ilpostino Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Jeg har per i dag en NAD T757v2 med NAD DB 2 tilkoblet slik at jeg kan høre på DAB+. Jeg vurderer å bytte ut surroundreceiveren med forforsterkeren NAD 165BEE men da den ikke er kompatibel med DAB+ adapteren jeg har vurderer jeg å skaffe ny adapter. Er det hipp som happ hva jeg kjøper her? Funker Argon DAB ADAPTER 3 DAB greit eller kan jeg kjøpe noe ræl på Elkjøp (for å sette det på spissen)?Jeg har stereoforsterkeren NAD C272 som forforsterkeren skal kobles til. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Ser at NAD DB2 er en ganske spesiell enhet, med en plugg som bare passer på visse NAD modeller. Den er da en fullintgrert utvidelse av din receiver, slik at all betjening skjer på receiveren. Det normale er nok slik som den Aragon modellen, slike er kompatible med alt som har en linjeinngang. Betjeningen foregår da med egen fjernkontroll. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Kjøpte meg en Pop Dab adapter på Elkjøp for å ha noe enkel radio i garasjen (koblet til det eldgamle stereoanlegget som ikke får være innendørs). Denne saken er akkurat like god som Argon-sakene på Hifi-klubben og eneste reelle forskjellen jeg kan tenke meg er tilkoblingsmuligheter, eller antall sådanne. For lydkvaliteten sin del er du allerede på tur om du mener dab låter bedre hos Hifi-klubben enn på Elkjøp. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) For lydkvaliteten sin del er du allerede på tur om du mener dab låter bedre hos Hifi-klubben enn på Elkjøp. Det er jo de samme signalene som skal høres på det samme anlegget så er enig i at det ikke skal være noen forskjell hvor du kjøper adapteren / hvilke merke den er. Ser at NAD DB2 er en ganske spesiell enhet, med en plugg som bare passer på visse NAD modeller. Den er da en fullintgrert utvidelse av din receiver, slik at all betjening skjer på receiveren.Det normale er nok slik som den Aragon modellen, slike er kompatible med alt som har en linjeinngang. Betjeningen foregår da med egen fjernkontroll. Ja, det er en propietær enhet fra NAD og jeg kan dessverre ende opp med en fjernkontroll ekstra. Endret 5. januar 2018 av ilpostino Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Tja, man har jo alltids ett digitalt til analogt ledd som bør være av brukbar kvalitet da Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Ikke verdt å vektlegge for dab. Når man tar utgangspunkt i sendinger på 60-128kbps hjelper det lite med aac for å få noe kvalitet på lyden. Forskjellene mellom dacer (og ta gjerne med utgangstrinnet i tillegg) blir for små å snakke om ved slike båndbredder. Er det en alt-i-ett løsning hvor man gjerne streamer fra nas osv, med 320kbps mp3/4, 1440kbps osv blir det selvsagt noe annet. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Hvorfor ser du ikke etter en løsning med internettradio istedenfor dab? 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Hvorfor ser du ikke etter en løsning med internettradio istedenfor dab? Jeg har en internettradio allerede og det er stort sett 2-3 kanaler jeg hører på og disse er norske. Jeg er kanskje gammeldags men jeg liker tanken på at jeg faktisk hører på radiosignaler og ikke internett. (jobber med It og bruker ganske mye tid foran datamaskiner) Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 DAB er mye dårligere enn nettradio. Ser ikke helt hva du mener med å høre på radiosignaler og ikke internett, hva mener du egentlig med det? 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2018 Ser ikke helt hva du mener med å høre på radiosignaler og ikke internett, hva mener du egentlig med det? DAB+ sendes jo via normale radiobølger mens nettradio sendes over internett og kan enten mottas direkte på en internettradio eller castes via Chromecast, TuneIn eller tilsvarende løsninger. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Ser ikke helt hva du mener med å høre på radiosignaler og ikke internett, hva mener du egentlig med det? DAB+ sendes jo via normale radiobølger mens nettradio sendes over internett og kan enten mottas direkte på en internettradio eller castes via Chromecast, TuneIn eller tilsvarende løsninger. Ja, jeg vet det, men jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke vil ha bruke internettradio? Har selv en Geneva DAB radio på kjøkkenet. Hører svært lite på radio selv, men når jeg gjør det så spiller jeg nettradio fra mobilen tilkoblet Genevaen via Bluetooth. Det er rett og slett for dårlig lyd på DAB om man skal høre på musikk. Eneste som kan funke er NRK Alltid Klassisk. Endret 17. januar 2018 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2018 Ja, jeg vet det, men jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke vil ha bruke internettradio? Antageligvis så er jeg litt gammeldags og / eller litt for tradisjonell på den fronten. Etter at jeg skrev førsteposten har jeg byttet ut receiveren jeg hadde med en NAD 165BEE. Jeg mistet derfor den innebygde DAB+-muligheten og har hørt en del på diverse kanaler hos NRK som blir sendt via Chromecast til anlegget. Det er faktisk stor forskjell på det dynamiske lydbilde på internettradio kontra DAB+, selv om det er de samme kanalene jeg hører på. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Nettradio sendes med høyere oppløsning, så det er egentlig ikke så rart. NRK alltid klassisk er det som har høyest hos NRK, så den har faktisk OK kvalitet. Har du chromecast audio bør du også sette på Full Dynamic Range om du ikke har gjort det allerede. https://support.google.com/chromecast/answer/6290498?hl=en Endret 17. januar 2018 av PatSharpX Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2018 Har du chromecast audio bør du også sette på Full Dynamic Range om du ikke har gjort det allerede. https://support.google.com/chromecast/answer/6290498?hl=en Den er på allerede. Jeg mistenker Chromecastene jeg har i hjemmenettverket skaper litt trøbbel så jeg vurderer å bytte de ut med Bluesound NODE2 (kobles til i stuen) og Bluesound POWERNODE2 (erstatter anlegget på datamaskinen) slik at det trådløse nettverket blir mer stabilt. Det blir fremdeles internettradio via TuneIn som jeg uansett bruker på HEOS1 som jeg bruker på badet. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Har du chromecast audio bør du også sette på Full Dynamic Range om du ikke har gjort det allerede. https://support.google.com/chromecast/answer/6290498?hl=en Den er på allerede. Jeg mistenker Chromecastene jeg har i hjemmenettverket skaper litt trøbbel så jeg vurderer å bytte de ut med Bluesound NODE2 (kobles til i stuen) og Bluesound POWERNODE2 (erstatter anlegget på datamaskinen) slik at det trådløse nettverket blir mer stabilt. Det blir fremdeles internettradio via TuneIn som jeg uansett bruker på HEOS1 som jeg bruker på badet. Mulig det er denne du sliter med... https://www.tek.no/artikler/na-skal-google-produktene-ikke-lenger-sette-wifi-nettet-ditt-ut-av-spill/426112 ? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Mulig det er denne du sliter med... https://www.tek.no/artikler/na-skal-google-produktene-ikke-lenger-sette-wifi-nettet-ditt-ut-av-spill/426112 ? Jeg vedder en tier på at det er der problemet er. Jeg haar uansett koblet fra den ene Chromecasten hjemme da den ikke brukes lenger men får se om det blir bedre når den andre enheten blir oppdatert. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg har en internettradio allerede og det er stort sett 2-3 kanaler jeg hører på og disse er norske. Jeg er kanskje gammeldags men jeg liker tanken på at jeg faktisk hører på radiosignaler og ikke internett. (jobber med It og bruker ganske mye tid foran datamaskiner) ÷1 på den - du burde vite bedre basert på erfaring Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Jeg har per i dag en NAD T757v2 med NAD DB 2 tilkoblet slik at jeg kan høre på DAB+. Jeg vurderer å bytte ut surroundreceiveren med forforsterkeren NAD 165BEE men da den ikke er kompatibel med DAB+ adapteren jeg har vurderer jeg å skaffe ny adapter. Er det hipp som happ hva jeg kjøper her? Funker Argon DAB ADAPTER 3 DAB greit eller kan jeg kjøpe noe ræl på Elkjøp (for å sette det på spissen)? Jeg har stereoforsterkeren NAD C272 som forforsterkeren skal kobles til. Anbefaler Tiny M7. Denne har optisk utgang slik at du bruker DAC i din forforsterker Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Kjøpte meg en Pop Dab adapter på Elkjøp for å ha noe enkel radio i garasjen (koblet til det eldgamle stereoanlegget som ikke får være innendørs). Denne saken er akkurat like god som Argon-sakene på Hifi-klubben og eneste reelle forskjellen jeg kan tenke meg er tilkoblingsmuligheter, eller antall sådanne. For lydkvaliteten sin del er du allerede på tur om du mener dab låter bedre hos Hifi-klubben enn på Elkjøp. Er det denne?: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tilbehor-lyd-og-bilde/POPADAPTER/pop-audio-fm-dab-adapter Kjøpte den nylig og ble en nedtur.. Svitsjet mellom denne (tilkoblet AUX) og FM på stereoanlegget kvalitetsforskjellen var åpenbar. Til alle: Tar gjerne imot tips til god DAB+ adapter til helst maks kr 1000.- Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Jepp, ser ut som samme adapter. Det er selvsagt ikke adapterets skyld den kvalitetsforskjellen du opplever. Se på båndbredden du får fra den kanalen du testet med. Forundrer meg ikke om du ser 64kbps, kanskje 96. FM, ikke digital, har stort sett langt mer tilsvarende, og en helt annen dynamikk. Så du kan kjøpe så dyre dab-adaptere du bare vil, om du fortsetter å sammenligne med FM, og samme dårlige dab-kanal, ender du kun opp med å ha brukt mer penger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå