Gå til innhold

Forslag til ålreit tv til ~10 000

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha ny tv nå, og budsjettet er ~10 000, meditasjon slingringsmonn i begge retninger.

Hadde vært veldig artig med 65" (kommer fra 58), noe jeg ser flere forhandlere selger for så lite som 9000. Er ingen bildefantast og har aldri vært misfornøyd med en tv (ei heller siste femtiåttetommer, som jeg ga 8000 for, for to og et halvt år sia), så vil sikkert ikke se de samme feilene som de med peiling gjør på en så billig sekstifemtommer, men skader ikke å høre med de som har peiling heller. Men fett med stor tv, det er det.

Er det noen forslag til ålreite TVer, helst 65", i den prisklassen? :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

58" TV-er tror jeg kun har brukt VA-paneler de siste 3-4 årene, mens de billigste 65"-erne til 9000 kr på tilbud bruker IPS-paneler. Du vil merke en kraftig svekkelse av sortnivå og noe bedre innsynsvinkler med IPS.

Ville på det sterkeste anbefalt en TV med VA-panel, som:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4234684

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4264999

eller https://www.prisjakt.no/product.php?p=4384197

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to! :)

Bra innspill ang VA/IPS, Noreng. Gir perfekt mening. For jeg har vært overraskende fornøyd med ovennevnte femtiåttetommer, til at den egentlig var en drittv (58" for 8000 for to og et halvt år sida var rasende billig da).

Men den siste TVen, som du, syar, anbefaler, virker å være et veldog godt kjøp da. Selv om det er IPS :hmm:. Fått veldig gode anmeldelser av brukerne som har kjøpt den, men også litt kjeft for dårlig sortnivå osv i en annen test jeg leste. For meg som ikke har så mye peiling på TV, framstår den som et bedre kjøp enn de du, Noreng, anbefalte. Er det jeg som har leser alt feil? Hvorfor får sistnevnte tv så mye bedre anmeldelser, til tross for at den har IPS-panel? For basert på det Noreng sier ang panel, så burde jeg heller kjøpe en av de han anbefaler.

Er det noen som orker å oppklare? :)

Lenke til kommentar

Brukeranmeldelser av produkter er 100% ubrukelige. De er enten 5* og sier TV-en er perfekt, eller 1* og TV-en døde etter fem dagers bruk.

Kontrast er den viktigste parameteren for bildekvalitet, VA-paneler har minst 3 ganger så god kontrast som IPS, og vil dermed gi en bedre opplevelse om kvelden, og/eller når du ser på film, serier, eller spiller spill. Alle mellomklasse- og toppmodeller bruker VA-panel eller OLED i år, med unntak av LG.

IPS sin fordel er innsynsvinkler og til en viss grad responstid, dette er det beste valget for de som ser mye sport eller lyse og klare serier på dagtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra og logisk svar :) Takk!

Så VA-panel er altså veien å gå, uansett. Og så lenge jeg har det, vil antageligvis en enkel tv-titter som meg bli greit fornøyd, og da er det vel bare å velge den rimeligste av de du har linka, nemlig Sonyen til 10 900? Spiller svært sjeldent, er primært for film/serier/Dagsrevyen, men er kjekt om den tåler å bli spilt på også (kan som sagt altfor lite om dette her, men om den har for lav oppfriskningsrate?).

Som nevnt i op, er jeg en enkel mann. Setter pris på stort og bra bilde, men jeg har jo ikke peiling. Første tven min, kjøpt for fem år sia for 6000 var jeg greit fornøyd med, og tidligere nevnte femtiåttetommer til 8000, er jeg veldig fornøyd med. Så jeg kan jo umulig ha de mest avanserte behovene.

Har søkt litt for å se om denne Sonyen støtter Netflix i 4k, men jeg blir helt svett av alle de forskjellige modellnavnene som inneholder bokstaver og tall og skjønner egentlig ikke bæret. Har du peiling på om den støtter Netflix 4k? :)

Tusen, tusen takk for svar! :woot:

Edit:

Kunne denne vært et alternativ? https://prisguiden.no/produkt/samsung-ue65mu6175uxxc-292713

11k, va, 65". Ser den iflg tester har "godkjent" bilde, og da er den antageligvis mer enn god nok for meg. Var noen som kjefta på den for bare å ha 50 Hz, er det noe som kommer til å plage meg mye?

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...