Gå til innhold

Backup programvare som følger med på endringer.

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et forslag til backupsystem som kan reagere ved endring i stedet for å starte på angitte klokkeslett.

Vi er et lite lydstudio med fem - seks redigeringsrom/mikserom med Protools.

Vi bytter en del på hvor vi sitter og jobber, og tar med oss vår disk med prosjektet vi jobber på til maskinen vi skal jobbe på.

Jeg vet at dette er steinalder metoden. Alle burde jobbe fra server nå for tiden. Vi har selvfølgelig filservere til enklere overføringer, men vi har ikke fibernett eller rask nok server til å mate alle rommene samtidig. Og det er heller ikke økonomi til å legge det opp. Det kan være ganske store datamengder som skal i sving i et prosjekt.

Så da ser det ut til at vi trenger en backupløsning som pusher endringer til en enkel filserver.

Det jeg har trøbbel med er å finne et program som følger med på når det skjer endringer og kan starte backupen da. I stedet ser det ut til at alle venter til et angitt tidspunkt og så scanner hele disken etter endringer. Dette vil ta for mye ressurser fra maskinene vi jobber på, og Protools vil begynne og klage over for treg disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ser du skriver dere ikke har fiber, men er det mulig å bruke en backup løsning som er på nettet for dere?
Det er kun første backup som er tidkrevende over en dårlig linje. Deretter er det kun små ting som evt blir gjort backup over nett som ikke krever så mye.

Så hvis du endrer en bokstav i et word dokument, vil dette bli synkronisert i det du lagrer dokumentet.

Lenke til kommentar

Sjæfen er skeptisk til online løsninger...

Men det løser uansett ikke mitt primære spm:

Jeg trenger et program som kan følge med på endringer fortløpende, i stedet for å måtte skanne over hele disken hver gang den skal ta en backup. Jeg vet det finnes til pc, men har ikke funnet det til mac.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En minimalistisk løsning kan være lsyncd. https://github.com/axkibe/lsyncd Kan installeres via Homebrew: http://brewformulas.org/Lsyncd Mrk. at dette er enveis-sync, som også er det du spør om.

Mrk. forskjell på backup og sync. Når data blir "borte", blir "borte" også synket. Eller kryptovirus-kryptert. Derfor bør det tas vanlig inkrementell backup i tillegg, av området dere synker til. Dette kan gjøres med rsync https://rsync.samba.org/examples.html

Mrk. at du kan installere FUSE på Mac og antagelig få noen av de andre linux-baserte synce-verktøyene som er nevnt i dokumentasjonen opp, f.eks. GlusterFS. Hvor lett det er ... hm ...

Husk at dette ikke er kommersielle click-and-go-produkter, så dere må gå en ekstra runde og forsikre dere om at alt fungerer som dere ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...