Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tesla sliter med Model 3-produksjonen


Anbefalte innlegg

 

Der er slett ikke så dårlig med tanke på den stive prisen.

 

 

 

Etter å ha lest artikkelen virker det for meg ut til at prisen ikke er oppgitt og at den visstnok skal være overraskende lav? 

 

Pris er ikke offentliggjort, men ser at den prisen flere bransjefolk tipper er 800000,-

 

Det som er minuset med Audi, er at de har ofte dritpene konsept modeller - mens det som ruller ut fra samlebåndet en stund senere er et langt gjesp.

 

Litt det samme som Volvo, Subaru og mye av det VAG viser fram på bilutstillinger.

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Der er slett ikke så dårlig med tanke på den stive prisen.

 

 

 

Etter å ha lest artikkelen virker det for meg ut til at prisen ikke er oppgitt og at den visstnok skal være overraskende lav? 

 

Pris er ikke offentliggjort, men ser at den prisen flere bransjefolk tipper er 800000,-

 

 

 

Såpass! over 30% dyrere enn Q5 som jeg ser mange sammenligner den med. 

 

Jeg kjenner ikke til modellen eller hva som er planlagt, har bare sett litt på kommentarfeltene i dag. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Latterlig å se forsvarstalene for Tesla, elbilsalget i USA utgjør pr i dag under 0 prosent av det totale bilsalget...

Under null prosent, faktisk. Hvordan fikk de til det?

 

Skrev under 0, fordi jeg regnet med at de som gadd kommentere ikke tok det så nøye at det var lavt, men det utgjorde i fjor 0,5%.

 

 

Nei.

 

Det ble solgt ca 17 000 000 biler i USA i 2017, det ble solgt rett under 200 000 elbiler. Dette utgjør altså >1%. 

 

Men poenget er likt, som i resten av verden er elbil andelen lav men også som i resten av verden er den i sterk vekst. Fortsetter dette vill andelen elbiler så og si i alle land verden over være betydelig om få år. 

 

 

Bare med tanke på Tesla sitt forventede salg av TM3, og et forsiktig snitt på 2000 biler i uka, så vil de alene stå for 50 % økning, og antageligvis godt over dette, gitt at det de produserer i 2018 kun går til amerikanske kunder.

 

Med 5000 i uka etter juni måned, så er det alene 130 000 biler, og et sannsynlig snitt på 2500 i første halvår som  gir 65 000 biler, så snakker vi 195 000 biler, altså vil de stå for en dobling bare på den ene modellen.

 

Så kommer andre leverandører, deriblant Nissan Leaf og Kia Stoniq/Hyundai Kona som man vil tro også skal levere et anselig mengde biler de og, så burde det antyde en relativ kraftig økning.

 

 

Akkurat det ingen bombe siden "alle" kommer med det de neste årene.

 

Se hvem som var på Norgesbesøk i dag !

 

https://www.dinside.no/motor/her-avdukes-audis-nye-elbil---i-norge/69270966

Endelig en premium elbil med skikkelig byggkvalitet.

 

 

Og dette kan du si ut fra visning av en prototype? Det er faktisk veldig godt gjort... :-D

 

For all del, Audi er flinke på den biten som gjelder "opplevd" kvalitet, men synes jeg hører bra med kritikk på dems biler og, selv om det er litt vondere å klage på Audi, men la VW og spesielt Skoda og Seat få den dårligere kritikken på kvaliteten. Men sikkert veldig bra på de dyreste modellene.

Lenke til kommentar

 

Dette har vi vært over før. Resirkulering blir ingen vesentlig bidragsyter før nesten hele bilparken er elektrisk, og jo det ER knapphet på kobolt, bare se hvortan prisen raser i været og hvordan det er problematisk å sikre seg futures (I.e. det forventes at prisene skal videre opp ev. ingen har futures å selge)

 

 

Nei, aksjemarkedet er ikke perfekt rasjonelt. Endringer i aksjekursen kan skje plutselig og tilsynelatende uten logikk.

M.a.o. Espen vet best?

 

 

Er like artig hver gang noen bruker uttrykk uten å tenke seg om. Tror aldri jeg har hørt om priser som raser i været... Ihvertfall ikke før nå. Et ras går altså i motsatt retning. Uttrykket er "skyter i været", og det motsatte, "raser nedover" eller "raser i bakken".

 

:-)

 

Forresten så er det Espen sier helt riktig, Aksjemarkedet er ikke perfekt rasjonelt. Med det uttrykket menes at det hovedsaklig er rasjonelt, men så skjer hendelser som er langt vanskeligere å forklare, bortsett fra irrasjonell mistro eller rett og slett basert på rykter, uavhengig om det er hold i det eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten så er det Espen sier helt riktig, Aksjemarkedet er ikke perfekt rasjonelt. Med det uttrykket menes at det hovedsaklig er rasjonelt, men så skjer hendelser som er langt vanskeligere å forklare, bortsett fra irrasjonell mistro eller rett og slett basert på rykter, uavhengig om det er hold i det eller ikke.

Man har gjerne enkelthendelser som kan ha andre grunner en faktiske forhold, men jeg snakket om en trend over tid.

 

Man kan naturligvis snakke om at markedet ikke alltid er rasjonelt, og det stemmer jo, markedet er jo ikke annet enn en hel masse menneser, hvor mange setter seg ned og gjør akkurat den typen vurderinger om et selskaps fremtid som Espen gjør. Da er det jo relativt spenstig å hevde at alle andre tar feil og det er bare jeg som har rett.

 

Ikke at ikke uventede fall hender, men her handler det om en spesifikk analyse basert på tilgjengelige data, og denne er åpenbart ikke veldig overbevisende for særlig mange av de som stemmer med lommeboken og velger å holde aksjer i toyota.

 

Men tror man slikt veldig sterkt (og har rett) så er det mye penger å tjene i shorthandel, så her er det full mulighet til å sette penger der munnen er :-)

Lenke til kommentar

Man har gjerne enkelthendelser som kan ha andre grunner en faktiske forhold, men jeg snakket om en trend over tid.

 

Man kan naturligvis snakke om at markedet ikke alltid er rasjonelt, og det stemmer jo, markedet er jo ikke annet enn en hel masse menneser, hvor mange setter seg ned og gjør akkurat den typen vurderinger om et selskaps fremtid som Espen gjør. Da er det jo relativt spenstig å hevde at alle andre tar feil og det er bare jeg som har rett.

 

Ikke at ikke uventede fall hender, men her handler det om en spesifikk analyse basert på tilgjengelige data, og denne er åpenbart ikke veldig overbevisende for særlig mange av de som stemmer med lommeboken og velger å holde aksjer i toyota.

 

Men tror man slikt veldig sterkt (og har rett) så er det mye penger å tjene i shorthandel, så her er det full mulighet til å sette penger der munnen er :-)

Velger heller å være på long-siden av Tesla. Shorthandel er risikabelt, da det er ubegrenset nedside og man betaler ofte betydelige renter som gjør at man kan tape penger selv om man hadde rett om hva som ville skje, men bommet på timingen.

 

Men jeg sier ikke at folk ikke burde ha aksjer i Toyota. Det er fullt mulig det vil gå opp før det går ned. Og det kan hende Toyota overrasker og klarer overgangen til elbil. Men dette er noe investorene absolutt bør følge nøye med på.

Lenke til kommentar

Kikket på de tyske nettsidene til VW for å sammenlikne veiledende priser på Golf med fossil og elektrisk drift. En 1.5tsi ACT bluemotion highline, som vel er det nærmeste i motoreffekt, koster fra 26/28K€ med hhv. manuell og DSG girkasse. e-golf koster fra 35.5K€, dvs en prisdifferande på 7500€ i e-Golfs disfavør sammenliknet med bensinmotor med med automatgir. (en GTI "performance DSG koster fortsatt omtrent 1000€ mindre enn en e-Golf). Nå har vel Tyskland også incentiver for EV som spiser opp i alle fall halvparten av denne prisdifferansen, men det viser i mine øyne veldig godt hvorfor de tyske produsentene foreløpig ikke satser mer enn de gjør på elektriske biler.

