NTB - digi Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Britiske toppsjefer tjener vanlig årslønn på tre dager Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Og jeg synes min sjef, som de siste 4 årene har fått økt lønna med en halv vanlig årslønn, har det litt for romslig... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 De jobber jo åpenbart 100 ganger hardere da..... AtW 4 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 En med tungt lederansvar skal selvsagt tjene mye mer enn de på "gulvet", men dette blir for dumt. Platon sa for lenge siden at "5-gangeren" bør gjelde - det vil si at ingen i organisasjonen bør tjene mer enn fem ganger så mye som den som tjener minst. 5-gangeren virker rimelig fornuftig. I Norge synes jeg generelt man får lite ekstra for å være mellomleder med personalansvar. Jeg fikk tilbud om å søke på en slik jobb på min arbeidsplass, men lønnen var bare 36% høyere enn lønnen min i dag. Etter skatt ville forskjellen blitt 21% høyere. Latterlig liten forskjell for en langt krevende jobb. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 En med tungt lederansvar skal selvsagt tjene mye mer enn de på "gulvet", men dette blir for dumt. Platon sa for lenge siden at "5-gangeren" bør gjelde - det vil si at ingen i organisasjonen bør tjene mer enn fem ganger så mye som den som tjener minst. 5-gangeren virker rimelig fornuftig. I Norge synes jeg generelt man får lite ekstra for å være mellomleder med personalansvar. Jeg fikk tilbud om å søke på en slik jobb på min arbeidsplass, men lønnen var bare 36% høyere enn lønnen min i dag. Etter skatt ville forskjellen blitt 21% høyere. Latterlig liten forskjell for en langt krevende jobb. Så ikke søk, mye tyder på at folk som motiveres av lønn ikke gjør noen god jobb i kompliserte yrker. AtW 5 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 De jobber jo åpenbart 100 ganger hardere da..... AtW Hvor lite er du villig til å tjene for å "slippe" fritid og privatliv resten av arbeidslivet? Forskjellen på oss "på gulvet" og dem er at vi er ferdig på jobb etter 8 timer. I perioder må du kanskje jobbe litt overtid eller besvare mail utenfor normal arbeidstid, men så er det dine egne fritidsinteresser som styrer deg resten av dagen. Den luksusen har ikke disse lederne og de går selvsagt ikke tilbake til en "på gulvet"-stilling med vanlig arbeidstid etter en slik stilling. De beholder arbeidsmoralen til de gjør en dårlig jobb og blir kastet ut eller går av med pensjon. Og etter det er det vanlig at de tar andre verv for å holde seg i form. Arbeidsmoralen deres er i det minste 100 ganger bedre enn noen av oss. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 De jobber jo åpenbart 100 ganger hardere da..... AtW Hvor lite er du villig til å tjene for å "slippe" fritid og privatliv resten av arbeidslivet? Forskjellen på oss "på gulvet" og dem er at vi er ferdig på jobb etter 8 timer. I perioder må du kanskje jobbe litt overtid eller besvare mail utenfor normal arbeidstid, men så er det dine egne fritidsinteresser som styrer deg resten av dagen. Den luksusen har ikke disse lederne og de går selvsagt ikke tilbake til en "på gulvet"-stilling med vanlig arbeidstid etter en slik stilling. De beholder arbeidsmoralen til de gjør en dårlig jobb og blir kastet ut eller går av med pensjon. Og etter det er det vanlig at de tar andre verv for å holde seg i form. Arbeidsmoralen deres er i det minste 100 ganger bedre enn noen av oss. Nei, arbeidmoralen er ikke 100 ganger bedre, og man kan fint gå til en "på gulvet stilling", men de ønsker vel ikke det, fordi de ikke tjener latterlig mye. Ikke er det gitt at det er spesielt effectivt å ha lange arbeidsdager heller. AtW 4 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 De jobber jo åpenbart 100 ganger hardere da..... AtW Hvor lite er du villig til å tjene for å "slippe" fritid og privatliv resten av arbeidslivet? Forskjellen på oss "på gulvet" og dem er at vi er ferdig på jobb etter 8 timer. I perioder må du kanskje jobbe litt overtid eller besvare mail utenfor normal arbeidstid, men så er det dine egne fritidsinteresser som styrer deg resten av dagen. Den luksusen har ikke disse lederne og de går selvsagt ikke tilbake til en "på gulvet"-stilling med vanlig arbeidstid etter en slik stilling. De beholder arbeidsmoralen til de gjør en dårlig jobb og blir kastet ut eller går av med pensjon. Og etter det er det vanlig at de tar andre verv for å holde seg i form. Arbeidsmoralen deres er i det minste 100 ganger bedre enn noen av oss. I praksis kan de jobbe ett år og ta fri de neste 50 årene med dobbelt så god lønn som hvermannsen på gulvet... 1 Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 De jobber jo åpenbart 100 ganger hardere da..... AtW Hvor lite er du villig til å tjene for å "slippe" fritid og privatliv resten av arbeidslivet? Forskjellen på oss "på gulvet" og dem er at vi er ferdig på jobb etter 8 timer. I perioder må du kanskje jobbe litt overtid eller besvare mail utenfor normal arbeidstid, men så er det dine egne fritidsinteresser som styrer deg resten av dagen. Den luksusen har ikke disse lederne og de går selvsagt ikke tilbake til en "på gulvet"-stilling med vanlig arbeidstid etter en slik stilling. De beholder arbeidsmoralen til de gjør en dårlig jobb og blir kastet ut eller går av med pensjon. Og etter det er det vanlig at de tar andre verv for å holde seg i form. Arbeidsmoralen deres er i det minste 100 ganger bedre enn noen av oss. I praksis kan de jobbe ett år og ta fri de neste 50 årene med dobbelt så god lønn som hvermannsen på gulvet... Men du får ikke en slik jobb etter 1 år..du har kanskje jobbet 5-6 år på gulvet, 4-5 år som mellommann og 2-3 år som sjef for deretter å få en way over the head betalt jobb som topp sjef.. Lenke til kommentar
Polle_2 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 En med tungt lederansvar skal selvsagt tjene mye mer enn de på "gulvet", men dette blir for dumt. Platon sa for lenge siden at "5-gangeren" bør gjelde - det vil si at ingen i organisasjonen bør tjene mer enn fem ganger så mye som den som tjener minst. 5-gangeren virker rimelig fornuftig. I Norge synes jeg generelt man får lite ekstra for å være mellomleder med personalansvar. Jeg fikk tilbud om å søke på en slik jobb på min arbeidsplass, men lønnen var bare 36% høyere enn lønnen min i dag. Etter skatt ville forskjellen blitt 21% høyere. Latterlig liten forskjell for en langt krevende jobb. Så ikke søk, mye tyder på at folk som motiveres av lønn ikke gjør noen god jobb i kompliserte yrker. AtW Absolutt, selv så søker jeg primært etter ildsjeler. Disse folkene har i tillegg den egenskapen at de er lett å presse. Jeg pleier å skrive jobbannonsen f.eks ninja programmerer, brenner for programmering etc. Videre så legger jeg på at vi har interressante oppgaver, jobber helt i front og generelt svada. Her får jeg filtrert vekk de som kjenner sine egne begrensninger og ikke er altfor lettlurt og jeg sitter igjen med godgjengen som stiller opp helg etter helg for pizza og noen flasker cola. Nevnte jeg at selskapet går så det griner og utbyttet er heeelt konge år etter år? Livet smiler til oss som ordner seg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Du kan fjase så mye du vil, forskningen støtter påstanden min. Det er en grov overforenkling å tro at folk er ene og alene motivert av penger. Tvert imot er det mye som tyder på at slik overbetaling gir dårligere resultat. AtW Endret 4. januar 2018 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 De jobber jo åpenbart 100 ganger hardere da..... AtW Jobben de utfører har betydning for minst 100 ganger større summer enn en vanlig årslønn/ansatt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 De jobber jo åpenbart 100 ganger hardere da..... AtW Jobben de utfører har betydning for minst 100 ganger større summer enn en vanlig årslønn/ansatt. Kanskje, kanskje ikke, hva så? En pilot kan koste milliarder i løpet av sekunder, bør de ha ekstremt høy lønn pga det? AtW 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 De jobber jo åpenbart 100 ganger hardere da..... AtW Jobben de utfører har betydning for minst 100 ganger større summer enn en vanlig årslønn/ansatt. Bevis denne påstanden. Lenke til kommentar
Christoffer Berglund Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 For meg er dette helt forkastelig! Jeg mener og står for lik lønn for alle ansatte, og en sirkulær bedrifts struktur. I alle bedrifter har jo alle stillinger en funksjon som må utføres for at bedriften skal gå rund. Derfor er også alle like viktige. Og hvis en svindler eller "top sjef" om du vil, begrunner at ansvaret er større, derfor større lønn, så hadde en bedre løsning vært å dele ansvaret på fler mennesker? Lenke til kommentar
Polle_2 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 For meg er dette helt forkastelig! Jeg mener og står for lik lønn for alle ansatte, og en sirkulær bedrifts struktur. I alle bedrifter har jo alle stillinger en funksjon som må utføres for at bedriften skal gå rund. Derfor er også alle like viktige. Og hvis en svindler eller "top sjef" om du vil, begrunner at ansvaret er større, derfor større lønn, så hadde en bedre løsning vært å dele ansvaret på fler mennesker? Du kan prøve å starte din egen bedrift, lykke til.... 2 Lenke til kommentar
Christoffer Berglund Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 For meg er dette helt forkastelig! Jeg mener og står for lik lønn for alle ansatte, og en sirkulær bedrifts struktur. I alle bedrifter har jo alle stillinger en funksjon som må utføres for at bedriften skal gå rund. Derfor er også alle like viktige. Og hvis en svindler eller "top sjef" om du vil, begrunner at ansvaret er større, derfor større lønn, så hadde en bedre løsning vært å dele ansvaret på fler mennesker? Du kan prøve å starte din egen bedrift, lykke til.... Takk Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Jobben de utfører har betydning for minst 100 ganger større summer enn en vanlig årslønn/ansatt. Kanskje, kanskje ikke, hva så? En pilot kan koste milliarder i løpet av sekunder, bør de ha ekstremt høy lønn pga det? AtW Eller flere er istand til å jobbe som pilot? Endret 4. januar 2018 av QS4MO8J3 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Jobben de utfører har betydning for minst 100 ganger større summer enn en vanlig årslønn/ansatt. Bevis denne påstanden. Bevise at avgjørelsene til ledere av selskaper med milliarder i omsetning, kan ha betydning for store summer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå