Gå til innhold

Tesla produserer fortsatt langt færre Model 3-biler enn planlagt


Anbefalte innlegg

Jeg har fremdeles tro på at de begynner leveringer i Norge i løpet av 2018... :)

Jeg også, og setter egentlig en knapp på desember 2018. Produksjonstakten er allerede høy nok til at Tesla har evnen til å oversvømme Norge med Model 3, og de er jo bare i begynnelsen av produksjonsopprampingen. Spørsmålet er når Tesla ønsker å begynne å levere biler i Norge.

 

Min skisse på hvordan leveransene vil utarte seg er ca slik:

 

Q1 2018: 20k

Q2 2018: 42k

Q3 2018: 66k

Q4 2018: 78k

Q1 2019: 90k

Q2 2019: 102k

Q3 2019: 120k

Q4 2019: 120k

 

Det er altså 206k i 2018 og 432k i 2019. Om Tesla leverer 150k Model 3 i USA i 2018, og fordeler 56k på resten av verden (der Norge som marked står ca først i køen), så kan de fleste reservasjonene i Norge være levert i 2018. Spørsmålet er igjen om dette er måten Tesla ønsker å gjøre ting. Noen faktorer som spiller inn:

 

1. Insentivene fases ut i USA, og Tesla ønsker å levere flest mulig før dette skjer.

2. Tesla ønsker å ha riktig antall reservasjoner. Om de har mindre reservasjoner enn de ønsker kan det lønne seg å begynne å spre biler utover verden for god PR, mens om de syns de har for mange kan de fortsette å pøse biler inn i USA.

3. Tesla ønsker å levere de best utstyrte bilene først. Disse har bedre inntjening, som gjør at de får inn mer penger til å bruke på videre vekst. De vil gå tom for reservasjoner på godt utstyrte biler i USA lenge før de går tom for reservasjoner i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et regnestykke som kvartal for kvartal vil vise seg å være mer optimistisk enn Elon sin kroniske hang til å love for mye for fort. Tviler p at Tesla klarer mer enn 10 000 faktisk produserte Model 3 per kvartal. Norge ser en Model 3 tidligst sommeren 2019 mens RHD markeder ser Model 3 sent 2020.

Lenke til kommentar

Tesla går ikke konk. De er eneste reelle leverandør av elbil med lang rekkevidde, med hengerfeste, med autopilot og SUV. De selger allerede flere biler enn de klarer å produsere. De som går konk er fossilprodusentene som nekter å innse at fremtiden er elektrisk. Om få år har vi ikke lengre Volkswagen, Toyota, BMW, Audi, Opel etc. osv.

 

:D

Morsom du, alle utenom Opel (ikke fått med meg at de har noe planlagt i det minste) har elektriske biler på gang, og tipper PSA kommer til å enten utvikle egne Opel el-biler, legge ned merke eller klistre Opel på franske modeller.

 

Og er ingen bombe at Tesla selger flere biler når de ikke klarer å levere det de har lovet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...