Mellie Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Håper noen har kunnskap om / erfaring med egenmelding, arbeidsgiverperiode og sykemelding i IA-bedrift. Situasjonen er at jeg dessverre burde vært sykemeldt for flere uker siden, men ettersom jeg tidligere har vært sykemeldt (av annen årsak enn nå vel å merke), har jeg prøvd å vente med å bli sykemeldt til så lenge som mulig, for å opparbeide nye rettigheter først. . Dessverre har dette ført til at jeg bare har blitt verre og verre, og nå har jeg begynt å å ta ut feriedager for å få det til å gå rundt frem til jeg har opparbeidet nye rettigheter, da jeg ikke er i stand til å gjøre jobben min uten at det går veldig utover helsen min. Arbeidsgiver er fullt klar over situasjonen, og har prøvd å tilrettelegge så godt som mulig, men både jeg og arbeidsgiver ser nå at jeg ikke fungerer i full jobb lenger fordi det blir for dyrt for arbeidsgiver å tilrettelegge, og jeg likevel blir dårligere. Etter 26 uker uten sykepenger fra nav har jeg nye rettigheter på sykepenger fra nav, men innenfor disse 26 ukene kan man ha arbeidsgiverperioden på 16 dager. Det er derfor viktig å vite hva som regnes som arbeidsgiverperiode og ikke. Lurer derfor på om noen har svar på følgende spørsmål: Om man tar egenmelding f.eks uke 1: mandag-onsdag. Så jobber man vanlig fra torsdag til og med neste mandag (uke 2). Man bruker så egenmelding igjen tirsdag-torsdag (uke 2). Så blir man sykemeldt av lege. Hvor mange dager regnes det da at er brukt innenfor arbeidsgiverperioden på 16 dager før det utbetales sykepenger fra nav? Regnes det da fra mandag (uke 1) til torsdag (uke 2), altså at 11 dager av arbeidsgiverperioden er brukt? Man har jo maks 8 dager egenmelding, så jeg mener da at det ikke kan stemme at 11 dager er brukt? Man har jo vært arbeidsfør torsdag-søndag uke 1, så jeg mener da at disse dagene man har vært i arbeid ikke skal gjelde som at man har vært syk. Altså mener jeg at det skal bare regnes at det er brukt 6 dager av arbeidsgiverperioden (altså mandag, tirsdag og onsdag i uke 1, og tirsdag, onsdag og torsdag i uke 2), og at fredag uke 2 blir den 7. dagen av arbeidsgiverperioden. Hva er riktig? Og vær så snill, ingen formanende svar om at dette er dårlig gjort osv, slik som jeg fikk som svar på kvinneguiden.. Satser på at diskusjon.no kan være mer saklig. Det er begrenset hva jeg kan og vil forklare her angående situasjonen da jeg ikke ønsker at kjentfolk skal kjenne igjen situasjonen og vite mer enn hva jeg vil dele med dem, og det er derfor ingen av dere som kan forstå situasjonen fullt ut. Ber derfor om svar bare på det spesifikke spørsmålet. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Sjekk denne forklaringen: https://www.infotjenester.no/artikler/slik-regner-du-ut-arbeidsgiverperioden/ og selve loven: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-19-beregning-av-arbeidsgiverperiode Endret 4. januar 2018 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå