Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt på bitcoin-mining via firma

Labradoren

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet det er en annen tråd som omhandler skatt og bitcoin - men den tråden svarer ikke helt på spørsmålet mitt, så jeg håper dere kan hjelpe meg. :)

Jeg er en av disse som nå har investert 16.900 kr og kjøpt en 1-års avtale med "mining" av bitcoin. Selskapet utbetaler andelen i norske kroner hver eneste måned ettersom hva kursen på bitcoin er. Altså får jeg penger, og ikke bitcoin som jeg med tiden må selge. Jeg fikk første utbetaling nå først i 2018. Hvordan gjøres da dette med tanke på skatt?

Har jeg da et tap på 16.900 kr i 2017? Hvordan skal dette eventuelt føres opp i selvangivelsen?

Og hvordan blir det neste år? Skal jeg da regne med de 16.900 som investering, eller vil all utbetaling som foregår i 2018 være regnet som ren gevinst?

Har jeg forstått det riktig at jeg skal føre opp 16.900 kr i tap i post 3.3.7 for 2017? Med tanke på at jeg som sagt aldri blir å eie eller få bitcoin, kun norske kroner. Fikk som nevnt første utbetaling nå i 2018. :)

Vedlagt ligger en screenshot av avtalen jeg har.

post-470083-0-42420400-1515013087_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vet det er en annen tråd som omhandler skatt og bitcoin - men den tråden svarer ikke helt på spørsmålet mitt, så jeg håper dere kan hjelpe meg. :)

Jeg er en av disse som nå har investert 16.900 kr og kjøpt en 1-års avtale med "mining" av bitcoin. Selskapet utbetaler andelen i norske kroner hver eneste måned ettersom hva kursen på bitcoin er. Altså får jeg penger, og ikke bitcoin som jeg med tiden må selge. Jeg fikk første utbetaling nå først i 2018. Hvordan gjøres da dette med tanke på skatt?

Har jeg da et tap på 16.900 kr i 2017? Hvordan skal dette eventuelt føres opp i selvangivelsen?

Og hvordan blir det neste år? Skal jeg da regne med de 16.900 som investering, eller vil all utbetaling som foregår i 2018 være regnet som ren gevinst?

Har jeg forstått det riktig at jeg skal føre opp 16.900 kr i tap i post 3.3.7 for 2017? Med tanke på at jeg som sagt aldri blir å eie eller få bitcoin, kun norske kroner. Fikk som nevnt første utbetaling nå i 2018. :)

Vedlagt ligger en screenshot av avtalen jeg har.

Hei!

kan jeg spørre om hva du fikk utbetalt ? Iht hva som blir estimert på siden dems :)

Har 2 avtaler der selv, men kommer ikke før nesten måned :) 

Anonymous poster hash: 8243f...a6a

Lenke til kommentar

Jeg antar gevinst/tap på denne avtalen må være skattepliktig/fradragsberettiget etter de vanlige reglene for kapitalinntekt/tap. Her er hva jeg ville gjort:

I 2017 skattemeldingen ville jeg ført opp kr 16 900 som 'annen formue' (kontrakt/forskuddsbetaling). Dette er 100% sikkert ikke fradragsberettiget i 2017.

Differansen mellom disse 16 900 og sum av de 12 innbetalingene du mottar i 2018 vil da bli en gevinst, eller et tap. Dette ville jeg ført i skattemeldingen for 2018 tilsvarende som kapitalinntekt/fradrag. 

Det skader ikke å legge med vedlegg i skattemeldingen(e) for å forklare hva du har tenkt/gjort, da eliminerer du risiko for straffeskatt dersom de mener det er feil behandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så, situasjonen er at du har gitt dem penger, og så vil du til gjengjeld få penger fra dem hver måned i ett år?

Den innledende betalingen er ikke fradragsberettiget i seg selv - du har investert, ikke brukt pengene. Andelskontrakten er en eiendel verdt 16 900,- kr som føres som formue i 2017-skattemeldingen.

I bokføringen for 2018 fører du de første innbetalingene opp til 16 900,- kr som en reduksjon av den finansielle eiendelens verdi:

- Får du 16 900 kr eller mer utbetalt vil det altså si at den finansielle eiendelen er verdt 0 ved årets slutt.

- Får du mindre enn 16 900 kr fører du nettoverdien som formue i 2018, så lenge det fortsatt er utbetalinger som kommer.

- Får du mindre enn 16 900 kr og ingen flere utbetalinger etter 31.12.2018 fører du differansen mellom 16 900 kr og det du fikk utbetalt som tap ved realisasjon.

- Merinntekt over 16 900,- kr føres som gevinst ved realisasjon.

Med mindre denne inntekten har en særlig tilknytning til hva ditt ENK driver med i virksomheten sin skal dette føres på din ordinære selvangivelse, og ikke i næringsoppgaven.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så, situasjonen er at du har gitt dem penger, og så vil du til gjengjeld få penger fra dem hver måned i ett år?

Den innledende betalingen er ikke fradragsberettiget i seg selv - du har investert, ikke brukt pengene. Andelskontrakten er en eiendel verdt 16 900,- kr som føres som formue i 2017-skattemeldingen.

I bokføringen for 2018 fører du de første innbetalingene opp til 16 900,- kr som en reduksjon av den finansielle eiendelens verdi:

- Får du 16 900 kr eller mer utbetalt vil det altså si at den finansielle eiendelen er verdt 0 ved årets slutt.

- Får du mindre enn 16 900 kr fører du nettoverdien som formue i 2018, så lenge det fortsatt er utbetalinger som kommer.

- Får du mindre enn 16 900 kr og ingen flere utbetalinger etter 31.12.2018 fører du differansen mellom 16 900 kr og det du fikk utbetalt som tap ved realisasjon.

Med mindre denne inntekten har en særlig tilknytning til hva ditt ENK driver med i virksomheten sin skal dette føres på din ordinære selvangivelse, og ikke i næringsoppgaven.

Du sier stort sett det samme som jeg sa over, men det er en liten detalj jeg ikke er enig i:

"I bokføringen for 2018 fører du de første innbetalingene opp til 16 900,- kr som en reduksjon av den finansielle eiendelens verdi:

- Får du mindre enn 16 900 kr fører du nettoverdien som formue i 2018, så lenge det fortsatt er utbetalinger som kommer."

Dersom det er slik at kontrakten ikke går fra januar-desember 2018, men for eksempel februar -18 til januar -19 (altså at det fortsatt er utbetalinger som kommer som du nevner) skal investeringen kostnadsføres med 1/12 hver måned i de månedene han har mottatt innbetalinger for. Kontrakten går over 12 mnd, han har betalt kr 16 900, månedskostnaden er kr 1408,33. Dette er hva han kostnadsfører hver måned. Dersom det ved årets slutt da er en måned med innbetalinger som gjenstår (for januar 2018) skal han føre opp 1 måned a kr 1408,33 som formue pr 31.12.  Resultatet (gevinst skattepliktig tap fradragsberettiget) blir da summen av innbetalinger for 11 måneder minus kostnaden på 1408,33*11.

For å illustrerer hvorfor din fremgangsmåte blir feil: la oss si at inntektene løper fra 1.2.2018 til 31.01.2019 (12 mnd). Dersom han får kr 1 i inntekt pr måned i perioden februar til desember, vil han etter din metodikk få null i resultat i 2018, og en formue på (16900-11=) 16 889.

Etter 'min' metodikk vil han i perioden ha en inntekt på kr 11, en kostnad på kr (1408,33*11=) 15 491,63, resultat et skattemessig tap på kr 15 480,63. Jeg mener dette må være korrekt. Årskostnaden må periodiseres over de 12 månedene han faktisk får inntekter fra.

Formuen 31.12.2018 vil ved 'min' metodikk bli restverdien fra kontrakten; 1 måned a kr 1408,33.

(En kan videre diskutere hva som er opptjeningsmåneden her. Er det når pengen blir utbetalt til han, eller er det når de opptjenes/'mines' hos 'mineren'? Går ikke videre inn på det her, metodikken blir uansett den samme).

Lenke til kommentar

Du behandler de 16 900,- som en lineær avskrivning, og forutsetter dermed at det er snakk om en kostnad. Jeg behandler beløpet som en aktivert inngangsverdi.

Beløpet er ikke en kostnad etter skatteloven § 6-1. Det kan heller ikke løpende tapsføres etter skatteloven § 6-2. Hverken i eller utenfor virksomhet er det lovlig å føre tap til fradrag som ikke er endelig konstatert, jf. skatteloven § 6-2 første ledd jf. § 9-2.

Eiendomsretten til formuesposisjonen er ikke realisert før kontraktsperioden er utløpt. Før dette tidspunktet er det ikke noe grunnlag for å konstatere tap.

Lenke til kommentar

Du behandler de 16 900,- som en lineær avskrivning, og forutsetter dermed at det er snakk om en kostnad. Jeg behandler beløpet som en aktivert inngangsverdi.

Beløpet er ikke en kostnad etter skatteloven § 6-1. Det kan heller ikke løpende tapsføres etter skatteloven § 6-2. Hverken i eller utenfor virksomhet er det lovlig å føre tap til fradrag som ikke er endelig konstatert, jf. skatteloven § 6-2 første ledd jf. § 9-2.

Eiendomsretten til formuesposisjonen er ikke realisert før kontraktsperioden er utløpt. Før dette tidspunktet er det ikke noe grunnlag for å konstatere tap.

Det ser ut for at vi begge er enige i at han skal ha fradrag for de 16 900 over tid. Det vi synest å være uenige i er om dette er løpende over kontraktsperioden, eller når kontraktsperioden er over.

Jeg er altså av den oppfatning at i dette tilfeller skal han ha løpende fradrag over kontraktsperioden.

Mener å finne støtte for dette i Skatte-ABC for 2017:

5.1 Generelt
Kostnader kommer til fradrag etter hvert som skattyter pådrar seg en ubetinget forpliktelse til å dekke dem, jf. sktl. § 14-2 annet ledd. Dette gjelder uavhengig av når ytelsen etter avtalen skal betales (forfallstidspunktet) og uavhengig av når betaling faktisk skjer.I avtaler hvor en løpende ytelse forutsetter en løpende motytelse, får den forpliktede en ubetinget plikt til å svare motytelsen etter hvert som hovedytelsen presteres. Tidfestingen av motytelsen skal dermed skje etter hvert som hovedytelsen presteres. Ved leie av hus, får for eksempel leietaker først en ubetinget plikt til å betale husleie etter hvert som huset er stilt til disposisjon av huseieren. Eventuelt fradrag for husleie gis således i det året den påløper uavhengig av når den etter avtalen skal betales.
Lenke til kommentar

kan jeg spørre om hva du fikk utbetalt ? Iht hva som blir estimert på siden dems :)

Fikk 900 kr for 10 dager. Så ca 2.700 kr pr mnd med kurs på 16.000 kr. :) 

Ikke et bra kjøp de avtalene der. Ville konaktet skatteetaten og hørt med de.

Joda, vet de kanskje er noe dyre, men jeg har avtale med kun 1.5 % omkostninggsgebyr. Andre som driver med dette har opptil 30 %(!) omkostningsgebyr. 

Takker så mye! Dette var god forklaring :) 

Stemmer at jeg får månedlige utbetalinger. Siste utbetaling blir 30/12-2018.

Det ser ut for at vi begge er enige i at han skal ha fradrag for de 16 900 over tid. Det vi synest å være uenige i er om dette er løpende over kontraktsperioden, eller når kontraktsperioden er over.

Kontraktsperioden er over i 2018, så dette er kanskje noe man kan se litt igjennom fingrene på? Alt blir jo samlet i 2018 allikevel. Alle mine 12 utbetalinger skjedde/skjer i 2018, og ikke over flere år. Det eneste er som sagt at jeg betalte summen på 16.900 kr i 2017. :) 

Lenke til kommentar

Kontraktsperioden er over i 2018, så dette er kanskje noe man kan se litt igjennom fingrene på? Alt blir jo samlet i 2018 allikevel. Alle mine 12 utbetalinger skjedde/skjer i 2018, og ikke over flere år. Det eneste er som sagt at jeg betalte summen på 16.900 kr i 2017. :)

I så fall er jo dette enkelt; i skattemeldingen for 2017 fører du opp 16 900 som 'annen formue'. I skattemeldingen for 2018 fører du opp differensen mellom sum innbetalinger fra kontrakten og kr 16 900 som kapitalgevinst/tap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall er jo dette enkelt; i skattemeldingen for 2017 fører du opp 16 900 som 'annen formue'. I skattemeldingen for 2018 fører du opp differensen mellom sum innbetalinger fra kontrakten og kr 16 900 som kapitalgevinst/tap.

Flott. Måtte bare ha en bekreftelse på at jeg da tenkte riktig. Takk igjen!  :)

Lenke til kommentar

Selv om saken synest å være avklart for trådstarters vedkommende kommer jeg tilbake til dette. Ikke for å være en kverulant, men fordi jeg synest saken var spennende, og krikkert fremstår som en særdeles kvalifisert sparringpartner.

Vi er tydeligvis enige om at de månedlige innbetalingen er skattepliktig inntekt. Da er også kostnaden på 16 900 etter mitt syn fradragsberettiget kostnad etter hovedregelen i skattelovens §6-1, da dette er kostnad som er pådratt for å erverve skattepliktig inntekt.

§6-1 sier ingenting om til hvilken periode/år denne kostnadens skal tidfestes. Da må man gå til skattelovens kapitel 14. §14-2 (2) sier: "Med mindre annet er bestemt, skal en kostnad fradras i det året da det oppstår en ubetinget forpliktelse for skattyteren til å dekke eller innfri kostnaden."

Skatte ABC operasjonaliserer dette ved å skrive: 

"Kostnader kommer til fradrag etter hvert som skattyter pådrar seg en ubetinget forpliktelse til å dekke dem, jf. sktl. § 14-2 annet ledd. Dette gjelder uavhengig av når ytelsen etter avtalen skal betales (forfallstidspunktet) og uavhengig av når betaling faktisk skjer.I avtaler hvor en løpende ytelse forutsetter en løpende motytelse, får den forpliktede en ubetinget plikt til å svare motytelsen etter hvert som hovedytelsen presteres. Tidfestingen av motytelsen skal dermed skje etter hvert som hovedytelsen presteres. Ved leie av hus, får for eksempel leietaker først en ubetinget plikt til å betale husleie etter hvert som huset er stilt til disposisjon av huseieren. Eventuelt fradrag for husleie gis således i det året den påløper uavhengig av når den etter avtalen skal betales."

Derfor mener jeg at en i avtaler av denne typen skal ha fradrag for det betalte beløpet løpende etterhvert som inntektene opptjenes.

Lenke til kommentar

Utfordringen med å sitere Skatte-ABC om tidfesting er at du forutsetter at dette er en kostnad. Det er det ikke. Se Skatte-ABC "Kostnader - allment om fradrag" pkt. 3.1: "For at det skal foreligge fradragsrett må det være pådratt en kostnad. Kostnader i skattelovens forstand forutsetter at det foreligger en oppofrelse eler en reduksjon i skattyters formuesstilling. En oppofrelse vil foreligge når kostnaden er forbrukt, for eksempel når den leieperiode det er betalt leie for er utløpt eller den periode det er betalt lønn for er utløpt."

I denne saken har trådstarters betaling intet preg av oppofrelse eller reduksjon i formuesstilling på betalingstidspunktet. På betalingstidspunktet regner han tvert imot å få igjen pengene sine og mer til. Dette er den forventningen han har helt frem til tidsperioden faktisk er utløpt. Se eksplisitt op.cit. pkt 3.2: "Erverv av et formuesobjekt innebærer en investering, og ved ervervet skjer det da som utgangspunkt bare en ombytting av verdier. En slik ombytting innebærer ingen oppofrelse. Inngangsverdien må normalt aktiveres og fradragsføring skjer på et senere tidspunkt når oppofrelse anses å finne sted."

I tillegg passer ikke den uthevede teksten særlig godt, fordi den tar sikte på løpende ytelser på begge sider. Her er det avtalt en engangsytelse på trådstarters side og en løpende tidsbestemt ytelse på medkontrahentens side.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Utfordringen med å sitere Skatte-ABC om tidfesting er at du forutsetter at dette er en kostnad. Det er det ikke. Se Skatte-ABC "Kostnader - allment om fradrag" pkt. 3.1: "For at det skal foreligge fradragsrett må det være pådratt en kostnad. Kostnader i skattelovens forstand forutsetter at det foreligger en oppofrelse eler en reduksjon i skattyters formuesstilling. En oppofrelse vil foreligge når kostnaden er forbrukt, for eksempel når den leieperiode det er betalt leie for er utløpt eller den periode det er betalt lønn for er utløpt."

I denne saken har trådstarters betaling intet preg av oppofrelse eller reduksjon i formuesstilling på betalingstidspunktet. På betalingstidspunktet regner han tvert imot å få igjen pengene sine og mer til. Dette er den forventningen han har helt frem til tidsperioden faktisk er utløpt. Se eksplisitt op.cit. pkt 3.2: "Erverv av et formuesobjekt innebærer en investering, og ved ervervet skjer det da som utgangspunkt bare en ombytting av verdier. En slik ombytting innebærer ingen oppofrelse. Inngangsverdien må normalt aktiveres og fradragsføring skjer på et senere tidspunkt når oppofrelse anses å finne sted."

I tillegg passer ikke den uthevede teksten særlig godt, fordi den tar sikte på løpende ytelser på begge sider. Her er det avtalt en engangsytelse på trådstarters side og en løpende tidsbestemt ytelse på medkontrahentens side.

På kjøpetidspunktet foreligger det selvsagt ingen kostnad. Men kostnaden oppstår når oppofrelsen finner sted; her når tiden går og de 12 månedene han har betalt for løper. Når det er gått en måned har han oppofret 1/12. Akkurat som i sitatet ditt viser til leieperioden som løper.

Snodig at du mener det ikke er en kostnad, mens du i ditt løsningsforslag likevel gir han fradrag. Du foreslår jo ikke at han skal beskattes for brutto inntekter?

Lenke til kommentar

Jeg gir ham fradrag fordi han ved realisasjon av denne andelskontrakten kun skal beskattes for sin gevinst. Han har kjøpt et formuesobjekt, en investeringsposisjon. Han får selvsagt ikke fradrag for dette, men samtidig skal han ikke beskattes av hele utgangsverdien heller.

Han får ikke noe fradrag hver måned fordi det ikke er kjent om han faktisk oppofrer noe før kontraktsperioden er utløpt.

Lenke til kommentar

Jeg gir ham fradrag fordi han ved realisasjon av denne andelskontrakten kun skal beskattes for sin gevinst. Han har kjøpt et formuesobjekt, en investeringsposisjon. Han får selvsagt ikke fradrag for dette, men samtidig skal han ikke beskattes av hele utgangsverdien heller.

Han får ikke noe fradrag hver måned fordi det ikke er kjent om han faktisk oppofrer noe før kontraktsperioden er utløpt.

Dersom du inngår en 1-års leiekontrakt på å leie et butikklokale fra 1.7.17-30.6.18, ville du da for 2017 ikke gitt noe fradrag med den begrunnelse at en må vente til 30.6.18 for å se om han har oppofret noe i kontraktsperioden? Åpenbart ikke.

Hva er da forskjellen på å leie lokaler og det og det å kjøpe en 12 mnd produksjonskapasitet hos en 'miner'? Oppofrelsen skjer her ved at tiden løper. Etter en måned har han ikke krav på 12 mnds produksjon lenger, men kun 11. Han har da oppofret 1/12 av vederlaget han betalte.

Lenke til kommentar

Skyter inn et lite siste spørsmål innimellom den spennende diskusjonen mellom dere to :)

Jeg gikk inn og så litt på skatteetaten, med tanke på postene jeg skal føre inn disse summene. Men det er jo som kjent veldig mange poster å forholde seg til.. Og jeg vil jo gjerne være sikker, da jeg tross alt er nybegynner på dette. Så får man heller lære seg sakte men sikkert ettersom tiden går.

2017-skattemeldingen:

* 16.900 kr skal inn i post 4.5.4 - Annen skattbar inntekt?

2018-skattemeldingen: 

* Ingenting skal i post 4.5.4 - Annen skattbar inntekt, da kontrakten min gikk ut før 2019.

* Om jeg får utbetaling på tilsammen 30.000 kr, blir det da 30.000 kr - 16.900 kr = 13.100 kr som skal føres opp i post 3.1.12 - Annen inntekt?

* Om jeg får utbetaling på tilsammen 15.000 kr - blir det da 15.000 kr minus 16.900 kr = -1.900 kr som skal føres opp i post 3.3.7 - andre fradrag?

Værre er det egentlig ikke da, har jeg forstått riktig eller er jeg på vei rett ut på jordet? :) Det blir kanskje litt sånn "inn med teskje" her akkurat nå, men føler det er bedre å spørre en gang for mye, enn en gang for lite akkurat nå.

Endret av Labradoren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...