 

VW har vel også hatt et eget program med rabatter for eiere av eldre VW biler (Euro 1-4) som byttet til (hybrid)elektrisk VW, som, i kombinasjon med de statlige incentivene, har redusert prisen ned til rundt 25000€. Da blir det fort mer salgbar, men neppe veldig lønnsomt for VW. Denne ordningen var vel noe som kom ut av dieselgate.

 

Apropos satsingen på elektriske kjøretøyer i Kina er det verdt å merke seg at flere av de etablerte bilprodusentene er med på dette, f.ejs BMW ,som samarbeider med Brilliance, og VW, som vel nylig annonserte at de skulle satse 10 mrd € på produksjon av elektriske biler for det kinesiske markedet sammen med sine partnere. Det er rimelig å anta at de vil bruke erfaringene de henter i Kina for videre utvikling av modeller for Europa når de mener tiden er inne for å øke satsingen her også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det som i hvert fall er helt sikkert er at staten ikke vil tape penger. Når de allerede har tapt milliarder på elbiler som ikke har engangsavgift og årsavgift, så sier det seg selv at endringer må til. Det er ikke lenge før alle fordeler er borte, og at elbiler er like dyre som en bensin/diesel-bil. Eneste fordelen en elbil bør får ha, er at de ikke trenger dyrt drivstoff. Eiere bør ikke kunne forvente mer.

 

 

Tja, jeg er enig foruten en ting. Like dyre som fossiler blir de aldri, fossilene kommer alltid til å være dyrere. De har avgifter for CO2, NOx osv. Dette kommer ikke til å forsvinne/minke for å si det slik. 

 

Jeg tror at ved økning av avgift for elbiler vill det skje det samme på fossilfronten. 

 

 

Det forutsetter at politikere aldri innser hvilken tabbe elbil-subsidier er.

 

Når oljefondet er brukt opp kan du takke politikere for at du ihvertfall har mange naboer med elbil! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.

 

 

Akkurat det ingen bombe siden "alle" kommer med det de neste årene.

 

Se hvem som var på Norgesbesøk i dag !

 

https://www.dinside.no/motor/her-avdukes-audis-nye-elbil---i-norge/69270966

Endelig en premium elbil med skikkelig byggkvalitet.

 

 

Og dette kan du si ut fra visning av en prototype? Det er faktisk veldig godt gjort... :-D

 

For all del, Audi er flinke på den biten som gjelder "opplevd" kvalitet, men synes jeg hører bra med kritikk på dems biler og, selv om det er litt vondere å klage på Audi, men la VW og spesielt Skoda og Seat få den dårligere kritikken på kvaliteten. Men sikkert veldig bra på de dyreste modellene.

 

Det er basert på hva Audi har levert til nå, dvs. biler med god byggkvalitet, spesielt i høyere prisklasser. Det er lite som tilsier at de plutselig skal "ta en Tesla". Det skiller tyskere og amerikanere. Sistnevnte bryr seg lite om slikt. De er fokusert på ytelse og gimmicks.

Lenke til kommentar

 

Det er basert på hva Audi har levert til nå, dvs. biler med god byggkvalitet, spesielt i høyere prisklasser. Det er lite som tilsier at de plutselig skal "ta en Tesla". Det skiller tyskere og amerikanere. Sistnevnte bryr seg lite om slikt. De er fokusert på ytelse og gimmicks.

 

 

Tesla justerer paneler om folk ønsker dette, men for oss som driter i slikt spiller det liten rolle. 

 

Men, tyskere har jevnt over bedre kvalitet. Ingen tvil om det. Men jeg og mange andre gikk likevel over på grunnlag av andre ting. Og nei, jeg kjører ikke noe billigere bil å sparer masse penger på å kjøre Tesla. Den er helt klart langt dyrere enn hva jeg har hatt før(ved unntak av en annen Tesla).

 

Men det er bra det kommer nye modeller og merker på banen med viktige punkt(stor plass, rekkevidde osv) slik at vi alle kan bli fornøyde med å kjøre elbil :) 

Lenke til kommentar

 

Forresten så er det Espen sier helt riktig, Aksjemarkedet er ikke perfekt rasjonelt. Med det uttrykket menes at det hovedsaklig er rasjonelt, men så skjer hendelser som er langt vanskeligere å forklare, bortsett fra irrasjonell mistro eller rett og slett basert på rykter, uavhengig om det er hold i det eller ikke.

