Gå til innhold

Tesla sliter med Model 3-produksjonen


Anbefalte innlegg

 

 

Mener du dette her seriøst ?

 

Tesla har 3 modeller i produksjon, Golf og BMW i3 solgte mer en Tesla i fjor i Norge - Tesla på 9 plass.

 

Og utenom USA, Tyskland og Nederland så selger Tesla veldig lite biler faktisk.

 

Mange innbiller seg at Tesla selger mange biler, men til og med i UK blir den sett på som en eksotisk bil som står sammen med Ferrari og Aston Martin på biltreff. Ser jeg ut ene vinduet så står det en Tesla X i bakgården her...for Norge har ingen avgifter på elbiler samt flere andre fordeler som du sikkert vet. Danmark fjernet disse, og Tesla salget gikk fra flere tusen i året til et par hundre.

 

Noe som gir vel en viss ide hva som hadde skjedd her i landet hvis regjeringen fant ut at elbiler skulle behandles på lik linje med diesel og bensinbiler.

 

 

En skal ikke glemme at de har 400 000+ reservasjoner på model 3, får de opp produksjonen blir de på mange topplister. Sannsynligvis i Danmark også. 

 

Ja, model X og S er dyre biler. Både her hjemme og i andre land. Blir idiotisk å sammenligne de med biler til halve prisen og i en helt annen klasse(i3 og golf). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Mener du dette her seriøst ?

 

Tesla har 3 modeller i produksjon, Golf og BMW i3 solgte mer en Tesla i fjor i Norge - Tesla på 9 plass.

 

Og utenom USA, Tyskland og Nederland så selger Tesla veldig lite biler faktisk.

 

Mange innbiller seg at Tesla selger mange biler, men til og med i UK blir den sett på som en eksotisk bil som står sammen med Ferrari og Aston Martin på biltreff. Ser jeg ut ene vinduet så står det en Tesla X i bakgården her...for Norge har ingen avgifter på elbiler samt flere andre fordeler som du sikkert vet. Danmark fjernet disse, og Tesla salget gikk fra flere tusen i året til et par hundre.

 

Noe som gir vel en viss ide hva som hadde skjedd her i landet hvis regjeringen fant ut at elbiler skulle behandles på lik linje med diesel og bensinbiler.

 

 

En skal ikke glemme at de har 400 000+ reservasjoner på model 3, får de opp produksjonen blir de på mange topplister. Sannsynligvis i Danmark også. 

 

Ja, model X og S er dyre biler. Både her hjemme og i andre land. Blir idiotisk å sammenligne de med biler til halve prisen og i en helt annen klasse(i3 og golf). 

 

Ja jeg er klar over det, hvis noen tror at jeg er Tesla hater fordi jeg kommer med kjedelige fakta, så er jeg ikke det.

 

Jeg liker mangfold og det samt konkurranse som alle er tjent med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å sette ting litt i perspektiv: BMW solgte over 440k biler i 3- og 4-serien og Mercedes 425k av C-klasse i 2016. Da er det kanskje ikke like imponerende med 400k+ reservasjoner for Model 3, spesielt ikke når produksjonen skal gå over noen år.

Og hvem vet hvor mange Model 3-reservasjoner det er nå. Det var over 500k, gikk ned til 455k Q2 2017 og Tesla ville ikke oppgi svaret på direkte spørsmål etter Q3. Siden har det vært tyst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Volkswagen bruker på 1 år like mye på forskning som Norge bruker på forsvaret i løpet av 3 år.

De har planer og bruke 81 milliarder på forskning på elektriske biler over de neste 5 årene. De kunne gjort bedre når de bruker 108 milliarder årlig på forskning :p Bil gigantene haler ut tiden. Må en innovatør som Tesla til med kapital for og få de til og bevege bakenden sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de har lyst til å fortsette å være relevante, og ikke gå konk?

Bilprodusentene har ikke noe spesiellt behov for elbiler nå, de har behov for å ha elbiler senere når de blir markedsmessig relevante, sannsynligvis i starten av neste tiår. Eksisterende bilprodusenter har dermed lite grunn til å skulle lansere masse elbiler nå, de gjør sine vurderinger på når markedsvinduet for elbiler åpner og tar sikte på å ha modeller til da.

 

Pr. i dag er elbiler noe det er svært lite fortjeneste på så de modellene som er tilgjengelige er mest som eksperimenter å regne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sette ting litt i perspektiv: BMW solgte over 440k biler i 3- og 4-serien og Mercedes 425k av C-klasse i 2016. Da er det kanskje ikke like imponerende med 400k+ reservasjoner for Model 3, spesielt ikke når produksjonen skal gå over noen år.

Tesla skal produsere i området 480.000 Model 3 per år. Ting tyder på at det vil de ikke ha noen problemer med etterspørselen for å også selge de.

 

Model 3 er ett viktig steg på veien til å bli en volumprodusent. Jeg mener målet for Tesla bør være i området tilsvarende produksjon som BMW, altså rundt 2,5 millioner biler per år, og det er det mulig de klarer i området 2025-2030. Da trenger de minst 1 stk Gigafactory til, pluss bilfabrikker i Europa og Asia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor i alle dager skal VAG konsernet trenge å stresse med elbiler ? Den må du gjerne forklare.

 

VAG har i flere år vært blant verdens 5 største bilprodusenter, de siste par årene har de sloss mot Toyota hvor de har variert mellom 1 og 2 plass, med få antall biler som har skillet de to.

 

I motsetning til Tesla så har de fabrikker i ekstremt mange land som de tilpasser nye modeller og teknologier raskt, og det er vel knapt et bil relatert selskap som har så stor bredde i utvalget, de har alt fra Skoda, VW, Seat og Audi til luksus som Bentley og Bugatti, 2 tungtransport merker med MAN og Scania til noen av markedes råeste biler som Porsche og Lamborghini. De eier også Ducati og har eget selskap hvor nyttekjøretøyene som bla Transporter går inn under.

 

I fjor solgte Tesla rundt 100000 biler, VAG solgte rundt 10 millioner.

 

Eller rundt 100 ganger så mange.

Fordi de har lyst til å fortsette å være relevante, og ikke gå konk?

 

Mener du dette her seriøst ?

 

Tesla har 3 modeller i produksjon, Golf og BMW i3 solgte mer en Tesla i fjor i Norge - Tesla på 9 plass.

 

Og utenom USA, Tyskland og Nederland så selger Tesla veldig lite biler faktisk.

 

Mange innbiller seg at Tesla selger mange biler, men til og med i UK blir den sett på som en eksotisk bil som står sammen med Ferrari og Aston Martin på biltreff. Ser jeg ut ene vinduet så står det en Tesla X i bakgården her...for Norge har ingen avgifter på elbiler samt flere andre fordeler som du sikkert vet. Danmark fjernet disse, og Tesla salget gikk fra flere tusen i året til et par hundre.

 

Noe som gir vel en viss ide hva som hadde skjedd her i landet hvis regjeringen fant ut at elbiler skulle behandles på lik linje med diesel og bensinbiler.

Tesla produserer i området 4 ganger flere elbiler en VAG totalt. Jeg er klar over at VAG også produserer fossilbiler, men så er det jo ikke fossilbiler som er fremtiden. VAG må henge med på utviklingen for også å være relevant i fremtiden, ikke bare i nåtiden.

 

Når det gjelder elbilsalget i Danmark, så likebehandles Tesla med fossilbiler som som også selges i ubetydelig antall. Danmark vil ikke at det skal selges større tyngre dyrere biler, og da er ulempen for Tesla at det er det eneste de selger i Danmark. Det vil endre seg når Model 3 kommer i salg i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilprodusentene har ikke noe spesiellt behov for elbiler nå, de har behov for å ha elbiler senere når de blir markedsmessig relevante, sannsynligvis i starten av neste tiår. Eksisterende bilprodusenter har dermed lite grunn til å skulle lansere masse elbiler nå, de gjør sine vurderinger på når markedsvinduet for elbiler åpner og tar sikte på å ha modeller til da.

 

Pr. i dag er elbiler noe det er svært lite fortjeneste på så de modellene som er tilgjengelige er mest som eksperimenter å regne.

Det er ekstremt farlig å sitte på sidelinjen og vente på riktig tidspunkt til å gå inn i ett marked. Kodak og Nokia tenkte nok lignende tanker.

