bradox Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 hva betyr 2x80W RMS. Er det liksom 2000 rsm eller noe sånt. Er 2x80W RMS nok for en høytaler på 2500W RMS? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power#Measurements Det betyr minst effekt den skal tåle uten å låte ræva men nå må man ikke kalle det hifi si det heller er den effekten høytalleren skal tåle over tid uten lyden blir elendig f.eks spraker eller kriter eller høytalleren bli sprengt. Husk ikke antall watt har noe å si på bass, en 15\18" element vil gi mere trykk en et mindre selv om et lite har flere watt. Diskant\mellomtone har vel watt mere å si, men det sier ikke noe om detaljene piezo-diskant kan ha flere hundre watt og 160 desibel men låter elendig til detaljert musikk. Og vil skade hørselen. Samme vil store elementer på lite rom også gjøre. Husk også pris hvis noe koster noe hundre kr og sier det tåler 100 watt RMS er det som ofte lureri. Endret 3. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
bradox Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Jeg mener, kan en forsterker på 2x80 Watt RMS klare å spille subwooferen min på 2500 Watt RMS? Eller vil Subwooferen få for lite strøm? Endret 3. januar 2018 av bradox Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Hva slags subwoofer tenker du på? F.eks noe slikt? http://www.ebay.com/bhp/2500-watt-subwoofer Den vil gi lyd fra en 80W forsterker, men du får ikke spilt særlig høyt før det klipper. En stereoforsterker er dessuten lite egnet til å drive en subwoofer, det trenges bare en 1-kanal forsterker. Hvor mye en slik høyttaler egentlig tåler har jeg ikke satt meg inn i, men at den tåler 2500W RMS låter tvilsomt. 3 Lenke til kommentar
bradox Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Det er egentlig to subwoofere i serie, men det har vel ikke noe si om det en eller to i serie? Men jeg har snakket med eieren av forsterkeren. (jeg låner forsterkeren) Eieren sa at forsterkeren tålte det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Ikke seriekoble\paraellkoble slike elementer, de må ha direkte tilkobling til forsterken, du må ha noe kraftig for å drive det. Egentlig bør det ha samme effekt som elementene. Du bør nok ha ganske tykke kabler også, 4 mm eller mere. Er enig hårek, er vanskelig å vurdere ganske sikker på 12\18" elementer er kraftigere og låter bedre en 10-8" som påstår tåler 2500 watt. Da slaglengden og magnetspolen sier litt. Regner med slike elementer ikke gir særlig god lyd på høy effekt. Men det er vel så. Den er eneste jeg tror muligens tåler 2500 watt, men lyden tviler jeg på blir særlig god. Ikke regn med hifi, men den kan muligens spille veldig dypt og men merker det i gulvet og og veggene, ikke minst så må man ha store kasser med bassrør for den skal spille optimalt. Problemet med liten for for svak forsterker vil elementet slå kraftig uten du får særlig mye bass særlig trummer etc vil gjøre elemtet mister kraft, det sliter nok på en del billig elementer over tid. Men tror slike skal en del til før de går i stykker. Er ganske slitesterke saker vil jeg tro. Endret 8. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
bradox Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Vet noen da hvilken forsterker som kan passe til de subwooferene? Jeg skal ha to subwoofere. En sub har 1000W RMS og 2000 W Max. De har to spoler. Jeg kan velge om jeg vil ha 2x2 eller 2x4 ohms. (Jeg må ha 4 utganger på forsterkeren) Endret 9. januar 2018 av bradox Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Oppgi merke og modell på subwooferne så kanskje noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
bradox Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 https://bilradiospes.no/produkter/basselement/gzrw15d4 Lenke til kommentar
Rowren Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Det betyr 2 utganger på 80 watt. Rms betyr at du kan ta ut 80 watt konstant. Ta watt med en klype salt! Oppgitt watt stemmer ikke altig med virkeligheten. Mere opgitt wstt seller mere en mindre oppgitt watt så derfår er det mange som juger på watt! Lenke til kommentar
Stein58 Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 RMS er forkortelse for Route Mean Square. Som Rowren er inne på, at du kan ta ut 80 watt konstant (80W RMS). Jeg vil heller kalle det å ta ut 80 Watt i gjenomsnitt. Du kan se på RMS som en bunn topp kurve av det f. eks. en forsterker yter og så tar gjennomsnittet av kurven. Dette er den korte forklaringen, går an å google for å få bedre forklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå