Gå til innhold

Gigantbyen har byttet ut alle dieselbussene med elbusser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Kina tilrettelegger de vel også ELnettet til å møte den elektriske fremtiden, i motsetning til Norge med sine AMS målere hvor man skal oppfordre til mindre bruk av strøm, samtidig brukes det masse penger på å infrastruktur for å eksportere strøm ut av landet.

Veldig gledelig for miljøet at Kina går hardt inn for elektrifisering.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

"Shenzhen er verdens 12. største by, med 11,9 millioner innbyggere. Totalt består flåten av busser som brukes i offentlig kollektivtrafikk av 16.359 elektriske busser.

 

For å sette antallet busser i perspektiv: Det var til sammenligning registrert totalt 16.258 busser i Norge i 2016. Ruter har en flåte på 1100 busser i Oslo og Akershus."

 

For å sette det i enda mer perspektiv så har vi omtrent dobbelt så god plass på våre busser :hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Kina tilrettelegger de vel også ELnettet til å møte den elektriske fremtiden, i motsetning til Norge med sine AMS målere hvor man skal oppfordre til mindre bruk av strøm, samtidig brukes det masse penger på å infrastruktur for å eksportere strøm ut av landet.

Veldig gledelig for miljøet at Kina går hardt inn for elektrifisering.

Litt mindre gledelig for oljerike nordmenn om elektriske kjøretøy tar av for fort. På tide å investere litt i ny industri her til lands tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Venter spent på hydrogenspammeren...

Dette er flott.

Batteri-elektrisk der det er mulig.  Med Hydrogen, istedet for fossilt, som rekkevidde/tyngde der tyngde/rekkevidde-forlenger, der det er mulig.

 

Så venter jeg bare på  Tesla-disiplene.

Spamming?

"Hvorfor ser du så lett splinten i ditt brors øye, - men bjelken i ditt eget ser du ikke" ?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 9
Lenke til kommentar

For å sette det i enda mer perspektiv så har vi omtrent dobbelt så god plass på våre busser :hmm:

Jeg er sterkt uenig i dette.

Hvis ruter har ca 1100 busser i Oslo og Akershus, og vi antar det er ca 1.3 millioner innbyggere i samme område, vil jeg påstå at bussdekningen er en del svakere enn den er i Shenzhen. Oslo og Akershus har dermed 1180 mennesker per buss, mens Shenzhen har bare 730 mennesker per elektriske buss.

Tenk også på at arealet som må dekkes i Shenzhen er ca 1/3 av hva Oslo og Akershus er på, hver rute tar kortere tid og man kan derfor kjøre flere ruter i døgnet med samme buss.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser bjelken i min brors øye fordi min bror spammer tråder med et tema som ikke har noe med disse trådene å gjøre.

 

 

For alt som har med energi-skiftet  fra fossilt til elektrisk, dreier se om Tesla og batteri.?

Og all diskusjon handler om å samtale med de som mener det samme?  :dremel:

 

Fri diskusjon og kunnskap er et forstyrrende element?

God tur mot din   fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Kina tilrettelegger de vel også ELnettet til å møte den elektriske fremtiden, i motsetning til Norge med sine AMS målere hvor man skal oppfordre til mindre bruk av strøm, samtidig brukes det masse penger på å infrastruktur for å eksportere strøm ut av landet.

Veldig gledelig for miljøet at Kina går hardt inn for elektrifisering.

 

AMS er godt for de aller fleste, men storforbrukerne må betale. Noe som er fair, litt som bompenger, avgifter på drivstoff osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I Kina tilrettelegger de vel også ELnettet til å møte den elektriske fremtiden, i motsetning til Norge med sine AMS målere hvor man skal oppfordre til mindre bruk av strøm, samtidig brukes det masse penger på å infrastruktur for å eksportere strøm ut av landet.

Veldig gledelig for miljøet at Kina går hardt inn for elektrifisering.

 

AMS er godt for de aller fleste, men storforbrukerne må betale. Noe som er fair, litt som bompenger, avgifter på drivstoff osv. 

 

Det burde jo være så enkelt som at forurenser betaler?  Ingen "grønne sertifikater" , ingen politisk handel.

Brenner du olje, og olje forurenser (i nærmiljøet ) får du avgifter - som skal rette opp skaden.

Man kan ikke forlange at et land; f.eks.Kina som produserer vestens forbruksartikler med denne oljen/energien, eller en vulkansutslipp,  skal betale avgiftene til resten av verden. Uten å vite hva som brukes til forbrenning og hva som brukes til plastikk.