 

Utfordringen for de store etablerte selskapene er at de må være villige til å ofre kortsiktig lønnsomhet for å komme seg inn i de voksende nye markedene, og det er ikke så lett for et stort selskap å gi slipp på det gamle trygge. Jeg vet ikke hvordan investorene i VAG ville reagert hvis VAG gikk ut og sa at de skulle produsere sin siste fossilmotor i 2030, men jeg har mine tvil om at det ville bli godt mottatt. For å ikke gjøre investorene sinte må VAG forsøke å ri to hester samtidig. Kanskje de klarer det, men det er også en ikke ubetydelig risiko for å knekke nakken.

 

Når det er sagt, jeg har mer tro på VAG enn de fleste andre større etablerte bilprodusentene. VAG er kanskje best i klassen...

Lenke til kommentar

Tja, jeg er enig foruten en ting. Like dyre som fossiler blir de aldri, fossilene kommer alltid til å være dyrere. De har avgifter for CO2, NOx osv. Dette kommer ikke til å forsvinne/minke for å si det slik. 

 

Jeg tror at ved økning av avgift for elbiler vill det skje det samme på fossilfronten. 

 

Nå er det vel ikke umulig å beregne CO2/NOx utslipp fra EL-biler basert på en eller annen riktig eller gal energimiks, så man kan ikke føle seg sikker på å slippe unna disse avgiftene heller.

 

Per i dag er det vel slik at uten avgiftslette ville ikke EL biler vært salgbare.

Lenke til kommentar

Litt statistikk fra US:

https://insideevs.com/ev-sales-rise-december-tesla-leading/

 

For hele 2017 ligger ikke Model 3 veldig høyt men for desember er de oppe på en fin sjetteplass og med 1000 biler i uka vil de snart havne helt på toppen av lista. Den eneste modellen som har solgt over 4000 biler i en måned er Model S og da bare i 2 av 2017s måneder.

 

Ikke dårlig for en produsent som 'sliter'. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tja, jeg er enig foruten en ting. Like dyre som fossiler blir de aldri, fossilene kommer alltid til å være dyrere. De har avgifter for CO2, NOx osv. Dette kommer ikke til å forsvinne/minke for å si det slik. 

 

Jeg tror at ved økning av avgift for elbiler vill det skje det samme på fossilfronten. 

Nå er det vel ikke umulig å beregne CO2/NOx utslipp fra EL-biler basert på en eller annen riktig eller gal energimiks, så man kan ikke føle seg sikker på å slippe unna disse avgiftene heller.

 

Per i dag er det vel slik at uten avgiftslette ville ikke EL biler vært salgbare.

 

 

Man betaler avgift på strøm. På samme måte som fossilene betaler på bensin/diesel. Elbiler har ikke utslipp fra bilen, foruten ved produksjon. Strøm, har dog. 

 

Mange ville ha vært dyrere enn tilsvarende fossiler ja, som E-golf osv. 

Lenke til kommentar

 

Må si jeg ler litt over enkelte, men over til saken så problemet hvis alle skal ha elbil vil det kanskje bli et problem med norsk strømpriser og muligheten å gi nok strøm til alle? Særlig hvis alle skal ha hurtigladning?

 

Tror strømprisene kan økes, eller må øke produksjonen noe voldsomt.

For sies eldre boligfelt er ikke tilrettelagt for hurtigladning og samtidig varme opp et hus og varme middag samtidig. Det ville blitt kaos for hafslund eller lyse energi.

 

Denne har NVE gått ut å dementert. Eventuelle oppgraderinger som må gjøres, kommer i stor grad alt annet mikkmakk av strømkrevende dingser som vi omgir oss med og bruker samtidig, og der f.eks. induksjonsovner gjerne krever mere effekt enn el-bilen på saktelading.

 

 

Mer imponert over Hyundai/Kia og til dels Nissan, som den eneste giganten som viser vei, mens tyskerbrigaden med VW i spissen og ikke minst Toyota hittil har vært skammelig passive.

 

 

Vel, vel... nå var e-Golf norges mest solgte bil i 2017, med BMW i3 på en god andreplass. Begge to produsert av "tyskerbrigaden". Audis nye elektriske SUV er også ventet senere i år, sannsynligvis før Model 3.

Kia og Nissan har til nå bare lansert sære småbiler med spesielt design. Men forventer at salget tar seg opp med 2. gen Leaf og Niro.

 

Ja, Toyota har sovet i timen når det gjelder ren elektrisk drift da de bommet helt med hydrogensatsingen sin. Men de er langt fremme på hybrid, og har hele 4 hybridbiler blant norges 11 mest solgte biler.

 

https://e24.no/bil/bil-og-trafikk/ingen-diesel-og-bensinbiler-paa-topp-ti-ganske-eksepsjonelt/24222427

 

 

Klar over at disse selger mye, og dekker behovet for mange.

 

BMW i3 er en sær liten sak, som riktignok er artig å kjøre i byen med, men fungerer rett og slett ikke godt nok på langkjøring (er nervøs i høyere hastigheter). Liker den godt selv, men den duger ikke til folk som skal ha bil til både og, og 4 seter blir for smått.

 

Heller ikke Golfen er en spesielt imponerende bil i mine øyne, selv om den også dekker behovet for mange. Men stort sett ingen biler kommer i stassjonsvognutave eller middels/stor SUV eller med hengerfeste, så jeg tillater meg å fremdeles mene at gigantene burde stått på mere og visst vei. Bare det å lansere stasjonsvognutgaven til Golf, og med hengerfeste, hadde fått meg til å bli mer overbevisst.

 

:-)

 

 

Selvfølgelig vil folk ha i både pose og sekk. En stor elektrisk SUV/stasjonsvogn med hengerfeste, takboks og 500++ km rekkevidde? Ja takk, begge deler!

Problemet er at elbiler er altfor dyre å produsere og utvikle i dag. De koster derfor for mye for å være tilgjengelige for mannen i gata. Norge er i en særstilling med være høye avgifter på fossile biler og fritak på elbiler. Men et så stort firma som f.eks. VAG kan ikke tenke global markedsføring med modeller i millionklassen som bare noen fåtall har råd til, da det er viktigere med volumproduksjon.

Men bare vent til utvikling og produksjon blir billigere, så skal du se at alle de store merkene pumper ut elbiler i alle klasser!

 

Eneste tilgjengelige bil i ønsket klasse i dag er model X, men selv denne kan ikke ha takboks. Pussig nok er det en av Norges mest solgte biler, på tross av at det er en bil i millionklassen. Dette skyldes nok Teslas kampanjelån med fullfinansiering og 0,2% rente.

Tipper mange av disse kundene sitter med skjeget fullt av postkasser når de skal selge X'en sin om noen år og markedet er fullstappet med store elbiler, mens de fortsatt har en halv mill i restgjeld på bilen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt statistikk fra US:

https://insideevs.com/ev-sales-rise-december-tesla-leading/

 

For hele 2017 ligger ikke Model 3 veldig høyt men for desember er de oppe på en fin sjetteplass og med 1000 biler i uka vil de snart havne helt på toppen av lista. Den eneste modellen som har solgt over 4000 biler i en måned er Model S og da bare i 2 av 2017s måneder.

 

Ikke dårlig for en produsent som 'sliter'. ;)

Det sier egentlig mest om hvor få elbiler som selges i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ekstremt farlig å sitte på sidelinjen og vente på riktig tidspunkt til å gå inn i ett marked. Kodak og Nokia tenkte nok lignende tanker.

 

Utfordringen for de store etablerte selskapene er at de må være villige til å ofre kortsiktig lønnsomhet for å komme seg inn i de voksende nye markedene, og det er ikke så lett for et stort selskap å gi slipp på det gamle trygge. Jeg vet ikke hvordan investorene i VAG ville reagert hvis VAG gikk ut og sa at de skulle produsere sin siste fossilmotor i 2030, men jeg har mine tvil om at det ville bli godt mottatt. For å ikke gjøre investorene sinte må VAG forsøke å ri to hester samtidig. Kanskje de klarer det, men det er også en ikke ubetydelig risiko for å knekke nakken.

Ingen vet når elbiler virkelig vil ta av. Per i dag er det et tapsprosjekt. Så bilprodusentene gjør det som er smart, de tjener penger som gress på tradisjonell bilproduksjon og samtidig betaler de en forsikring som sikrer at de er med når elbiler blir lønnsomt. De forsker(mye mer enn Tesla), de har en fot i flere alternative teknologier(Tesla har committed seg til én), de bygger allianser(Tesla skal klare alt alene) og de er inne i strategisk viktige markeder som Kina(hva slags allianser og produksjonskapasitet har Tesla der?).

 

Produsentenes investering i elbilteknologi er det samme som å skaffe brannforsikring på huset. Å skaffe brannforsikring betyr ikke at man har noen formening om når huset vil brenne ned, bare at man er sikret den dagen det skulle inntreffe.

Lenke til kommentar

 

Det er ekstremt farlig å sitte på sidelinjen og vente på riktig tidspunkt til å gå inn i ett marked. Kodak og Nokia tenkte nok lignende tanker.

 

Utfordringen for de store etablerte selskapene er at de må være villige til å ofre kortsiktig lønnsomhet for å komme seg inn i de voksende nye markedene, og det er ikke så lett for et stort selskap å gi slipp på det gamle trygge. Jeg vet ikke hvordan investorene i VAG ville reagert hvis VAG gikk ut og sa at de skulle produsere sin siste fossilmotor i 2030, men jeg har mine tvil om at det ville bli godt mottatt. For å ikke gjøre investorene sinte må VAG forsøke å ri to hester samtidig. Kanskje de klarer det, men det er også en ikke ubetydelig risiko for å knekke nakken.

Ingen vet når elbiler virkelig vil ta av. Per i dag er det et tapsprosjekt. Så bilprodusentene gjør det som er smart, de tjener penger som gress på tradisjonell bilproduksjon og samtidig betaler de en forsikring som sikrer at de er med når elbiler blir lønnsomt. De forsker(mye mer enn Tesla), de har en fot i flere alternative teknologier(Tesla har committed seg til én), de bygger allianser(Tesla skal klare alt alene) og de er inne i strategisk viktige markeder som Kina(hva slags allianser og produksjonskapasitet har Tesla der?).

 

Produsentenes investering i elbilteknologi er det samme som å skaffe brannforsikring på huset. Å skaffe brannforsikring betyr ikke at man har noen formening om når huset vil brenne ned, bare at man er sikret den dagen det skulle inntreffe.

 

 

Problemet er at de mangler empiri, det har tesla MASSEVIS av. Når merkene en dag må produsere masse elbiler, og uforventede ting dukker opp så får de store problemer. Og de kommer, jeg jobber selv med "selvkjørende roboter" som kjører på batteri, uforventede ting dukker opp konstant og ting blir endret i både HW og SW, dette er ting som kun dukker opp over tid og innsamling av empiri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ekstremt farlig å sitte på sidelinjen og vente på riktig tidspunkt til å gå inn i ett marked. Kodak og Nokia tenkte nok lignende tanker.

Både kodak og nokia er eksempler på selskaper som sannsynligvis var FOR tidlig ute i det som skulle bli relevante markeder senere.

 

Kodak var en pioneer på digitalkamera før de de store kameraprodusentene gikk inn i dette markedet. Likevel er det nikon/canon/olympus/fuji (+samsung) som er de store kameraprodusentene i dag omtrent slik det var i filmæraen.

 

Nokia var av de aller tidligste ute med smarttelefoner og etablerte sine egne løsninger lenge før de andre kom på banen. De sto fast i sine løsninger og sin platform de hadde investert i mens resten av markedet som valgte å vente på at teknologien ble moden bare implementerte android og klarte seg.

 

Utfordringen for de store etablerte selskapene er at de må være villige til å ofre kortsiktig lønnsomhet for å komme seg inn i de voksende nye markedene [...]

Eller enda bedre la vær å ofre lønnsomhet og heller gjøre R&D for å ha produkter klare når markedet er lønnsomt. Kodak hadde nær 100% av det profesjonelle digitalfotomarkedet i sin tid. Det spilte ingen rolle når a: Digitalfotomarkedet var bittelite og b:De andre aktørene hadde produkter klare da markedet ble modent.

 

Markedsandel er noe som kommer og går. Man trenger ikke være opphengt i hvor stor markedsandel man har i et ulønnsomt marked om man har en plan for å entre markedet når det tjener penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Må si jeg ler litt over enkelte, men over til saken så problemet hvis alle skal ha elbil vil det kanskje bli et problem med norsk strømpriser og muligheten å gi nok strøm til alle? Særlig hvis alle skal ha hurtigladning?

 

Tror strømprisene kan økes, eller må øke produksjonen noe voldsomt.

For sies eldre boligfelt er ikke tilrettelagt for hurtigladning og samtidig varme opp et hus og varme middag samtidig. Det ville blitt kaos for hafslund eller lyse energi.

 

Denne har NVE gått ut å dementert. Eventuelle oppgraderinger som må gjøres, kommer i stor grad alt annet mikkmakk av strømkrevende dingser som vi omgir oss med og bruker samtidig, og der f.eks. induksjonsovner gjerne krever mere effekt enn el-bilen på saktelading.

 

 

Mer imponert over Hyundai/Kia og til dels Nissan, som den eneste giganten som viser vei, mens tyskerbrigaden med VW i spissen og ikke minst Toyota hittil har vært skammelig passive.

 

 

Vel, vel... nå var e-Golf norges mest solgte bil i 2017, med BMW i3 på en god andreplass. Begge to produsert av "tyskerbrigaden". Audis nye elektriske SUV er også ventet senere i år, sannsynligvis før Model 3.

Kia og Nissan har til nå bare lansert sære småbiler med spesielt design. Men forventer at salget tar seg opp med 2. gen Leaf og Niro.

 

Ja, Toyota har sovet i timen når det gjelder ren elektrisk drift da de bommet helt med hydrogensatsingen sin. Men de er langt fremme på hybrid, og har hele 4 hybridbiler blant norges 11 mest solgte biler.

 

https://e24.no/bil/bil-og-trafikk/ingen-diesel-og-bensinbiler-paa-topp-ti-ganske-eksepsjonelt/24222427

 

 

Klar over at disse selger mye, og dekker behovet for mange.

 

BMW i3 er en sær liten sak, som riktignok er artig å kjøre i byen med, men fungerer rett og slett ikke godt nok på langkjøring (er nervøs i høyere hastigheter). Liker den godt selv, men den duger ikke til folk som skal ha bil til både og, og 4 seter blir for smått.

 

Heller ikke Golfen er en spesielt imponerende bil i mine øyne, selv om den også dekker behovet for mange. Men stort sett ingen biler kommer i stassjonsvognutave eller middels/stor SUV eller med hengerfeste, så jeg tillater meg å fremdeles mene at gigantene burde stått på mere og visst vei. Bare det å lansere stasjonsvognutgaven til Golf, og med hengerfeste, hadde fått meg til å bli mer overbevisst.

 

:-)

 

 

Selvfølgelig vil folk ha i både pose og sekk. En stor elektrisk SUV/stasjonsvogn med hengerfeste, takboks og 500++ km rekkevidde? Ja takk, begge deler!

Problemet er at elbiler er altfor dyre å produsere og utvikle i dag. De koster derfor for mye for å være tilgjengelige for mannen i gata. Norge er i en særstilling med være høye avgifter på fossile biler og fritak på elbiler. Men et så stort firma som f.eks. VAG kan ikke tenke global markedsføring med modeller i millionklassen som bare noen fåtall har råd til, da det er viktigere med volumproduksjon.

Men bare vent til utvikling og produksjon blir billigere, så skal du se at alle de store merkene pumper ut elbiler i alle klasser!

 

Eneste tilgjengelige bil i ønsket klasse i dag er model X, men selv denne kan ikke ha takboks. Pussig nok er det en av Norges mest solgte biler, på tross av at det er en bil i millionklassen. Dette skyldes nok Teslas kampanjelån med fullfinansiering og 0,2% rente.

Tipper mange av disse kundene sitter med skjeget fullt av postkasser når de skal selge X'en sin om noen år og markedet er fullstappet med store elbiler, mens de fortsatt har en halv mill i restgjeld på bilen...

 

 

Biler er fremdeles svært dyre i Norge, så det er ingen overraskelse over at el-biler må fylle kravet til massene om de skal ta over for fossildrevne alternativer. Til det trengs biler som i første omgang oppfyller dagens behov som eneste eller familiens hovedbil. Per i dag er de fleste el-biler kun kapable til å fylle rollen som nr. 1 bilen i det daglige, men ikke for den som har større behov for en bil til langkjøring litt oftere enn en gang i året eller to.

 

Derfor er incentivene som norske myndigheter har kommet med, viktige i også ett globalt perspektiv. Ja jeg er klar over at vi er en mygg i størrelse, men her er vi "David mot Goliat" uten selv å produsere el-biler (lengre). Signaleffekten tror jeg er langt større enn hva man skulle tro, gitt at vi er en liten nasjon i antall innbyggere og derfor i antall biler som omsettes. Vi har lagt kimen til troen på at denne disruptive teknologien får vokse til, og at vi faktisk er en liten men svært viktig bidragsyter.

 

Og jeg mener fast bestemt at vi er på vei mot en nært fremstående fremtid der el-biler tar over for fossilbiler, og gigantene må forberede seg allerede nå på denne fremtiden i større grad enn de later til å gjøre per i dag. For å ta VW som eksempel, så har de store fordeler av at de kan masseprodusere deler som brukes i mange forskjellige biler, også på tvers av forskjellige bilmerker.

 

Skal de bli store på el-biler når (siden jeg tror og forventer at skiftet skjer) skiftet skjer, så må de ha tilgang til nok batterier, enten via egen produksjon (da trengs tilgang på råstoffer) eller ved å kjøpe battericeller som de pakker sammen selv, á la det som tildels skjer på Teslas Megafactory, nok mannskaper og maskineri til å gjøre denne jobben.

 

Både krav til maskiner (i antall og produksjonskapasitet) i seg selv, men programmering av disse og tuning for effektiv produksjon (her har selvsagt VAG endel erfaring) på en annen drivlinje enn det de er vant med, gjør at jeg tror dette er en omveltning som kan komme for fort på VAG.

 

Referansen gitt av noen andre, på at kinesiske BYD (og andre) holder på å bygge seg store på nettopp el-bil-produksjon, er definitivt en trussel som VAG, BMW, MB, PSA og FCA bør ta veldig seriøst. Og kanskje er denne trusselen større enn den Tesla i seg selv utgjør, selv om de er i posisjon til å kunne bli en ganske stor produsent på sikt.

Lenke til kommentar

Skal de bli store på el-biler når (siden jeg tror og forventer at skiftet skjer) skiftet skjer, så må de ha tilgang til nok batterier, enten via egen produksjon (da trengs tilgang på råstoffer) eller ved å kjøpe battericeller som de pakker sammen selv, á la det som tildels skjer på Teslas Megafactory, nok mannskaper og maskineri til å gjøre denne jobben.

 

Både krav til maskiner (i antall og produksjonskapasitet) i seg selv, men programmering av disse og tuning for effektiv produksjon (her har selvsagt VAG endel erfaring) på en annen drivlinje enn det de er vant med, gjør at jeg tror dette er en omveltning som kan komme for fort på VAG.

Her tror jeg også mye av de strategiske vurderingene nå ligger.

 

Dagens batterikjemier er sannsynligvis ikke bærekraftige for en fremtidig batteriproduksjon i størrelsesorden flere TWh/år.

Da blir spørsmålet skal man investere masse i produksjonsutstyr for batterier som kanskje ikke vil være brukbart for senere batterikjemier eller skal man vente.

 

Svaret på dette kommer an på vurderinger på hvorvidt det i hele tatt kan bli noe vesentlig marked for elbiler på dagens kjemier, hvor lenge disse vil holde stand og hvor stor omveltning et skifte til neste generasjons batterier blir.

