Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor kan jeg henvende meg?


kom_igjen

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en konflikt sammen med en person jeg har eid en leilighet sammen med. Vi var venner i 20 år, inntil nå i november/desember, når alt veldig brått snudde. Les uthevet skrift for den korte versjonen.

 

Jeg skal nå selge min 35% eierandel over til moren hennes, men vi blir ikke enige om hvem som har betalt hva på lånet. Hun har for eksempel mottatt 80 000 kroner i gave i august, som hun brukte til å betale ned på lånet. Av dette mener hun jeg skylder henne 10 000 kroner. 

Det er og pantsatt en bil i leiligheten, som gjør regnestykket litt lengre. Hun mener også at jeg ikke har betalt nok inn på lånet. Så er det snakk om en del felles eiendeler som vi har delt kostnadene på, som står i leiligheten i dag,  (Hun bor der fast, jeg leier en annen plass). 

 

Hun er også psykisk syk, og hun nekter i tillegg å snakke med meg, eller møte meg. Jeg har prøvd å snakke med rådgiveren min i banken, men da vi ikke fikk bra nok hjelp, prøvde vi rådgiveren hennes, som sa at det ikke er deres jobb å finne ut hvem som har betalt hva til hvem. Det er det en advokat som må ta seg av. Prøvde hos jussformidlingen, som mener vi ikke har en juridisk sak. Har prøvd en annen advokat, som tror de kan hjelpe, men det vil koste oss en del, siden vi har ikke bodd sammen i 2 år, og derfor ikke har krav på fri rettshjelp. Jeg har for øvrig falt mellom to stoler i NAV og jeg er tvunget til å motta sosialhjelp (og derfor selger bil og bolig, siden NAV ikke klarer å bestemme seg for hva jeg har krav på), og hun mottar aap.

 

Jeg har en ubrukelig økonomisk rådgiver i NAV, men etter et møte i midten av oktober der denne situasjonen ble spådd og snakket om, har han ikke tatt kontakt med meg, på tross av at han har fullmakt over "økonomien min", og saksbehandler + jeg har prøvd å få han til å ta kontakt med meg.

 

Så HVEM kan vi snakke med om dette? Hvem kan hjelpe oss med å sette opp et regnestykke som viser hvem som har betalt for hva, og hva jeg skal selge min del for? Er det noen som har noen konkrete tips til oss? 

 

Jeg setter pris på alle svar som er relevante for saken.

Endret av kom_igjen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kontakter banken din for å få oversikt over alle transaksjoner som er gjort på lånet (evt. lånene). Der står det hvem som har betalt inn hva, hvor mye og når det ble betalt. 

 

Jeg hadde litt samme dilemma i fjor vinter, og fikk bare banken til å skrive ut en oversikt over alle transaksjoner, og kryssrefererte det med min egen regningskonto, og da visste vi nøyaktig hva begge parter hadde betalt. Dette funker jo selvfølgelig ikke om dere f.eks. har vært enige om at "du betaler et ekstra avdrag på lånet, så betaler jeg all maten de neste par månedene"

 

Bilen kan jo kludre ting litt til, ettersom at låneverdien på en bil i et boliglån som oftest er høyere enn verdien på bilen, og det kan bli uenighet om hvem som evt. skal ta tapet dersom dere selger den i samme omgang.

 

Hvis dere har en form for samboerkontrakt, så er det lurt å se til den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du trenger hjelp til? Dette er jo ikke et veldig vanskelig regnestykke å sette opp dersom du har dokumentasjonen, og det er jo ingen andre enn deg selv eventuelt banken som kan skaffe dokumentasjon.

