Blesten_i_vesten Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Jeg bor i enden av en blindvei, og forlater min adresse hver dag til samme tid, for å levere barna på skolen. Er det lov å stenge en blindvei i 15 minutter i forbindelse med bygging av nytt hus, uten å varsle til beboerene på denne veien? Nå er et firma blitt leid inn for å bygge et hus like ved der jeg bor, og i dag morges da jeg skulle kjøre barna til skolen, var veien sperret: Et anleggsmaskin skulle flyttes, og måtte derfor opp på en trailer. 10 minutter senere, når de er i ferd med å gjøre seg ferdig, går sjefen for prosjektet forbi, og jeg ruller ned vinduet og spør veldig fint om vi ikke kan gjøre en avtale om at det kan planlegges å sperre veien 5 minutter senere, siden jeg alltid kjører på den veien, til samme tid. Jeg fikk et surt svar tilbake at han hadde lov til å sperre veien i inntil 15 minutter, og at det kom han til å gjøre når han ville. "Vi må få lov til å ta imot og sende maskinene våres hit". Jeg avsluttet med å si at det går an å vise litt imøtekommenhet. Det hører med til historien at jeg bor på en øy, og dersom jeg skulle rekke ferga fra øya denne morgenen, så hadde jeg ikke greid det. Sperringen ble startet 07.50, og avsluttet 08.03. Midt i den tiden de private beboerene på veien skal rekke jobb, skole, eller ferge. Veien ble i dette tilfellet stengt for 6 familier. Lenke til kommentar
MellomAlt Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Du får legge inn en sikkerhetsmargin på 15 min ekstra når du skal kjøre til ferja. Jeg tviler derimot sterkt at veien blir sperret på nøyaktig samme tidspunkt hver dag. Det er nok nokså tilfeldig og du var nok maks uheldig denne gang. Det er vanskelig for noen som driver med bygg og anlegg å varsle på forhånd hver gang noe skjer, slik at veien blir låst ved flytting av anleggsmaskiner og levering/henter av varer osv. Sånn er det bare. Skjønner at det er kjipt for din del. Men han har rett i det han sier. Edit: Høres ut som de jobber rett i nærheten / samme gate. Hva med å parkere på "andre siden" der arbeidet foregår å unngå problemer? Hvis det ikke er mer enn 2 - 300 meter bør det vel gå knirkefritt. Jeg bodde på en øy for noen år siden, en bitteliten øy med bru. Brua skulle vedlikeholdes og ble stengt i 4 uker. Da måtte alle parkere ca 1 km vekk fra der vi bodde. Ingen protesterte på det så vidt jeg husker. Det ble satt opp en liten minibuss på øya som kjørte rundt hele dagen/kvelden. Det hele var ganske morsomt, og vi naboer kom nærmere inn på hverandre. Det ble sosialt og gøy. ^^ Syns nordmenn generelt er litt for firkanta på sånne regler, og forventer knirkefri fremkommelighet. Uff. Endret 3. januar 2018 av MellomAlt 3 Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Du får legge inn en sikkerhetsmargin på 15 min ekstra når du skal kjøre til ferja. Jeg tviler derimot sterkt at veien blir sperret på nøyaktig samme tidspunkt hver dag. Det er nok nokså tilfeldig og du var nok maks uheldig denne gang. Det er vanskelig for noen som driver med bygg og anlegg å varsle på forhånd hver gang noe skjer, slik at veien blir låst ved flytting av anleggsmaskiner og levering/henter av varer osv. Sånn er det bare. Skjønner at det er kjipt for din del. Men han har rett i det han sier. Mnj, men jeg føler ikke det blir rett å kjøre ungene 15 minutter tidligere til skolen hver dag, fordi de KANSKJE skal sperre veien. Når vi er så få som bor her, så skulle det heller ikke være så vanskelig å gi beskjed at veien blir sperret i de minuttene der de fleste av oss skal på jobb/ferge/skole. Spesielt når det ikke skjer hver dag. Mulig jeg bare er kravstor. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Det er en grunn til at vi har horn og lyshorn på bilen Bare å legge seg på hornet og sette på fjernlys, til de flytter seg Garantert andre plasser de kan lesse av uten å blokkere en vei Endret 3. januar 2018 av Dubious Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Det er vanskelig for noen som driver med bygg og anlegg å varsle på forhånd hver gang noe skjer, slik at veien blir låst ved flytting av anleggsmaskiner og levering/henter av varer osv. Sånn er det bare. Skjønner at det er kjipt for din del. Men han har rett i det han sier. Ja, men som TS skriver så er det snakk om samme tidspunkt hver dag, èn gang om dagen så er det greit å slippe å vente mellom X og Y. Det går 100% fint å skrive dette inn i arbeidsboka for å være imøtekommende, det kvarteret har mindre å si for byggefirmaet enn TS. Det er en grunn til at vi har horn og lyshorn på bilen Bare å legge seg på hornet og sette på fjernlys, til de flytter seg Garantert andre plasser de kan lesse av uten å blokkere en vei Hørt på makan til tullball. Jeg har bodd på landet og i de fleste tilfellene så er hele veien sperret i bredden fordi det ikke akkurat er laget 4 felts vei med gangsti og sykkelbro. Ingen veier i landet der det er minimalt med trafikk blir bygget særlig brede, men en som aldri har vært utenfor motorveien og storbyen vet vel ikke hva en god gammeldags "møteplass" er. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Jeg bor i ett tettsted og vet hva smale veier er, og det er ALLTID en plass hvor en kan stå uten å hindre annen trafikk Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Tror ikke noe på deg og hvis man må kjøre et lite stykke med en svær gravemaskin så sperrer man veien like lenge. Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Og nå sprenger de også uten å varlse... det var tydeligvis veldig vanskelig i dag... Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Jeg bor i ett tettsted og vet hva smale veier er, og det er ALLTID en plass hvor en kan stå uten å hindre annen trafikk Høres ikke sånn ut. Holder på med husbygging selv og der er tidspunkter der lastbiler og kranvogne må til og jeg kan love deg det er komplett umulig å komme forbi når det er tilfelle og der finnes ingen alternativer for de heller. Jeg har dog ikke hørt noe fra naboerne selv, de skjønner vel at det er nødvendigt og totalt sett har det ikke vært mange dager det har vært et problem. Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Og der sprengte de igjen uten å varsle. Samme firma hadde e sprengningsulykke her for ett års tiden siden som gjorde skader på nabohuset. Rart jeg reagerer? (De varslet når de sprengte i går, men det kommer ingen varsellyd i dag.) For min del har det ikke så mye å si, men tenker mer på damen i nabohuset som har 26 hunder (hundeoppdretter). Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kontakt kommunen og ta en telefon til politiet og arbeidstilsynet. De får et rent helvete hvis de bryter regler rundt sprenging. 1 Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Kontakt kommunen og ta en telefon til politiet og arbeidstilsynet. De får et rent helvete hvis de bryter regler rundt sprenging. Jeg ringte sjefen deres, som for øvrig også er ungenes bonus-bestefar. Har og snakket med rektor på skolen nå om at ungene kanskje kommer for sent til skolen om det skal fortsette slik. Rektor er i tillegg samboer til sjefen for byggefirmaet, og barnas bestemor. Det hjelper å bo på i et lite samfunn 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kan de sperre, så kan du også! Sett bilen din ved inngangen til denne blindveien om kvelden noen ganger, så insér han nok at han køddet med feil person. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kan de sperre, så kan du også! Sett bilen din ved inngangen til denne blindveien om kvelden noen ganger, så insér han nok at han køddet med feil person. Velvilje skapes ikke med dritt. 4 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kan de sperre, så kan du også! Sett bilen din ved inngangen til denne blindveien om kvelden noen ganger, så insér han nok at han køddet med feil person. Velvilje skapes ikke med dritt. Helt riktig, og derfor hun bør vise lastebilsjåføren hvordan det oppleves å være i mottaker-enden... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Ting går ikke raskere hvis man selv er med å forsinker arbeidet, helt sant. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Ting går ikke raskere hvis man selv er med å forsinker arbeidet, helt sant. Men det kan føles godt. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Ting går ikke raskere hvis man selv er med å forsinker arbeidet, helt sant. Men det kan føles godt. På samme måte som å pisse i bukse for å holde varmen antageligvis ? Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Ting går ikke raskere hvis man selv er med å forsinker arbeidet, helt sant. Men det kan føles godt. På samme måte som å pisse i bukse for å holde varmen antageligvis ? Nei mere som, du kunne brukt 2 min på og informere meg, nå må du bruke 30 min for å få tak i meg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kven er det som eig vegen? Sidan det er snakk om 6 familiar så er det jo meir enn ein oppkjørsel, så då er det vell enten ei vellforening som eig vegen eller at det er ein kommunal veg som er tilkomst for 6 private hus? Uansett så er det berre tull at det er lov til å sperre vegen i 15 min. I trafikklova § 3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Kva som her er unødig hindret eller forstyrret er sjølvsagt åpent for tolkning, men det er i alle fall ikkje slik at å blokkere vege er fult lovleg i 14 min men ikkje i 16 min. Dei som driv med byggeaktivitet har også rett til å bruke vegen, sjølv om det betyr at andre ikkje kan bruke vegen samtidig. Men dei skal vise hensyn, og dei skal ikkje være meir til hinder enn kva dei må. Det å kvar morgon blokkere vegen på denne måten er ikkje hensynsfult, og dine ulemper med å sjølv måtte finne ut at vegen blir blokkert og derfor reise meir enn eit kvarter tidlegare for å ta ferja som går tidlegare er klart meir belastningsfult enn det er for utbyggaren å vente nokre få minutt om morgonen. (Dersom eg skal driste meg på eit litt useriøst råd så er det å begynde å gateparkere i stadan for å parkere i oppkjørselen i denne perioden, då vil du enten stå parkert nedanfor der vegen blir blokkert, eller du vil med lovleg parkering stå i vegen slik at det er utbyggaren som må vente på at du flyttar bilen og ikkje omvendt). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå