Gå til innhold

Hva er best?

Anbefalte innlegg

Skal ha minnebrikker til dette systemet:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=178904&st=0

Valget står vel egentlig mellom to brikker, begge fra PS data og begge av merket Geil:

1.0GB (2x512MB) DDR PC4200 533MHz DC CL3 3.5nS 2.6-2.9V, GL1G4200DC

og

1.0GB (2x512MB) DDR PC4000 500MHz DC CL2.5 3.5nS 2.6-2.9V Golden Dragon, GD4000-1GDC

.

Spørsmålet er hva som er raskest.

Vil PC4200 mot 4000 veie opp for 0,5 høyere CL (Cas Latency)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, regne nesten med at du ska overklokka. Siden du poste her. Tror nok 4000 brikkene er et godt velg da. Ska du ikkje overklokke e nok 3200 med bra timings det beste valget.

Nå blir jeg enda mer forvirra :cry:

Jeg skal bare overklokke litt, så langt som systemet vil gå med den kjølingen jeg har. Å holde lydnivået nede er høyeste prioritet. Hvordan finner jeg ut om en brikke har "bra timings"? Og hvorfor er 4000 bedre til overklokking mens 3200 er bedre ellers. Og hvorfor hopper du over 3500 som også kjører CL2? Hvertfall gjør Geil minnet det...

Lenke til kommentar

Såg du posta detta på Hardware delen og. Følg rådet som ble gitt der. Gå for OCZ minnet så har du iallefall ett minne som ikkje stopper overklokkingen. Dessuten kan de vistnok kjøre temlig bra timings på høy fart.

PC4000 = 500 MHz.

PC3700 = 460 MHz.

PC3500 = 430 MHz.

PC3200 = 400 MHz.

Timings er hvor raskt info går igjennom minnet(sånt enkelt sagt). Jo raskere jo bedre ytelse liksom ;)

Du har tenkt å kjøpe en CPU med 800 Mhz FSB og ett Hovedkort med støtte for 800 MHz fsb. Slenge du inn 2x PC4000 nå så får du 1000 (2x500MHz) MHz på disse. Så de har rett og slett mye båndbredde som de ikkje kan bruke.

Overklokke du derimot CPU FSB til 1000MHz (HK følge naturlig etter) så utnytter du alt minnet har å gi.

Har du derimot PC3200 minne så har ikke disse mulighet til å følge CPU og HK oppover. Ergo dårlige til overklokking.

Elendig forklart sikkert. Men håpe det hjalp iallefall litt.

Lenke til kommentar

Det der var slett ikke en dårlig forklaring. Endelig noe jeg faktisk skjønte noe av :D

Det er dog fortsatt en ting jeg lurer på, og det er hvilken FSB en 2,8 GHz cpu som opprinnelig kjører 800mhz ender opp på om jeg klokker den til 3,2 GHz. Om jeg har forstått dette riktig, er det jeg vil ha en ram med så LAV Cas Latency som mulig, men som likevel støtter den båndbredden jeg ender opp med å kunne bruke.

Noen som har en enkel formel for å regne ut dette?

Lenke til kommentar

Greit.

Om jeg har forstått dette riktig, skal jeg ta den FSB'n jeg ender opp på og gange den med 4 for å få hvilket tall jeg skal ha bak PC i ramtypen... tabellen under gjør kanskje denne setningen forståelig:

100 MHz fsb = PC400 RAM

200 MHz fsb = PC800 RAM

300 MHz fsb = PC1200 RAM

400 MHz fsb = PC1600 RAM

500 MHz fsb = PC2000 RAM

600 MHz fsb = PC2400 RAM

700 MHz fsb = PC2800 RAM

800 MHz fsb = PC3200 RAM

900 MHz fsb = PC3600 RAM

950 MHz fsb = PC3800 RAM

1000 MHz fsb = PC4000 RAM

1050 MHz fsb = PC4200 RAM

og så skal jeg se etter minne med minst mulig Cas Latency og som likevel støtter den båndbredden jeg trenger på minnet.

Stemmer dette?

I så fall lurer jeg på hvilken FSB jeg ender opp på om jeg klokker 2,8 GHz P4 prosessoren jeg skal kjøpe (800 MHz FSB opprinnelig) til 3,2 GHz.

Noen som kan regne dette ut ganske enkelt?

Lenke til kommentar

Og GothTec (Hvilken gammel dame har du robba nå?), såvidt jeg har lest meg til er det lite vits å bruke noe særlig ekstra penger på cas2 minne på P4-systemer.

Skal se om jeg finner kilden til det.

edit:

Men det gjorde jeg visst ikke. Google has never been my friend.

edit2: Du er forresten kanskje ikke den gothtec jeg trodde du var(?)

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar
har jeg regna rett så vil du få en fsb på 153 ved overklokking til 3.2ghz

Dvs igjen at du kjører minnet på 1071fsb

Hvis jeg har regna rett da

hæ?

CPU'n kjører jo 800MHz i utgangspunktet... Skal ikke underklokke, da

Hallo... klokker du den opp så vil fsb på cpu og minne bli lik, dvs 1071mhz.

hm..

jeg ender opp på 914 når jeg regner på det.

sjekk posten min her:

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=179974

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...