 

Problemet er at hun har veldig lite peiling på økonomi + at hun sliter med hukommelsen pga psyken. For eksempel fikk hun baksmell da hun tok ut penger fra fondsparing til å spytte inn egenkapital i lånet, som hun mener jeg skal betale en del av gjennom salget (at jeg får mindre igjen). Hun beskylder meg også for at penger er forsvunnet, eller at jeg har latt være å tilbakebetale ett beløp, fordi hun rett og slett ikke husker at jeg har gjort det. Og selv om jeg legger frem kontoutskrift, så kan hun ha glemt det igjen en måned senere. Eventuelt nå er det heller mer snakk om paranoia, som fører til at følelsen av at jeg har glemt å betale noe, har utviklet seg til at jeg har bedratt henne. 

 

Rådgiver i banken kunne visst ikke sette opp dette regnestykket, fordi deres jobb begrenset seg ikke til nettopp dette. Og siden hun ikke stoler på at jeg kan gjøre det, så trenger vi en tredjepart som kan gå inn i vår økonomi og gjøre det. En som hun stoler nok på til å kunne sende sin kontoutskrift til for eksempel. Akkurat nå kjenner vi ikke en slik person, og på grunn av psyken hennes, så er det lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar

Du kontakter banken din for å få oversikt over alle transaksjoner som er gjort på lånet (evt. lånene). Der står det hvem som har betalt inn hva, hvor mye og når det ble betalt. 

 

Jeg hadde litt samme dilemma i fjor vinter, og fikk bare banken til å skrive ut en oversikt over alle transaksjoner, og kryssrefererte det med min egen regningskonto, og da visste vi nøyaktig hva begge parter hadde betalt. Dette funker jo selvfølgelig ikke om dere f.eks. har vært enige om at "du betaler et ekstra avdrag på lånet, så betaler jeg all maten de neste par månedene"

 

Bilen kan jo kludre ting litt til, ettersom at låneverdien på en bil i et boliglån som oftest er høyere enn verdien på bilen, og det kan bli uenighet om hvem som evt. skal ta tapet dersom dere selger den i samme omgang.

 

Hvis dere har en form for samboerkontrakt, så er det lurt å se til den også.

 

Jeg har tenkt på avstemming av kontoene, men problemet er bare at uansett hva jeg sier eller gjør, så er hun så blind for psyken nå at alt jeg sier og gjør er feil. 

 

Jeg tar glatt tapet med bilen.

 

Vi skrev en skisse på en samboerkontrakt, men hun har aldri skrevet under på den. 

Lenke til kommentar

Det høres ut som dere trenger en advokat.

 

Finnes det noen avtale som dokumenterer eierandel i boligen, og heftelse for lånet? Hva er grunnlaget for at du eier 35%, ikke 50%?

 

Grunnlaget var at jeg ikke skulle bruke leiligheten like mye som henne. Hun skulle bo der 100% (med en eierandel på 65%), og jeg skulle bo der 35% i forbindelse med studier. 

Lenke til kommentar

Regner med at det er snakk om ett lån som dere deler og begge betaler på direkte? Altså, at lånet ikke står på en stk person og den andre betaler til den personen?

 

Hei. Lånet står i hennes navn, og jeg har betalt til henne, slik at hun kan betale videre til lånet. Vi har forsøkt å få delt det, uten å lykkes.

Lenke til kommentar

 

Regner med at det er snakk om ett lån som dere deler og begge betaler på direkte? Altså, at lånet ikke står på en stk person og den andre betaler til den personen?

 

Hei. Lånet står i hennes navn, og jeg har betalt til henne, slik at hun kan betale videre til lånet. Vi har forsøkt å få delt det, uten å lykkes.

 

Hvor i bankens papirer mener du da det står at du eier 35%? Er det det som er tinglyst?
Lenke til kommentar

 

 

Ok. Fremgår dette av noe skriftlig dokument?

Ja, det står i banken sine papirer.

Hvilke papirer

Når jeg tenker meg om blir det vel mer rett å si at det står i systemet. Når vi har vært på møte i banken, så har banken hatt kontoene våre på storskjerm, slik at vi begge har sett et notat på lånet som står at fordelingen er 65/35 %

 

Ellers har vi det i denne skissen til samboeravtalen. Denne ble sendt på chat i sommer, og dersom en trykker på vedlegget kan man se hva vi var enige om da. Denne fordelingen har også blitt bekreftet og diskutert opp og i mente i chatten.

