Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål om skatt

Cocola

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ikke så alt for mye peiling på skatt og håper på noen tips og råd her.

Jeg har i en stund nå gått på skole og har deltidsjobb ved siden av. Jeg var før det lærling i samme bedrift og tjente en god del mer enn det jeg gjør nå. Jeg betaler fortsatt samme prosent på skatt og har ikke gjort noen endringer på skattekort eller noe i det hele tatt.

Skulle jeg ha gjort det, eller går det fint?

Jeg vil ikke ha baksmell på skatten i år :)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har samme prosentkort vil du få penger tilbake på skatten. Hvis du derimot har tabellkort, kan du risikere å få baksmell. Dobbeltsjekk at du har prosentkort, det er mange som tror de har prosentkort fordi det står noe om "x % av biinntekter".

Men hvis du ikke har gjort det allerede, ville jeg endret skattekortet for 2018 nå slik at det blir riktigst mulig.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvis du har samme prosentkort vil du få penger tilbake på skatten.

Dette forutsetter at prosentkortet er beregnet på korrekt grunnlag i utgangspunktet.

Jeg ville endret grunnlaget for skattekortet for 2018 slik at det ble så korrekt som mulig, som "the_last_nick_left" sier.

Lenke til kommentar

Dersom du har inntekt som er fleire titals tusen forskjellig frå i fjor og du har inntekt over 60 000, så kan det vere lurt å bestille nytt kort med det du antar du kjem til å tene i 2018.

Det er lettare å svare om du kjem med nokre tal.

Kva inntekt hadde du totalt i 2017?

Kva inntekt forventar du totalt i 2018?

Lenke til kommentar

Dersom det er 100% sikkert at du kjem i full jobb og du veit ca. inntekt så kan du rekne deg fram til det, men du kan òg skrive inn eit beløp mtp. inntekta du har i dag og bestille nytt skattekort når du ev. får full jobb og høgare inntekt.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha baksmell på skatten i år :)

Hvorfor igrunn ikke?

Iøvrig, "baksmellen" som kan komme i år er jo relatert til fjorårets skattetrekk, så det er litt sent å gjøre noe med det nå.

Jeg tror han mener baksmell på skatten av det han tjener iår. Om man regner med å få baksmell på skatten av det man tjente ifjor, så kan man betale inn tilleggsforskudd innen 31. mai iår. Endret av Hanne9867
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...