ambisjon Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Silicon Valley, hvor lønnen skalerer langt bedre med innsatsen din og ferdighetene dine.Innsats/ferdighet betyr ikke nødvendigvis at man produserer noe av verdi? Ikke nødvendigvis, men jeg synes det er en ganske rimelig antagelse. Vil du noe sted? Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Innsats/ferdighet betyr ikke nødvendigvis at man produserer noe av verdi? Ikke nødvendigvis, men jeg synes det er en ganske rimelig antagelse. Vil du noe sted? Innsats/ferdighet betyr ikke nødvendigvis at man produserer noe av verdi! Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Jo, det gjør jeg! 'Jeg mener og står for lik lønn for alle ansatte' Og jeg mener det er en svært krevende jobb å lede et stort selskap 24/7 med hundretusenvis av ansatte, hundrevis av milliarder i omsetning og befinner seg i flere titalls land. Toppleder er alltid på jobb, dvs 8760 timer i året, gjennomsnittsarbeideren jobber 1850 timer i året(deltidsarbeideren enda mindre), kostnads-/lønnsnivå i utlandet er lavere for gjennomsnittsarbeideren. Ergo lederlønningene er ikke mer en 15-20 ganger høyere enn gjennomsnittsarbeideren sin timelønn. Så det burde vært forbudt å tjene for 'mye'? Dvs NBA/lagene kan få en sum for tv-rettighetne, når tv-selskapene overbyr hverandre. Lagene kan få en sum for hvert sete i hallen, som publikum er villig til å betale. Sponsorer er villig til å bla opp. Til slutt så sitter lagene igjen med en god slump, hvem skal da få disse pengene? Det er ikke de beste som spiller i NBA, har høyest lønn? Du siterer ikke deg selv. At ledere alltid er på jobb er en idiotisk påstand. Forbud har samfunnsmessige ulemper, latterlig fordeling av inntekter har samfunnsmessige ulemper, disse må veies opp mot hverandre. Om du er jævlig interessert i NBA, så foreslår jeg du oppretter en ny tråd, her diskuterer vi lederlønninger, slutt med dette forsøket ditt på å avspore dette til å være snakk om idrettslønninger. AtW Siterer ikke meg selv? For en som jobber 8-16, så kan man slutte å tenke jobb 16:00, og ikke begynne igjen før 08:00. En toppleder i et stort multinasjonalt selskap med hundretusenvis av ansatte, hundrevis av milliarder i omsetning og befinner seg i flere titalls land, må muligens tenke jobb selv når denne ikke sitter på kontoret(8-16). Hvordan bør arbeidsgivere tiltrekke seg de beste kandidatene til jobbene? Hva bør gjøres med overskudd i bedrifter som har høye marginer? Når jeg nevner lønninger, i en diskusjon om lønninger, så avsporer jeg? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Jo, det gjør jeg! 'Jeg mener og står for lik lønn for alle ansatte' Og jeg mener det er en svært krevende jobb å lede et stort selskap 24/7 med hundretusenvis av ansatte, hundrevis av milliarder i omsetning og befinner seg i flere titalls land. Toppleder er alltid på jobb, dvs 8760 timer i året, gjennomsnittsarbeideren jobber 1850 timer i året(deltidsarbeideren enda mindre), kostnads-/lønnsnivå i utlandet er lavere for gjennomsnittsarbeideren. Ergo lederlønningene er ikke mer en 15-20 ganger høyere enn gjennomsnittsarbeideren sin timelønn. Så det burde vært forbudt å tjene for 'mye'? Dvs NBA/lagene kan få en sum for tv-rettighetne, når tv-selskapene overbyr hverandre. Lagene kan få en sum for hvert sete i hallen, som publikum er villig til å betale. Sponsorer er villig til å bla opp. Til slutt så sitter lagene igjen med en god slump, hvem skal da få disse pengene? Det er ikke de beste som spiller i NBA, har høyest lønn? Du siterer ikke deg selv. At ledere alltid er på jobb er en idiotisk påstand. Forbud har samfunnsmessige ulemper, latterlig fordeling av inntekter har samfunnsmessige ulemper, disse må veies opp mot hverandre. Om du er jævlig interessert i NBA, så foreslår jeg du oppretter en ny tråd, her diskuterer vi lederlønninger, slutt med dette forsøket ditt på å avspore dette til å være snakk om idrettslønninger. AtW Siterer ikke meg selv? For en som jobber 8-16, så kan man slutte å tenke jobb 16:00, og ikke begynne igjen før 08:00. En toppleder i et stort multinasjonalt selskap med hundretusenvis av ansatte, hundrevis av milliarder i omsetning og befinner seg i flere titalls land, må muligens tenke jobb selv når denne ikke sitter på kontoret(8-16). Hvordan bør arbeidsgivere tiltrekke seg de beste kandidatene til jobbene? Hva bør gjøres med overskudd i bedrifter som har høye marginer? Når jeg nevner lønninger, i en diskusjon om lønninger, så avsporer jeg? Stemmer, du siterer en annen bruker. Det er et godt stykke fra å måtte tenke på jobben mer enn 8 timer og opp til 24/7. For det første bør man irettelegge slik at bedrifter ikke får ekstremt høye marginer, det er et sykdomstegn, men det bør isåfall gå til skatt. Når du snakker om sport i en tråd om lederlønninger, så avsporer du ja. AtW Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Siterer ikke meg selv?Stemmer, du siterer en annen bruker. Hele essensen av diskusjonen er om ledere bør ha sinnsyke lønninger, noe du forsvarer. Jeg diskuterer om ledere bør ha høyere lønninger enn gjennomsnittsansatte, og om det er en svært krevende jobb å lede et stort selskap 24/7 med hundretusenvis av ansatte, hundrevis av milliarder i omsetning og befinner seg i flere titalls land. Nei, det gjør du ikke, ingen i denne tråden har sagt at ledere ikke kan ha høyere lønn, det folk kritiserer er meningsløse idiotlønninger som er 100 ganger større enn en vanlig arbeiders. Og det er det saken handler om. Jo, det gjør jeg! 'Jeg mener og står for lik lønn for alle ansatte' Du siterer ikke deg selv. Siterer ikke meg selv? Stemmer, du siterer en annen bruker. For en som jobber 8-16, så kan man slutte å tenke jobb 16:00, og ikke begynne igjen før 08:00. En toppleder i et stort multinasjonalt selskap med hundretusenvis av ansatte, hundrevis av milliarder i omsetning og befinner seg i flere titalls land, må muligens tenke jobb selv når denne ikke sitter på kontoret(8-16). Hvordan bør arbeidsgivere tiltrekke seg de beste kandidatene til jobbene? Hva bør gjøres med overskudd i bedrifter som har høye marginer? Når jeg nevner lønninger, i en diskusjon om lønninger, så avsporer jeg? Det er et godt stykke fra å måtte tenke på jobben mer enn 8 timer og opp til 24/7. For det første bør man irettelegge slik at bedrifter ikke får ekstremt høye marginer, det er et sykdomstegn, men det bør isåfall gå til skatt. Når du snakker om sport i en tråd om lederlønninger, så avsporer du ja. AtW Derav den høye lønnen! Hvorfor spille/drive business, hvis staten får inntektene? Lønne personer som er ledende i sitt virke(basket) og lønne personer som er ledende i sitt virke(næringsliv). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Siterer ikke meg selv?Stemmer, du siterer en annen bruker. Hele essensen av diskusjonen er om ledere bør ha sinnsyke lønninger, noe du forsvarer. Jeg diskuterer om ledere bør ha høyere lønninger enn gjennomsnittsansatte, og om det er en svært krevende jobb å lede et stort selskap 24/7 med hundretusenvis av ansatte, hundrevis av milliarder i omsetning og befinner seg i flere titalls land. Nei, det gjør du ikke, ingen i denne tråden har sagt at ledere ikke kan ha høyere lønn, det folk kritiserer er meningsløse idiotlønninger som er 100 ganger større enn en vanlig arbeiders. Og det er det saken handler om. Jo, det gjør jeg! 'Jeg mener og står for lik lønn for alle ansatte' Du siterer ikke deg selv. Siterer ikke meg selv? Stemmer, du siterer en annen bruker. For en som jobber 8-16, så kan man slutte å tenke jobb 16:00, og ikke begynne igjen før 08:00. En toppleder i et stort multinasjonalt selskap med hundretusenvis av ansatte, hundrevis av milliarder i omsetning og befinner seg i flere titalls land, må muligens tenke jobb selv når denne ikke sitter på kontoret(8-16). Hvordan bør arbeidsgivere tiltrekke seg de beste kandidatene til jobbene? Hva bør gjøres med overskudd i bedrifter som har høye marginer? Når jeg nevner lønninger, i en diskusjon om lønninger, så avsporer jeg? Det er et godt stykke fra å måtte tenke på jobben mer enn 8 timer og opp til 24/7. For det første bør man irettelegge slik at bedrifter ikke får ekstremt høye marginer, det er et sykdomstegn, men det bør isåfall gå til skatt. Når du snakker om sport i en tråd om lederlønninger, så avsporer du ja. AtW Derav den høye lønnen! Hvorfor spille/drive business, hvis staten får inntektene? Lønne personer som er ledende i sitt virke(basket) og lønne personer som er ledende i sitt virke(næringsliv). Forstår du hva jeg sier? Jeg sier at det er tøv å late som ledere jobber 24/7. "Mer enn 8 timer" er ikke 24/7. Det er et idiotisk forsvar for lønn som er 100 ganger høyere Og nok engang DU SITERER IKKE DEG SELV, du siterer en annen bruker. Fordi man liker jobben sin? Man ønsker å gjøre noe bra? Om det kun er pengene som driver en, er man da en god leder? Mye tyder på at det ikke er tilfellet. Som gjentatt flere ganger allerede, de sportslønningene er også idiotisk høye. Så om du vil trekke en parallell, så er det at lederlønningene også er idiotisk høye? AtW Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Derav den høye lønnen! Hvorfor spille/drive business, hvis staten får inntektene? Lønne personer som er ledende i sitt virke(basket) og lønne personer som er ledende i sitt virke(næringsliv). Forstår du hva jeg sier? Jeg sier at det er tøv å late som ledere jobber 24/7. "Mer enn 8 timer" er ikke 24/7. Det er et idiotisk forsvar for lønn som er 100 ganger høyere Og nok engang DU SITERER IKKE DEG SELV, du siterer en annen bruker. Fordi man liker jobben sin? Man ønsker å gjøre noe bra? Om det kun er pengene som driver en, er man da en god leder? Mye tyder på at det ikke er tilfellet. Som gjentatt flere ganger allerede, de sportslønningene er også idiotisk høye. Så om du vil trekke en parallell, så er det at lederlønningene også er idiotisk høye? AtW Så lønnen er ikke 100 ganger høyere, da toppledere må bruke mye mer tid på jobben enn gjennomsnittsansatte! Du skrev: ... ingen i denne tråden har sagt at ledere ikke kan ha høyere lønn ... Jeg limte inn/lenket til: ... Jeg mener og står for lik lønn for alle ansatte ... Er man en god leder, som liker jobben sin og ønsker å gjøre noe bra, og eiere av en bedrift setter styret som representer dem til å ansette en god leder, som liker jobben sin og ønsker å gjøre noe bra, så kan det tenkes at de må bla opp, da eiere av andre bedrifter også setter styret som representer dem til å ansette en god leder, som liker jobben sin og ønsker å gjøre noe bra. Eller basketballspillerne er verdens beste og lag/tv-kanaler/publikum/sponsorer ol. er villige til å bla opp for å kunne ha dem på sitt lag/vise dem på tv-kanalen sin/se dem live i hallen/markedsføre produktet sitt ol. Endret 8. januar 2018 av QS4MO8J3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Ledere bruker litt mer tid på jobben en snittet, la oss si 1,5 ganger mer tid. Lønna er da omtrent 100 ganger høyere, men om den er 75 ganger høyere endrer det ingenting. Greit, en fyr har sagt det, men de du diskuterer med nå har ikke sagt det. Det kan tenkes at de blar opp ja, men det er ikke poenget er om de bør bla opp, forskningen tyder på at svaret er nei. Og når du forsvarer lønn med basketspillere som tjener hundrevis av mill for å spille ball, så har du implisitt for lengst innrømmet at lønningene er latterlige. AtW Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Ledere bruker litt mer tid på jobben en snittet, la oss si 1,5 ganger mer tid. Lønna er da omtrent 100 ganger høyere, men om den er 75 ganger høyere endrer det ingenting. Greit, en fyr har sagt det, men de du diskuterer med nå har ikke sagt det. Det kan tenkes at de blar opp ja, men det er ikke poenget er om de bør bla opp, forskningen tyder på at svaret er nei. Og når du forsvarer lønn med basketspillere som tjener hundrevis av mill for å spille ball, så har du implisitt for lengst innrømmet at lønningene er latterlige. AtW Har ikke hevdet at lønningene ikke er perverse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå