Polyblank Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Jeg har for tiden vikariat som nestsjef i en bar. 75% stilling, timebetaling. For et par dager siden måtte jeg ta varetelling utenfor min ordinære arbeidstid, og når jeg spurte sjef om jeg kunne føre timer for dette, fikk jeg til svar at nei, det var en del av jobben og skulle ikke føres (= ingen lønn) . Det står ingenting om at jeg skal arbeide ulønnet i kontrakten min, og lurer derfor på mine rettigheter når det kommer til dette. Skal det virkelig være sånn at jeg ikke skal få betaling for timene jeg jobber utenfor de vanlige timene mine? Lenke til kommentar
Populært innlegg Sampson Skrevet 3. januar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 3. januar 2018 selvfølgelig skal du få lønn for arbeid. 12 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Om du får betalt pr time, skal du såklart ha betalt for alle timene. Noen sjefer har dog overtid bakt inn i lønn, men det skal såklart spesifiseres. Det er en egen del om dette i aml Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Hva står det i kontrakten? Stillingsprosent 75% er greit. Men står det spesifisert noe om overtid eller arbeid over 75%? Har dere flexitidsordning? Lenke til kommentar
Polyblank Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Vi får tillegg for helg, natt og kveldsjobbing. Om overtid står det i kontrakten at arbeidsgiver kan pålegge overtid som vil bli godtgjort innenfor rammene av arbeidsmiljøloven §10-6. Vi har spesifikke tidsrom der vi jobber (vanlig i ukedagene for meg er f. Eks. 18:30-01:00), men jeg må også noen ganger dra å handle for bedriften utenfor arbeidstid uten at jeg får noe for det heller. Vi har på en måte fleksitid i og med at om vi har en rolig kveld så kan vi sende hjem folk tidligere om de selv vil, men det står ingenting offisielt om dette i kontrakten heller. Jeg må uansett jobbe mine timer og har ikke mulighet til å dra hjem som jeg vil. Lenke til kommentar
Polyblank Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Det skal også sies at eieren av bedriften sa til sjefen min at hun måtte oppdatere kontrakten med all informasjon, noe som ikke ble gjort selv om jeg også ba om dette. Lenke til kommentar
Polyblank Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Hun har skrevet selv på kontrakten: "Utover denne kontrakt løper samme betingelser og krav som gjelder for nestlederstilling", men har aldri fått noe skriv om hva disse betingelsene og kravene er, og kan heller ikke huske at det ble sagt noe om å jobbe uten lønn... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Vi får tillegg for helg, natt og kveldsjobbing. Om overtid står det i kontrakten at arbeidsgiver kan pålegge overtid som vil bli godtgjort innenfor rammene av arbeidsmiljøloven §10-6. Vi har spesifikke tidsrom der vi jobber (vanlig i ukedagene for meg er f. Eks. 18:30-01:00), men jeg må også noen ganger dra å handle for bedriften utenfor arbeidstid uten at jeg får noe for det heller. Vi har på en måte fleksitid i og med at om vi har en rolig kveld så kan vi sende hjem folk tidligere om de selv vil, men det står ingenting offisielt om dette i kontrakten heller. Jeg må uansett jobbe mine timer og har ikke mulighet til å dra hjem som jeg vil. Det er ikke fleksitid... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Det skal også sies at eieren av bedriften sa til sjefen min at hun måtte oppdatere kontrakten med all informasjon, noe som ikke ble gjort selv om jeg også ba om dette. Husk at det er den skriftlige kontrakten (og lover, forskrifter etc) du skal forholde deg til. Muntlige "vedlegg" til kontrakten kan fort bli til ord mot ord. Det er best å få ting nedtegnet ordentlig i kontrakten. Dersom disse tingene er til din ulempe kan du godt bruke de til å forhandle fram tilsvarende bedre betingelser på andre områder, lønn, fleksi, etc. Er de til din fordel så bør du få de med i kontrakten så snart som mulig. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Du skal ha lønn for timene du teller og handler. Det skal også sies at eieren av bedriften sa til sjefen min at hun måtte oppdatere kontrakten med all informasjon, noe som ikke ble gjort selv om jeg også ba om dette.Hun kan ikke bare oppdatere kontrakten til din ugunst. Det er det du skrev under på da du ble ansatt som gjelds. 1 Lenke til kommentar
Polyblank Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Takk for svar Jeg synes dette var veldig merkelig, men begynte å lure på om hun faktisk hadde rett til dette da jeg (som dere sikkert skjønner) ikke har satt meg godt nok inn i dette. Får se hva hun sier når vi skal møtes- og jeg får eventuelt ta det videre til eieren av bedriften om det skulle bli noe mer tull. Lenke til kommentar
Polyblank Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Når jeg er i gang er det kanskje mulig å spørre om enda en ting- jeg har som sagt 75% stilling, og i løpet av januar skal det skiftes tepper i lokalet, som vil si at vi må ha stengt noen dager. Jeg mister i grunn "bare" to vakter, men jeg har vel krav på lønn for de timene/prosentene jeg da ikke får? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Noe sier meg at du blir utnyttet. Gleder meg å se utfallet av denne saken 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Når jeg er i gang er det kanskje mulig å spørre om enda en ting- jeg har som sagt 75% stilling, og i løpet av januar skal det skiftes tepper i lokalet, som vil si at vi må ha stengt noen dager. Jeg mister i grunn "bare" to vakter, men jeg har vel krav på lønn for de timene/prosentene jeg da ikke får?Ja Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Her gjetter jeg på at ledelsen prøver å gjemme seg bak unntaksreglene for overtid og arbeidstid i arbeidsmiljøloven. Men om jeg forstår deg riktig så er de på tynn is. Utgangspunktet skal være at du skal ha lønn når du arbeider. Har du timelønn, skal du ha timelønn for timene du arbeider, også utenfor ordinær arbeidstid (selvfølgelig!). I en deltidsstilling vil vel ofte ikke overtid være et tema, men mertid - uansett skal du ha timesbetalt. Det er allikevel noen unntak der man kan fravike reglene for arbeidstid og overtid. Dette gjelder to grupper av arbeidstakere; de i lederstilling og de i særskilt uavhengige stillinger. Klippet fra Arbeidstilsynets nettside; Unntak fra overtidsreglene Reglene om arbeidstid og overtid gjelder i utgangspunktet for alle arbeidstakere, men det er unntak for arbeidstakere som har: Ledende stilling Med ledende stilling menes overordnede stillinger med klare lederfunksjoner. Eksempel på slike stillinger kan være avdelingssjefer, kontorsjefer og andre som: har et større ansvar. i særlig grad kan treffe selvstendige avgjørelser på vegne av virksomheten. selv kan avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats og i stor grad kan styre sin egen arbeidstid. Særlig uavhengig stilling Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger. Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres. Selv om en arbeidstaker er unntatt fra disse bestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at: arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger. arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten. Jeg har selv vært igjennom en liknende diskusjon på min arbeidsplass, og fått rådgivning fra fagforening og diverse; konklusjonen der ble at disse unntaksreglene skal tolkes ganske strengt, altså at det skal en del til før de kan brukes. I vårt firma med over 50 ansatte, flere avdelinger med avdelingsledere og mellomledere, ble det til at det var kun daglig leder, altså øverste sjef, som gikk innunder dette. Selv om jeg selv hadde både fleksitid og styrte hverdagen min i svært stor grad selv, hadde jeg krav på både overtidsbetalt og timelønn ved mertid. Slik jeg forstår din "sak" her er det usannsynlig at disse unntaksreglene kan brukes. En del arbeidstakere har kontrakter der overtid er "inkludert i fastlønn". Da skal i såfall dette spesifiseres i kontrakten klart og tydelig. Men uansett vil det ikke kunne fungere om du uansett kun har timelønn og ikke fastlønn, så det vil ikke være aktuelt her. Jeg hadde helt klart krevd betalt timelønn for de timene.. Endret 4. januar 2018 av jonlem 4 Lenke til kommentar
