Valotunk Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Garantien på iPhone i Norge er på to år, mens lovfestet reklamasjonsrett er på fem år for mobiltelefoner. Apple gir bare ett års garanti, men viser i tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten: https://www.apple.com/legal/warranty/products/norway-universal-warranty.html 1år er det alle produsenter har som standard fra fabrikk uansett land. Derimot må ALL elektronikk som selges i Norge ha 2års garanti og opptil 5års reklamasjon. Men det er butikkene som må betale for dette etter 1års garantien til fabrikk er utgått. Mange som ikke bet dette Igjen, man må skille mellom garanti og reklamasjon. Det er absolutt ingen lovfestede krav til garanti. Det er helt frivillig, men de fleste produsenter velger likevel å gi en "begrenset" garanti på ett år eller mer. Ett år er heller ingen "standard" for alle produsenter. Mange produsenter/produkter gir garantier som er lenger. Reklamasjonsretten derimot er lovfestet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Så når apple sier de bytter batteri for 299, så mener de 399? AtW Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Har ikke lengre kvitteringen på min mobil og den er kjøpt gjennom Nordialog. Kan man da fortsett benytte seg av Apples tilbud om man ikke har kjøpt direkte fra dem og ikke har kvittering? Er det noen som har undersøkt dette? For å si det på en annen måte. Hvilke krav stiller Apple til at man skal kunne gjøre batteribytte direkte gjennom dem? Oppdatert info fra i dag. Fikk mail fra Nordialog. De skal ha nesten 1000 kroner for batteribytte da de også skal ha betalt for jobben. Snakket igjen med Apple support. Det er ikke noe problem å ta batteribyttet gjennom dem. Prisen er 299,- men systemene deres er ikke oppdatet med den nye prisen ennå. Ble derfor anbefalt å ta kontakt i starten av neste uke. Man får da tilsendt en boks med ups som man leverer telefonen i så blir den sent inn og man får den tilsendt tilbake etterpå. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Ellers bør man merke seg reklamasjonsmulighetene man har for batteri i pc, nettbrett, mobiltelefoner m.m....Reklamasjonen får du ikke igjennom for slitasje, altså et oppbrukt batteri, som det her er snakk om. Er batteriet derimot defekt som følge av en feil fra fabrikk, ikke slitt, så kan du reklamere på det.Om batteriet yter dårlig innenfor garantitiden så har man krav på nytt uavhengig av om man kaller det slitasje eller ikke. Først og fremst er det viktig å skille på garanti og reklamasjonsrett. Garantien på iPhone i Norge er på to år, mens lovfestet reklamasjonsrett er på fem år for mobiltelefoner. Forbrukerklageutvalget har tidligere uttalt at et mobilbatteri forventes å vare minst 16 måneder, men det er ikke noe fasitsvar utover det. Dersom du bruker mobiltelefonen din langt mer enn Ola Nordmann, og mer enn det batteriet er laget for, kan man ikke kreve nytt batteri innenfor garanti- eller reklamasjonstid. Batteriet i mobiltelefoner er regnet som slitedeler, som en bremsekloss på en bil. Alle bruker mobilen sin hver dag, så og si. Det er forventet bruksmønster, og man må da også forvente at den lades hver dag eller minst annenhver dag. Jeg skrev garantitid spesifikt fordi forbrukerkjøpsloven fremstår som noe vag i forhold til batterier på mobil, men også fordi mange mobiler kjøpes av bedrifter slik at denne ikke gjelder. Apple opererer med to år garanti på mobilen, men også 500 ladesykluser. De mener altså at man ikke får garanti pga slitasje som kommer etter et gitt antall ladesykluser. Forbrukerklageutvalget har imidlertid konkludert med at antall ladesykluser på mobilbatteriet, altså slitasje, ikke er grunn nok til å frasi seg garantiansvar da det er å forvente at utstyr til denne prisen har en viss feilfri levetid. Men enn så lenge at det ikke finnes noen klar definisjon på hva som er forventet levetid på et batteri for både forbrukere og bedrifter så vil dette bli noe vi krangler om lenge. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Apple opererer med to år garanti på mobilen, men også 500 ladesykluser. Som nevnt og linket til tidligere i tråden så opererer IKKE Apple med to års garanti på sine produkter. Heller ikke på iPhone. Apple opererer med en ett års begrenset garanti og henviser videre til reklamasjonsretten i henhold til lovverket. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Ellers bør man merke seg reklamasjonsmulighetene man har for batteri i pc, nettbrett, mobiltelefoner m.m.... Reklamasjonen får du ikke igjennom for slitasje, altså et oppbrukt batteri, som det her er snakk om. Er batteriet derimot defekt som følge av en feil fra fabrikk, ikke slitt, så kan du reklamere på det. Om batteriet yter dårlig innenfor garantitiden så har man krav på nytt uavhengig av om man kaller det slitasje eller ikke. nei.. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Ellers bør man merke seg reklamasjonsmulighetene man har for batteri i pc, nettbrett, mobiltelefoner m.m.... Reklamasjonen får du ikke igjennom for slitasje, altså et oppbrukt batteri, som det her er snakk om. Er batteriet derimot defekt som følge av en feil fra fabrikk, ikke slitt, så kan du reklamere på det. Om batteriet yter dårlig innenfor garantitiden så har man krav på nytt uavhengig av om man kaller det slitasje eller ikke. nei..Jo, Apple var for ikke lenge siden i en sak der de hevdet at batteriet kun tåler 500 ladesykluser, og ble dømt til å utbedre uten kostnad for kunde fordi det var forventet at mobilen skulle vare lengre. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Ellers bør man merke seg reklamasjonsmulighetene man har for batteri i pc, nettbrett, mobiltelefoner m.m.... Reklamasjonen får du ikke igjennom for slitasje, altså et oppbrukt batteri, som det her er snakk om. Er batteriet derimot defekt som følge av en feil fra fabrikk, ikke slitt, så kan du reklamere på det. Om batteriet yter dårlig innenfor garantitiden så har man krav på nytt uavhengig av om man kaller det slitasje eller ikke. Jepp. Fikk for noen måneder siden nytt batteri på dama sin 6s uten å betale for det fordi jeg mente at så lav gjenværende batterikapasitet var en defekt. Apple var enig. Lenke til kommentar
mr_vegum Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Har ikke lengre kvitteringen på min mobil og den er kjøpt gjennom Nordialog. Kan man da fortsett benytte seg av Apples tilbud om man ikke har kjøpt direkte fra dem og ikke har kvittering? Er det noen som har undersøkt dette? For å si det på en annen måte. Hvilke krav stiller Apple til at man skal kunne gjøre batteribytte direkte gjennom dem? Hei, ettersom jeg forstår gjelder dette alle de nevnte modeller (iphone 6/SE og oppover). Da dette er et kjøp av en tjeneste og ikke en reklamasjon bør det ikke være nødvendig med kvittering. Trenger ikke kvittering på kjøp av bilen for å sende den på service lissom. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Har ikke lengre kvitteringen på min mobil og den er kjøpt gjennom Nordialog. Kan man da fortsett benytte seg av Apples tilbud om man ikke har kjøpt direkte fra dem og ikke har kvittering? Er det noen som har undersøkt dette? For å si det på en annen måte. Hvilke krav stiller Apple til at man skal kunne gjøre batteribytte direkte gjennom dem? Hei, ettersom jeg forstår gjelder dette alle de nevnte modeller (iphone 6/SE og oppover). Da dette er et kjøp av en tjeneste og ikke en reklamasjon bør det ikke være nødvendig med kvittering. Trenger ikke kvittering på kjøp av bilen for å sende den på service lissom. Prat med Apple nå nettopp. Prisen er 299, men igjen fikk jeg spørsmål om hvor jeg hadde kjøpt den. Hadde jeg ikke kjøpt den hos dem kunne de IKKE reparere den. Det er jeg derimot fikk muntlig beskjed om var at de kunne refundere mellomlegget mellom 299 og prisen jeg skulle betale hos en annen leverandør for reperasjon der jeg kjøpte mobilen. Dette fikk jeg dog ikke skriftlig bekreftet. Er det ovehodet noen her inne som har benyttet seg av batteribytte til 299 hos hos apple og kommet igjennom med dette? I så fall hvor hadde dere kjøpt mobilen? Endret 10. januar 2018 av Mazeking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg