Gå til innhold

Tredje største bilsalgsåret i historien - her er de ti mest solgte bilene


Anbefalte innlegg

 

Det var tverrpolitisk enigheit om å auke bompengesatsane i oslo, det er ikkje noke som mdg har "pressa" gjennom. Derimot er det fornuftig at dei som bruka vegen betala for det, og at det er dyrere i rush. Dette gir mindre trafikk og bedre flyt, korleis kan noken vere mot det? Er det so kjekt med køkøyring?

Dei som brukte vegen betalte allerede, så argumentet er oppkonstruert. Blir ikke mindre køkjøring når antall elbiler erstatter utfasede fossilbiler. Elbiler løser lokalutslipps problemer og andre ting. De løser ikke kø-kjørings algoritmen, men mulig noen tror det pga snyltekjøring i kollektivfelte...

 

Har imidlertid ett lite spørsmål... Når får de levert bilen sin disse gode mennesker som har styrt unna ren fossil-bil?

Har en kommentar rett nedom der eg er innom dette med elbil og bompenger. Veit ikkje heilt ka du meina med "når får de bilen levert", er det modell 3 og opel ampera du tenker på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hun kan gjøre som meg for et par år siden. Bytte en gammel besnin-Astra til en brukt Leaf. Utgiftene til et lite billån per måned er ca. nøyaktig det jeg pleide å betale i bompenger + bensin med den gamle bilen

Jeg kuttet litt for hele essensen i argumentasjonen din er at hun må bytte ut en billig bil hun liker til en mye dyrere en hun ellers ikke vile valgt kun fordi myndighetene vil ruinere henne økonomisk. Ja, jeg er enig i at det er "lurt", men det var altså ikke poenget. Poenget er at man bør slippe et så drastisk valg i utgangspunktet. I det minste bør man innføre et avgiftsregime som ikke føles som et direkte overgrep mot de som har begrenset spillerom og valgmuligheter. Her kjører man MDG-stortromma før man har et tilfredsstillende utvalg av elbiler med stor variasjon i pris og modeller. Og ikke minst egenskaper.

 

Det er tydeligvis vanskelig å få noen her til å ta det poenget, men sannsynligvis er de som skriver her langt fra et tverrsnitt av befolkningen også.

Det er ikke noe "overgrep" å innføre restriksjoner mot biler som medfører at Oslos luftkvalitet langt overskrider grenseverdier (som har en tendens til å straffe hardest nettopp de som bor trangt og i billige boliger utsatt for denne skadelige luften), og det uansett foreligger ambisiøse målsetninger om å fase ut alle fossilbiler. Når det i tillegg trolig er helt udramatisk for denne kvinnen å bytte til en nøktern elbil, og hun attpåtil vil spare penger på det, så ser jeg ærlig talt ikke problemet. Dette er krokodilletårer for "stakkars alenemødre" som man skyver foran seg på en kynisk måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

50,05% av personbilane registrert i desember i fjor var nullutsleppsbilar eller ladbare hybridar! Ikkje verst å ha bikka 50% allereie. Kven skulle trudd det for fem år sidan?

 

27,6% av dei nyregistrerte bilane i desember var nullutsleppsbilar, opp 91,1% frå året før. Øyvind Solberg Thorsen er veldig pessimistisk når han trur det går ned til 25% i 2018. 33% ville vere eit forsiktig estimat for 2018. Eg trur vi går over, men kor mykje er avhengig av Tesla Model 3.

 

Spørsmålet er vel heller hvor lenge subsidiene for Elbiler fortsetter. Det er klart at vi kjøper elbiler når staten tar store deler av regninga. Det er vel fortsatte subsidier til 2020 som er vedtatt. Jeg lurer litt på om du får avgiftsfritak for en tesla modell 3 hvis den da leveres i Januar 2020 hvis du har bestilt den i 2017?

 

Jeg så 1 stk elbil i England på en 5 dagers bilferie i sommer, og 1 av 80 biler som selges der er elektriske. Vi hadde et skikkelig veddemål gående på hvem som så den første elbilen (en stk sjokolade som premie), og vinneren så endelig en Tesla i London dag 4. :)

Lenke til kommentar

 

Å herregud. Hva slags rekkevidde er det en gammal Nissan Leaf har på E6'en inn mot Oslo midt på vinteren?6 mil? 8 mil?

Over 100 km i fylgje dei testane eg kom over med Google. 2015 er ikkje so gammalt. Både Fredrikstad og Kongsvinger er godt innanfor rekkevidde om vinteren.

 

Det må et opplysningsarbeid til her. For der man ser Leaf i hopetall er i og rundt Oslo og andre bysentra. Sjeldent finner man dem på landeveien. Og jeg har aldri sett en eneste Leaf kravle seg over en fjellovergang noen gang.

 

Så her er det en masse folk som har Leaf som en dedikert pendlerbil og totalt misforstått. Man bør finne noen som med skråsikkerhet kan fortelle dem at de tar feil og som vet mye bedre enn dem om alt, inkludert deres egne behov. Kanskje det til og med eksisterer en person som er så ivrig at han kan ta på seg dette misjonerings^H^H^Hopplysningsarbeidet vederlagsfritt? Noen forslag, Sturle?

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...