 

Jeg ser ikke at det er gitt at en enorm investering i produksjonskapasitet nå nødvendigvis er noen god ide. Worst case (for fabrikkeieren, best case for utbredelse av elbiler) er nye kjemier rett rundt hjørnet. I så fall er det en risiko at fabrikker som GF1 vil måtte retoole drastisk før den i hele tatt har betalt seg. Om dagens kjemier holder stand lenge som beste mulighet for elbiler vil sannsynligvis ikke elbiler bli noen stor andel av det totale bilmarkedet på en god stund enda. (I.e. veksten for elbiler avtar ettersom nye markedssegmenter forblir utilgjengelige)

 

Så ironisk nok, kan det hende at best case for Tesla er om elbiler forblir et marginalt fenomen i mange år. I så fall er nok også VAG, daimler, GM et.al best tjent med å primært investere i R&D og mindre i produksjonskapasitet ettersom de vil fortsette å hente inntekter fra det konvensjonelle bilmarkedet som har høyere margin enn elbilmarkedet.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Skal de bli store på el-biler når (siden jeg tror og forventer at skiftet skjer) skiftet skjer, så må de ha tilgang til nok batterier, enten via egen produksjon (da trengs tilgang på råstoffer) eller ved å kjøpe battericeller som de pakker sammen selv, á la det som tildels skjer på Teslas Megafactory, nok mannskaper og maskineri til å gjøre denne jobben.

 

Både krav til maskiner (i antall og produksjonskapasitet) i seg selv, men programmering av disse og tuning for effektiv produksjon (her har selvsagt VAG endel erfaring) på en annen drivlinje enn det de er vant med, gjør at jeg tror dette er en omveltning som kan komme for fort på VAG.

Her tror jeg også mye av de strategiske vurderingene nå ligger.

 

Dagens batterikjemier er sannsynligvis ikke bærekraftige for en fremtidig batteriproduksjon i TWh-PWh/år.

Da blir spørsmålet skal man investere masse i produksjonsutstyr for batterier som kanskje ikke vil være brukbart for senere batterikjemier eller skal man vente.

 

Svaret på dette kommer an på vurderinger på hvorvidt det i hele tatt kan bli noe vesentlig marked for elbiler på dagens kjemier, hvor lenge disse vil holde stand og hvor stor omveltning et skifte til neste generasjons batterier blir.

 

Jeg ser ikke at det er gitt at en enorm investering i produksjonskapasitet nå nødvendigvis er noen god ide. Worst case (for fabrikkeieren, best case for utbredelse av elbiler) er nye kjemier rett rundt hjørnet. I så fall er det en risiko at fabrikker som GF1 vil måtte retoole drastisk før den i hele tatt har betalt seg. Om dagens kjemier holder stand lenge som beste mulighet for elbiler vil sannsynligvis ikke elbiler bli noen stor andel av det totale bilmarkedet på en god stund enda. (I.e. veksten for elbiler avtar ettersom nye markedssegmenter forblir utilgjengelige)

 

Så ironisk nok, kan det hende at best case for Tesla er om elbiler forblir et marginalt fenomen i mange år. I så fall er nok også VAG, daimler, GM et.al best tjent med å primært investere i R&D og mindre i produksjonskapasitet ettersom de vil fortsette å hente inntekter fra det konvensjonelle bilmarkedet som har høyere margin enn elbilmarkedet.

 

 

Dette er selvsagt et poeng i vurderingen, og som det er litt vanskelig å si noe om så lenge vi ikke har god nok tilgang til informasjon om hvor langt man er kommet med det som trolig er neste store hopp, nemlig faststoff-batterier. Toyota antyder vel i sin satsning at de kanskje kommer med dette en gang mellom 2020 og 2030, men antageligvis i første halvdel av denne perioden.

 

Så spørs det og hvor stor endring det blir å gå fra li-ion-batterier basert på dagens teknologi, og faststoffbatterier. Uansett tror jeg ikke det vil føre til at selve batteripakkene trengs å endres så mye, men at endringen er innvendig. Dermed er det muligens lett å bytte på selve bilen, men noe værre i selve batteriproduksjonen. Dog kan det hende det uansett er greit å skaffe seg kompetansen og lokalene, men selvsagt skaffe utstyr som lett kan konverteres om.

 

Største endringen slik jeg ser det, blir vel at man kan lage mindre pakker og likevel ha god nok rekkevidde for småbiler, og så kan man lettere få plass til mere kapasitet på mellomstore og store biler. Og så regner man med at faststoffbatterier gir langt lavere pris per kWh sammenlignet med li-ion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...