Gå til innhold

[Løst] Seriekoble tre subwoofere - hva med impedans?

Anbefalte innlegg

jeg har tre subwoofere som har 8 ohms hver. jeg har lyst til å seriekoble de på monoforsterker som jeg vil kjøpe, men jeg vet ikke hvilken forsterker jeg skal velge. fordi jeg fant ut at når man seriekobler de blir det 2,7 ohms 

men det finnes ikke noen forskerker som har 2,7 ohms.

så hva skal jeg gjøre?

Endret av Hårek
Endret emnetittel fra "ohms"
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe, her er det full forvirring om begrepene ser jeg. En forsterker har ingen motstand, det finnes ingen forsterker på verken 2, 4 eller 8 ohm, ohm er betegnelsen på elektrisk motstand i en leder, f.eks spolen i et høyttalerelement. En forsterker kan gjerne ha oppgitt hvor lav impedans den tåler, altså hvor lav motstand den er laget for å tåle. Dette sier en del om forholdet mellom tilgjengelig utgangsspenning og tilgjengelig strøm. Spenning x strøm = effekt. 

Jeg vil si at de aller fleste forsterkere som er oppgitt å tåle 4 ohms last helt fint vil tåle å kjøres i 2,7 ohms last, så lenge du bare ikke vrir opp for mye. Lav motstand gjør at elementene kan trekke mer strøm enn forsterkeren tåler, forutsatt at du skrur opp spenningen (volumet). Om du ikke vrir på mer effekt enn den ville levert i 4 ohm (helst litt lavere pga. mer strøm for å oppnå samme effekt på lavere spenning) så bør forsterkeren fungere rimelig greit.

Lenke til kommentar

jeg har tre subwoofere som har 8 ohms hver. jeg har lyst til å seriekoble de på monoforsterker som jeg vil kjøpe, men jeg vet ikke hvilken forsterker jeg skal velge. fordi jeg fant ut at når man seriekobler de blir det 2,7 ohms 

men det finnes ikke noen forskerker som har 2,7 ohms.

så hva skal jeg gjøre?

Det enkleste er å parallellkoble 2 stk. og sette de i serie med den 3. så slipper du å ta hensyn til valg av forsterker.....

Lenke til kommentar

Det blir vel ikke helt idéellt mtp. at elementene vil få forskjellig effekt?

Jo, med denne løsningen kan man absolutt IKKE ha elementene i felles kasse, to av elementene vil bli ekstremt påvirket av det tredje elementet som vil kjøres med dobbelt så mye effekt som de paralellkoblede elementene.

Paralellkoble alle elementene og still litt ned på gain.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for jeg skal selge de subwooferen og kjøpe meg andre. På forsterkeren min står det 8 ohms mens de høytalerne jeg skal kjøpe kan man velge om jeg vil ha 2x2 ohms eller 2x4 ohms. Høyttalerne har to terminaler. Hvilken skal jeg velge hvis jeg skal seriekoble de. Jeg skjønner meg ikke hva de mener med det gange det.

Endret av bradox
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Her kommer ohmslov inn. Du får ut mye mindre watt når du serie kobler 3 høyttalere. 3 høyttalere på 4 ohm blir 12 ohm. Du får mye mindre watt ved 12 ohm en ved 4 ohm. 4 dele på 3 er 1.33 noe di fleste forsterkere vil slite med. Har du dobeltspole høyttalere så kan du koble di til 8 ohm å så serie koble di. En vedig bra effektforsterker klarer ned til maks 2 ohm. Se altid på forsterkerens spesifikasjoner hva som er anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...