Hvis man blander politikk og virkelighet blir det vel Ibsensk.  ( "Hvis utgangspunktet er galest bir resultatet orginalest." )

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

I Kina tilrettelegger de vel også ELnettet til å møte den elektriske fremtiden, i motsetning til Norge med sine AMS målere hvor man skal oppfordre til mindre bruk av strøm, samtidig brukes det masse penger på å infrastruktur for å eksportere strøm ut av landet.

Veldig gledelig for miljøet at Kina går hardt inn for elektrifisering.

 

AMS er godt for de aller fleste, men storforbrukerne må betale. Noe som er fair, litt som bompenger, avgifter på drivstoff osv. 

 

Det burde jo være så enkelt som at forurenser betaler?  Ingen "grønne sertifikater" , ingen politisk handel.

Brenner du olje, og olje forurenser (i nærmiljøet ) får du avgifter - som skal rette opp skaden.

Man kan ikke forlange at et land; f.eks.Kina som produserer vestens forbruksartikler med denne oljen/energien, eller en vulkansutslipp,  skal betale avgiftene til resten av verden. Uten å vite hva som brukes til forbrenning og hva som brukes til plastikk.

Hvis man blander politikk og virkelighet blir det vel Ibsensk.  ( "Hvis utgangspunktet er galest bir resultatet orginalest." )

 

 

Litt usikker på hva du snakker om her, ved AMS er det snakk om nettleie pris og har ingenting med "forurensing" å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg ser bjelken i min brors øye fordi min bror spammer tråder med et tema som ikke har noe med disse trådene å gjøre.

 

For alt som har med energi-skiftet  fra fossilt til elektrisk, dreier se om Tesla og batteri.?

Og all diskusjon handler om å samtale med de som mener det samme?  :dremel:

 

Fri diskusjon og kunnskap er et forstyrrende element?

God tur mot din   fremtid.

 

Denne artikkelen handler om elektriske busser, ikke hydrogen. Jeg nevnte ikke Tesla med et eneste ord, men jeg skjønner jo at du ser Tesla på høylys dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser bjelken i min brors øye fordi min bror spammer tråder med et tema som ikke har noe med disse trådene å gjøre.

 

For alt som har med energi-skiftet  fra fossilt til elektrisk, dreier se om Tesla og batteri.?

Og all diskusjon handler om å samtale med de som mener det samme?  :dremel:

 

Fri diskusjon og kunnskap er et forstyrrende element?

God tur mot din   fremtid.

 

Denne artikkelen handler om elektriske busser, ikke hydrogen. Jeg nevnte ikke Tesla med et eneste ord, men jeg skjønner jo at du ser Tesla på høylys dag.

 

Denne artikkelen handler om energi og transport.

Men i likhet til andre artikler på  Tu, er det en sykelig angst for andre alternativer enn batteri-elektrisk.

 

Men jeg har noen Jehovas Vitner i omgangskretsen, så jeg vet hvor vanskelig det er å  fravike"sannheten", så jeg tåler mye.

Men vitenskap og åpenhet?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

I Kina tilrettelegger de vel også ELnettet til å møte den elektriske fremtiden, i motsetning til Norge med sine AMS målere hvor man skal oppfordre til mindre bruk av strøm, samtidig brukes det masse penger på å infrastruktur for å eksportere strøm ut av landet.

Veldig gledelig for miljøet at Kina går hardt inn for elektrifisering.

 

Skulle nesten tro det var AP politikk. Vi bygger ikke ut firefeltsvei vi setter bare opp prisen på bil, bensin og årsavgiften så blir det færre biler på veien. Også tar de inn 20-30.000 flyktninger som ikke har behov for transport på offentlig vei....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sette det i enda mer perspektiv så har vi omtrent dobbelt så god plass på våre busser :hmm:

Jeg er sterkt uenig i dette.

Hvis ruter har ca 1100 busser i Oslo og Akershus, og vi antar det er ca 1.3 millioner innbyggere i samme område, vil jeg påstå at bussdekningen er en del svakere enn den er i Shenzhen. Oslo og Akershus har dermed 1180 mennesker per buss, mens Shenzhen har bare 730 mennesker per elektriske buss.

Tenk også på at arealet som må dekkes i Shenzhen er ca 1/3 av hva Oslo og Akershus er på, hver rute tar kortere tid og man kan derfor kjøre flere ruter i døgnet med samme buss.

 

Hehe, du presterte å svare seriøst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...