Gå til innhold

Gigantbyen har byttet ut alle dieselbussene med elbusser


Anbefalte innlegg

 

trikk er gammeldags

Tja, en trikk som ruller ut av en fabrikk i dag er vel selve definisjonen av moderne? Svært godt likt av brukerne er de også, for de som er opptatt av slike ting.

De brukerene som bor langs sporet, og skal til et sted langs sporet, synes vel trikken er grei nok, men hadde de vært villig til å betale den egentlige bilettprisen, som er mer enn det dobbelte av buss?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når de satser der nede så skjer det med bravur. Flere grunner til det selvsagt, men jeg synes av og til at man kunne ha gått mere "all in" i Norge også. Dumt at denne Penny Peng i BYD ikke er økonomisjef. Hun blir det kanskje slik at jeg ikke er for infantil i min humor. I min barndom spøkte vi med at finansministeren i Kina het Tom Peng Pung. Pungen har blitt en smule oppfylt siden den gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4,1 mill kr i subsidier tilsvarer bare 250 kr pr buss, det må jo være feil. Vil tippe riktig tall er 4,1 mrd, som gir en sponsing på rundt 25% av nypris.

 

Hei. Det stemmer at dette er feil. Jeg har rettet artikkelen. Takk for tilbakemeldingen.

//Marius Valle, tu.no

Lenke til kommentar

 

I Kina tilrettelegger de vel også ELnettet til å møte den elektriske fremtiden, i motsetning til Norge med sine AMS målere hvor man skal oppfordre til mindre bruk av strøm, samtidig brukes det masse penger på å infrastruktur for å eksportere strøm ut av landet.

Veldig gledelig for miljøet at Kina går hardt inn for elektrifisering.

 

AMS er godt for de aller fleste, men storforbrukerne må betale. Noe som er fair, litt som bompenger, avgifter på drivstoff osv. 

Ja, da kommer det bare an på hva de definerer som «storforbruk»
Lenke til kommentar

Flott med elektriske busser, så lenge de går på batteri. Dessverre snakker mange varmt om pantografer, som kommer til å dekke bybildet med vaiere og diverse stålkonstruksjoner.

 

Snakker du nå om byer med gammel trehusbebyggelse, eller betongjungel??

Alt er bredre enn det skrangleorkesteret trikken med jernhjul er, uansett hvilken by også..og den har jo ledninger også??

Lenke til kommentar

Ka om der e pantograf på bussen, og ledninger for ladding på stoppeplassane og parkeringsplassen til bussen? Så kan en klattladde litt underveis på kvar tur, og når bussen står stille likevel. Bedre for batteriet og enkelt for sjåføren.

Lenke til kommentar

 

 

I Kina tilrettelegger de vel også ELnettet til å møte den elektriske fremtiden, i motsetning til Norge med sine AMS målere hvor man skal oppfordre til mindre bruk av strøm, samtidig brukes det masse penger på å infrastruktur for å eksportere strøm ut av landet.

Veldig gledelig for miljøet at Kina går hardt inn for elektrifisering.

 

AMS er godt for de aller fleste, men storforbrukerne må betale. Noe som er fair, litt som bompenger, avgifter på drivstoff osv. 

Ja, da kommer det bare an på hva de definerer som «storforbruk»

 

 

NVE har samlet data fra en del kunder, og de mener på at 80% havner innenfor +/-10%. Med litt innsats vill nok de fleste havne på minussiden, og det er jo bra :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser bjelken i min brors øye fordi min bror spammer tråder med et tema som ikke har noe med disse trådene å gjøre.

 

For alt som har med energi-skiftet  fra fossilt til elektrisk, dreier se om Tesla og batteri.?

Og all diskusjon handler om å samtale med de som mener det samme?  :dremel:

 

Fri diskusjon og kunnskap er et forstyrrende element?

God tur mot din   fremtid.

 

Denne artikkelen handler om elektriske busser, ikke hydrogen. Jeg nevnte ikke Tesla med et eneste ord, men jeg skjønner jo at du ser Tesla på høylys dag.

 

Denne artikkelen handler om energi og transport.

Men i likhet til andre artikler på  Tu, er det en sykelig angst for andre alternativer enn batteri-elektrisk.

 

Men jeg har noen Jehovas Vitner i omgangskretsen, så jeg vet hvor vanskelig det er å  fravike"sannheten", så jeg tåler mye.

Men vitenskap og åpenhet?

 

Nei, det er ingen sykelig angst. Bare at folk er lei av den infernalske hydrogenspammeren som spammer om hydrogen i alle mulige slags tråder der det er irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg ser bjelken i min brors øye fordi min bror spammer tråder med et tema som ikke har noe med disse trådene å gjøre.

 

For alt som har med energi-skiftet  fra fossilt til elektrisk, dreier se om Tesla og batteri.?

Og all diskusjon handler om å samtale med de som mener det samme?  :dremel:

 

Fri diskusjon og kunnskap er et forstyrrende element?

God tur mot din   fremtid.

Denne artikkelen handler om elektriske busser, ikke hydrogen. Jeg nevnte ikke Tesla med et eneste ord, men jeg skjønner jo at du ser Tesla på høylys dag.
Denne artikkelen handler om energi og transport.

Men i likhet til andre artikler på  Tu, er det en sykelig angst for andre alternativer enn batteri-elektrisk.

 

Men jeg har noen Jehovas Vitner i omgangskretsen, så jeg vet hvor vanskelig det er å  fravike"sannheten", så jeg tåler mye.

Men vitenskap og åpenhet?

Nei, det er ingen sykelig angst. Bare at folk er lei av den infernalske hydrogenspammeren som spammer om hydrogen i alle mulige slags tråder der det er irrelevant.

Dere er noen småtroll begge to, på hver deres kant av bordet. Jeg er ikke ofte enig med «fri diskusjon», men denne gangen var det faktisk du som startet "krangelen" ved å provosere og etterspørre digresjonen. Det er verken første eller siste gangen du og like har gjort det, for så å bruke eventuelle svar som et "sannhetsbevis" på motpartens trolling. Det er ikke bare lite konstruktivt, men direkte barnslig og et solid tegn på bjelke i eget øye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For å sette det i enda mer perspektiv så har vi omtrent dobbelt så god plass på våre busser :hmm:

Jeg er sterkt uenig i dette.

Hvis ruter har ca 1100 busser i Oslo og Akershus, og vi antar det er ca 1.3 millioner innbyggere i samme område, vil jeg påstå at bussdekningen er en del svakere enn den er i Shenzhen. Oslo og Akershus har dermed 1180 mennesker per buss, mens Shenzhen har bare 730 mennesker per elektriske buss.

Tenk også på at arealet som må dekkes i Shenzhen er ca 1/3 av hva Oslo og Akershus er på, hver rute tar kortere tid og man kan derfor kjøre flere ruter i døgnet med samme buss.

 

 

Jeg reagerte mest på at Oslo har over 67 % av alle busser, men dekker ikke samtidig like mange prosent av landarealet. Det setter litt perspektiv på hvor dårlig dekningen av offentlig transport er for resten av landet, og spesielt om man antyder at de fire nest største byene har en brorpart av de resterende bussene.

 

;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...