Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vold mot offentlig tjenestemann og bæring av kniv på offentlig sted.

Skadeskutt90

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om noen kan komme med råd/tips/info.

Jeg er altså siktet for å ha bært kniv på offentlig sted (skalpell jeg har brukt til selvskading) og for vold mot offentlig tjenestemann. Volden innebar at jeg kom borti og kloret en betjent da jeg i et "basketak" prøvde å komme meg vekk og løs. Var ruset og ikke helt på stasjon.

Dette skjedde på nytt i november. Fikk først i går vite at jeg hadde blitt anmeldt på nytt. Volden fra den gangen var at jeg klep en betjent da jeg utagerte, ville komme løs og ikke ville tvangsinnlegges slik som jeg var blitt begjært. Politiet hadde tatt meg til legevakt og skulle frakte meg til psykiatrisk akuttpost.

I tillegg er jeg anmeldt for ordensforstyrtelse, truende adferd (skal ha holdt en billijardkule over hodet mitt. Husker ikke dette, men antar det ble tolket som at jeg truet med å kaste den) og å motsette seg politiet. Husker ikke helt ordlyden i det, men har vært svært lite samarbeidsvillig og brukt alt at styrke og kraft på å komme meg løs. Blitt påsatt håndjern, de har ligget oppå meg osv. Jeg har blitt gul og blå for å si det sånn.

Har blitt spurt om jeg er villig til å motta er forelegg for dette, men som jeg sa så har jeg ikke en eneste krone til overs. Jeg lever under fattigdomsgrensen for tiden. Dessverre.

Jeg lider av alvorlig psykisk sykdom og er mye inn og ut av sykehus. Er på sykehus i skrivende stund og har et veldig langvarig og hardt behandlingsforløp foran meg.

Det jeg lurer på, er hva straffen for dette kan bli? Jeg har erkjent straffeskyld, men jeg har altså vært mye i kontakt med Politiet, tvangsinnleggelser osv. Når jeg leser på nett står det at vold mot offentlig tjenestemann straffes som regel med fengsel. Hvor lege tror dere jeg evt. Vil få for disse episodene? At jeg feks ikke har sparket dem er bare flaks da jeg har vært veldig urolig. Har dog aldri hatt noe mål om å utøve vold. Det har skjedd i ren affekt når jeg har vært ruset og prøvd å komme meg løs fra grepet.

På samme tid sier min advokat (vedrørende en annen sak av mer alvorlig art riktig nok) at han ikke kan tenke seg til at jeg med min psykiske tilstand vil bli satt i fengsel. At jeg evt. Vil få paragraf 12-soning i institusjon. Men hvis jeg ikke er på noen institusjon når jeg får dommen, er det ikke bare fengsel som står igjen da?

Jeg har null økonomiske krefter til å betale bøter. Er i grunn ikke så redd for fengsel, men lurer veldig på hvor lenge jeg kan forvente å evt. Måtte sone.

Ting tar tid. Den ene saken er fra juli og den andre fra november i fjor. De har tatt fra meg både skalpell og rusmidler flere ganger, men som regel anmelder de ikke da de kjenner til meg, mine psykiske plager og historikk.

Vil gjerne ta ansvar for det jeg har gjort, men det må vel bli i form av soning siden jeg ikke har penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å si hvor lang straff du eventuelt får og om du får soning i fengsel eller i institusjon. Med tanke på det du beskriver er det likevel høyst sannsynlig at du får en av delene.

Det har skjedd i ren affekt når jeg har vært ruset og prøvd å komme meg løs fra grepet.

Med mindre du er erklært utilregnelig i gjerningsøyeblikket er ikke noe av dette straffefrihetsgrunn. Du var klar over at du ruset deg og at du var ruset har ikke ha betydning når straffen utmåles. Selv om du mener at du utførte handlingene i affekt, var du klar over hva du gjorde og utførte du handlingene med viten og vilje.

Lenke til kommentar

Når jeg leser på nett står det at vold mot offentlig tjenestemann straffes som regel med fengsel. Hvor lege tror dere jeg evt. Vil få for disse episodene?

Slik jeg tolker det du skriver så er du en fare for deg selv og andre og et fengsel er ikke utrustet til å håndtere "sånne som deg". Du vil antagelig ikke få noe rehabiliterende effekt av tilbudene de har i fengslene heller, som jo er litt av poenget.

Jeg anbefaler å stole på advokaten og ta det med ham. For at noen skal kunne gi deg et godt svar basert på andre liknende saker så må de lese hele saken din og jeg vil ikke anbefale deg å legge ut alt her. Uansett så behandles saker individuellt i rettsvesenet så du kan ikke "hvile" deg på et svar du får her uansett.

Lykke til og god bedring.

Lenke til kommentar

Ser det kanskje litt som at politiet her anmelder for å gi deg korreks og en lærepenge fordi de kan det. Normalt sett blir en ikke anmeldt for utagering i forbindelse med tvangsinnleggelse og vil tro at de har gjort det fordi adferden din er gjenntagende og kanskje her eskalert til mer aggresjon over tid. Vet ikke hva straffen din vil bli, men husk at det ikke er politiet som tvangsinnlegger deg. De er bare på oppdrag for helsevesenet så utagering mot dem er lite hensiktsmessig. De har ikke myndighet til å avbryte en tvangsinnleggelse uansett. 

Anonymous poster hash: 2e334...42c
Lenke til kommentar

Det finnes en mulighet for å sone ved klinikken du er på. Husker ikke helt hva det het, men da jeg satt som meddommer i tingretten i en tilsvarende sak, så ble dommen samfunnstjeneste. Det ble spurt om å sone ved avrusnigsanstalen hun var frivillig innlagt ved, men det fikk hun ikke. Tror de kalte det 4-12 soning. Men sjekk med advokaten din og få hjelp til å ikke utagere så voldsomt når du blir tatt. Det blir bare verre og verre straff fordi det er gjentakelse.

Anonymous poster hash: 07bc6...3e0

Lenke til kommentar

Det er umulig å si hvor lang straff du eventuelt får og om du får soning i fengsel eller i institusjon. Med tanke på det du beskriver er det likevel høyst sannsynlig at du får en av delene.

Det har skjedd i ren affekt når jeg har vært ruset og prøvd å komme meg løs fra grepet.

Med mindre du er erklært utilregnelig i gjerningsøyeblikket er ikke noe av dette straffefrihetsgrunn. Du var klar over at du ruset deg og at du var ruset har ikke ha betydning når straffen utmåles. Selv om du mener at du utførte handlingene i affekt, var du klar over hva du gjorde og utførte du handlingene med viten og vilje.

Neida jeg var ikke utilregnelig rettslig sett, og jeg mener ikke at straffen burde være mindre pga. Rus. Men nei, jeg verken klorte eller klep politiet med vilje. Har aldri vært voldelig mot noen, men jeg var rusa, agitert og sint. Prøvde febrilsk å slippe løs fra grepet deres. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring. At rus og dårlig impulskontroll i en opphetet situasjon ikke regnes som formildende vet jeg.
Lenke til kommentar

Når jeg leser på nett står det at vold mot offentlig tjenestemann straffes som regel med fengsel. Hvor lege tror dere jeg evt. Vil få for disse episodene?

Slik jeg tolker det du skriver så er du en fare for deg selv og andre og et fengsel er ikke utrustet til å håndtere "sånne som deg". Du vil antagelig ikke få noe rehabiliterende effekt av tilbudene de har i fengslene heller, som jo er litt av poenget.

Jeg anbefaler å stole på advokaten og ta det med ham. For at noen skal kunne gi deg et godt svar basert på andre liknende saker så må de lese hele saken din og jeg vil ikke anbefale deg å legge ut alt her. Uansett så behandles saker individuellt i rettsvesenet så du kan ikke "hvile" deg på et svar du får her uansett.

Jeg er ikke til fare for andre. Det har du ikke grunnlag for å mene. Men ja jeg er til fare for meg selv. Jeg er kronisk suicidal og sliter med rus og diverse. Dessverre er det ikke så ille at de kan ha meg inne på tvang. Hver gang jeg tvangsinnlegges så overføres jeg til frivillig dagen etterpå når rusen har lagt seg og jeg har blitt rolig igjen.

Advokaten min er ikke på de sakene der da jeg erkjente straffeskyld og ikke så poenger med advokat. Han er advokaten min for noe annet, men har altså sagt at han tror ikke det vil gjøre verken meg eller samfunnet noe godt at jeg sitter inne. Er vel mer sannsynlig at jeg blir sykere av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det kanskje litt som at politiet her anmelder for å gi deg korreks og en lærepenge fordi de kan det. Normalt sett blir en ikke anmeldt for utagering i forbindelse med tvangsinnleggelse og vil tro at de har gjort det fordi adferden din er gjenntagende og kanskje her eskalert til mer aggresjon over tid. Vet ikke hva straffen din vil bli, men husk at det ikke er politiet som tvangsinnlegger deg. De er bare på oppdrag for helsevesenet så utagering mot dem er lite hensiktsmessig. De har ikke myndighet til å avbryte en tvangsinnleggelse uansett.