 

I høst skulle jeg og overta en luftavfukter som vi begge hadde fordelt kostnadene 50/50. (Alle felles eiendeler har en fordeling på 50/50). I avtalen vi skrev står det at dersom den ene vil overta en slik eiendel, så betales 25% av original verdi til den andre. Dersom vi har en gjenstand ingen ønsker lenger og derfor selges videre, så fordeles kostnadene av denne gjenstanden 50/50 igjen. Alt dette står i kontrakten, og dersom vi har vært uenig om noe, eller usikre, så er det denne vi har gått utifra når et beløp skal fordeles. 

Lenke til kommentar

Hun har for eksempel mottatt 80 000 kroner i gave i august, som hun brukte til å betale ned på lånet. Av dette mener hun jeg skylder henne 10 000 kroner. 

 

Skylder du henne ikke strengt tatt 40.000 for dette? Evt at hun tar ut 80.000 av salgsoverskudd før dere deler resten - eller har du kompensert disse 40k på andre måter?

Lenke til kommentar

 

Hun har for eksempel mottatt 80 000 kroner i gave i august, som hun brukte til å betale ned på lånet. Av dette mener hun jeg skylder henne 10 000 kroner. 

 

Skylder du henne ikke strengt tatt 40.000 for dette? Evt at hun tar ut 80.000 av salgsoverskudd før dere deler resten - eller har du kompensert disse 40k på andre måter?

 

 

Jeg var veldig tydelig på at dersom hun betaler ned noe som helst på sine 65%, så skal jeg holdes utenfor disse. At jeg ikke blander meg opp i hennes del, og hun blander seg ikke oppi min del. Men hvorfor 40k? Mente du 28K = 35% av 80K?

Lenke til kommentar

 

 

Hun har for eksempel mottatt 80 000 kroner i gave i august, som hun brukte til å betale ned på lånet. Av dette mener hun jeg skylder henne 10 000 kroner.

 

Skylder du henne ikke strengt tatt 40.000 for dette? Evt at hun tar ut 80.000 av salgsoverskudd før dere deler resten - eller har du kompensert disse 40k på andre måter?

Jeg var veldig tydelig på at dersom hun betaler ned noe som helst på sine 65%, så skal jeg holdes utenfor disse. At jeg ikke blander meg opp i hennes del, og hun blander seg ikke oppi min del. Men hvorfor 40k? Mente du 28K = 35% av 80K?
28 blir vel riktig ja. Men selv om du ville holdes utenfor disse har hun jo likevel puttet inn 80k mer enn deg, så de må hun jo få til gode når dere selger.

 

Med mindre dere har hver deres faktiske lån selvsagt.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

28 blir vel riktig ja. Men selv om du ville holdes utenfor disse har hun jo likevel puttet inn 80k mer enn deg, så de må hun jo få til gode når dere selger.

 

Med mindre dere har hver deres faktiske lån selvsagt.

 

 

Hm, jeg har alltid tenkt at siden jeg selger min del over til moren hennes (som tross alt ga henne 80K i første omgang, selv om det er irrelevant nå), så selger jeg fortsatt kun min del av de 35%. Så får hun heller tilbake til 80K den dagen hun velger å selge leiligheten. Jeg føler ikke det blir rett at jeg skal betale 28K tilbake til henne, som hun da får enda en gang når hun velger å selge. Mulig jeg tenker feil.

Lenke til kommentar

Hvis restlån er 100k, og verdi er 1m, skal mor kjøpe deg ut for 350k, men overtar låneandelen din, altså 35k. Men egentlig er deres felles restlån 180k, så da blir det annerledes.

 

Hvis du regner utfra restlån 100k får jo du 28k gratis av henne.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...