Gå til innhold

Mangler et fag for komplett bachelor i informasjonsteknologi, hva vil det ha å si?

Tanner

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg begynner på siste semester på IT-linjen ved HiOA nå over nyttår, og blir da ferdig til sommeren. Jeg vil da mangle et obligatorisk fag, menneske maskin interaksjon, for at bachelorer kan annses som fullført.

Det jeg lurer på er hva dette faktisk innebærer?

Vil jeg bli veldig mye mindre attraktiv på jobbmarkedet, eller skal det gå rimelig greit å skaffe en jobb likevel? Ser for meg at det ikke er så viktig hvis jeg ikke har tenkt å søke på master, men det er mulig jeg tar feil.

Kan vel feks opplyse til potensielle arbeidsgivere om at jeg mangler det, men kan ta det på fritiden ved siden av jobb? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan det ikkje er nokon stillingar som har fullført IT-bachelor som formelt krav, så er det ikkje nødvendigvis umulig å få deg jobb.

Så du kan sikkert søke jobb no alt, men eg vil på det sterkaste anbefale at du tek faget ved fyrste anledning.

Utan godkjent bachelor så kan du ende opp bakerst i søkarkøa, og du må nok påregne at det blir brukt mot deg når det blir snakk om lønn.

Lenke til kommentar

Jeg brukte litt tid på å bli ferdig med bacheloren siden jeg manglet matte. Fikk 0 intervjuer og mange sa at bachelor var et krav. Med en gang jeg hadde bachelor på plass så fikk jeg intervju. Fikk aldri noe jobb den veien uansett. Spørs hvordan de andre karakterene dine er og hvilken unnskyldning du kommer med på hvorfor du ikke har klart det faget.

Lenke til kommentar

Jeg brukte litt tid på å bli ferdig med bacheloren siden jeg manglet matte. Fikk 0 intervjuer og mange sa at bachelor var et krav. Med en gang jeg hadde bachelor på plass så fikk jeg intervju. Fikk aldri noe jobb den veien uansett. Spørs hvordan de andre karakterene dine er og hvilken unnskyldning du kommer med på hvorfor du ikke har klart det faget.

Byttet linje etter 3. semester som er grunnen til at jeg mangler det ene faget, vil tro det er en grei unnskylding i hvert fall. :)

Du nevnte i søknader at du jobbet med å bli ferdig med bachelor?

Lenke til kommentar

Byttet linje etter 3. semester som er grunnen til at jeg mangler det ene faget, vil tro det er en grei unnskylding i hvert fall. :)

Du nevnte i søknader at du jobbet med å bli ferdig med bachelor?

Det stemmer.  Du kan sikkert la være å si det. Men de legger nok merke til det når de ser CVen din, eventuelt karakterene dine at du ikke er ferdig med bacheloren. Jeg vil ikke komme med noen anbefaling, bare erfaringer da jeg til slutt fikk jobb via arbeidstrening igjennom NAV og ikke pro jobbsøkingskills. Men det hjalp å skrive en god søknad.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du bør fullføre bachelorgraden fordi det er mange som etterspør den når de skal vurdere deg. Vet selv fra erfaring at et karakterutskrift med 170 studiepoeng gir veldig dårlig uttelling. Jeg manglet også et fag på HiOA som jeg måtte vente et helt år for å ta siden faget gikk kun på vårsemestret.

Lenke til kommentar

Jeg ville prioritert å ta MMI ved første anledning. Dersom det er et fag som har eksamen i desember, så kan du jo søke jobber fram til du har avlagt eksamen, og se hvordan det går. Du bør selvsagt være ærlig på at du ikke har en fullført bachelor. Jeg vil tro at du kan få deg jobb (noen fra mitt kull fikk jobb selv om de manglet noen fag) men du stiller dårligere i fremtiden. Ved eventuell nedbemanning stiller du langt svakere enn de med en fullført bachelor/master. Og når det kun er ett fag du mangler, så vil det være dumt å ikke ta det. Dersom du synes det er lenge å vente, så kan du sjekke mulighetene for å ta det ved en annen skole. Kan hende det går på UiO, HiØ eller lignende på andre tidspunkter enn på HiOA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...