Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei internett

Jeg er ikke spesielt dyktig eller erfaren med oppsett av lyd. Jeg har tidligere hatt et system som har fungert, men nå har jeg skaffet meg ny tv og da får jeg det ikke til å virke lengre.

Systemet jeg har kjørt er Harman Kardon 3490 forsterker med tilhørende høyttalere. Denne forsterkeren har ikke hdmi innganger så jeg har kun kjørt inn lyd. Jeg har da kjørt inn TVen på en kanal med RCA-kabler og AppleTV med optisk på en annen kanal. Dette oppsettet har jeg brukt for å kunne streame musikk via AppleTV uten at TVen står på.

Jeg hadde tidligere en Sony tv, men har nå en nyere Philips (https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55PUS7272/philips-55-uhd-smart-tv-55pus7272). Jeg forsøkte å lage det samme oppsettet, men greier ikke å få lyden til å gå til forsterkeren. Jeg har testet også med kun å ha optiske kabel fra tv til forsterker uten å få ut lyd.

Er det noen som har erfaring med HK3490 forsterkeren som kan gi noen råd? Mangler den noen funksjonalitet som gjør at jeg ikke kan bruke den slik jeg tidligere har brukt den?

Setter pris på all hjelp!

post-402949-0-06002500-1514969711_thumb.jpg

post-402949-0-74397500-1514969711_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En måte å få lyd fra TV er å bruke hodetelefonutgangen. Trenger bare en enkel overgang fra minijack til RCA.

Jeg ser bare en optisk inngang på forsterkeren, så når den brukes til AppleTV får du vel ikke brukt optisk utgang fra TV uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har testet også med kun å ha optiske kabel fra tv til forsterker uten å få ut lyd.

Du må sjekke om lyden på optisk ut er satt til stereo på tv'en:

1 Trykk på Tannhjulet, velg Alle innstillinger og trykk på OK

2 Velg Lyd og trykk på > (høyre) for å åpne menyen.

3 Velg Avansert > Lyd ut-format

4 Velg Stereo

Du må kanskje skru av tv-høyttalerne for at lyden skal sendes ut på optisk eller rca utgangene eller det er en innstilling for å sende lyden dit. Se under "Velg høyttlere"-meny:

Trykk på tannhjulet, velg Alle innstillinger og trykk på OK

2 Velg Lyd og trykk på > (høyre) for å åpne menyen.

3 Velg Avansert og trykk på > (høyre) for å åpne menyen.

4 Velg Høyttalere, og trykk på > (høyre) for å åpne menyen.

5 Velg Av

se etter instillinger for å velge optisk / analog utganger (Easylink autostart er kun relevant for hdmi).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...