Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på permisjon ved rep. øvelse - HV

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en kollega som har blitt innkalt til repetisjonsøvelse i Heimevernet. I den forbindelse påstår arbeidsgiver at kollegaen min må bruke feriedager til dette, noe som naturligvis er helt riv ruskende galt (Han er ikke frivillig i I-styrken).

Dog finner jeg ikke konkrete lover eller andre offentlige dokumenter han kan henvise til.

Kan noen hjelpe her?

Takk!

Anonymous poster hash: 82d28...f60

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke vise til noen paragrafer, men her er info fra Forsvaret sine sider:

https://forsvaret.no/tjeneste/nytilforing-i-heimevernet

Her er PDF'en som sier at arbeidsgiver er pliktig til gi den ansatte fri/permisjon så han/hun kan møte:

https://forsvaret.no/tjeneste_/ForsvaretDocuments/hv-nytilforing-orientering-til-arbeidsgiver-bokmal.pdf

Den siste PDFen du la ved sier ikke at arbeidsgiver er pliktig til å gi den ansatte permisjon/fri - kun at arbeidsgiver må tilrettelegge. Dette mener arbeidsgiver at hun gjør ved å la den ansatte bruke feriedager på dette...

Anonymous poster hash: 82d28...f60

Lenke til kommentar

Ja, arbeidstaker har rett til permisjon.

Arbeidsmiljøloven § 12-12:

§ 12-12.Militærtjeneste mv.

(1) Arbeidstaker har rett til permisjon ved pliktig eller frivillig militærtjeneste eller lignende allmenn vernetjeneste.​ Det samme gjelder ved frivillig tjenestegjøring av til sammen 24 måneders varighet i styrker organisert av norske myndigheter for deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner, hvis arbeidstaker snarest mulig etter å ha inngått bindende avtale om tjenestegjøring i slike styrker varsler arbeidsgiver om dette.

(2) Arbeidstaker som ønsker å fortsette i stillingen etter tjenestegjøringen, skal varsle arbeidsgiver før tjenesten begynner. Arbeidsgiver plikter ikke å ta arbeidstaker tilbake i arbeid før en måned etter mottak av varsel om fra hvilken dag arbeidstaker kan gjenoppta arbeidet.

https://lovdata.no/NL/lov/2005-06-17-62/§12-12

Forholdet til ferie er regulert i ferieloven § 9:

§ 9.Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)
Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.
Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

(2) (Ferieavvikling under foreldrepermisjon mv.)
Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15. Det samme gjelder under permisjon som fedre og andre omsorgspersoner har i tilknytning til fødsel i medhold av arbeidsmiljøloven § 12-3 første ledd.
Arbeidstaker kan kreve å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-9 og 14-16.
Faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden.
På de vilkår som følger av §§ 6 og 7 kan arbeidsgiver legge ferie til den tid da arbeidstaker har utvidet foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5.

(3) (Ferieavvikling under militærtjeneste og annen plikttjeneste)
Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til tid hvor arbeidstaker utfører pliktig tjeneste i Heimevernet, Sivilforsvaret eller i forbindelse med repetisjonsøvelse i Forsvaret.
Faller plikttjeneste som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie hvor plikttjeneste er blitt utført.

På de vilkår som følger av §§ 6 og 7, kan arbeidsgiver legge feriefritid for ett år til tid hvor arbeidstaker utfører førstegangstjeneste i Forsvaret i henhold til lov 17. juli 1953 nr. 29 om verneplikt.

(4) (Ferieavvikling under arbeidskamp)
Under lovlig arbeidskamp (streik eller lockout) kan ferie fastsettes og kreves avviklet i samsvar med reglene i §§ 6 og 7. Arbeidsgiver kan ikke endre tiden for fastsatt ferie på grunn av lovlig arbeidskamp. Unnlater arbeidsgiver å utbetale feriepenger i samsvar med § 11 nr. 4, kan fastsatt ferie ikke anses som avviklet under fraværet.

(5) (Fravikelighet)
Reglene i nr. 1, 2 og 3 kan ikke til skade for arbeidstaker fravikes ved tariffavtale eller annen forhåndsavtale. Reglene i nr. 4 kan fravikes ved tariffavtale.

https://lovdata.no/NL/lov/1988-04-29-21/§9

Så arbeidstaker kan ikke tvinges til å bruke "feriedager" på repetisjonsøvelsen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lov om ferie

§ 9.Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(3) (Ferieavvikling under militærtjeneste og annen plikttjeneste)

Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til tid hvor arbeidstaker utfører pliktig tjeneste i Heimevernet, Sivilforsvaret eller i forbindelse med repetisjonsøvelse i Forsvaret.

Faller plikttjeneste som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie hvor plikttjeneste er blitt utført.

På de vilkår som følger av §§ 6 og 7, kan arbeidsgiver legge feriefritid for ett år til tid hvor arbeidstaker utfører førstegangstjeneste i Forsvaret i henhold til lov 17. juli 1953 nr. 29 om verneplikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enten er det en arbeidsgiver som ikke kan AML, eller så satser han på at ingen på jobb kan den og håper å slippe "billig unna".

Der jeg jobber har folk blitt kalt inn på rep.øvelse over noen dager, da får de alltid permisjon.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis arbeidsgiver virkelig setter seg på bakbena og lager bråk på grunn av innkallingen, kan da forsvaret ta kontakt med arbeidsgiver og kreve at den ansatte får permisjon?

Har selv erfaring med dette og innkalling. Arbeidsgiver nektet å godta at jeg ble innkalt til tre ukers kurs med pliktig oppmøte. Det er mange år siden nå og husker det ble mye styr når jeg var tilbake på jobb. Jeg var den eneste som ikke fikk lønnstillegg året etter, og trusler om alt fra endrede arbeidsoppgaver og sparken på grunn av ureglementert fravær.

Anonymous poster hash: b7aa2...9ed
Lenke til kommentar

Hvis arbeidsgiver virkelig setter seg på bakbena og lager bråk på grunn av innkallingen, kan da forsvaret ta kontakt med arbeidsgiver og kreve at den ansatte får permisjon?

Har selv erfaring med dette og innkalling. Arbeidsgiver nektet å godta at jeg ble innkalt til tre ukers kurs med pliktig oppmøte. Det er mange år siden nå og husker det ble mye styr når jeg var tilbake på jobb. Jeg var den eneste som ikke fikk lønnstillegg året etter, og trusler om alt fra endrede arbeidsoppgaver og sparken på grunn av ureglementert fravær.

Anonymous poster hash: b7aa2...9ed

Ta det opp med befal hvis h*n slår seg vrang angående innkallingen, skal love deg heftig refs for den arbeidsgiveren.

Endret av Cipher Panda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...