Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan lærer bryte taushetsplikt ang elev når barnet lærerens?

Anbefalte innlegg

Heisann. Er meget godt inneforstått med taushetsplikten og den gang. Men jeg har et lite spm her som jeg synes er litt vanskelig å se om havner i gråsonen for hva som er greit og ikke greit.

Kan en lærer diskutere en annens elev «problemer» av personlig art med andre foreldre som er innenfor samme ramme ? Si det sånn da at en lærer har et barn med et helsemessig «hinder», en sykdom. Så viser det seg at noen andre strider imot samme strøm. Kan da lærer diskutere den ene eleven med disse foreldrene? Er veldig usikker, men samtidig synes jeg selv og mene at dette er veldig i gråsonen.

Anonymous poster hash: d9e61...dbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor er gråsonen? For meg er det helt klart brudd på taushetsplikten. Nå er det jo forskjell på alvorsgraden på ting som kan bli sagt i en slik situasjon, det er ikke alt som egner seg å publisere.

Si det sånn da at en lærer har et barn med et helsemessig «hinder», en sykdom.

Med dette, mener du at lærer er foresatt til barnet, eller er elevens lærer?

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Kan en lærer diskutere en annens elev «problemer» av personlig art med andre foreldre som er innenfor samme ramme ? Si det sånn da at en lærer har et barn med et helsemessig «hinder», en sykdom. Så viser det seg at noen andre strider imot samme strøm. Kan da lærer diskutere den ene eleven med disse foreldrene? Er veldig usikker, men samtidig synes jeg selv og mene at dette er veldig i gråsonen.

Dette var rotete.. 

Kan du omformulere deg litt mer presist?

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Dette var rotete.. 

Kan du omformulere deg litt mer presist?

Lærer har eget barn i klassen.

Barnet er sykt.

Annet barn i klassen viser samme symptomer.

Kan læreren nå ta av seg kappen som lærer og bryte taushetsplikten ved å diskutere sitt eget barns helsehistorikk med det andre barnets foreldre? Eller vil lærerens arbeidssituasjon og taushetsplikt trumpe hennes status som forelder?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra med tolketjenester.

Er barnet å anse som elev med rett til vern mot spredning av opplysninger? Selvfølgelig; ja. Således er det taushetsbestemmelsene i opplæringslova § 15-1, jf. forvaltningsloven § 13, som gjelder.

Bare fordi barnet har en helsesvikt, gjelder ikke bestemmelsene om taushetsplikt i helselovene for faren, siden han ikke er helsepersonell, men pårørende.

Men når læreren diskuterer eleven, som er lærerens eget barn, diskuterer han da eleven, eller barnet?

​Man kan drøfte det slik: Foregår diskusjonen om eleven på selve skolen, på et tidspunkt som kan anses som skoletid eller konferansetime, nettverksmøte eller annen møtevirksomhet, vil jeg si at faren har taushetsplikt ovenfor sitt eget barn.

​Foregår diskusjonen på privaten eller etter møtet "på kammers", mener jeg det er opp til faren som privatperson og diskutere sitt barns helsesvikter med hvem han vil.

Lenke til kommentar

Det følger av forvaltningsloven § 13, som gjelder for lærere i kraft av opplæringslova § 15-1, at læreren har plikt til å hindre at andre får kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om noens personlige forhold. 

En lærer som også er forelder har nær sagt alltid fått helseopplysninger om eget barn som forelder og uavhengig av arbeidet. Dette omfattes dermed ikke av taushetsplikten. 

Å blande inn "som privatperson", "som lærer", "som forelder", "som elev", "som barn" er misvisende. Taushetsplikt handler om to ting: Er opplysningene personlige, og hvilken kontekst har du fått opplysningene i. 

For å illustrere med et eksempel på det motsatte: Læreren kan naturligvis ikke diskutere eget barns faglige fremdrift med andre foreldre. Dette er opplysninger læreren har fått i forbindelse med arbeidet (selv om vedkommende også kunne ha fått dem som forelder er det ikke uavhengige opplysningskilder). 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...