Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Vil tvinge brukerne over på dyre Tesla-brikker.Nå nekter Nvidia deg å bruke vanlige, rimelige, skjermkort i serverparker Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nvidia har en ganske lang historie med konsumentfiendtlige handlinger, overrasker meg ikke veldig. AtW 5 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kjenner ikke til noen brukere eller konsumenter med egen serverpark.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kjenner ikke til noen brukere eller konsumenter med egen serverpark.. Nei og? Konsumentfiendtlig er et symptom på en bedriftskultur som også får utslag som dette. AtW 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Dettte er ikke noe nytt. Datasenterfunksjonalitet som RDMA og ECC har helt fra starten kun vært tilgjengelig på Tesla og/eller Quadro-hardware. Nvidia er også tydelige på at dette gjelder kommersielle datasentere og ikke forskning eller annet ikke-komersiel aktivitet. “We recognize that researchers often adapt GeForce and TITAN products for non-commercial uses or their other research uses that do not operate at data center scale. NVIDIA does not intend to prohibit such uses,” a spokesperson for the California chip architects said. 1 Lenke til kommentar
Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Dettte er ikke noe nytt. Datasenterfunksjonalitet som RDMA og ECC har helt fra starten kun vært tilgjengelig på Tesla og/eller Quadro-hardware. Nvidia er også tydelige på at dette gjelder kommersielle datasentere og ikke forskning eller annet ikke-komersiel aktivitet. “We recognize that researchers often adapt GeForce and TITAN products for non-commercial uses or their other research uses that do not operate at data center scale. NVIDIA does not intend to prohibit such uses,” a spokesperson for the California chip architects said. Slik vi forstår det gjelder dette både kommersielle og ikke-kommersielle operasjoner i datasenter-skala. De ønsker ikke å hindre bruk til forskning som ikke skjer i datasenter-skala. Mvh artikkelforfatter. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kjenner ikke til noen brukere eller konsumenter med egen serverpark.. WAR her på forumet 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Dette kan umulig ha tilbakevendende kraft. Jeg tipper de som bruker disse kortene i datasentere i dag vil kunne fortsette med det. Hvis ikke tror jeg Nvidia vil oppleve gruppesøksmål. Lenke til kommentar
digimator Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Dette kan umulig ha tilbakevendende kraft. Jeg tipper de som bruker disse kortene i datasentere i dag vil kunne fortsette med det. Hvis ikke tror jeg Nvidia vil oppleve gruppesøksmål. Det er eventuelt nvidia som må gå til søksmål for brudd på lisensbetingelsane. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Heldig at Nvidia har en konkurrent da. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Heldig at Nvidia har en konkurrent da. Desverre for oss, så er ikkje AMD en konkurrent Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Heldig at Nvidia har en konkurrent da. Desverre for oss, så er ikkje AMD en konkurrent Nei? Da henger du langt etter, AMD overtok nemlig ATI for lenge siden... Lenke til kommentar
Øystein Jakobsen Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Cory Doctorow beskriver for lenge siden krigen mot generell databehandling. At når alt blir en datamaskin (bil, kjøleskap osv) vil opphavsretten og kryptering (DRM) gjøre livet enda mer surt for hvermansen. Se foredrag: Når en dings (som f.eks. skjermkort) - Trenger programvare for å fungere - Programvaren kan ikke byttes ut av andre enn produsenten - Kan fjernoppdateres ...da ligger veien åpen for maktutnyttelse og overgrep. Etterhvert som programvare blir overalt, vil Copyright Wars sakte men sikkert krype inn overalt, og det er ingen sted som vil bli skjermet. Om få år vil fjernoppgraderbar programvare styre enhver høytaler, bil og TV - og du vil ikke ha noe du skulle ha sagt. Dette er bare et eksempel på Copyright Wars... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Dettte er ikke noe nytt. Datasenterfunksjonalitet som RDMA og ECC har helt fra starten kun vært tilgjengelig på Tesla og/eller Quadro-hardware. Nvidia er også tydelige på at dette gjelder kommersielle datasentere og ikke forskning eller annet ikke-komersiel aktivitet. “We recognize that researchers often adapt GeForce and TITAN products for non-commercial uses or their other research uses that do not operate at data center scale. NVIDIA does not intend to prohibit such uses,” a spokesperson for the California chip architects said. Dette vil gjøre det vanskeligere for akademiske forskningsregnesentere også. Mange akademiske regneklynger der ute selger også sine tjenester til det private næringsliv (de er ofte pålagt til å gjøre det fra regjeringen i landet). Hvor de før kunne kjøpe inn budsjettkort til forskerne som supplement, må de nå investere i betydelig dyrere kort. EDIT: Og jeg leser den setningen litt annerledes enn deg. Det jeg forstår er at de vil tillate forskning og ikke-kommersiel bruk " that do not operate at data center scale" Endret 4. januar 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
wsp Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Dette har faktisk pågått i flere år, helt siden K1/K2 ble lansert for noen år siden. Driveren for VMware ESXi støttet i utgangspunktet mange av de nye GPUene fra Nvidia. Men da driveren kom ut av betaperioden sin støttet den plutselig bare K1 og K2. Testa også nylig med PCI passthrough (under ESXi) til en VM på min hjemmelab, men Nvidia-driveren i Windows klaga på feil under lasting av driver. Mistenker at Nvidia også her detekterte at dette kjørte på et server-os. Etter mye fram og tilbake bytta jeg til et AMD-kort og der fungerte det uten problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå