Gå til innhold

Demonstrasjonene i Iran. Støtter du demonstrantene eller regimet?

20 stemmer

1. 1. Hvem støtter du i konflikten i Iran?

• Demonstrantene
      13
    • Regimet
      1
    • Ingen formening
      6

Anbefalte innlegg

«Alvorligste krise for Iran dette tiåret»

Unge og arbeidsledige raser mot regimet.

Det ser ut som en annen del av befolkningen har tatt til gatene over hele Iran denne uken, enn dem som protesterte og mistet livet i hovedstaden Teheran i 2009.

Til forskjell fra opptøyene i 2009 har dagens demonstrasjoner funnet sted over hele landet. Demonstrasjonene i 2009 var drevet frem av den utdannede eliten i hovedstaden, og den urbane middelklassen i enkelte andre byer.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/01/03/195360214/alvorligste-krise-iran-dette-tiaret

Hva mener dere m demonstrasjonene som foregår i Den islamske republikken Iran nå om dagen? Har folket grunn til å demonstrere? Er regimets maktbruk overdreven? I hvilken retning synes du Iran burde bevege seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener dere m demonstrasjonene som foregår i Den islamske republikken Iran nå om dagen? Har folket grunn til å demonstrere? Er regimets maktbruk overdreven? I hvilken retning synes du Iran burde bevege seg?

Jeg støtter demonstrantene 100%, og håper at de sender prestestyret dit det hører hjemme, nemlig på historiens skraphaug (der hvor kommunismen og nazismen allerede ligger). Det er hinsides all vettuskap at et land skal styres på basis av den vrangforestillingen at "Allah" eksisterer og Muhammed er hans profet.

Endret av xyzxyz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

håper at de sender prestestyret dit det hører hjemme, nemlig på historiens skraphaug

For da kan det "endelig" bli som f.eks. Iraq, Syria, Libya, Egypt, (som ikke har prestestyre) ? Det er altfor snevert å fokusere ensidig på Vokterrådet.

Det foregår også tidvis en skjønnmaling av tiden mens Shan regjerte, føre den Islamske Revolusjonen i 1979

Han hadde sine lyse sider, men regjerte med brutal hånd ved hjelp av det hemmelige politiet SAVAK, som ble bygd opp av CIA og israelske MOSSAD og torturerte og drepte titusenvis av iranere

https://en.wikipedia.org/wiki/SAVAK

Eksil-iranere i Norge har en tendens til å utelate slike fakta, siden mange av dem (eller foreldrene deres) stod på samme side som Shan. De har dermed en agenda for å svartmale dagens Iran mest mulig. Allikevel blir de ukritisk ført som "sannhetsvitner" om Iran i norsk media.

Lenke til kommentar

Av gode grunner støtter jeg ingen av dem. Jeg holder nemlig til i Norge, og dermed er det komplett umulig å påvirke utviklingen i fjerne land. Det er da jamen vanskelig nok å påvirke politikken i min egen lille kommune. Min "støtte" ut i løse lufta til en fraksjon i Persia har en verdi som er så nærme null som det er mulig å komme.

Lenke til kommentar

Jeg støtter selvfølgelig aldri undertrykkende regimer, men betyr det automatisk at man må støtte de som protesterer? Ikke nødvendigvis. Det spørs helt hvem de som protesterer er. Og vi så helt klart og tydelig at "opposisjonen" i Syria så langt fra var de demokratiske og snille opprørerne som de først ble fremstilt som.

Om kolera protesterer mot pest betyr det vel ikke at man må støtte kolera?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

USA/Trump ble hudflettet i Sikkerhetsrådet for sin Iran-agenda, og ikke trodd på at de har "demokrati og menneskerettigheter" som motivasjon.

Det avsløres for så vidt "også" når vi registrerer at det er helt tyst fra den kanten om Honduras. Et land USA er dypt inne i.

31 mennesker ble drept av regimet i forrige måned, og demonstrasjonene holder fortsatt på.

US silent on alleged military police responsibility for deaths despite $114m aid to security forces

https://www.theguardian.com/world/2018/jan/02/us-silent-as-honduras-protesters-killed-in-post-election-violence

Så alt koker i grunn ned til gamle velkjente skillelinjer i den globale interesse-sfæren.

Lenke til kommentar
Jeg støtter demonstrantene 100%, og håper at de sender prestestyret dit det hører hjemme, nemlig på historiens skraphaug (der hvor kommunismen og nazismen allerede ligger).

Kommunisme ligger ikke på historiens skraphaug, langt fra. Kommunisme er en viktig faktor i det meste av vestlig politikk og hvis du har fulgt med så blir det bare mer.

Lenke til kommentar

Nå har vi jo så langt i historien aldri sett kommunisme i reell sving, siden hverken Sovjetunionen, Kina, Øst-Tyskland, Vietnam, etc, etc har eller hadde noe med kommunisme å gjøre.  Utover at de kalte seg kommunister da selvsagt.  De var eller er alle diktaturer og hverken diktaturer eller diktatorer har på noen måte gått av moten.

Ellers er det problematisk å velge side i Iran.  Selvsagt skulle jeg gjerne sett presteskapet gå heden, men problemet er at Iran er den eneste effektive motvekten mot innflytelsen til Saudi Arabia, som kjemper hardt om tittelen som verdens mest bedritne land.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har vi jo så langt i historien aldri sett kommunisme i reell sving, siden hverken Sovjetunionen, Kina, Øst-Tyskland, Vietnam, etc, etc har eller hadde noe med kommunisme å gjøre.  Utover at de kalte seg kommunister da selvsagt.  De var eller er alle diktaturer og hverken diktaturer eller diktatorer har på noen måte gått av moten.

Ellers er det problematisk å velge side i Iran.  Selvsagt skulle jeg gjerne sett presteskapet gå heden, men problemet er at Iran er den eneste effektive motvekten mot innflytelsen til Saudi Arabia, som kjemper hardt om tittelen som verdens mest bedritne land.

Må si meg enig i dette på alle plan. At Saudi Arabia får lov til og holde på slik som de gjør bare pga oljen og handel.

Iran var et knall land før "Cultural revolution" og vi fikk et lite glimt av hvordan midt østen kan være når det ikke er dominert av religion.

Skulle da helst sett de demokratiske, der religion er adskilt fra stat.

Men jeg er da mistenksom til USA, får bare håpe de ikke dytter på demonstrantene våpen o.l

Er da ikke første gang de surrer i Iran :p

https://www.theguardian.com/world/2013/aug/19/cia-admits-role-1953-iranian-coup

Lenke til kommentar

Noen som har et eksempel på et autoritært regime som har blitt veltet av protester og opprør, og som i dag har det utvilsomt bedre som resultat?

Ikke av direkte protester. Men det er da endel som har gått frivillig. Eller laget vei for demokrati.

Som feks enden på diktaturet i Spania og Taiwan. Nå skal ikke jeg påstå om det var mye protester eller lignende litt lenge siden jeg har lest det nå.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

USA trekker seg ikke fra atomavtalen med Iran

President Donald Trump trekker ikke USA fra atomavtalen med Iran, men varsler nye sanksjoner mot landet.

De nye sanksjonene er imidlertid ikke knyttet til Irans atomprogram, men til landets utvikling av raketter, brudd på menneskerettighetene og myndighetenes sensur, opplyser Det hvite hus.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/01/12/195362932/usa-trekker-seg-ikke-fra-atomavtalen-med-iran

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hijab-protest sprer seg i Iran – 29 kvinner pågrepet

Iransk politi sier de har arrestert 29 kvinner for å ha trosset hijab-påbudet. Lederen for påtalemyndigheten kaller protestene for barnslige.

Amiry-Moghaddam tror regimet har problemer med å takle protestene. Han mener protestene er mer effektive enn opprøret i desember.

https://www.nrk.no/urix/hijab-protest-sprer-seg-i-iran-_-29-kvinner-pagrepet-1.13893997

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...