Man har gjerne enkelthendelser som kan ha andre grunner en faktiske forhold, men jeg snakket om en trend over tid.

 

Man kan naturligvis snakke om at markedet ikke alltid er rasjonelt, og det stemmer jo, markedet er jo ikke annet enn en hel masse menneser, hvor mange setter seg ned og gjør akkurat den typen vurderinger om et selskaps fremtid som Espen gjør. Da er det jo relativt spenstig å hevde at alle andre tar feil og det er bare jeg som har rett.

 

Ikke at ikke uventede fall hender, men her handler det om en spesifikk analyse basert på tilgjengelige data, og denne er åpenbart ikke veldig overbevisende for særlig mange av de som stemmer med lommeboken og velger å holde aksjer i toyota.

 

Men tror man slikt veldig sterkt (og har rett) så er det mye penger å tjene i shorthandel, så her er det full mulighet til å sette penger der munnen er :-)

 

 

Å shorte krever gjerne at man har endel å tape allerede, og ikke minst at man har muligheten til å handle både stort og raskt, om det skal bli særlig mye penger på det. Men absolutt en vei å gå for de som har muligheten.

 

Bitcoinmarkedet, og andre kryptovalutaer, er f.eks. perfekte forden som ikke vil kjede seg med langsiktige investeringer, men vil melke toppene og bunnene. Hadde jeg hatt råd, såskulle jeg gjerne gått å kjøpt inn endel når de raser, for så å selge når man tror neste topp er. Og så vente til neste dropp.

 

Jeg er ikke der, så om jeg skulle satset, så ville jeg fordelt på selskaper som flyter relativt jevnt, men som er flinke på å betale utbytte, og kanskje noen kroner på noen få selskaper man tror vil øke enda mere.

Lenke til kommentar

Bare for å fremheve poenget jeg hadde litt bak i tråden her:

 

https://electrek.co/2018/01/05/tesla-delayed-model-3-ramp-up-is-still-2x-tesla-cheerleader-forecast/

Så elecktrek har gravd frem en uttalelse fra en eller annen analytiker i 2016 som gjør at Teslas leveringstall ikke ser så verst ut allikevel. Imponerende selektivt. Noen vil si desperat.

 

I mellomtiden så har investorer hørt på offisielle Tesla-løfter som alle er blitt brutt. For eksempel at det var "null tvil" om at de ville klare 5000/uke ved utgangen av 2017. Enten har investorene blitt bevisst forledet eller så har ikke Musk hatt peiling på hva han har snakket om. Inkompetanse eller lureri, det er nok noe rettsvesenet etterhvert må ta stilling til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bare for å fremheve poenget jeg hadde litt bak i tråden her:

 

https://electrek.co/2018/01/05/tesla-delayed-model-3-ramp-up-is-still-2x-tesla-cheerleader-forecast/

Så elecktrek har gravd frem en uttalelse fra en eller annen analytiker i 2016 som gjør at Teslas leveringstall ikke ser så verst ut allikevel. Imponerende selektivt. Noen vil si desperat.

 

I mellomtiden så har investorer hørt på offisielle Tesla-løfter som alle er blitt brutt. For eksempel at det var "null tvil" om at de ville klare 5000/uke ved utgangen av 2017. Enten har investorene blitt bevisst forledet eller så har ikke Musk hatt peiling på hva han har snakket om. Inkompetanse eller lureri, det er nok noe rettsvesenet etterhvert må ta stilling til.

Poenget var at jeg var positivt overrasket og jeg er åpenbart ikke alene. Sannsynligvis ser investorer det likt, ellers er de dårlige investorer. Alle kjenner til leveringshistorikken til Tesla på model s og x. Model 3, virker tilsynelatende å være en opptur enn så lenge. Men jeg skjønner jo at ikke alle ser det på denne måten.

 

Men igjen, var bare for å vise at det er flere enn meg som deler samme syn.

 

Og, jeg står selv på venteliste og burde være missfornød. Men det er jeg altså ikke, pga jeg så det komme(mye verre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mellomtiden så har investorer hørt på offisielle Tesla-løfter som alle er blitt brutt. For eksempel at det var "null tvil" om at de ville klare 5000/uke ved utgangen av 2017. Enten har investorene blitt bevisst forledet eller så har ikke Musk hatt peiling på hva han har snakket om. Inkompetanse eller lureri, det er nok noe rettsvesenet etterhvert må ta stilling til.

Det Musk hadde null tvil om var at de ville nå 10.000 Model 3 per uke i slutten av 2018. Det målet vet vi ikke om Tesla fortsatt planlegger å nå. Han hadde også ganske liten tvil om "tusenvis" per uke i slutten av Q4 2017, noe de kanskje såvidt klarte.

 

5000 stk/uke i slutten av 2017 har hele tiden vært et mål der det har vært inkludert rikelig med forbehold.

Lenke til kommentar

 

Er vel ingen her som kan se inn i framtiden, med en sånn ustabil regjering vi har, så kan det hende at hest og kjærre er eneste gangbare i år 2020.

 

Men det blir iallefall ikke kjedelig, bare VAG har vel rundt 20 nye elbiler på gang de neste par årene.

Det som i hvert fall er helt sikkert er at staten ikke vil tape penger. Når de allerede har tapt milliarder på elbiler som ikke har engangsavgift og årsavgift, så sier det seg selv at endringer må til. Det er ikke lenge før alle fordeler er borte, og at elbiler er like dyre som en bensin/diesel-bil. Eneste fordelen en elbil bør får ha, er at de ikke trenger dyrt drivstoff. Eiere bør ikke kunne forvente mer.

 

Vi forventer egentlig en ting til, og det er betydelig billigere service og vedlikehold. :-)

 

Ellers så er det slik at de aller fleste elbileiere har fått med seg at fordelene ikke varer evig. Det er derfor de har slått til, så man får dem med seg før det er for sent!

Lenke til kommentar

 

 

Er vel ingen her som kan se inn i framtiden, med en sånn ustabil regjering vi har, så kan det hende at hest og kjærre er eneste gangbare i år 2020.

 

Men det blir iallefall ikke kjedelig, bare VAG har vel rundt 20 nye elbiler på gang de neste par årene.

Det som i hvert fall er helt sikkert er at staten ikke vil tape penger. Når de allerede har tapt milliarder på elbiler som ikke har engangsavgift og årsavgift, så sier det seg selv at endringer må til. Det er ikke lenge før alle fordeler er borte, og at elbiler er like dyre som en bensin/diesel-bil. Eneste fordelen en elbil bør får ha, er at de ikke trenger dyrt drivstoff. Eiere bør ikke kunne forvente mer.

 

Vi forventer egentlig en ting til, og det er betydelig billigere service og vedlikehold. :-)

 

Ellers så er det slik at de aller fleste elbileiere har fått med seg at fordelene ikke varer evig. Det er derfor de har slått til, så man får dem med seg før det er for sent!

 

Tja, det spørs jo hvor nøye du er med bilen din, og om du kan ta helt basis service selv. En Tesla har fortsatt dekk, felger, dempere, fjærer, bremser, lakk, og paneler. Alt dette krever sitt etterhvert. At du slipper olje og oljefilter er ikke store greiene akkurat, men Tesla-fans regner vel dette som en seier :)

Lenke til kommentar

For de som ikke har fått med seg hvorfor ting går tregt hos Tesla, så er det ikke Tesla som er hovedproblemet, men en underleverandør og teknologi til batterisiden som ikke har klart å levere, så Tesla har måtte slite med å skrive programvare fra bunn av, samt løse hardware problemet relatert til dette på Gigafabrikken.

Noe med en maur og en veltet tue som de fleste muligens har hørt om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men tesla kunne gjort tilpassninger, f.eks hente batteri fra model X eller model S eller finne en midlertidig løsning.

Ha flere serier med biler "long rate" eller hva den kalles med ekstra batteri og 4 hjul trekk så får de heller ha egen pris på de bilene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...