magiga Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Se tiltakene som kan gi milliardkutt i norske veiprosjekter.Vegvesenet og Nye Veier enige: Denne veien kan koste minst 1,5 milliard mindre enn planlagt Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Gledelig lesing, flott arbeid av og tiltak av Samferdselsministeren og effektiviseringen og privatiseringen av veinettet, 5 Lenke til kommentar
R4OZ0J29 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Får tru at besparelser ikkje går på bekostning av frostsikring. Der ville i så fall være meningsløst. Vi har mange eksempler på der telehiv gjør framkommeligheten og kjørekomfort dårlig. Og arbeidet må gjøres om att. Det gjør kostnaden dyrere heil noko anna. Mvh Knut Martin Giverhaug 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 "den vedtatte traseen har en negativ samfunnsøkonomisk nytte på 4,6 milliarder kroner" Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Reduserte kostnader betyr som regel mer elendig vei av klassisk Norsk Standard. Altså samme elendigheten veien ble underprosjektert med i første runde, før kostnadene på mystisk vis 'eksploderte.'Men dersom vi skal tro artikkelen, så består kostnadsbesparelsene i dette tilfellet i å legge veien utenom alle lokale interesser, og dertil fjerne tilhørende på- og avkjøringer. Som at-på-til skal gi rettere vei. I så tilfelle er jeg tilhenger. Lokale interesser hører ikke hjemme i stamnettet. Lokalnettet er en annen historie.Da kan vi vente kontrarapport fra TvØI! om 3 • 2… Endret 4. januar 2018 av 1P4XZQB7 7 Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Fantastisk å ha en samferdselsminister som har genuin interesse for bil! Endelig rett mann på rett sted! 5 Lenke til kommentar
Jørn Inge Løvik Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Det største potensialet finner vi nok ved kryssing av Romsdalsfjorden. Der planlegger SVV Midt - i mot alle andre fagetater, å lage 16km lag undersjøisk tunnel med 430 høydemeter, og å plassere en nasjonal 4-felts stamvei gjennom tettbebyggelsen. Mye pga stortingsrepresentant Helge Orten som ønsker fastlandsforbindelse for sin øy med 2.000 innbyggere. Romsdalsaksen er lansert som et alternativ med oversjøisk løsning, utenom tettbebyggelsen og til halve prisen. Hele 5-20 mrd kan man spare (avhengig av omfang og standard) Både teknisk og kostnadsmessig er Romsdalsaksen verifisert gjennom 3.part, Solvik-Olsen har uttalt at man ikke mister plassen i NTP køen selv om man endrer på traseen - og brorparten av befolkningen ønsker Romsdalsaksen. I påvente av bevilgninger til bygging bør man nå avklare Romsdalsaksen på skikkelig måte. Derved vil man ha et skikkelig grunnlag å kunne ta et samfunnsmessig klokt valg. 5 Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Hva med å se på besparelser og nyttebetraktninger også ved jernbaneprosjekter, f.eks. i Moss. Kan det tenkes at en rettere tunnel/linje gjennom byen kan bety en besparelse på 4-6 milliarder kroner. Noen mener det, blant annet pga mindre med løsmasseområder, rettere linje og bedre tilrettelegging for godstransport og ikke minst et vesentlig mindre behov for å rive deler av gammel bygningsmasse. Noen vil absolutt ha stasjon på havna, sannsynligvis pga av våte drømmer om mer aktivitet/utbygging på kontainerhavna og fantasier om omlasting til jernbane. Det siste høres greit ut, men kommer sannsynligvis ikke til kunne gjennomføres i større skala pga at persontransporten tar det vesentligste av linjekapasiteten på dagtid. 4 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Fantastisk å ha en samferdselsminister som har genuin interesse for bil! Endelig rett mann på rett sted! Noe av det første Ketil Solvik-Olsen gjorde når han ble samferdselsminister var å blokkere det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket av politiske og ideologiske årsaker. Det er som om kunnskapsministeren skulle nekte å vedkjenne seg gangetabellen. https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Refser-ministeren Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Er det derfor de skal bygge ny E16 med motorveistandard tvers gjennom internasjonalt vernet dypvannssump i Hole kommune? Denne vei- og banestrekningen har store tekniske og kostnadskrevende utfordringer som stykker opp et helhetlig verneområde. Det ville vært billigere å bygge ny vei andre traseer. Ødelagte velfungerende naturarealer enten det er matjord eller verneområder har også en pris som regjeringen ikke verdsetter. Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Fantastisk å ha en samferdselsminister som har genuin interesse for bil! Endelig rett mann på rett sted! Noe av det første Ketil Solvik-Olsen gjorde når han ble samferdselsminister var å blokkere det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket av politiske og ideologiske årsaker. Det er som om kunnskapsministeren skulle nekte å vedkjenne seg gangetabellen. https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Refser-ministeren Løst ved å heller bygge trygge og effektive veier. 2017 har laveste antall drepte og skadde i trafikken siden 1947. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Fantastisk å ha en samferdselsminister som har genuin interesse for bil! Endelig rett mann på rett sted! Noe av det første Ketil Solvik-Olsen gjorde når han ble samferdselsminister var å blokkere det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket av politiske og ideologiske årsaker. Det er som om kunnskapsministeren skulle nekte å vedkjenne seg gangetabellen. https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Refser-ministeren For noe vås. 1 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Fantastisk å ha en samferdselsminister som har genuin interesse for bil! Endelig rett mann på rett sted! Noe av det første Ketil Solvik-Olsen gjorde når han ble samferdselsminister var å blokkere det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket av politiske og ideologiske årsaker. Det er som om kunnskapsministeren skulle nekte å vedkjenne seg gangetabellen. https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Refser-ministeren For noe vås. Streknings-ATK er enkelt og svært rimelig sammenlignet med andre trafikksikkerhetstiltak, og halverer antall dødsulykker: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/strekings-atk-halverer-dødsulykker Solvik-Olsen stoppet det uten noen holdbare argumenter: "I begynnelsen av mars ble Vegdirektoratets søknad om snittfart-fotobokser i Ellingsøytunnellen og Valderøytunnelen avslått uten begrunnelse." http://www.framtidinord.no/nyheter/article10783028.ece Så hva er vås? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Fantastisk å ha en samferdselsminister som har genuin interesse for bil! Endelig rett mann på rett sted! Noe av det første Ketil Solvik-Olsen gjorde når han ble samferdselsminister var å blokkere det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket av politiske og ideologiske årsaker. Det er som om kunnskapsministeren skulle nekte å vedkjenne seg gangetabellen. https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Refser-ministeren For noe vås. Streknings-ATK er enkelt og svært rimelig sammenlignet med andre trafikksikkerhetstiltak, og halverer antall dødsulykker: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/strekings-atk-halverer-dødsulykker Solvik-Olsen stoppet det uten noen holdbare argumenter: "I begynnelsen av mars ble Vegdirektoratets søknad om snittfart-fotobokser i Ellingsøytunnellen og Valderøytunnelen avslått uten begrunnelse." http://www.framtidinord.no/nyheter/article10783028.ece Så hva er vås? At det påvirker antall dødsulykker i positiv retning er vås (eller "ren spekulasjon uten fnugg av bevis"). Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Streknings-ATK er enkelt og svært rimelig sammenlignet med andre trafikksikkerhetstiltak, og halverer antall dødsulykker: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/strekings-atk-halverer-dødsulykker Solvik-Olsen stoppet det uten noen holdbare argumenter: "I begynnelsen av mars ble Vegdirektoratets søknad om snittfart-fotobokser i Ellingsøytunnellen og Valderøytunnelen avslått uten begrunnelse." http://www.framtidinord.no/nyheter/article10783028.ece Så hva er vås? At det påvirker antall dødsulykker i positiv retning er vås (eller "ren spekulasjon uten fnugg av bevis"). Det er en rekke undersøkelser som viser dette. Jeg lenket til en av dem. Så langt er det du som har kommet med ubegrunnede påstander. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Streknings-ATK er enkelt og svært rimelig sammenlignet med andre trafikksikkerhetstiltak, og halverer antall dødsulykker: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/strekings-atk-halverer-dødsulykker Solvik-Olsen stoppet det uten noen holdbare argumenter: "I begynnelsen av mars ble Vegdirektoratets søknad om snittfart-fotobokser i Ellingsøytunnellen og Valderøytunnelen avslått uten begrunnelse." http://www.framtidinord.no/nyheter/article10783028.ece Så hva er vås? At det påvirker antall dødsulykker i positiv retning er vås (eller "ren spekulasjon uten fnugg av bevis"). Det er en rekke undersøkelser som viser dette. Jeg lenket til en av dem. Så langt er det du som har kommet med ubegrunnede påstander. Bare vegvesenets egne rapporter som man selvsagt ikke kan stole på. På samme grunnlag kan jeg hevde at høyere fart gir færre dødsulykker da farten har blitt økt (bl.a. 100 -> 110 på flere strekkninger) hvoretter antall dødsulykker har gått ned. Det som hverken min eller vegvesenets rapport tar høyde for er alle de andre og mer dominerende faktorer som spiller ind, herunder blandt annet den store utviklingen innenfor sikkerhetssystemer i bilerne. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Fantastisk å ha en samferdselsminister som har genuin interesse for bil! Endelig rett mann på rett sted! Noe av det første Ketil Solvik-Olsen gjorde når han ble samferdselsminister var å blokkere det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket av politiske og ideologiske årsaker. Det er som om kunnskapsministeren skulle nekte å vedkjenne seg gangetabellen. https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Refser-ministeren Løst ved å heller bygge trygge og effektive veier. 2017 har laveste antall drepte og skadde i trafikken siden 1947. Med en mer fornuftig prioritering kunne nedgangen vært større. Ombygging av veier kan koste 100 ganger mer og ta mye lengre tid for å oppnå samme effekt som streknings ATK. Og KSO fortsetter å prioritere feil. De neste 10 årene er de største prosjektene ikke trafikksikkerhetstiltak, men ombygging av en allerede trygg motorvei og å erstatte ferjesamband på vestlandet med broer og tunneler. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Streknings-ATK er enkelt og svært rimelig sammenlignet med andre trafikksikkerhetstiltak, og halverer antall dødsulykker: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/strekings-atk-halverer-dødsulykker Solvik-Olsen stoppet det uten noen holdbare argumenter: "I begynnelsen av mars ble Vegdirektoratets søknad om snittfart-fotobokser i Ellingsøytunnellen og Valderøytunnelen avslått uten begrunnelse." http://www.framtidinord.no/nyheter/article10783028.ece Så hva er vås? At det påvirker antall dødsulykker i positiv retning er vås (eller "ren spekulasjon uten fnugg av bevis"). Det er en rekke undersøkelser som viser dette. Jeg lenket til en av dem. Så langt er det du som har kommet med ubegrunnede påstander. Bare vegvesenets egne rapporter som man selvsagt ikke kan stole på. På samme grunnlag kan jeg hevde at høyere fart gir færre dødsulykker da farten har blitt økt (bl.a. 100 -> 110 på flere strekkninger) hvoretter antall dødsulykker har gått ned. Det som hverken min eller vegvesenets rapport tar høyde for er alle de andre og mer dominerende faktorer som spiller ind, herunder blandt annet den store utviklingen innenfor sikkerhetssystemer i bilerne. Det er ikke bare vegvesenets egne rapporter: http://www.lse.ac.uk/News/Latest-news-from-LSE/2017/10-October-2017/Speed-cameras-reduce-road-accidents-and-traffic-deaths-according-to-new-study Når dødsulykker på den aktuelle strekningen halveres umiddelbart etter at trafikk-kameraer settes opp så kan selvsagt ikke det skyldes sikrere biler. Det er jo i all hovedsak de samme bilene som kjører der både før og etter. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Får tru at besparelser ikkje går på bekostning av frostsikring. Der ville i så fall være meningsløst. Vi har mange eksempler på der telehiv gjør framkommeligheten og kjørekomfort dårlig. Og arbeidet må gjøres om att. Det gjør kostnaden dyrere heil noko anna. Mvh Knut Martin Giverhaug Vanskelig å vite, rapporten ser ikke ut til å være offentlig tilgjengelig. Jeg klarer heller ikke å se at bergningene gjort på det opprinnelige anslaget og anslaget til nye veier er sammenligningsbare, da de tallfester sammfunnsøkonomisk nytte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå