Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulønnet arbeid?

Polyblank

Anbefalte innlegg

Men jeg luer på en ting som har betydning her:

Er det slik at du kan gjøre disse oppgavene (handling og varetelling) i ordinær arbeidstid, men velger å bruke fritiden på det? For når du siterer kontrakten, så er det kun den overtiden du blir pålagt/bedt om å jobbe som blir betalt. Om du velger å bruke fritid i stedet for arbeidstiden på disse oppgavene, så tror jeg din arbeidsgiver har rett. Hvis du avtalte med arbeidsgiver at du skulle jobbe ekstra for disse oppgavene, så skal de lønnes.

Anonymous poster hash: e4f3e...6b4

Utgangspunktet er at all tid som du stiller til disposisjon for arbeidsgiver skal være betalt, men i dette ligg det også at arbeidsgiver må godta at du jobbar.

Det er sjølvsagt ingenting i vegen for å frivillig utføre ulønna arbeid, men det er ikkje slik at du berre kan gå i gang med arbeidet utan tillatelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv ned alle timer du jobber. Så lenge du retter kravet til arbeidsgiver innen 3 år kan ikke arbeidsgiver si kravet er foreldet og det må i det minste realitetsbehandles. Dessuten bør du sterkt vurdere å melde deg inn i en fagforening. Dette er et klassisk eksempel på hvorfor mange mener vi trenger fagforeninger. Du kan også ta kontakt med arbeidstilsynet. (Regner nesten med at bedriften ikke har verneombud?)

Lenke til kommentar

Skriv ned alle timer du jobber. Så lenge du retter kravet til arbeidsgiver innen 3 år kan ikke arbeidsgiver si kravet er foreldet og det må i det minste realitetsbehandles. Dessuten bør du sterkt vurdere å melde deg inn i en fagforening. Dette er et klassisk eksempel på hvorfor mange mener vi trenger fagforeninger. Du kan også ta kontakt med arbeidstilsynet. (Regner nesten med at bedriften ikke har verneombud?)

Vi har verneombud, men jeg tror ikke det blir nødvendig å sette i gang det store over dette. Tingen er at vi bor i en veldig liten by der "alle kjenner alle", og sjef er blant annet god venn med min mor. Hun har aldri vært urimelig og er en veldig god sjef ellers mtp å ordne ting for ansatte, og er aldri vanskelig om noen trenger fri blant annet.

Jeg har kun møtt eier en gang, men også han virker som en veldig okei fyr som ikke vil starte noen stor kamp over det. Det kan godt være at de tror at stillingen min kvalifiseres som lederstilling, men når jeg viser til at det ikke kan være det så håper jeg at de forstår. Hvis ikke kommer jeg selvsagt til å ta det videre, men vil forsøke med en enkel prat først siden jeg ikke vil starte noen "krig" over dette.

Lenke til kommentar

Vi har verneombud, men jeg tror ikke det blir nødvendig å sette i gang det store over dette. Tingen er at vi bor i en veldig liten by der "alle kjenner alle", og sjef er blant annet god venn med min mor. Hun har aldri vært urimelig og er en veldig god sjef ellers mtp å ordne ting for ansatte, og er aldri vanskelig om noen trenger fri blant annet.

Jeg har kun møtt eier en gang, men også han virker som en veldig okei fyr som ikke vil starte noen stor kamp over det. Det kan godt være at de tror at stillingen min kvalifiseres som lederstilling, men når jeg viser til at det ikke kan være det så håper jeg at de forstår. Hvis ikke kommer jeg selvsagt til å ta det videre, men vil forsøke med en enkel prat først siden jeg ikke vil starte noen "krig" over dette.

Da burde det ikke være noe problem. Var bare at basert på førsteinnlegget fikk jeg inntrykk av at dette ikke var en veldig seriøs bedrift, spesielt mtp. at du jobber gratis. Men dialog er nesten alltid den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Da burde det ikke være noe problem. Var bare at basert på førsteinnlegget fikk jeg inntrykk av at dette ikke var en veldig seriøs bedrift, spesielt mtp. at du jobber gratis. Men dialog er nesten alltid den beste løsningen.

Ja, men helt ærlig så synes jeg det blir veldig useriøst av dem, da dette heller ikke er det første tilfellet der ting forventes gratis av ansatte. Føler jeg er mer i en stilling for å gi dem litt spark i baken nå, men tror ikke det vil ha et negativt utfall. Måtte bare spørre her før jeg gikk til henne og påsto ting som ikke stemmer.  :confused:  Men det ordner seg forhåpentligvis- skal se om jeg rekker å møte henne i kveld.

Lenke til kommentar

Det finnes kontraktar der fastløn inkluderer overtid og ein ikkje får betalt per time, men i mange tilfelle er det snakk om leiarar som utnyttar tilsette som ikkje veit betre. Typisk yngre folk i arbeid, gjerne deltid eller vikar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes kontraktar der fastløn inkluderer overtid og ein ikkje får betalt per time, men i mange tilfelle er det snakk om leiarar som utnyttar tilsette som ikkje veit betre. Typisk yngre folk i arbeid, gjerne deltid eller vikar.

Jepp, men da jeg ikke har fastlønn og heller ikke noe overtid inkludert i lønna så er det vel dessverre det siste som blir forsøkt her. Det blir ikke snakk om at jeg skal jobbe gratis så mange ganger i hvert fall...

Lenke til kommentar

Du har ikke en ledende stilling hvis du er ansatt som bartender. Det er barkeeper som har ansvaret for baren.

Hvis arbeidsgiver nekter deg lønn, så kan du også nekte å jobbe.

Men det er noe jeg vil vite: Nøyaktig hva sier kontrakten din om arbeidstid, -oppgaver, og lønn? Kopier teksten ord for ord, eller ta bilde/scan hvis det er mye tekst (husk å sensure personalia/identifiserende detaljer).

Lenke til kommentar

Du har ikke en ledende stilling hvis du er ansatt som bartender. Det er barkeeper som har ansvaret for baren.

Hvis arbeidsgiver nekter deg lønn, så kan du også nekte å jobbe.

Men det er noe jeg vil vite: Nøyaktig hva sier kontrakten din om arbeidstid, -oppgaver, og lønn? Kopier teksten ord for ord, eller ta bilde/scan hvis det er mye tekst (husk å sensure personalia/identifiserende detaljer).

1.-3. er personlige opplysninger.

4. Stilling: Nestleder. 

Arbeidstaker plikter å følge den til enhver tid gjeldende arbeidsordning, herunder de instrukser og pålegg som arbeidsgiver gir. 

Arbeidsgiver har, når forholdene gjør det nødvendig, rett til å sette arbeidstaker til annet arbeid enn det som er nevnt ovenfor.

5. Arbeidsforholdets karakter og arbeidstid:

Vikar for [person] (jfr. aml §14-9 (1) bokst. b) 

Stillingsprosent: 75%

Plassering og lengde av daglig og ukentlig arbeidstid fremkommer av den til enhver tid gjeldende vaktliste/arbeidsplan.

Lengden av pauser er i henhold til arbeidsmiljøloven §10-9. Pausen tilpasses arbeidet og samordnes med de andre som er på vakt.

6., 7. & 8. er angående prøvetid, oppsigelsesfrist og ferie så skipper det.

9. Lønn mv.:

Lønn ved tiltredelse: [lønn + tillegg]

Arbeidsgiver har rett til å foretra trekk i arbeidstakers lønn, feriepenger og tilleggsytelser dersom det var avregning av lønn, tilleggsytelser, forskudd eller utgiftsdekning er foretatt feil utbetaling.

Så lenge arbeidsforholdet varer, er arbeidstaker tilsluttet virksomhetens til enhver tid gjeldene forsikrings- og pensjonsordninger. Disse ordningene kan endres av arbeidsgiver, herunder avvikles, så fremt annet ikke følger av ufravikelig lovgivning eller avtale.

Overtid:

Arbeidsgiver kan pålegge arbeidstaker overtid, som vil bli godgjort innenfor rammene av arbeidsmiljøloven §10-6. Arbeidstaker har ikke rett til kompensasjon for overtid uten at overtiden er pålagt eller godkjent av nærmeste overordnede.

10. Annet:

Ansettelsen skjer for øvrig på de betingelser som er fastsatt i de/den til enhver tid gjeldende avtaler, arbeidsreglement, instrukser og personalbestemmelser. Denne avtale erstatter eventuelle tidligere arbeidsavtaler mellom partene.

Etter dette har hun skrevet for hånd:

Utover denne kontrakt løper samme betingelser og krav som gjelder for nestlederstilling:

- varemottak, varebestilling, innkjøp ellers, dugnad og assistere daglig leder v/behov

Endret av Polyblank
Lenke til kommentar

Det første jeg reagerer på er at du blir krevd dugnadsarbeid. Dugnad er per definisjon frivillig. Kontraktsfestet dugnad for arbeidsgiver er ikke frivillig.

Siden du sensurer lønn og tillegg, så blir det vanskelig å se om lønnen din er høy nok til å skulle dekke arbeid utenfor ordinær arbeidstid.

Du skal selvfølgelig føre opp all den tid du er tilgjengelig for arbeidsgiver. Meld deg inn i fagforbund i morgen (hvis du ikke allerede har gjort det), det kan virke som sure penger men jeg vil påstå at de få kronene medlemskontingenten koster vil være gull verdt innen kort tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tjente 165 kroner når jeg var ansatt som bartender og gikk så 30 kroner opp i lønn når jeg fikk nestlederstilling. Sjefen forklarte i dag at tillegget for jobbing utenfor ordinær arbeidstid er inkludert i lønnen jeg nå får, og at hun antok at jeg visste dette. Jeg ba derfor om å få dette med i kontrakten da vi ikke har det skriftlig, og hun har eller aldri sagt noe om det til meg.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke sto noe om dette i kontrakten og du har krevd og få det med  så er det også i realiteten en reforhandling av arbeids kontrakt og bør også få muligheten å forhandle om høyere lønn.

Ville også ha valgt å fått en fagforening inn i bildet.

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...