Gå til innhold

Strømavtale

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål rundt strømavtaler.

Jeg er nylig flyttet inn i en leilighet der jeg har fått beskjed om å fikse en strømavtale selv, og jeg kikker derfor på nettet rundt dette. Når jeg kikker på priser, har jeg vært på www.strompris.no, og ser de forskjellige prisene til de forskjellige selskapene. Der får jeg oppgitt en pris for strømavtale, og en pris for strømavtale inkludert nettleie. 

Saken er altså; jeg trenger strøm til leiligheten. 
1. Hva er nettleie? 
2. Må jeg ha både nettleie og strømavtale?
3. Jeg kommer til å bo her rundt 6-8 mnd antageligvis. Hva slags avtale bør jeg skaffe da av spotpris, fastpris og variable pris (om dette er noe som jeg velger selv)?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettleie betales alltid til de som eier nettet der du bor - det trenger du ikke tenke på, du skal bare tegne strømavtale så kommer den av seg selv.

Du kan velge selv, men nesten uansett så vil spotpris være det mest gunstige. - det kan være kampanjer på andre avtaler (variabel) som gjør at det er billigere, men da må du følge godt med og bytte når prisen på denne passerer spotprisen.

Det første du kan gjøre er å sjekke om nettselskapet ditt har noen gunstige avtaler. - Dersom det er liten forskjell mellom det de tilbyr og markedet ellers kan det være greit å velge de og få alt på en faktura. - Noen av de større andre strømselskapene har også mulighet til å fakturere strøm og nettleie fra annen leverandør sammen, men det varierer.

Lenke til kommentar

Jeg er nylig flyttet inn i en leilighet der jeg har fått beskjed om å fikse en strømavtale selv, og jeg kikker derfor på nettet rundt dette. Når jeg kikker på priser, har jeg vært på www.strompris.no, og ser de forskjellige prisene til de forskjellige selskapene. Der får jeg oppgitt en pris for strømavtale, og en pris for strømavtale inkludert nettleie. 

1. Hva er nettleie? 
3. Jeg kommer til å bo her rundt 6-8 mnd antageligvis. Hva slags avtale bør jeg skaffe da av spotpris, fastpris og variable pris (om dette er noe som jeg velger selv)?

1. dette betaler du til de som eier nettet frem til skapet ditt, ja du må betale dette. Men du trenger ikke å betale deres priser for strøm. 

2. se over

3. kommer an på deg, men velg en avtale som ikke er bindene mer en 6mnd. 

Lenke til kommentar

1. Hva er nettleie? 

1. dette betaler du til de som eier nettet frem til skapet ditt, ja du må betale dette. Men du trenger ikke å betale deres priser for strøm. 

2. se over

3. kommer an på deg, men velg en avtale som ikke er bindene mer en 6mnd. 

Takk for svar! Jeg regner med at denne nettleien kun er en engangssum, altså ikke noe jeg betaler hver måned?

Lenke til kommentar

I min bolig er det Hafslund som er netteier, og som jeg da betaler nettleie til. Den er vel for tiden på 46,5øre/KWh. I tillegg kommer kostnaden på selve strømmen, som nå for tiden er rett under 40øre/KWh. 

I tillegg til dette kommer fastledd på rundt 1200kr/år etter hva jeg husker av strømregninga. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...