Salvesen. Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Bra de ikke skynder seg for mye, men prøver å gjøre mest mulig rett fra starten. Den er morsom. Tesla har gjort alt de kan for å få opp volumet, inkludert å skippe en hel del punkter som alle andre i bilindustrien gjennomfører når modeller lanseres og skal ut i masseproduksjon. Skuffende lav produksjonstakt skyldes at de feilet med dette, ikke noe annet. Som? Som at man lanserer en bil som ikke en gang er ferdig utviklet eller testet og med en produksjonslinje som ligger i biter på gølvet. Og følger det opp med produksjonsmål som de gjentatte ganger har vært nødt til å gå tilbake på. Og dette har du fra hvor? Hvilke biler var det som ikke var ferdig utviklet og testet? Å ha en produksjonslinje som ligger i biter er jo ikke unormalt når en bygger en produksjonslinje... Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Er det Tesla som seiler opp som den store bilfabrikken når vi kommer til 2050, fordi de andre har sovet i timen?Nei. Med så ekstrem forsinkelser på leveransen av Model 3 så vil VW og andre bare være ett år bak Tesla. Da er tradisjon og økonomiske muskler såpass avgjørende at Tesla fort blir en nisjebutikk innen energilagring. Ekstrem? De er ca 6 mnd bak skjema, både S og X var år bak skjema. 6? Tror du virkelig at produksjonstakten blir helt topp over natten? Forsinkelsen blir bare lenger og lenger. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Må si jeg ler litt over enkelte, men over til saken så problemet hvis alle skal ha elbil vil det kanskje bli et problem med norsk strømpriser og muligheten å gi nok strøm til alle? Særlig hvis alle skal ha hurtigladning? Tror strømprisene kan økes, eller må øke produksjonen noe voldsomt. For sies eldre boligfelt er ikke tilrettelagt for hurtigladning og samtidig varme opp et hus og varme middag samtidig. Det ville blitt kaos for hafslund eller lyse energi. Denne har NVE gått ut å dementert. Eventuelle oppgraderinger som må gjøres, kommer i stor grad alt annet mikkmakk av strømkrevende dingser som vi omgir oss med og bruker samtidig, og der f.eks. induksjonsovner gjerne krever mere effekt enn el-bilen på saktelading. Mer imponert over Hyundai/Kia og til dels Nissan, som den eneste giganten som viser vei, mens tyskerbrigaden med VW i spissen og ikke minst Toyota hittil har vært skammelig passive. Vel, vel... nå var e-Golf norges mest solgte bil i 2017, med BMW i3 på en god andreplass. Begge to produsert av "tyskerbrigaden". Audis nye elektriske SUV er også ventet senere i år, sannsynligvis før Model 3. Kia og Nissan har til nå bare lansert sære småbiler med spesielt design. Men forventer at salget tar seg opp med 2. gen Leaf og Niro. Ja, Toyota har sovet i timen når det gjelder ren elektrisk drift da de bommet helt med hydrogensatsingen sin. Men de er langt fremme på hybrid, og har hele 4 hybridbiler blant norges 11 mest solgte biler. https://e24.no/bil/bil-og-trafikk/ingen-diesel-og-bensinbiler-paa-topp-ti-ganske-eksepsjonelt/24222427 Klar over at disse selger mye, og dekker behovet for mange. BMW i3 er en sær liten sak, som riktignok er artig å kjøre i byen med, men fungerer rett og slett ikke godt nok på langkjøring (er nervøs i høyere hastigheter). Liker den godt selv, men den duger ikke til folk som skal ha bil til både og, og 4 seter blir for smått. Heller ikke Golfen er en spesielt imponerende bil i mine øyne, selv om den også dekker behovet for mange. Men stort sett ingen biler kommer i stassjonsvognutave eller middels/stor SUV eller med hengerfeste, så jeg tillater meg å fremdeles mene at gigantene burde stått på mere og visst vei. Bare det å lansere stasjonsvognutgaven til Golf, og med hengerfeste, hadde fått meg til å bli mer overbevisst. :-) 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 6? Tror du virkelig at produksjonstakten blir helt topp over natten? Forsinkelsen blir bare lenger og lenger. Tja dette er jo bare spekulasjoner fra din side, en må jo forholde seg til hva som er sagt. De er uansett flere år foran å levere biler ift s og x. Investorer og kjøpere er vant til å vente på bilene, dette går over all forventning for min del. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Investorer og kjøpere er vant til å vente på bilene, dette går over all forventning for min del. Skal vi se, her er det som er kommunisert ut til investorer og kunder fra Tesla. 100-200000 Model 3 i 2017. 5000/uke i 2017. 10 000/uke i 2018. 5000/uke i Q1 2018. Alle disse forventingene er brutt og siste er nå en ny 3 måneders utsettelse. Hvis du mener dette "går over all forventning" så er jeg spent hva du forventet. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Investorer og kjøpere er vant til å vente på bilene, dette går over all forventning for min del. Skal vi se, her er det som er kommunisert ut til investorer og kunder fra Tesla. 100-200000 Model 3 i 2017. 5000/uke i 2017. 10 000/uke i 2018. 5000/uke i Q1 2018. Alle disse forventingene er brutt og siste er nå en ny 3 måneders utsettelse. Hvis du mener dette "går over all forventning" så er jeg spent hva du forventet. Om du sammenligner det som ble sagt til investorer for model S og X, når disse ble levert mot disse tallene. Ja da skjønner du hva jeg mener. Eller om du bare hadde lest hva jeg skrev... Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Kun 1.550 i Q4. Latterlig dårlig. Dette koster penger. Mye penger. 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Investorer og kjøpere er vant til å vente på bilene, dette går over all forventning for min del. Skal vi se, her er det som er kommunisert ut til investorer og kunder fra Tesla. 100-200000 Model 3 i 2017. 5000/uke i 2017. 10 000/uke i 2018. 5000/uke i Q1 2018. Alle disse forventingene er brutt og siste er nå en ny 3 måneders utsettelse. Hvis du mener dette "går over all forventning" så er jeg spent hva du forventet. Om du sammenligner det som ble sagt til investorer for model S og X, når disse ble levert mot disse tallene. Ja da skjønner du hva jeg mener. Eller om du bare hadde lest hva jeg skrev... Du så at det gikk over all forventning. Hva var det du forventet? At Tesla skulle levere i henhold til Musks twittermeldinger eller ikke? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Du så at det gikk over all forventning. Hva var det du forventet? At Tesla skulle levere i henhold til Musks twittermeldinger eller ikke? Nei, jeg sa det gikk over mine forventninger. Jeg forventet ikke at de skulle vært i produksjon så fort, så klart. Gitt historien med S og X som jeg nå har sagt ett par ganger, har til og med oppfordret deg til å lese det. Men det var ikke så lett tydeligvis. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 100-200000 Model 3 i 2017. 5000/uke i 2017. 10 000/uke i 2018. 5000/uke i Q1 2018. Alle disse forventingene er brutt og siste er nå en ny 3 måneders utsettelse. Hvis du mener dette "går over all forventning" så er jeg spent hva du forventet. På det første punktet ble det veldig fort klart at det var snakk om produksjonstakt. Det var litt uklar kommunikasjon fra Teslas side, men det ble oppklart ganske raskt. Det er ingen investorer som har forventet 100-200k Model 3 produsert i 2017, og det har aldri vært et mål. Det tredje punktet vet vi ikke om Tesla vil klare å nå eller ikke. I de siste månedene Tesla har vært helt stille rundt når de skal nå 10.000 stk/uke. Men det er riktig at Tesla har ikke klart å få til en produksjon på 5000 stk/uke i Q4 2017 og at det ligger i planene at de heller ikke vil få det til i Q1 2018. Dette er så klart dumt, men i det store bildet spiller det ikke enormt stor rolle. Det viktige er at volumproduksjonen av Model 3 er endelig i gang. Da kan man begrave konkurs-snakket for denne gang, og glede oss over de økende volumene, kvartal for kvartal. Model 3 er nå på topp-5 listen over elbiler med størst produksjonstakt, og vil etter planen toppe denne listen før utgangen av Q1. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Det er ingen investorer som har forventet 100-200k Model 3 produsert i 2017, Arrester meg om jeg tar feil, men du er en investor og du har forkynt disse tallene i offentligheten. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Arrester meg om jeg tar feil, men du er en investor og du har forkynt disse tallene i offentligheten.Nei. Det stemmer ikke. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Er vel ingen her som kan se inn i framtiden, med en sånn ustabil regjering vi har, så kan det hende at hest og kjærre er eneste gangbare i år 2020. Men det blir iallefall ikke kjedelig, bare VAG har vel rundt 20 nye elbiler på gang de neste par årene. Det som i hvert fall er helt sikkert er at staten ikke vil tape penger. Når de allerede har tapt milliarder på elbiler som ikke har engangsavgift og årsavgift, så sier det seg selv at endringer må til. Det er ikke lenge før alle fordeler er borte, og at elbiler er like dyre som en bensin/diesel-bil. Eneste fordelen en elbil bør får ha, er at de ikke trenger dyrt drivstoff. Eiere bør ikke kunne forvente mer. En veldig interessant problemstilling du tar opp her. Ingen blir fornøyd uansett hva de gjør, fjerner de alle godene kollapser elbilmarkedet, er bare å se hva som skjedde i Danmark. Samtidig så ryker det tvilsomme miljøalibiet som elbiler har, hvis de skulle finne på å gjøre det. Endret 4. januar 2018 av fo2re 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Arrester meg om jeg tar feil, men du er en investor og du har forkynt disse tallene i offentligheten.Nei. Det stemmer ikke. Jeg mente jeg hadde sett ganske optimistiske prediksjoner fra deg, men da tok jeg feil og trekker det tilbake. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Jeg mente jeg hadde sett ganske optimistiske prediksjoner fra deg, men da tok jeg feil og trekker det tilbake.Kan godt hende du har sett at jeg har skrevet ting som var for optimistiske, utifra utfordringene som har vært de siste 6 månedene. Men jeg mener bestemt jeg ikke på noe tidspunkt har antatt 100-200k Model 3 i 2017. Ganske sikker på at det meste jeg har på noe tidspunkt antatt for 2017 er 50-75k. Nå bommet jeg der, men sånt skjer. Det har hele tiden vært mye usikkerhet, noe også Tesla har prøvd å kommunisere. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Er vel ingen her som kan se inn i framtiden, med en sånn ustabil regjering vi har, så kan det hende at hest og kjærre er eneste gangbare i år 2020. Men det blir iallefall ikke kjedelig, bare VAG har vel rundt 20 nye elbiler på gang de neste par årene. 20 tegninger Følge litt bedre med i timen, VAG består av over 10 ulike bilmerker. Det understreker bare at 20 elbil modeller er lite, de er trege, og de forsøker å skylde på alle andre mens de haler ut tiden for å tjene mest mulig på fossilbiler og bruke minst mulig på R&D utover tegninger og planverk. Ja. De ruster seg opp noe nå, men de haler virkelig ut tiden og skandalene rundt de er hovedmotivatorer for handling for at de skal beholde noen troverdighet i det hele tatt. ....og takk gud for Kina som faktisk skaper frykt for tap av markedsandeler. VW som bruker godt rundt 120 mrd. hvert år på FoU. Da er det snakk om noen jævlig dyre tegninger, gitt. Mindre synsing og mere fakta, takk! 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Er vel ingen her som kan se inn i framtiden, med en sånn ustabil regjering vi har, så kan det hende at hest og kjærre er eneste gangbare i år 2020. Men det blir iallefall ikke kjedelig, bare VAG har vel rundt 20 nye elbiler på gang de neste par årene. 20 tegninger Følge litt bedre med i timen, VAG består av over 10 ulike bilmerker. Det understreker bare at 20 elbil modeller er lite, de er trege, og de forsøker å skylde på alle andre mens de haler ut tiden for å tjene mest mulig på fossilbiler og bruke minst mulig på R&D utover tegninger og planverk. Ja. De ruster seg opp noe nå, men de haler virkelig ut tiden og skandalene rundt de er hovedmotivatorer for handling for at de skal beholde noen troverdighet i det hele tatt. ....og takk gud for Kina som faktisk skaper frykt for tap av markedsandeler. Hvorfor i alle dager skal VAG konsernet trenge å stresse med elbiler ? Den må du gjerne forklare. VAG har i flere år vært blant verdens 5 største bilprodusenter, de siste par årene har de sloss mot Toyota hvor de har variert mellom 1 og 2 plass, med få antall biler som har skillet de to. I motsetning til Tesla så har de fabrikker i ekstremt mange land som de tilpasser nye modeller og teknologier raskt, og det er vel knapt et bil relatert selskap som har så stor bredde i utvalget, de har alt fra Skoda, VW, Seat og Audi til luksus som Bentley og Bugatti, 2 tungtransport merker med MAN og Scania til noen av markedes råeste biler som Porsche og Lamborghini. De eier også Ducati og har eget selskap hvor nyttekjøretøyene som bla Transporter går inn under. I fjor solgte Tesla rundt 100000 biler, VAG solgte rundt 10 millioner. Eller rundt 100 ganger så mange. Endret 4. januar 2018 av fo2re 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Hvorfor i alle dager skal VAG konsernet trenge å stresse med elbiler ? Den må du gjerne forklare. VAG har i flere år vært blant verdens 5 største bilprodusenter, de siste par årene har de sloss mot Toyota hvor de har variert mellom 1 og 2 plass, med få antall biler som har skillet de to. I motsetning til Tesla så har de fabrikker i ekstremt mange land som de tilpasser nye modeller og teknologier raskt, og det er vel knapt et bil relatert selskap som har så stor bredde i utvalget, de har alt fra Skoda, VW, Seat og Audi til luksus som Bentley og Bugatti, 2 tungtransport merker med MAN og Scania til noen av markedes råeste biler som Porsche og Lamborghini. De eier også Ducati og har eget selskap hvor nyttekjøretøyene som bla Transporter går inn under. I fjor solgte Tesla rundt 100000 biler, VAG solgte rundt 10 millioner. Eller rundt 100 ganger så mange. Fordi de har lyst til å fortsette å være relevante, og ikke gå konk? Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Må si jeg ler litt over enkelte, men over til saken så problemet hvis alle skal ha elbil vil det kanskje bli et problem med norsk strømpriser og muligheten å gi nok strøm til alle? Særlig hvis alle skal ha hurtigladning? Tror strømprisene kan økes, eller må øke produksjonen noe voldsomt. For sies eldre boligfelt er ikke tilrettelagt for hurtigladning og samtidig varme opp et hus og varme middag samtidig. Det ville blitt kaos for hafslund eller lyse energi. Siden de færreste av oss kjører bilen sin 24/7, så holder det i haug og lass med 220V/16A lading, kanskje med unnatk av noen få langturer i året! Og når det gjelder tilgang til strøm, mener jeg det her i TU ble konkludert for halvannet år siden at vi behøver 5% større strømproduksjon dersom alle privatbiler blir elektriske. Igangsatt og planlagt ekstra strømproduksjon vil gi 20% mer. Den ukjente faktoren her er hvor mange utenlandskabler man rekker å legge før tilstrekkelig mange av oss våkner opp og får politikerne til å stoppe strømeksportgalskapen!! 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Hvorfor i alle dager skal VAG konsernet trenge å stresse med elbiler ? Den må du gjerne forklare. VAG har i flere år vært blant verdens 5 største bilprodusenter, de siste par årene har de sloss mot Toyota hvor de har variert mellom 1 og 2 plass, med få antall biler som har skillet de to. I motsetning til Tesla så har de fabrikker i ekstremt mange land som de tilpasser nye modeller og teknologier raskt, og det er vel knapt et bil relatert selskap som har så stor bredde i utvalget, de har alt fra Skoda, VW, Seat og Audi til luksus som Bentley og Bugatti, 2 tungtransport merker med MAN og Scania til noen av markedes råeste biler som Porsche og Lamborghini. De eier også Ducati og har eget selskap hvor nyttekjøretøyene som bla Transporter går inn under. I fjor solgte Tesla rundt 100000 biler, VAG solgte rundt 10 millioner. Eller rundt 100 ganger så mange. Fordi de har lyst til å fortsette å være relevante, og ikke gå konk? Mener du dette her seriøst ? Tesla har 3 modeller i produksjon, Golf og BMW i3 solgte mer en Tesla i fjor i Norge - Tesla på 9 plass. Og utenom USA, Tyskland og Nederland så selger Tesla veldig lite biler faktisk. Mange innbiller seg at Tesla selger mange biler, men til og med i UK blir den sett på som en eksotisk bil som står sammen med Ferrari og Aston Martin på biltreff. Ser jeg ut ene vinduet så står det en Tesla X i bakgården her...for Norge har ingen avgifter på elbiler samt flere andre fordeler som du sikkert vet. Danmark fjernet disse, og Tesla salget gikk fra flere tusen i året til et par hundre. Noe som gir vel en viss ide hva som hadde skjedd her i landet hvis regjeringen fant ut at elbiler skulle behandles på lik linje med diesel og bensinbiler. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå