Gå til innhold

Stativfrie bysykler har ført til kaos flere steder. Det norske selskapet mener de har funnet løsningen (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært genialt om man kunne «booket» plass på et område på forhånd. Skjønner at det gir en dårlig brukeropplevelse for vanlig bysykkel, men kan gi en fordel til de stativløse syklene ut over det selvsagte.

I dag er det noe styr å ikke vite om man finner ledig stativ, opplevd flere ganger at det var mange ledige plasser når man syklet og alt var opptatt når man kom frem.

Lenke til kommentar

Hadde vært genialt om man kunne «booket» plass på et område på forhånd. Skjønner at det gir en dårlig brukeropplevelse for vanlig bysykkel, men kan gi en fordel til de stativløse syklene ut over det selvsagte.

I dag er det noe styr å ikke vite om man finner ledig stativ, opplevd flere ganger at det var mange ledige plasser når man syklet og alt var opptatt når man kom frem.

 

Eller slippe å booke i det hele tatt. Noe av moroa med å kontrollere parkering i software fremfor kun hardware er at vi kan øke kapasisteten dynamisk og automatisk - enten i geo-fencede overflow-soner rundt stativet (enkle, uten strøm, men med en passiv RFID-tag) eller tilstøtende områder uten stativ i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

 

Hadde vært genialt om man kunne «booket» plass på et område på forhånd. Skjønner at det gir en dårlig brukeropplevelse for vanlig bysykkel, men kan gi en fordel til de stativløse syklene ut over det selvsagte.

I dag er det noe styr å ikke vite om man finner ledig stativ, opplevd flere ganger at det var mange ledige plasser når man syklet og alt var opptatt når man kom frem.

 

Eller slippe å booke i det hele tatt. Noe av moroa med å kontrollere parkering i software fremfor kun hardware er at vi kan øke kapasisteten dynamisk og automatisk - enten i geo-fencede overflow-soner rundt stativet (enkle, uten strøm, men med en passiv RFID-tag) eller tilstøtende områder uten stativ i det hele tatt. 

 

 

Sorry, men det der forsto jeg ikke noe av.

Man kan ikke sette fra seg en sykkel "i software", der må jo være fysisk plass til den så den ikke står og blokkerer veien for folk...

Lenke til kommentar

 

 

Hadde vært genialt om man kunne «booket» plass på et område på forhånd. Skjønner at det gir en dårlig brukeropplevelse for vanlig bysykkel, men kan gi en fordel til de stativløse syklene ut over det selvsagte.

I dag er det noe styr å ikke vite om man finner ledig stativ, opplevd flere ganger at det var mange ledige plasser når man syklet og alt var opptatt når man kom frem.

 

Eller slippe å booke i det hele tatt. Noe av moroa med å kontrollere parkering i software fremfor kun hardware er at vi kan øke kapasisteten dynamisk og automatisk - enten i geo-fencede overflow-soner rundt stativet (enkle, uten strøm, men med en passiv RFID-tag) eller tilstøtende områder uten stativ i det hele tatt. 

 

 

Sorry, men det der forsto jeg ikke noe av.

Man kan ikke sette fra seg en sykkel "i software", der må jo være fysisk plass til den så den ikke står og blokkerer veien for folk..

 

Har du vært i feks berlin? Der har man scootere som funker slik, man leier de og setter de fra seg hvor som helst. Virker som det funker fint, folk mister ikke totalt besinnelsen bare fordi de kan parkere hvor som helst sånn teknisk sett. (noe du allerede kan med egne sykler, biler, leiebiler, osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hadde vært genialt om man kunne «booket» plass på et område på forhånd. Skjønner at det gir en dårlig brukeropplevelse for vanlig bysykkel, men kan gi en fordel til de stativløse syklene ut over det selvsagte.

I dag er det noe styr å ikke vite om man finner ledig stativ, opplevd flere ganger at det var mange ledige plasser når man syklet og alt var opptatt når man kom frem.

 

Eller slippe å booke i det hele tatt. Noe av moroa med å kontrollere parkering i software fremfor kun hardware er at vi kan øke kapasisteten dynamisk og automatisk - enten i geo-fencede overflow-soner rundt stativet (enkle, uten strøm, men med en passiv RFID-tag) eller tilstøtende områder uten stativ i det hele tatt. 

 

 

Sorry, men det der forsto jeg ikke noe av.

Man kan ikke sette fra seg en sykkel "i software", der må jo være fysisk plass til den så den ikke står og blokkerer veien for folk...

@ozone Hehe... nei, det har du rett i. Vanskelig å parkere 'i software'. Men det man kan gjøre i software er å dynamisk kontrollere hvilken fysisk plass som skal være tilgjengelig for parkering. Tidligere har man kun brukt fysiske stativer til dette. Ved å benytte geo-fencing (altså at vi definerer et virtuelt gjerde rundt en plass) kan man åpne for at sykkelen ved hjelp av en ringlås kan låses til seg selv innenfor denne sonen.

 

Ønsker man å parkere ved siden av et stativ, rapporterer GPS'en på låsen sin posisjon til baksystemet som sjekker hvorvidt disse kordinatene er innenfor en godkjent sone. Hvis det er ok, fjernes en mekanisk sperre i låsen som gjør at den kan benyttes av syklisten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...