Polyblank Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2018 Ja, jeg synes slett ikke min stilling går innunder det du har skrevet i hvert fall. Jeg kan ikke bestemme min egen arbeidstid, og må gjøre ting slik hun sier det skal gjøres. Det eneste ansvaret jeg har er at vi skal ha rent "rulleblad" mtp skjenkekontroll når det er jeg som er på jobb. Utover det hjelper jeg til med varebestilling, varemottak (igjen utenfor min arbeidstid), osv., men det er også etter behov og ikke noe jeg har "kontroll" over i den forstand. Jeg står som stedfortreder for min sjef skulle hun ikke ha mulighet til å jobbe, men kan ikke se at det skal påvirke dette heller? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Jeg har selv vært igjennom en liknende diskusjon på min arbeidsplass, og fått rådgivning fra fagforening og diverse; konklusjonen der ble at disse unntaksreglene skal tolkes ganske strengt, altså at det skal en del til før de kan brukes. I vårt firma med over 50 ansatte, flere avdelinger med avdelingsledere og mellomledere, ble det til at det var kun daglig leder, altså øverste sjef, som gikk innunder dette. Selv om jeg selv hadde både fleksitid og styrte hverdagen min i svært stor grad selv, hadde jeg krav på både overtidsbetalt og timelønn ved mertid. Slik jeg forstår din "sak" her er det usannsynlig at disse unntaksreglene kan brukes. For å utdjupe så er unntaksreglane såpass strenge at det er i utgangspunktet kun dei som har stilling der ein har fått nok tillit til at ein i praksis kan velge å utpeike andre til å gjere jobben medan ein sjølv held seg heime med full betaling. Dette gjeld for eksempel toppledarar som ikkje sjølv skal stå for produksjonen, men kun har ansvar for at jobben til ei kvar tid blir gjort (av nokon andre). Eller for særlig uavhengige stillingar der arbeidstakaren kun har ansvar for at eit eller anna fungerer. Typisk eksempel er ein system-administrator som har fastlønn for å sørge for at systemet til ei kvar tid fungerer og ikkje har andre daglige gjeremål. Ein slik person vil då kunne holde seg heime så lenge systemet fungerer som det skal, men må pårekne å plutselig måtte jobbe heile natta dersom systemet går ned. Eg er ellers heilt enig i at det er nok desse unntaka trådstarters arbeidsgiver prøver å benytte. Men eg kan ikkje sjå korleis ein nestledar som har faste vakter kan kvalifisere til unntaka. Trådstarter kan i alle fall ikkje falle inn under unntaket for leder då trådstarter tydeligvis ikkje er i ein posisjon der ein kan sjølv bestemme at i dag er det ikkje behov for ein ledar på jobb. Unntaket for særleg uavhengig stilling er også tvilsomt då trådstarter tydeligvis har faste vakter. No treng ikkje dette å være det einaste kriteriet, men det er eit viktig kriterie. Hadde trådstarter hatt arbeidsavtale på fastlønn og ansvar for at baren til ein kvar tid er bemanna og med rett varebeholdning, så ville stillinga ha vært særleg uavhengig sidan arbeidstakaren då sjølv kan velge om ein sjølv skal trå til som del av bemanninga eller om det skal settast opp ein ekstra person i vaktplanen. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Men jeg luer på en ting som har betydning her: Er det slik at du kan gjøre disse oppgavene (handling og varetelling) i ordinær arbeidstid, men velger å bruke fritiden på det? For når du siterer kontrakten, så er det kun den overtiden du blir pålagt/bedt om å jobbe som blir betalt. Om du velger å bruke fritid i stedet for arbeidstiden på disse oppgavene, så tror jeg din arbeidsgiver har rett. Hvis du avtalte med arbeidsgiver at du skulle jobbe ekstra for disse oppgavene, så skal de lønnes. Anonymous poster hash: e4f3e...6b4 Lenke til kommentar
Polyblank Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2018 Forrige gang jeg hadde varetelling ble jeg bedt om å gjøre det i min arbeidstid, men denne gangen ble jeg spesifikt bedt om å gjør det når vi ikke hadde åpent og jeg hadde fri. Handlingen kan jeg heller ikke gjøre i min arbeidstid da jeg er alene på jobb (ukedager) og butikkene stenger gjerne i den tiden. Det er kun helger at vi er flere på jobb, og jeg kan heller ikke da velge å dra hjem siden jeg som stedfortreder i en bar har ansvar om noe skulle skje mtp kunder eller brudd av skjenkeloven. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Spør ho hvor i lovverket det står at du skal jobbe gratis. Hvis ho ikke kan komme med gode svar, så sier du at du heretter komme til å fakturere for overtid når det kommer til varetelleing, handling, hva enn det gjelder. Du skal ha lønn for jobb, bankers ferdig! Hvis lederskapet ikke er tilfredsstillende, så bli en bedre leder selv. Godt lederskap sniker ikke unna ansvar og skaper usikkerhet blant ansatte på denne måten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå