Cocola Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Hei, jeg har ikke så alt for mye peiling på skatt og håper på noen tips og råd her. Jeg har i en stund nå gått på skole og har deltidsjobb ved siden av. Jeg var før det lærling i samme bedrift og tjente en god del mer enn det jeg gjør nå. Jeg betaler fortsatt samme prosent på skatt og har ikke gjort noen endringer på skattekort eller noe i det hele tatt. Skulle jeg ha gjort det, eller går det fint? Jeg vil ikke ha baksmell på skatten i år Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Hvis du har gått ned i lønn, men har beholdt samme skattetrekk, så får du definitivt ikke baksmell. (Så sant det ikke har skjedd andre store endringer i din økonomi) Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Ingen andre endringer har skjedd i min økonomi. Så da trenger jeg ikke å bekymre meg? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Hvis du har samme prosentkort vil du få penger tilbake på skatten. Hvis du derimot har tabellkort, kan du risikere å få baksmell. Dobbeltsjekk at du har prosentkort, det er mange som tror de har prosentkort fordi det står noe om "x % av biinntekter". Men hvis du ikke har gjort det allerede, ville jeg endret skattekortet for 2018 nå slik at det blir riktigst mulig. Endret 3. januar 2018 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Hvis du har samme prosentkort vil du få penger tilbake på skatten. Dette forutsetter at prosentkortet er beregnet på korrekt grunnlag i utgangspunktet. Jeg ville endret grunnlaget for skattekortet for 2018 slik at det ble så korrekt som mulig, som "the_last_nick_left" sier. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Dersom du har inntekt som er fleire titals tusen forskjellig frå i fjor og du har inntekt over 60 000, så kan det vere lurt å bestille nytt kort med det du antar du kjem til å tene i 2018. Det er lettare å svare om du kjem med nokre tal. Kva inntekt hadde du totalt i 2017? Kva inntekt forventar du totalt i 2018? Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Tjente ca 190 000 i 2017. I år har jeg ikke regnet på hva jeg vil tjene, men får nå utbetalt ca 10 000 pr mnd. Er ferdig på skolen til sommeren og skal da ut i full jobb Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Jeg vil ikke ha baksmell på skatten i år Hvorfor igrunn ikke? Iøvrig, "baksmellen" som kan komme i år er jo relatert til fjorårets skattetrekk, så det er litt sent å gjøre noe med det nå. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Dersom det er 100% sikkert at du kjem i full jobb og du veit ca. inntekt så kan du rekne deg fram til det, men du kan òg skrive inn eit beløp mtp. inntekta du har i dag og bestille nytt skattekort når du ev. får full jobb og høgare inntekt. Lenke til kommentar
Hanne9867 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Jeg vil ikke ha baksmell på skatten i år Hvorfor igrunn ikke? Iøvrig, "baksmellen" som kan komme i år er jo relatert til fjorårets skattetrekk, så det er litt sent å gjøre noe med det nå. Jeg tror han mener baksmell på skatten av det han tjener iår. Om man regner med å få baksmell på skatten av det man tjente ifjor, så kan man betale inn tilleggsforskudd innen 31. mai iår. Endret 5. januar 2018 av Hanne9867 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå