Gå til innhold

Intel-prosessorer kan bli inntil 30 prosent tregere

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Uansett manglende teknisk forklaring:

Det er en skikkelig blemme av de som har laget arkitektur/"microcode" i CPU'er kombinert med tilsvarende glipper i de som har laget "core/kernel" kode i OS'er.

Det er ingen glipp i OS. Feilen ligger kun i CPU.

Nå er du vel litt kategorisk.

:)

Når det nå "slippes" oppdateringer både for Windows og Linux? for å omgå sikkerhets-hullet *før* oppdatering av microcode/firmware, så er vel problemet også i OS'et.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snipp*

Er det virkelig en mangel på produktet?

I såfall hvor er mangelen, og hva slags utslag gir mangelen på bruken av produktet?

Hva slags ytelse er det som blir dårligere? Klokkefrekvensen?

Slik jeg leser det så er det bare at vanlige oppgaver vil kreve mer kraft/tid å utføre, så cpu-en vil vel være lik i spesifikasjon rent fysisk.

Denne feilen, er det en funksjon produktet har blitt markedsført med?

Er det en funksjon som har blitt garantert fra produsentens side?

Du må også se på det påståtte tapet av ytelse, det vi har fått sitert foreløpig er worstcase scenario ved bruk av spesielt krevende programvare.

For en vanlig person i gata er det sjeldent man kjører cpu-en på 100% i lange perioder, og dermed vil effekten av dette være minimal.

Så jeg vil påstå at feks 5-10% tap av ytelse i cpu intensive programmer ikke kvalifiserer til en vesentlig mangel på produktet.

At det er en sikkerhetsrisiko forbundet med ett produkt er ikke nødvendigvis en mangel som gir rett på reklamasjon, men ett spørsmål man kan stille seg er om Intel har eller burde visst om dette.

Jeg vil tippe (uten å vite hva det faktiske feilen er) at du i beste fall som privatperson kan kreve å få tilbakebetalt 10% av kjøpsummen.

1) Les forbrukerkjøpsloven §§ 15 og 16 takk

2) Det er basert på sak, utslaget synes jo å variere basert på bruker. Noe §§15 og 16 dekker

3) Irrelevant, man har kjøpt en cpu - berettiget forventning med feks en 12 core er at den yter som forventet, ikke bare 75% feks. Samme som en bil, du bruker ikke 300 HK hele tiden, men du har da betalt for det. Se tesla saken, der kunden(E) fikk medhold, nær sagt samme analogi.

4) Relevans? 

5) Vanlig person dikterer ikke enkeltsaker. Ser ikke relevansen, mister du ytelse som følge av feilen og det gjør at du ikke får hva du kjøpte så vil det i utgangspunktet _kunne_ være en mangel. At du driver med semantikk spiller fint liten rolle der. 

6) Vesentlig er ikke et krav for å være en mangel, look it up. Vi er ikke på kjøpsloven der det var typisk noe en møtte. Dessuten; det finnes nok av avhjelpsmetoder, enten prisavslag, omlevering, heving m.m. 

Ingen har sagt dette er noe som betyr rett å heve uten videre. Ofte vil en slik mangel bety at man får en del av prisen betalt tilbake. Omlevering er jo ikke akkurat en mulighet, og heving kan for begge parter bli noe krevende, men for vesentlig forringelse av ytelse om så er saken for en kjøper så kan det _i den saken_ bli aktuelt.

7) At et produkt etter produksjon viser seg å ha et problem som eksponerer sensitive data ved angrep, og er som følge av design feil vil _kunne_ regnes som en mangel. Om Intel visste på forhånd eller ikke er ikke relevant.

Det du beskriver er jo nærmest å si; produsent sender bilen ut med defekt elektronisk løsning, de gjorde en dårlig jobb under test. Som følge av dårlig sikkerhet kan hvem som helst hacke bilen og det resulterer i dødsfall. Er det fører som skal lide for dårlig kvalitet, fordi produsenten "ikke visste", eller produsenten?

Din logikk synes å følge prinsippet at vi som forbrukere er rettsløse straks noen sier "jammen vi visste ikke". Jeg lurer på hvor du har det fra?

8) endelig noe vi kan være enig om, at beroende på mangel kan du antakeligvis kreve prisavslag...

Og jeg skriver kan, antakeligvis osv fordi juss er ikke matte 1+1 =2. Hver sak må vurderes, og konsekvensen for 1 er ikke nødvendigvis den samme for nr 2 osv osv. En imac pro fullspekka ment for den type ting som rammes her vil antakeligvis få det kjipere enn min far som hovedsaklig bruker outlook, internett og ser på bilder for å sette det på spissen :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Uansett manglende teknisk forklaring:

Det er en skikkelig blemme av de som har laget arkitektur/"microcode" i CPU'er kombinert med tilsvarende glipper i de som har laget "core/kernel" kode i OS'er.

Det er ingen glipp i OS. Feilen ligger kun i CPU.

Når det nå "slippes" oppdateringer både for Windows og Linux? for å omgå sikkerhets-hullet *før* oppdatering av microcode/firmware, så er vel problemet også i OS'et.

Nei.

Oppdatering av microcode/firmware vil ikke hjelpe heller, ellers hadde de jo bare gjort det. Meltdown er fysisk støpt i cpuen. De må faktisk byttes ut. Det er det som gjør det til en skandale.

Lenke til kommentar

Betyr dette at jeg må oppdatere fra Windows 7 til 10 for å få oppdateringer som trengs?

Microsoft’s Windows 7 Meltdown and Spectre Patch (KB4056894) Failing with BSOD

This appears to be happening on PCs with AMD Athlon 64 X2

Høres ikke slik ut, ikke på OS-nivå i alle fall. Hva hardware-leverandørene slipper av patches er neppe begrenset til å virke i nyere OS heller, det synes ikke rasjonelt å kode noe low level-greier som bare virker på Windows 10. 

Lenke til kommentar

Oppdateringene til OS fikser ikke problemet med CPU-en, de gjør det vanskeligere for programvare å utnytte feilen, ved å sperre for funksjoner i CPUen som skulle ha fungert.

Hvis en bro faller ned, skilter man med omkjøringsskilter så bilistene kjører en annen, dårligere vei som tar lenger tid. Det betyr ikke at det ikke er broen det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Da er installasjon fullført og før/etterresultatene klare:

Crystaldiskmark 6 før:

attachicon.gifCrystalmark before.JPG

Crystaldiskmark 6 etter:

attachicon.gifCrystalmark after.JPG

3DMark 11 før:

attachicon.gif3D mark before.JPG

3DMark 11 etter:

attachicon.gif3D mark after.JPG

Samsung Magican før:

attachicon.gifSSD 03.01.2018.PNG

Samsung Magican etter:

attachicon.gifSamsung Mag after.JPG

Det var stor forskjell fra min 960 EVO 500GB: 

attachicon.gifcrystal.png

Har et Z97 kort som ikke støtter å boote fra M.2 så jeg måtte kjøpe et M.2 PCI-e kort i tillegg og kjøre fra det. Hadde jeg hatt et nyere hovedkort ville jeg nok fått mer fart...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har problemer i spill som Gta 5 og Mafia 3 hvor fps ligger på 70 og så plutselig 0 i noen sekunder og da låser det seg også i noen sekunder. Har lagt inn Windows på nytt og det så ut til å løse problemet en stund, men plutselig låste pc'en seg helt in game i Gta 5. Må sies at dette problemet oppstod for en tid tilbake og jeg har ikke gamet på en stund siden dette irreterte meg. Jeg lurer i dag på om det er GPU eller HK som er problemet eller hvidt det er meltdown som skaper dette. Min PC er selvbygget og begynner å bli gammel men har fungert yppelig til spill intill nå. Specs: i7 2600k, Asrock Z68 Extreme Gen3, GTX 970, 8 GB ram og Samsung Evo 840 og 750W strømforsyning av merket Corsair. Nogenlunde potent gaming pc tross alder på CPU

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...