husk at NRK har sendt digitalt i 20 år snart, og lyden fra en adapter til FM i din bilradio i din gamle bil er langt fra optimalt...dessverre.

Lenke til kommentar

Du kan ikke si at lyden er god nok. Det er jo opp til øret som hører, det er OK for stemmegjengivning, men personlig syns jeg det er ubrukelig til musikk. Utenom NRK alltid klassisk som sender på høyere oppløsning enn de andre stasjonen. Selv om denne høyere oppløsningen fortsatt er mye lavere enn hva de sender via radio appen sin.

Mor og stefar har problemet med dette med at stasjonene de lagrer ikke fungerer på vei til hyttene.

Ja, det er sikkert en eller annen innstilling i deres Mitsubishi også, men det gidder ikke to som er snart pensjonister å sette seg inn i.

Så da hører man heller på musikk fra telefonen. 

På veien til hytta på fjellet er det områder uten DAB dekning, jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener det var FM dekning der før slukkingen. 

Og eldre er jo de som hører mest radio, det ser man jo ved at NRK P1 er den største kanalen, satsingsområdet deres er jo ikke akkurat ungdom. 

Ergo taper radio lyttere, noe vi ser er en konsekvens av slukkingen av FM nettet.

FM har aldri vært optimalt, det er det nok ingen som har påstått heller, men jeg ser flere fordeler med FM enn hva jeg gjør med DAB.
Radio er jo tross alt lyd. Da bør jo lydkvaliteten være i fokus. 

Lenke til kommentar

NRK klassisk sender som de fleste NRK kanaler med 80 kbps og HE-AAC v2 audio codec.

Når det gjelder innstillingen i Mitsubishi så kan sikkert du hjelpe til med å finne den knappen som heter Service Following.

Jeg er jo en eldre mann og har ikke hatt noe problem med det.

Ellers er NRK P1 ikke ment for ungdommen , men de rundt 40. NRK har jo opp til flere ungdomskanaler...

Og en spesielt for den eldre garde. P1+. Som er Norges tredje største kanal og som mange eldre, inkludert meg hører mye på.

Er en del spesialprogrammer der, som ren 60.

Det er jo mange som sa at CD var ubrukelig til musikk, og ikke minst MP 3....men utrolig nok så eksterer alle disse formatene side om side...

Og så deilig å høre klar og tydelig lyd i bilen, uten sus, og skurr og plopp og fisj.

Men jeg har jo bare hatt DAB i bil i 15 år...

Radio er lyd...støy også...masse digital lyd på TV hver dag...i ca 20 år.

På innstillingen på DAB radio i Mitsubishi så skal det stå: NRK P1 i bil. NRK P1+ i bil.

Lenke til kommentar

NRK klassisk sender som de fleste NRK kanaler med 80 kbps og HE-AAC v2 audio codec.

Det stemmer ikke. NRK Alltid klassisk sender med høyere oppløsning enn de andre stasjonene.

Mener at det er 96 kbps AAC SBR som brukes der. 

At du er en eldre mann som fant ut av DAB innstillingene tviler jeg ikke på. Men tror du at du er representativ for "eldre menn"? Jeg tror feks ikke det er mange eldre menn som vet hvilken kodeks som benyttes ved DAB sendinger?

Så du er kanskje i kategorien teknisk interessert?

Tallene lyver ikke, tradisjonell radio har tapt masse lyttere etter overgangen til DAB. 

Så skal man se nøkternt på det så har overgangen ikke vært vellykket. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...