Gå til innhold

Tesla sliter med Model 3-produksjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det Tesla som seiler opp som den store bilfabrikken når vi kommer til 2050, fordi de andre har sovet i timen?

 

Nei. Med så ekstrem forsinkelser på leveransen av Model 3 så vil VW og andre bare være ett år bak Tesla. Da er tradisjon og økonomiske muskler såpass avgjørende at Tesla fort blir en nisjebutikk innen energilagring.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det Tesla som seiler opp som den store bilfabrikken når vi kommer til 2050, fordi de andre har sovet i timen?

Nei. Med så ekstrem forsinkelser på leveransen av Model 3 så vil VW og andre bare være ett år bak Tesla. Da er tradisjon og økonomiske muskler såpass avgjørende at Tesla fort blir en nisjebutikk innen energilagring.

 

 

Ekstrem? De er ca 6 mnd bak skjema, både S og X var år bak skjema. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det Tesla som seiler opp som den store bilfabrikken når vi kommer til 2050, fordi de andre har sovet i timen?

 

Nei. Med så ekstrem forsinkelser på leveransen av Model 3 så vil VW og andre bare være ett år bak Tesla. Da er tradisjon og økonomiske muskler såpass avgjørende at Tesla fort blir en nisjebutikk innen energilagring.

Med farten til de store gigantene, så har de kanskje fornuftige modeller i 2023, tidligst. ;-)

 

Mer imponert over Hyundai/Kia og til dels Nissan, som den eneste giganten som viser vei, mens tyskerbrigaden med VW i spissen og ikke minst Toyota hittil har vært skammelig passive.

 

I og med at Tesla viser at de klarer å øke kapasiteten, og ikke triller på bare noen få hundre biler i måneden, så er dette synd, men ikke kritisk. Bra de ikke skynder seg for mye, men prøver å gjøre mest mulig rett fra starten.

 

Tror investorene egentlig hadde regnet med at økningen ikke ville skje så fort som forespeilet, og egentlig er ganske fornøyd tross alt. Ville selvsagt vært enda hyggeligere å se at de når tallene fortere, men det ville nok vært bonus.

 

Men fremdeles vil nok de fremste kritikerne heise varselflaggene til toppen, selv om dems mest skeptiske spådommer ble gjort til skamme med disse tallene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ingen her som kan se inn i framtiden, med en sånn ustabil regjering vi har, så kan det hende at hest og kjærre er eneste gangbare i år 2020.

 

Men det blir iallefall ikke kjedelig, bare VAG har vel rundt 20 nye elbiler på gang de neste par årene.

Det som i hvert fall er helt sikkert er at staten ikke vil tape penger. Når de allerede har tapt milliarder på elbiler som ikke har engangsavgift og årsavgift, så sier det seg selv at endringer må til. Det er ikke lenge før alle fordeler er borte, og at elbiler er like dyre som en bensin/diesel-bil. Eneste fordelen en elbil bør får ha, er at de ikke trenger dyrt drivstoff. Eiere bør ikke kunne forvente mer.

Lenke til kommentar

 

Tror investorene egentlig hadde regnet med at økningen ikke ville skje så fort som forespeilet, og egentlig er ganske fornøyd tross alt. Ville selvsagt vært enda hyggeligere å se at de når tallene fortere, men det ville nok vært bonus.

 

 

 

Ja, med historien til Tesla så tror jeg egentlig investorene er kjempefornøyd med produksjonen av model 3. Jeg er iallefall positivt overasket! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det som i hvert fall er helt sikkert er at staten ikke vil tape penger. Når de allerede har tapt milliarder på elbiler som ikke har engangsavgift og årsavgift, så sier det seg selv at endringer må til. Det er ikke lenge før alle fordeler er borte, og at elbiler er like dyre som en bensin/diesel-bil. Eneste fordelen en elbil bør får ha, er at de ikke trenger dyrt drivstoff. Eiere bør ikke kunne forvente mer.

 

 

Tja, jeg er enig foruten en ting. Like dyre som fossiler blir de aldri, fossilene kommer alltid til å være dyrere. De har avgifter for CO2, NOx osv. Dette kommer ikke til å forsvinne/minke for å si det slik. 

 

Jeg tror at ved økning av avgift for elbiler vill det skje det samme på fossilfronten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si jeg ler litt over enkelte, men over til saken så problemet hvis alle skal ha elbil vil det kanskje bli et problem med norsk strømpriser og muligheten å gi nok strøm til alle? Særlig hvis alle skal ha hurtigladning?

 

Tror strømprisene kan økes, eller må øke produksjonen noe voldsomt.

For sies eldre boligfelt er ikke tilrettelagt for hurtigladning og samtidig varme opp et hus og varme middag samtidig. Det ville blitt kaos for hafslund eller lyse energi.

Lenke til kommentar

Må si jeg ler litt over enkelte, men over til saken så problemet hvis alle skal ha elbil vil det kanskje bli et problem med norsk strømpriser og muligheten å gi nok strøm til alle? Særlig hvis alle skal ha hurtigladning?

 

Tror strømprisene kan økes, eller må øke produksjonen noe voldsomt.

For sies eldre boligfelt er ikke tilrettelagt for hurtigladning og samtidig varme opp et hus og varme middag samtidig. Det ville blitt kaos for hafslund eller lyse energi.

 

Nei, vi har mer en nok "strøm" og ift nettet løses dette i 2019 når alle har AMS måler og må betale effektledd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mer imponert over Hyundai/Kia og til dels Nissan, som den eneste giganten som viser vei, mens tyskerbrigaden med VW i spissen og ikke minst Toyota hittil har vært skammelig passive.

 

 

Vel, vel... nå var e-Golf Norges mest solgte bil i 2017, med BMW i3 på en god andreplass. Begge to elbiler produsert av "tyskerbrigaden". Audis nye elektriske SUV er også ventet senere i år, sannsynligvis før Model 3.

Kia og Nissan har til nå bare solgt sære småbiler med spesielt design. Men forventer at salget tar seg opp med 2. gen Leaf og Niro.

 

Ja, Toyota har sovet i timen når det gjelder ren elektrisk drift da de bommet helt med hydrogensatsingen sin. Men de er langt fremme på hybrid, og har hele 4 hybridbiler blant Norges 11 mest solgte biler. Inkludert tredjeplassen bak de to tidligere nevnte tyskerne.

 

https://e24.no/bil/bil-og-trafikk/ingen-diesel-og-bensinbiler-paa-topp-ti-ganske-eksepsjonelt/24222427

Endret av gravypressure
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra de ikke skynder seg for mye, men prøver å gjøre mest mulig rett fra starten.

Den er morsom. Tesla har gjort alt de kan for å få opp volumet, inkludert å skippe en hel del punkter som alle andre i bilindustrien gjennomfører når modeller lanseres og skal ut i masseproduksjon. Skuffende lav produksjonstakt skyldes at de feilet med dette, ikke noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bra de ikke skynder seg for mye, men prøver å gjøre mest mulig rett fra starten.

Den er morsom. Tesla har gjort alt de kan for å få opp volumet, inkludert å skippe en hel del punkter som alle andre i bilindustrien gjennomfører når modeller lanseres og skal ut i masseproduksjon. Skuffende lav produksjonstakt skyldes at de feilet med dette, ikke noe annet.

 

 

Akkurat den har jeg ingen forutsetninger til å svare noe på, og det virker som en grunnløs påstand. Men om du har noe å backe den påstanden med, så er jeg mer enn villig til å lese meg opp på det.

 

;-)

Lenke til kommentar

 

Bra de ikke skynder seg for mye, men prøver å gjøre mest mulig rett fra starten.

Den er morsom. Tesla har gjort alt de kan for å få opp volumet, inkludert å skippe en hel del punkter som alle andre i bilindustrien gjennomfører når modeller lanseres og skal ut i masseproduksjon. Skuffende lav produksjonstakt skyldes at de feilet med dette, ikke noe annet.

 

 

Som? 

Lenke til kommentar

 

 

Bra de ikke skynder seg for mye, men prøver å gjøre mest mulig rett fra starten.

Den er morsom. Tesla har gjort alt de kan for å få opp volumet, inkludert å skippe en hel del punkter som alle andre i bilindustrien gjennomfører når modeller lanseres og skal ut i masseproduksjon. Skuffende lav produksjonstakt skyldes at de feilet med dette, ikke noe annet.

 

 

Som? 

 

Som at man lanserer en bil som ikke en gang er ferdig utviklet eller testet og med en produksjonslinje som ligger i biter på gølvet. Og følger det opp med produksjonsmål som de gjentatte ganger har vært nødt til å gå tilbake på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er vel ingen her som kan se inn i framtiden, med en sånn ustabil regjering vi har, så kan det hende at hest og kjærre er eneste gangbare i år 2020.

 

Men det blir iallefall ikke kjedelig, bare VAG har vel rundt 20 nye elbiler på gang de neste par årene.

20 tegninger

 

Følge litt bedre med i timen, VAG består av over 10 ulike bilmerker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Er vel ingen her som kan se inn i framtiden, med en sånn ustabil regjering vi har, så kan det hende at hest og kjærre er eneste gangbare i år 2020.

 

Men det blir iallefall ikke kjedelig, bare VAG har vel rundt 20 nye elbiler på gang de neste par årene.

20 tegninger

 

Følge litt bedre med i timen, VAG består av over 10 ulike bilmerker.

Det understreker bare at 20 elbil modeller er lite, de er trege, og de forsøker å skylde på alle andre mens de haler ut tiden for å tjene mest mulig på fossilbiler og bruke minst mulig på R&D utover tegninger og planverk. Ja. De ruster seg opp noe nå, men de haler virkelig ut tiden og skandalene rundt de er hovedmotivatorer for handling for at de skal beholde noen troverdighet i det hele tatt.

 

....og takk gud for Kina som faktisk skaper frykt for tap av markedsandeler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...