Anonymous poster hash: 2e334...42c

Jeg vet ikke hva som gjør at de to ganger har anmeldt og alle andre ganger ikke, men ja det har vært en gjentakende tendens i ca ett år.

Jeg er heller ikke sint på politiet på noen måte. Er riktignok ikke så fornøyd og samarbeidsvillig i situasjonen når jeg er ruset. Da kommer mange vonde og undertrykte følelser fram. Men sånn generelt sett så føler jeg de har vært greie med meg.

Lenke til kommentar

Det finnes en mulighet for å sone ved klinikken du er på. Husker ikke helt hva det het, men da jeg satt som meddommer i tingretten i en tilsvarende sak, så ble dommen samfunnstjeneste. Det ble spurt om å sone ved avrusnigsanstalen hun var frivillig innlagt ved, men det fikk hun ikke. Tror de kalte det 4-12 soning. Men sjekk med advokaten din og få hjelp til å ikke utagere så voldsomt når du blir tatt. Det blir bare verre og verre straff fordi det er gjentakelse.

Ja er paragraf 12-soning det heter. Men jeg vet ikke om det vil funke med samfunnsstraff. Jeg er per nå for syk til å jobbe noe som helst, så ser ikke helt for meg at jeg vil klare å utføre samfunnsstraff. Uten at jeg egentlig vet hva det innebærer.

Det er uvissheten som er verst. Å gå rundt og vente og vente på å få en dom. Jeg vet ikke enda om vilkårene for å få det som tilståelsesdom er der da jeg ikke husker alt som har skjedd. Da sa de det kunne hende politijuristen mener det ikke kan gå som det. I så fall blir det vel rettsak.

Lenke til kommentar

Hei. 

Jeg er anmeldt for tre forhold, eller muligens egentlig fire. 

- Vold mot offentlig tjenestemann (var veldig beruset og under et basketak med politiet klorte jeg en av betjentene så han fikk merke. Jeg husker det ikke, men vet jeg strittet veldig i mot så har sikkert kommet borti på et tidspunkt. 

- Ordensforstyrrelse

- bæring av kniv på offentlig sted to ganger (hadde en skalpell i vesken som jeg skulle fjerne sting med, som jeg glemte av at jeg hadde da jeg dro på byen. Den ble beslaglagt før jeg hadde rukket å ta stingene. Kjøpte derfor en ny en som jeg da tok stingene med og la på badet. Denne ble visstnok funnet i jakkelommen min ved et nytt møte med politiet. Jeg husker ikke at jeg tok den med og kan ikke forstå hvorfor jeg gjorde det, men gjort er gjort). 

Hei.

Jeg er altså siktet for å ha bært kniv på offentlig sted (skalpell jeg har brukt til selvskading) og for vold mot offentlig tjenestemann. Volden innebar at jeg kom borti og kloret en betjent da jeg i et "basketak" prøvde å komme meg vekk og løs. Var ruset og ikke helt på stasjon.

En klok person fortalte meg at man trenger ikke god hukommelse dersom man snakker sant. Jeg vet ikke hva jeg skal forholde meg til av det du skriver, derfor avstår jeg fra å falle i ditt nett med vas.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke til fare for andre. Det har du ikke grunnlag for å mene.

Du er til fare for andre i det du utagerer mot politiet. Hvis du prøver å se seg selv utenfra vil du se at en person som er psykisk ustabil, som utagerer og bærer kniv er til fare for andre, spesielt for politiet. Selv med en liten skalpell vil du være i stand til å utføre potensielt dødelig vold. Selv om politiet er godt trent til å håndtere utagerende personer med kniv, er kniv et livsfarlig våpen. At du handlet i affekt sier meg at du ikke altid er i stand til å ta kloke avgjørelser. Slik jeg ser det kunne du kunne fort funnet på å trekke- og bruke kniv mot politiet eller mot andre som måtte komme i din vei for å komme deg ut av en situasjon. Du skriver også at du stod med en billiardkule hevet over hodet. Denne kunne du også funnet på å kaste. Selv om du gjerne sikter på politiet kan den fort treffe andre rundt.

Endret av Sjimpansen
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er anmeldt for tre forhold, eller muligens egentlig fire.

- Vold mot offentlig tjenestemann (var veldig beruset og under et basketak med politiet klorte jeg en av betjentene så han fikk merke. Jeg husker det ikke, men vet jeg strittet veldig i mot så har sikkert kommet borti på et tidspunkt.

- Ordensforstyrrelse

- bæring av kniv på offentlig sted to ganger (hadde en skalpell i vesken som jeg skulle fjerne sting med, som jeg glemte av at jeg hadde da jeg dro på byen. Den ble beslaglagt før jeg hadde rukket å ta stingene. Kjøpte derfor en ny en som jeg da tok stingene med og la på badet. Denne ble visstnok funnet i jakkelommen min ved et nytt møte med politiet. Jeg husker ikke at jeg tok den med og kan ikke forstå hvorfor jeg gjorde det, men gjort er gjort).

Hei.

En klok person fortalte meg at man trenger ikke god hukommelse dersom man snakker sant. Jeg vet ikke hva jeg skal forholde meg til av det du skriver, derfor avstår jeg fra å falle i ditt nett med vas.

Ting har utviklet seg litt siden i juli. Det er skalpell jeg har brukt til både selvskading og fjerning av sting. Jeg husker ikke at jeg tok det med meg i sommer da jeg drakk meg til blackout igjen og igjen. Da jeg begynte å bruke andre rusmidler så drakk jeg litt mindre alkohol og fikk dermed sjeldnere blackout selv om jeg var like ruset. Bare på en annen måte.

Vet ikke helt hva slags nett med vas du sikter til.

Lenke til kommentar

Du er til fare for andre i det du utagerer mot politiet. Hvis du prøver å se seg selv utenfra vil du se at en person som er psykisk ustabil, som utagerer og bærer kniv er til fare for andre, spesielt for politiet. Selv med en liten skalpell vil du være i stand til å utføre potensielt dødelig vold. Selv om politiet er godt trent til å håndtere utagerende personer med kniv, er kniv et livsfarlig våpen. At du handlet i affekt sier meg at du ikke altid er i stand til å ta kloke avgjørelser. Slik jeg ser det kunne du kunne fort funnet på å trekke- og bruke kniv mot politiet eller mot andre som måtte komme i din vei for å komme deg ut av en situasjon. Du skriver også at du stod med en billiardkule hevet over hodet. Denne kunne du også funnet på å kaste. Selv om du gjerne sikter på politiet kan den fort treffe andre rundt.
Har nå aldri blitt vurdert til å være til fare for andre av behandlere i psykiatrien. Velger i grunn å forholde meg til det.

Jeg har mistet kontrollen og blitt agitert og utagerende i rusen mange ganger. Til vanlig er jeg veldig rolig av meg. Det er som to ulike personer.

Det med billijardkulen kunne kanskje gått litt dårlig, men jeg husker ikke den episoden og kan ikke si så mye om det. Men jeg tviler på at jeg hadde tenkt til å kaste den. Men igjen, jeg husker ikke så jeg vet ikke hva jeg tenkte eller ikke tenkte. Har ellers aldri rettet skalpellen mot noen. Har hatt den i hånden, men med armen senket.

Det politiet derimot (dessverre) er vant med, er at jeg kan utagere. Så de er alltid minst tre stk når de blir oppringt angående meg. De verste gangene har det vært 5-6 stk pluss at jeg har hatt håndjern på. Så jeg mister fullstendig kontrollen, også er jeg sterk så da kommer politiet mannsterke for å unngå noen skade. At jeg kan komme til å treffe noen når jeg utagerer og kanskje sparker fra meg vil jo i verste fall føre til at de tenker jeg er til fare for dem, men det har uansett ikke ført til at de har ment jeg må være inne på institusjon fram til jeg er mer frisk og stabil.

Jeg sliter blant annet med sterk dissosiering hvor jeg havner "utenpå" meg selv, får tunnellsyn, blir irrasjonell og opplever at jeg mister kontrollen over meg selv. Jeg synes på en måte selv at jeg burde vært innlagt på tvang med bare utgang med følge til jeg er mer stabil og klarer å ta kontroll igjen, men slik vurderer ikke helsevesenet det.

Endret av Skadeskutt90
Lenke til kommentar

Har nå aldri blitt vurdert til å være til fare for andre av behandlere i psykiatrien. Velger i grunn å forholde meg til det.

Jeg har mistet kontrollen og blitt agitert og utagerende i rusen mange ganger. Til vanlig er jeg veldig rolig av meg. Det er som to ulike personer.

Det med billijardkulen kunne kanskje gått litt dårlig, men jeg husker ikke den episoden og kan ikke si så mye om det. Men jeg tviler på at jeg hadde tenkt til å kaste den. Men igjen, jeg husker ikke så jeg vet ikke hva jeg tenkte eller ikke tenkte. Har ellers aldri rettet skalpellen mot noen. Har hatt den i hånden, men med armen senket.

Det politiet derimot (dessverre) er vant med, er at jeg kan utagere. Så de er alltid minst tre stk når de blir oppringt angående meg. De verste gangene har det vært 5-6 stk pluss at jeg har hatt håndjern på. Så jeg mister fullstendig kontrollen, også er jeg sterk så da kommer politiet mannsterke for å unngå noen skade. At jeg kan komme til å treffe noen når jeg utagerer og kanskje sparker fra meg vil jo i verste fall føre til at de tenker jeg er til fare for dem, men det har uansett ikke ført til at de har ment jeg må være inne på institusjon fram til jeg er mer frisk og stabil.

Jeg sliter blant annet med sterk dissosiering hvor jeg havner "utenpå" meg selv, får tunnellsyn, blir irrasjonell og opplever at jeg mister kontrollen over meg selv. Jeg synes på en måte selv at jeg burde vært innlagt på tvang med bare utgang med følge til jeg er mer stabil og klarer å ta kontroll igjen, men slik vurderer ikke helsevesenet det.

Beste råd jeg kan gi deg er å bli bevisst på hvilke situasjone du blir aggressiv i og så unngå de. I hovedsak unnga alkohol og sterkere rusmidler. Du har ikke kontroll og du utagerer og du gjentar dine feil om og om igjen. Som meddommer hadde jeg foreslått fengsel. Grunnlag: tar ikke lærdom.

Lenke til kommentar

Beste råd jeg kan gi deg er å bli bevisst på hvilke situasjone du blir aggressiv i og så unngå de. I hovedsak unnga alkohol og sterkere rusmidler. Du har ikke kontroll og du utagerer og du gjentar dine feil om og om igjen. Som meddommer hadde jeg foreslått fengsel. Grunnlag: tar ikke lærdom.

Ja jeg ser jo også for meg at det blir fengsel, mens min advokat mener jeg er for syk til det. Så ikke vet jeg.

Jeg tar lite lærdom dessverre. Noe av det som er en del av mitt sykdomsbilde er stor likegyldighet til det meste vedrørende livet mitt og fryktelig dårlig impulskontroll når jeg får "emosjonelt overload ". Jeg kan tenke en dag at NÅ skal jeg klare å være rusfri og forholde meg til reglene her på sykehuset, men så får jeg et følelsesmessig anfall, blir dissosiativ som utspiller seg som sterk uvirkelighetsfølelse, tunnellsyn, vanskelig for å puste og en følelse av å miste kontrollen. Jeg blir som en helt annen person.

Da jeg var i samtale med behandler i går så spurte hun om hva jeg husket fra samtalen vi hadde to dager før. Alt jeg husket var at jeg da ble skrevet ut fordi jeg hadde ruset meg, men ifølge behandler pratet vi om masse annet før akkurat det temaet kom opp. Men jeg husker det ikke. Hun sa da at hun hadde lagt merke til at jeg ikke er helt på stasjon og klarer ikke få med meg det vi snakker om. Det er når jeg får disse følelsesmessige anfallene at det svartner for hukommelsen min og jeg faller helt utenpå meg selv.

Det er også i den modusen jeg gjentatte ganger har begynt å ruse meg. Når jeg er mer rolig slik som nå, så har jeg masse tanker om hva jeg kan og bør gjøre istedenfor. Og det er det vi øver på, at jeg skal klare å ta andre valg og oppsøke hjelp FØR jeg havner sånn inn i dissosieringen at jeg ruser meg. For som behandleren min sa, når jeg først har kommet helt inn i den tilstanden så har jeg ikke kontroll. Jeg må derfor lære meg å gjenkjenne signalene kroppen min gir før jeg når det punktet.

Dessverre lettere sagt enn gjort. Uansett må jeg jo på et vis ta ansvar for det jeg har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...