JoggeLogge Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Hei. Jeg har et problem med min bærbare Lenovo-maskin at det når jeg scroller opp/ned i dokumenter at det plutselig tar kjempestore hopp helt ut av ingenting. Det skjer både i PDF-lesere og i word, og jeg har prøvd å oppdatere musens driver uten å lykkes, da den alt var siste versjon. Er det noen som har vært borti dette før eller har noe tips? Tre år gammel maskin. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) regner med du bruker hjulet på musa? Det er vanligvis en innstilling for hvordan denne skal oppføre seg; en god plass å starte er der. Det kan selvsagt også være andre deler av systemet som påvirker dette (diverse drivere for chipset/usb osv). Sjekk først om det finnes innstillinger som kontrollerer hjulet på musa; deretter reinstaller alle drivere fra Lenovo om det første ikke hjelper. Har tidligere sett lignende i google chrome på en windows maskin jeg hadde for mange år siden; der var det faktisk google chrome som hadde en feil - men siden du får samme effekt på både PDF-lesing og Word så virker dette å være knyttet til drivere/oppsett av mus. Edit: Om mus er av type USB, så kan det også være greit å sjekke at den står montert direkte i maskin; ikke via en usb-hub. Naturligvis også lov å prøve en annen USB-port (om dette er trådløs mus; så er det også drivere på den fronten). Endret 4. januar 2018 av TGB Lenke til kommentar
JoggeLogge Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 regner med du bruker hjulet på musa? Det er vanligvis en innstilling for hvordan denne skal oppføre seg; en god plass å starte er der. Det kan selvsagt også være andre deler av systemet som påvirker dette (diverse drivere for chipset/usb osv). Sjekk først om det finnes innstillinger som kontrollerer hjulet på musa; deretter reinstaller alle drivere fra Lenovo om det første ikke hjelper. Har tidligere sett lignende i google chrome på en windows maskin jeg hadde for mange år siden; der var det faktisk google chrome som hadde en feil - men siden du får samme effekt på både PDF-lesing og Word så virker dette å være knyttet til drivere/oppsett av mus. Edit: Om mus er av type USB, så kan det også være greit å sjekke at den står montert direkte i maskin; ikke via en usb-hub. Naturligvis også lov å prøve en annen USB-port (om dette er trådløs mus; så er det også drivere på den fronten). Tusen takk for gode tips! Det er den bærbare maskinens integrerte mus det gjelder, det burde jeg gjerne ha presisert bedre. Interessant du har hatt problemet tidligere med crome også! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Integrert mus (stick) eller pekeplate ? Lenke til kommentar
JoggeLogge Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2018 Integrert mus (stick) eller pekeplate ? Litt usikker på terminologien, men er den musen som er integrert i den bærbare maskinen: type plate. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Touchpad altså Det er ikke mus; men vanligvis finnes innstillinger for hvordan denne skal opereres også (følsomhet; scrolling osv). Windows er jo håpløst på dette; selv min iMac Pro er i overkant ivrig på scrolling med touchpad på Windows - og her har man noe av det ypperste på hardware-fronten som eksisterer med tanke på touchpad. Samme hardware og Windows 10 på VMware (via macOS) så fungerer alt helt perfekt på iMac Pro (faktisk en hvilken som helst mac). Dette er kort oppsummert fordi Windows er ræva på brukerinteraksjon (mus, tegnebrett og spesielt touchpad). Endret 8. januar 2018 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå